Onko liikaa, jos juo 0,7 L viinapullon pari kertaa viikossa?
Minä en siis juo vaan mieheni. Perjantaisin hän tulee minua aikaisemmin kotiin ja iltaan mennessä on Tapio-viinapullo tyhjentynyt. Seuraavana päivänä käy taas Alkossa hakemassa samanlaisen pullon. Joskus juo keskiviikkoisinkin puolikkaan pullon. Juomisesta ei ole tullut mitään haittaa. Juo vain autotallissa yksinään ja kuuntelee musiikkia. Tätä on kestänyt jo 6 vuotta.
Kommentit (272)
Jossain vaiheessa alkoholistin iho alkaa muuttumaan sellaiseksi kuparin väriseksi. Sitten menevät silmien valkuaiset keltaisiksi. Tässä vaiheessa on sisäelimet pilalla.
Alkoholi kuuluu meidän suomalaisten kulttuuriin ja on täysin normaalia olla humalassa. Miesten viikonloppuisin tapahtuva ryyppääminen on täysin koskematon asia, varsinkin jos heillä on "rankka työ". 0,7 litran pullon juominen on perin suomalainen tapa. Voin kertoa terveydenhuollossa toimivienkin vetävän säännöllisesti melkoiset naamat. Naiset juo samoin kuin miehet.
Ei ole liikaa. Jos joka ilta joisi 1l pullon kirkasta niin saattaisi olla liikaa.
Vieressä katsoin kun ystäväni kituiu maksakirroosissa. Ennen 90 kiloinen urheilijamies kuoli alle 60 kiloisena. Askitesta maha pullollaan. Ihme ja kumma selväjärkisenä vaikka joskus ei osannut enää puhelinta käyttää. Kuihtui vain pois kun sisäelimet lopettivat toimimasta. Jalat ei pitäneet, paskoi housuinsa. Siitä huolimatta joi vaan.
Jos viinan takia alkaa käyttämään masennuslääkkeitä, sitten on loppu lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Vieressä katsoin kun ystäväni kituiu maksakirroosissa. Ennen 90 kiloinen urheilijamies kuoli alle 60 kiloisena. Askitesta maha pullollaan. Ihme ja kumma selväjärkisenä vaikka joskus ei osannut enää puhelinta käyttää. Kuihtui vain pois kun sisäelimet lopettivat toimimasta. Jalat ei pitäneet, paskoi housuinsa. Siitä huolimatta joi vaan.
Alkoholi aiheuttaa lopulta monelle aktiivikäyttäjälleen heroiiniriippuvuuteen verrattavan sairauden, josta aika harva pääsee eroon.
Siis aivan traagisia tarinoita koko ketju täynnä, olen aika järkyttynyt! Ovatkohan kaikki tottakaan? Lapsuudessani isäni joi, mutta vähensi huomattavasti, kun ikää alkoi tulla. Mieheni joi itsensä kuoliaaksi 18 vuotta sitten, mutta sen jälkeen ei ole tarvinnut juomista katsella eikä kokea. Joten olen ilmeisesti aivan vieraantunut todellisuudesta, kun olen kuvitellut, että alkoholinkäyttö Suomessa olisi vähenemään päin. Asia taitaa olla ihan päinvastoin.
Itsellänikin on alkoholiongelma, jota yritän hoidattaa.
En kuitenkaan käy ikinä alkossa, siinä menee raja. Enkä juo baareissa vaan kotona.
Koskaan en osta kerralla yli 5 0,5l tölkkiä.
Menen kasilta petiin jos aamulla työvuoro.
Enkä koskaan juo kenenkään muun nähden, oon sinkku.
Tavoite on sietää elämää ilman humalaa ja valo kajastaa jo tunnelin päässä.
Meidän piti kerrankin lähteä käymään mökillä, niin mies oli jo siinä kunnossa, ettei pystyssä pysynyt. No, minä sitten ajoin koko matkan 455km ja perillä mökkitiellä mies ei edes tajunnut olevansa autossa vaan nousi ulos ovesta. Sinne lensi ryteikköön. Saattaa vetää aivan järjettömän jurrin päälle täysin varoittamatta. Todella ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Siis aivan traagisia tarinoita koko ketju täynnä, olen aika järkyttynyt! Ovatkohan kaikki tottakaan? Lapsuudessani isäni joi, mutta vähensi huomattavasti, kun ikää alkoi tulla. Mieheni joi itsensä kuoliaaksi 18 vuotta sitten, mutta sen jälkeen ei ole tarvinnut juomista katsella eikä kokea. Joten olen ilmeisesti aivan vieraantunut todellisuudesta, kun olen kuvitellut, että alkoholinkäyttö Suomessa olisi vähenemään päin. Asia taitaa olla ihan päinvastoin.
Kyllä se vähenemään päin on, ei tämäkään ketju tarvitse täytteekseen kuin parikymmentä juoppoa. Se määrä löytyy vaikka Vatikaanista.
Vierailija kirjoitti:
Aivan tuttua puuhaa. Monet kerrat olen saanut sänkyyn kantaa ruuat, kun ensiksi hiukan parantunut kohmelostaan. Nykyään juominen on rajoittunut viikonloppuihin ja tasoittavat on jätetty tyystin sunnuntailta pois. Tilalle on otettu rivatril ja obamox. Perjantai-illan ja lauantain juo kokonaan ja sunnuntain nukkuu päivän sekä maanantain vastaisen yön. Maanantaisin lähtee töihin normaalisti. Ammatiltaan peruskoulun opettaja.
