Voiko hoitajan kanssa olla tekemisissä hoitokontaktin loputtua?
Olen käynyt psykiatrisella hoitohenkilöllä puhumassa nyt vuoden päivät. Hän on aivan ihana ihminen, ymmärtää minua ja tulemme toimeen loistavasti Nyt hoitoni kyseisessä paikassa on loppumassa ja mietin, voisinko kysyä hoitajalta numeroa tai facebook-tunnuksia jotta voisimme kirjoitella vielä jatkossa. Siis tietysti jos hänelle sopii. Eli onko tämä ok vai jotenkin laitonta/epäsopivaa?
Kommentit (85)
Oho, onko tosiaan noin tiukkaa? minä tiedän tapauksia joissa hoitaja ja potilas ovat ihan säännöllisesti tekemissä vapaa-aikana kun tuntevat ennestään
t.ap
Elä tunnuksia sentäs kysele.
Jos hoitaja toimii ammattimaisesti, ei hän anna numeroaan. Jos tiedät hoitajan nimen, voithan toki yrittää etsiä Facesta ja lähettää kaveripyynnön. Sittenpähän sen näet, miten reagoi.
Erittäin huono asia. Hoitaja tekee työtään ja hyvä hoitaja saa asiakkaan olon tuntemaan mukavaksi. Älä aseta hoitajaa kiusalliseen tilanteeseen. Vieläpä psyykeasia kyseessa. Ei hän halua työongelmia kotiin.
Hoitaja ja potilas voivat olla ystäviäkin, mutta tälläinen ystävyys syntyy sitten harrastuksen ym kautta, ei työn kautta.
Mistä kuvittelet, että hoitajakin haluaisi tavata vielä? Onko hän sanonut?
Mullakin on ikävä yhtä ihanaa hoitajaa jonka kanssa oli kiva keskustella, mutta en voisi kuvitella itseäni niin erinomaiseksi, että hän haluaisi jatkaa jutustelua nyt hoitosuhteen päätyttyä.
Hehän ovat kaikille kivoja ja ystävällisiä ihan vain ammatin vuoksi.
Eli siis haluaisit että ko. hoitaja jatkaisi sinun terapiaa ilmaiseksi omalla ajallaan?
Jos olet vaikka siivooja jossain yrityksessä ja ko. yrityksellä on ollut asiakas vaikka vuoden verran niin olisiko OK jos sopimuksen päättyessä kyseinen asiakas pyytäisi sinua yksityishenkilönä tulemaan ilmaiseksi siivoamaan muiden töittesi jälkeen vielä jatkossa?
Niin ap, mistä päättelet, että hoitaja oikeasti haluaisi olla kanssasi tekemisissä hoitosuhteen jälkeen? Miten tuollainen edes juolahtaa mieleen?
Hoitaja kuormittuu työssään varmasti ihan riittävästi ja haluaa vapaa-ajallaan tehdä muuta kuin työtä.
Vierailija kirjoitti:
Oho, onko tosiaan noin tiukkaa? minä tiedän tapauksia joissa hoitaja ja potilas ovat ihan säännöllisesti tekemissä vapaa-aikana kun
t.ap
Jep, avainsanat onkin tuntevat ennestään
Kun hoitosuhde loppuu, ammatillinen mielenkiinto loppuu ja tavissuhde on sallittu. Minusta sinun kannattaa jotenkin kysyä, muuten voi jäädä harmittamaan. Mitä menetät? Jos haluaa pitää yhteyttä, olette sielunsiskoja. Jos ei halua, et jää miettimään, miten olisi käynyt. Olen itse hoitaja ja joskus potilaat on superkivoja ja mietin jälkeenpäin, miten heille kävi myöhemmin elämässä. Anna palaa vain. Tiedän monia hoitoalan ammattilaisia, jotka on tutustunut ystävinä hoito suhteen loputtua. Huom ei sen aikana! Tiedän myös yhden parisuhteen, onnellisen, jossa on tutustutti alkuun hoitosuhteessa. Meillä on yksi elämä, kannattaa mennä tunteen mukana. Kokeilla ja vaikka ottaa takkiin. Käyttämättä jääneitä mahdollisuuksia katuu eniten.
