Voiko hoitajan kanssa olla tekemisissä hoitokontaktin loputtua?
Olen käynyt psykiatrisella hoitohenkilöllä puhumassa nyt vuoden päivät. Hän on aivan ihana ihminen, ymmärtää minua ja tulemme toimeen loistavasti Nyt hoitoni kyseisessä paikassa on loppumassa ja mietin, voisinko kysyä hoitajalta numeroa tai facebook-tunnuksia jotta voisimme kirjoitella vielä jatkossa. Siis tietysti jos hänelle sopii. Eli onko tämä ok vai jotenkin laitonta/epäsopivaa?
Kommentit (85)
Mun työnkuva eroaa vähän siinä, että olen tekemisissä alaikäisten kanssa. Minua ihan aidosti mietityttää mitä heille kuuluu meidän yhteytemme päättymisen jälkeen ja siksi olen kehottanut käymään joskus, sähköpostia saa laittaa työsähköpostiin ja kirjeen lähettää työpaikalle, jos siltä tuntuu. Mutta ajatus muunlaisesta yhteydestä ei tunnu luontevalta, vaikka nuori olisi täysi-ikäiseksi tullutkin. Mä myös ajattelen, että potilailla on oikeus pitää kuva minusta tietynlaisena. Vaikka olen oma itseni hoitotyössä, en tuo siihen kaikkia puolia itsestäni.
Mutta koska olette molemmat aikuisia, kysy. Siinähän se selviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaako kun jäi koulut kesken? =) Luulen että sinullekin on rauhoittavat maistuneet, kun oli mieli maassa, kun ei ollut poikaystävää.
Poikaystäviä on varmasti riittänyt hyvin nuoresta pitäen. Amiksessakin erikoistutaan oman "kiinnostuksen" ja tämän myötä tietysti problematiikan mukaan.
En ole tuo ketä lainaat mutta sehän on selvä, että kyllähän hoitaja haluaa ehdottomasti tutusta asiakkaaseen vapaa-ajallaan jos kyseessä on kuitenkin ihan akateeminen hullu.
Kannattaa muistaa, että viestien vastaanottaja voidaan selvittää ja poliisille lähtee helposti kunnianloukkaussyyte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaako kun jäi koulut kesken? =) Luulen että sinullekin on rauhoittavat maistuneet, kun oli mieli maassa, kun ei ollut poikaystävää.
Poikaystäviä on varmasti riittänyt hyvin nuoresta pitäen. Amiksessakin erikoistutaan oman "kiinnostuksen" ja tämän myötä tietysti problematiikan mukaan.
En ole tuo ketä lainaat mutta sehän on selvä, että kyllähän hoitaja haluaa ehdottomasti tutusta asiakkaaseen vapaa-ajallaan jos kyseessä on kuitenkin ihan akateeminen hullu.
Kannattaa muistaa, että viestien vastaanottaja voidaan selvittää ja poliisille lähtee helposti kunnianloukkaussyyte.
Anonyymin tai edes nimimerkillisen nettikeskustelijan kunniaa ei voi loukata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emmehän me akateemiset nyt hoitajien jutuista toki hermostu. Ne kategorisoidaan omalle tasolleen.
Onko oikeasti noin ennenkuulumatonta että pysytään tekemisissä hoitosuhteen jälkeen? Olin itse nuorena aikuisena 3v psykoterapiassa, jonka jälkeen terapeutti itse kysyi että voisiko lisätä minut FB:ssä, koska haluaisi tietää mitä minulle jatkossa kuuluu. Nyt vielä 7 v terapian päättymisen jälkeen tykkäillään toistemme statuksista ja terapeutti käy välillä bändini keikoilla, jossa vaihdetaan kuulumisia. Ei kuitenkaan kahden kesken käydä treffeillä.
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeasti noin ennenkuulumatonta että pysytään tekemisissä hoitosuhteen jälkeen? Olin itse nuorena aikuisena 3v psykoterapiassa, jonka jälkeen terapeutti itse kysyi että voisiko lisätä minut FB:ssä, koska haluaisi tietää mitä minulle jatkossa kuuluu. Nyt vielä 7 v terapian päättymisen jälkeen tykkäillään toistemme statuksista ja terapeutti käy välillä bändini keikoilla, jossa vaihdetaan kuulumisia. Ei kuitenkaan kahden kesken käydä treffeillä.