Nuita lääkkeitä ei ihan helposti saa. En kyllä ymmärrä miksei krapulaa saisi taltuttaa lääkeillä? Mielummin vaikka nukkuisi vuorokauden kuin valvoo krapulassa. Enkä ymmärrä sitäkään että alkoholia vähemmän haitalliset päihteet on laittomia.
Viinan juonnista pääsee helposti eroon juomalla sitruunalla maustettua kraanavettä. Toimii oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tapauksen joka ajaa ihan oikeasti täysperävaunullista rekkaa. Kaffitermarissa on aina kahvin lisäksi tummaa rommia, puolet. Kaataa sellaiseen paperiseen kahvikuppiin ihan ajossakin "kahvia" ja vetää lärviinsä. Ajaa Helsinki-Oulu välistä linjaa.
Aikamoinen kuva tulee tämän ketjun rekkakuskeista. Lähes kaikkiko ajavat kännissä tai pysyttelevät siinä nippa nappa alle 0,5 promillea? Potkut kaikille ja raittiit tilalle, kohentuu työttömyysluvutkin.
Taattua AV-mamman logiikkaa :). Mihin ne työttömäksi joutuvat kuskit menee, ei kai tilastoihin tai työttömäksi?
Kaverini Tinderistä pokaama mies ajoi rekalla kännissä pöpelikköön tuossa jokin aika sitten. Sama mies kuulemma joi joka ilta ainakin 8 pulloa kaljaa. Useasti oli mennyt sellainen 12 päkki kaljaa illassa varsinkin jos olivat saunoneet. Aivan täysi juoppo ja ajoi rekkaa, ei koskaan selvin päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vähenemään päin on, ei tämäkään ketju tarvitse täytteekseen kuin parikymmentä juoppoa. Se määrä löytyy vaikka Vatikaanista.
Totta. Juominen vähenee ja suurten ikäluokkien mukana vahvuudesta poistuu melkoinen määrä juoppoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystävättäreni mies juo myös viinaa joka ilta ja syö päälle makkaraa, tupakalla välillä käyden. Tehnyt sitä jo vuosia. Toisen ystävättäreni mies sai viinin lipittämisestä haimatulehduksen, johon kuoli teho-osastolla. Viinaa siis voi juoda, mutta ei viiniä. Viinissä on jotain mikä käynnistää haimatulehduksen. Minä tulen humalaan jo kahdesta viinapaukusta. Tosi kovaan humalaan kolmesta. Juon kolme paukkua joka perjantai ja lauantai. Olutta juon pari pulloa joka päivä.
Haima reagoi sokeriin jota kirkkaassa viinassa ei ole, viinissä on. Maksa taas puhdistaa verta myrkyistä joka etanoli on.
Telkkarissa jokaisessa jenkkisarjassa tyypit avaa oluen kun tulevat kotiin, kylään mennessä kaadetaan drinkki tai lasi viiniä. Samalla pitää mennä leffa- ja sarjalakkoon kun lopettaa juomisen.
Kyllä kirkkaissakin viinoissa on sokeria, kossussa 3g/litra.
Alkoholistit tässäkin ketjussa selittelee, että ei mitään ongelmaa. Ja alkoholistien puolisot hyysäilee tai kieltää ongelman myös.
Isäni oli koko elämänsä armeijalla töissä. Voin kokemuksesta kertoa upseerien olevan karmeimpia juoppoja. Muistan aina kuinka isäni riehui kotona ja antoi äidille korville. Se riehuminen ja äidin hakkaaminen oli täysin sairasta. Ampui itsensä kun täytin 16 vuotta. Kiva syntymäpäivä :(
Vierailija kirjoitti:
Jos tästä ketjusta on edes puoletkaan totta, mitä epäilen, niin övereitä tarinoita, niin alkoholismi on Suomessa vieläkin suurempi ongelma mitä kuvittelin. Yhtäkään ketjussa kerrottua tarinaa ei voi pitää normaalina, vaan kyse on ihan epänormaalista juomisesta. Sairaudesta.
Todella surullista ja myötätunto niiden puolella jotka tällaisen kanssa kamppailevat. ALkoholistien pitäisi hakeutua hoitoon, kumppanien pelastaa itsensä ja lapset.
Todellisuudessa humala ei koskaan ole normaalia, eikä kukaan terve juo kuin max kaksi lasia kerran kaksi viikossa.
Todellisuus on tätä keskustelua raaempi. Alkoholi on päihteiden pyhä lehmä. Kaikista haitoista huolimatta ainoa laillinen huume.
Jos tästä ketjusta on edes puoletkaan totta, mitä epäilen, niin övereitä tarinoita, niin alkoholismi on Suomessa vieläkin suurempi ongelma mitä kuvittelin. Yhtäkään ketjussa kerrottua tarinaa ei voi pitää normaalina, vaan kyse on ihan epänormaalista juomisesta. Sairaudesta.
Todella surullista ja myötätunto niiden puolella jotka tällaisen kanssa kamppailevat. ALkoholistien pitäisi hakeutua hoitoon, kumppanien pelastaa itsensä ja lapset.
Todellisuudessa humala ei koskaan ole normaalia, eikä kukaan terve juo kuin max kaksi lasia kerran kaksi viikossa.