Voi olla. Tuollaista sääntöä ei ole. Kysy vaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun hoitosuhde loppuu, ammatillinen mielenkiinto loppuu ja tavissuhde on sallittu. Minusta sinun kannattaa jotenkin kysyä, muuten voi jäädä harmittamaan. Mitä menetät? Jos haluaa pitää yhteyttä, olette sielunsiskoja. Jos ei halua, et jää miettimään, miten olisi käynyt. Olen itse hoitaja ja joskus potilaat on superkivoja ja mietin jälkeenpäin, miten heille kävi myöhemmin elämässä. Anna palaa vain. Tiedän monia hoitoalan ammattilaisia, jotka on tutustunut ystävinä hoito suhteen loputtua. Huom ei sen aikana! Tiedän myös yhden parisuhteen, onnellisen, jossa on tutustutti alkuun hoitosuhteessa. Meillä on yksi elämä, kannattaa mennä tunteen mukana. Kokeilla ja vaikka ottaa takkiin. Käyttämättä jääneitä mahdollisuuksia katuu eniten.
Mä en kyllä usko, että olet mikään hoitaja tai ainakaan psykiatrinen hoitaja. Mitä kivoja puolia ahdistuneilta ja narkkaripotilaista voi löytyä, että haluaisi oikein ystävystyä? Enkä jaksa mitenkään uskoa, että näitä ystävyyssuhteita potilaiden ja hoitajien välillä niin paljon olisi.
sallittua on. Voihan sitä törmätä ravintolassakin vuosien päästä. Te voitte siinä samalla viivalla sitten, ihmisinä. Mutta mitenkään mielettömän tarvitseva et saa olla enää. Ja suhteen pitäisi olla kahden suuntainen, ei enää omaa tilitystä.
kylläpä joillakin on negatiivinen kuva psyk.potilaista. ihan tavallisetkin ihmiset tarvitsevat joskus apua. Ei ne ole vain narkkareita yms.
Enhän minä varmaksi sanokaan että hän haluaisi olla kanssani tekemisissä. Mutta keskustelumme ovat sujuneet joutuisasti, huumorintaju kohtaa jne. Vastaanotolla olemme jutelleet paljon kaikenlaista hoidon ulkopuolistakin. Lapsista, elokuvista, kirjoista jne. Hän on kertonut siis itse mm. lemmikeistään, musiikkimaustaan jne. Hän on juuri sellainen ihminen, jonka kanssa todennäköisesti tulisin hyvin toimeen ja voisin ystävystyä vapaa-ajalla.
Tokikaan en kuvittele että olisin mitenkään ainutlaatuinen ongelmieni kanssa enkä halua terapiaa jatkossa. Ihan vain kirjoittelu olisi mukavaa. Harvoin sitä tapaa niin mukavan ihmisen, että klikkaa heti. Siksi mietin että olisiko tämä outoa tai jotenkin epäsopivaa TAI onko kiellettyä? Pakottamassahan en häntä ole ystäväkseni.
t.ap
Kysy. Mutta jotenkin tyylikkäästi, että annat hänelle aidon mahdollisuuden kieltäytyä. Kiellettyä se ei ole ja tosiaan jos kemiat kohtaa, ehkä hänkin on huomannut sen. Mutta älä masennus, jos hän ei ole kiinnostunut.
Minäkin kannatan kysymistä. Mutta voiko tehdä sen sähköpostilla/jättämällä omat yhteystiedot/laittamalla joulukortin ja siihen yhteystiedot? Jotenkin niin, että mahdollinen kieltäytyminen ei tunnu kummallekaan liian isolta asialta.
Miten voisi asiasta nätisti kysyä?
T.ap
Ei ole sopivaa. Henkilökunnalla ei saa pitää yhteyttä entisiin potilaisiin. Valitettavasti.