No ei ole. Minäkin vaihdan yhä harvakseltaan kuulumisia. Terapiani oli myös kolmivuotinen, terapeutti pohjakoulutukseltaan psykologi + psykoterapeuttikoulutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli miten oli, mutta olen kuunnellut paskaa tarpeeksi jo yhden elämän verran, enkä kuuntele sitä enää. Enkä varsinkaan psykiatrisilta hoitajilta. nimim. Pidetään huoli rajoista molempiin suuntiin
Mitkä asiat ovat hyväksyttyjä hoitajan ja potilaan välillä ja mitkä eivät? Missä menee raja? Olen kuullut että jotkut potilaat jopa halailevat hoitajia. Eikö tämä ole epäsopivaa? Mistä hoitajan kanssa voi tai kuuluu jutella? Voiko esim. kysyä onko kumppania tai lapsia, mistä on kotoisin tai mistä musiikksta pitää?
Vierailija kirjoitti:
Mitkä asiat ovat hyväksyttyjä hoitajan ja potilaan välillä ja mitkä eivät? Missä menee raja? Olen kuullut että jotkut potilaat jopa halailevat hoitajia. Eikö tämä ole epäsopivaa? Mistä hoitajan kanssa voi tai kuuluu jutella? Voiko esim. kysyä onko kumppania tai lapsia, mistä on kotoisin tai mistä musiikksta pitää?
Eipä tässä varmaan mitään ääritiukkoja rajanvetoja ole, ja varmasti vaihtelee koulukunnittain.
Hiukkasen kuitenkin mietityttää että miksi ihmeessä esimerkiksi terapiaprosessin aikana haluaisi kuulla/tietää terapeutin henkilökohtaisesta elämästä. Siellä ollaan hoitamassa itseään, käymässä läpi omaa elämää ja ongelmakohtia - ja maksetaan siitä hunajaa. Eikö olisi oikeus ja kohtuus saada koko areena kerrankin käyttöön ja myös käyttää se luvallisesti ammattilasen kanssa josta ei tarvitse tietää _mitään_.
Vie vikaan tapaamiseen joku pieni lahja kiitokseksi ja kortti jossa lukee esim että kiitos kivoista hetkistä ja laita puh nro että jos haluaa tavata vapaalla esim bissellä niin laittaa viestiä. Jätät hänelle päätöksen.
Vie vikaan tapaamiseen joku pieni lahja kiitokseksi ja kortti jossa lukee esim että kiitos kivoista hetkistä ja laita puh nro että jos haluaa tavata vapaalla esim bissellä niin laittaa viestiä. Jätät hänelle päätöksen.
Olin noin vuoden terapiassa ja lopetin terapian jollain tekosyyllä koska olin raskaana ja vointi meni vaan huonompaan suuntaan ilman mitään edistymisen tunnetta. Ehkä vuoden kuluttua terapian loppumisesta terapeutti yllätten soitti kysyäkseen kuulumisia. Kertoi huomanneensa lehdestä että lapsi oli syntynyt ja halusi kysyä miten menee. Ihan hyvin meni. Myöhemmin meni vielä paremmin kun löysin minulle sopivan tavan työstää tunnelukkojani. Ei siinä tarvinnut odotella vaikutuksia, ne rupesivat tuntumaan heti. Tietoinen läsnäolo jne. Viiden viikon päästä siitä kun löysin nuo jutut, mieheni sanoi että arjessa huomasi eron. Versus melkein vuosi yksinpuheluterapiaa eikä mitään vaikutusta tai pahempaan vain meni.
Onko sopivaa koskettaa hoitajaa? Ainakin halaaminen ilmeisesti ok? Olen monien nähnyt niin tekevän. Eikö se ahdista hoitajaa että vieras ihminen tulee iholle? Millainen kosketus ei ole ok?
Vierailija kirjoitti:
Onko sopivaa koskettaa hoitajaa? Ainakin halaaminen ilmeisesti ok? Olen monien nähnyt niin tekevän. Eikö se ahdista hoitajaa että vieras ihminen tulee iholle? Millainen kosketus ei ole ok?
Haluan tietää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emmehän me akateemiset nyt hoitajien jutuista toki hermostu. Ne kategorisoidaan omalle tasolleen.
Tämä on juuri se asenne jolla hoitajat suhtautuvat mielenterveyspotilaisiin. Toivottavasti joku jonain päivänä vetää sinut vessasta alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan tietää
Sellainen on ok jota ei ajatella
Sinun ei ole asiallista koskea hoitajaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan tietää
Sinun ei ole asiallista koskea hoitajaa
Miksi muut saavat halata? Miksi jotkut hoitajat saavat koskea minuun (ottaa kädestä jne.)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan tietää
Sinun ei ole asiallista koskea hoitajaaMiksi muut saavat halata? Miksi jotkut hoitajat saavat koskea minuun (ottaa kädestä jne.)?
Haluan tietää.
Tämä on totta. Johan opiskeluaikana opetetaan että hoitosuhde on hoitosuhde ja on epäammatillista antaa sen muuksi muuttua.