Onko liikaa, jos juo 0,7 L viinapullon pari kertaa viikossa?
Minä en siis juo vaan mieheni. Perjantaisin hän tulee minua aikaisemmin kotiin ja iltaan mennessä on Tapio-viinapullo tyhjentynyt. Seuraavana päivänä käy taas Alkossa hakemassa samanlaisen pullon. Joskus juo keskiviikkoisinkin puolikkaan pullon. Juomisesta ei ole tullut mitään haittaa. Juo vain autotallissa yksinään ja kuuntelee musiikkia. Tätä on kestänyt jo 6 vuotta.
Kommentit (272)
Miehesi on alkoholisti, onko siitä haittaa, ei ainakaan minulle, oma on elämäsi.
Sittenhän se ei ole liikaa, jos kerran ei haittaa häntä itseään eikä sinuakaan.
Entä lapsia? Vai onko heitä?
Jotkut juo joka päivä tuollaisen 0.7 pullon. T. Nainen maarakennusalalta.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuo paha ole. Ihan normaalia.
Suomalaiselle normaalia, mutta selvähän se on että 0,7 litraa viinaa illassa on suurkulutusta. Kaksi kertaa viikossa todellakin liikakäyttöä. jos ottaisi 3*4cl joka ilta, niin se vielä menisi käypäsuosituksen mukaan kohtuukäytöstä.
Onko tuo alkoholismia? Meillä on kaksi jo kotoa poismuuttanutta lasta.
-Ap
Kohtuukäytön yläraja on nykyään 14 annosta viikossa jaettuna tasaisesti useammalle viikonpäivälle ja olisi hyvä pitää myös täysin raittiita päiviä. Miehesi juo viikossa noin 35 annosta.
Ei kai se voi kovin haitallista olla. Meidän mies juo arkisin 0,7 Leijona-pullon illassa ja viikonloppuisin tuplat. On tehnyt tätä jo parikymmentä vuotta. Ainoastaan on hieman pyöristynyt matkan varrella.
Normaalisti kyllä jo pitäisi jossakin kohtaa tulla jo morkkis ja alkaa sitten kelaamaan elettyä elämää jos juonti jo pakonomaista ilman mitään mielihyvää jossakin ankeassa tallissa.
Wt vauhdissa. Kyllä tuohon pitäisi tietää vastaus ilman av-raatiakin.
Minulla kestää tuollainen pullo puoli vuotta. Tosin juonkin pääasiassa miedompia. Saman alkoholimäärän juon ehkä kahden kuukauden aikana ja minä olen opiskeleva mies, joka käy melkein joka viikko bileissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiselle normaalia, mutta selvähän se on että 0,7 litraa viinaa illassa on suurkulutusta. Kaksi kertaa viikossa todellakin liikakäyttöä. jos ottaisi 3*4cl joka ilta, niin se vielä menisi käypäsuosituksen mukaan kohtuukäytöstä.
Tuollainen juominen ei ole normaalia kenellekään. Tietosi suomalaisten juomisesta ovat pahasti vanhentuneet paitsi jos olet joku suurten ikäluokkien edustaja.Silloin joku ehkä piti tuollaista normaalina.
Mielestäni tavallista alkoholinkäyttöä on vielä noin kuusi annosta viikossa. Sen yli alkaa menemään jo selvästi haitallisen puolelle. Kuusi annosta kerran kahdessa viikossa on mielestäni vielä erittäin normaalia alkoholinkäyttöä, enkä näe sitä juurikaan haitallisena.
Vierailija kirjoitti:
Onko liikaa, jos juo 0,7 L viinapullon pari kertaa viikossa?
Minä en siis juo vaan mieheni. Perjantaisin hän tulee minua aikaisemmin kotiin ja iltaan mennessä on Tapio-viinapullo tyhjentynyt. Seuraavana päivänä käy taas Alkossa hakemassa samanlaisen pullon. Joskus juo keskiviikkoisinkin puolikkaan pullon. Juomisesta ei ole tullut mitään haittaa. Juo vain autotallissa yksinään ja kuuntelee musiikkia. Tätä on kestänyt jo 6 vuotta.
On liikaa.
Selittelyä voisi saada aikaan vain mikäli mies selvästi isokokoisempi, isolla henkilöllä myös alkoholimäärä vastaavasti isompi.
Mutta aika paljolta tuo silti kuulostaa.
Itse juon joka päivä pullollisen viiniä. Yleensä valkkaria. Suomessa vain tykätään lässyttää. Välimeren maissa naiset juovat kaksikin pulloa viiniä päivässä. Alkoholi on osa ruokaympyrää. Ne ketkä ei juo, kuolee aikaisemmin kuin he ketkä juovat. Ryyppääminen vähentää stressiä ja puhdistaa verisuonia.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut juo joka päivä tuollaisen 0.7 pullon. T. Nainen maarakennusalalta.
Juu voi olla. Yleensä nämä ketkä asialla retostelevat eivät todellakaan juo pulloa päivässä. Sanoohan sen selvä järkikin, että jos juo pullon päivässä sen kyllä aika hyvin seuraavana päivänä huomaa varsinkin, jos se ryypiskely osuu siihen töiden jälkeen ja jos sitä on jatkunut vuosia... siis pullo per päivä.
Vierailija kirjoitti:
Miehesi on alkoholisti, onko siitä haittaa, ei ainakaan minulle, oma on elämäsi.
Millä perusteella?
Vierailija kirjoitti:
On liikaa. Nekin rahat mies voisi käyttää naisensa hemmotteluun.
Ai tuoko on sitä parempaa rahan käyttöä??? =)
Vierailija kirjoitti:
Ne suurkulutusrajatko määrittelevät mielestäsi mikä on liikakäyttöä tai yleensäkin sitä ongelmallista käyttöä?
Vierailija kirjoitti:
Kohtuukäytön yläraja on nykyään 14 annosta viikossa jaettuna tasaisesti useammalle viikonpäivälle ja olisi hyvä pitää myös täysin raittiita päiviä. Miehesi juo viikossa noin 35 annosta..
Ei ole niin sanottua kohtuukäytön rajaa. Ainoastaan riskirajaksi miehillä on määritelty 7 annosta päivässä tai 23–24 annosta viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen juominen ei ole normaalia kenellekään. Tietosi suomalaisten juomisesta ovat pahasti vanhentuneet paitsi jos olet joku suurten ikäluokkien edustaja.Silloin joku ehkä piti tuollaista normaalina.
AP:lle vaan sellaisia terveisiä, että niinkuin huomaat täältä et sitä vastausta saa =). Joillekin voi olla esim. 1-2 annosta viikossa häiritsevää joillekin ei. Se on sitten toinen asia miten tuosta määrästä saa kukaan ongelmakäyttöä.