Hammasimplanteista kokemuksia?
Minulle laitetaan kaksi implanttia, maanantaina on eka käynti eli ruuvit asennetaan leukaan.
Onko kellään kokemuksia hammasimplanteista?
Olisi kiva kuulla :)
Kommentit (116)
Minulla ei ollut mitään kipua. Tuntui vähän oudolta, kun leukaa porattiin, mutta implantti on ollut aivan mahtava. Suosittelen kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa pitää mielessä se riski, että muutama prosentti implanteista epäonnistuu. Mulle kävi niin. Tulehtui kesken implantointiprosessin, vaikka huolehdin hammashygieniasta tosi hyvin. Rahaa meni hukkaan hirveä määrä, koska hammaslääkäri sanoi tehneensä kaiken oikein ja mikään ei 100% varmuudella onnistu eli mitään korvauksia en saanut.
Missä vaiheessa siis tulehtui? Mitkä oireet oli? Otettiinko ruuvi pois? Saitko tilalle koskaan hammasta?
Tulehtui siinä vaiheessa kun oli suussa paranemisjatke. Alkoi tulla mätää, ien avattiin ja puhdistettiin, useampi antibioottikuuri, tulehdus pysyi hetken oireettomana mutta uusiutui ja oli levinnyt syvemmälle... joo ruuvi poistettiin, nyt mulla on silta tuossa tilalla, mutta aika epävarma ratkaisu kun kyseessä on etuhammas enkä uskalla koskaan kunnolla mitään kovaa sillä purra ettei irtoa.
kuulut siis siihen 30% ku homma kusee
Dent kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla laitettiin reilu vuosi sitten. Varaudu sit aivan helvetilliseen kipuun käynnin jälkeen. Mulla kesti 24 h niin järkyttävä kipu ruuvien laiton jälkeen (2 vierekkäistä hammasta), että menee heittämällä top3:seen pahimmista kivuista, mitä olen koskaan kokenu. Eli pyydä vahvat särkylääkkeet (panacod ja burana600) reseptillä mukaan ja ota eka heti, kun alkaa puudutus lähtee. Mä otin niitä maksimimäärät, molempia ja laskin vain tunteja, milloin saa seuraavan satsin ottaa.
Mutta sitten noin 24 tunnin kuluttua kipu lähti eikä sen jälkeen ole ollu kipua.Taitaa olla aika henkilökohtasta. Mulle määrättiin joku kipupilleri operointipäivälle. En kokenut juurikaan kipua sen jälkeen
Mä en tiedä mistä aivan järkyttävä kipu johtui. Se oli jotain aivan helvettiä. Mutta onneks ei kestäny ku vuorokauden. Kyseessä poskihampaat.
Ne poras sulla sitten sen kenojuuren kolon suoraan kolmoishermoon!
Ole onnellinen että särky kesti vain vuorokauden, pahimmillaan särky ois voinut jäädä pysyväksi!
Kyseessä yläposkihampaat, siellä ei mene sitä kolmoishermoa. Eikä tuntunu hermokivulta, Vaan ihan järkyttävältä peruskivulta. Taustalla erittäin pahasti tulehtuneet aikoja sitten juurihoidetut hampaat, tulehdus oli massiivinen. Ehkä johtui tuosta taustasta sitten, kun yli 10 vuotta ollu tulehdus siellä päällä. En tiedä. Hampaidenpoistosta odotettiin noin 5 kk (että tulehdus parantunut kokonaan), ennen kuin laitettiin ne ruuvit eli impantit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisit laitattaa myös hammassillan, joskin hintaero ei lie suuri. Oikaeastaan ihmettelen, miten se siltakin voi maksaa maltaita. Eivät ne materiaalit ainakaan niin paljon maksa, ja siinähän ei tehdä mitään kirurgista. Hampaanpoistoa lukuunottamatta.
Minulta jouduttiin juuri poistamaan yksi hammas ja nyt mietin, kumman siihen laitatan.
Implanttia tosiaan saa odottaa reilun puoli vuotta.
Tallinnassa hoito olisi edullisempaa. Julkinen hammashoito asentaa näitä myös, mutta jonotusaika proteettiseen hoitoon on täällä 1,5 v. Kunhan ensin pääset tavalliselle vastaanotolle, jolloin hl laittaa lähetteen sinne proteettiseen.Ei kyl laiteta julkisella[/
Kyllä vaan laitetaan, harkinnanvaraisesti. Esim. Helsingissä useita satoja vuosittain.
Halvaksi ei tule julkisellakaan. :(
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei sattunut yhtään jälkikäteen, mikä oli todella hämmentävää, kun siinä kuitenkin avattiin ien ja porattiin luuta. Vastaanotolla sain vissiin 600mg särkyläääkkeen, mutta puudutuksen loppumisen jälkeen en syönyt mitään lääkkeitä. Implantin laitto kaikkine käyntikertoineen oli huomattavasti mukavampi operaatio kuin se hampaanpoisto. Ja olen siis hammaslääkäripelkoinen. Tsemppiä!
Mun mielestä molemmat oli tosi ällöttäviä, hampaan poistaminen ja sen repiminen, hankalaa ja työlästä, kun kyseessä juurihoidettu (ne ei lähde yhtä siististi kuin omat). Se vääntö oli inhottavaa. Ja implantin poraus oli yhtä pelottavaa myös. Siinä ei onneks väännetty.
Vierailija kirjoitti:
Dent kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla laitettiin reilu vuosi sitten. Varaudu sit aivan helvetilliseen kipuun käynnin jälkeen. Mulla kesti 24 h niin järkyttävä kipu ruuvien laiton jälkeen (2 vierekkäistä hammasta), että menee heittämällä top3:seen pahimmista kivuista, mitä olen koskaan kokenu. Eli pyydä vahvat särkylääkkeet (panacod ja burana600) reseptillä mukaan ja ota eka heti, kun alkaa puudutus lähtee. Mä otin niitä maksimimäärät, molempia ja laskin vain tunteja, milloin saa seuraavan satsin ottaa.
Mutta sitten noin 24 tunnin kuluttua kipu lähti eikä sen jälkeen ole ollu kipua.Taitaa olla aika henkilökohtasta. Mulle määrättiin joku kipupilleri operointipäivälle. En kokenut juurikaan kipua sen jälkeen
Mä en tiedä mistä aivan järkyttävä kipu johtui. Se oli jotain aivan helvettiä. Mutta onneks ei kestäny ku vuorokauden. Kyseessä poskihampaat.
Ole onnellinen että särky kesti vain vuorokauden, pahimmillaan särky ois voinut jäädä pysyväksi!Kyseessä yläposkihampaat, siellä ei mene sitä kolmoishermoa. Eikä tuntunu hermokivulta, Vaan ihan järkyttävältä peruskivulta. Taustalla erittäin pahasti tulehtuneet aikoja sitten juurihoidetut hampaat, tulehdus oli massiivinen. Ehkä johtui tuosta taustasta sitten, kun yli 10 vuotta ollu tulehdus siellä päällä. En tiedä. Hampaidenpoistosta odotettiin noin 5 kk (että tulehdus parantunut kokonaan), ennen kuin laitettiin ne ruuvit eli impantit.
Saitko antibioottikuurin hampaanpoiston jälkeen? Vai annettiinko tulehduksen parantua omia aikojaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Suurin osa ei koe mitään sen ihmeempää kipua.
Riippuu pitkälti mitkä hampaat on kyseessä, Ala- ja yläleuassa on eroa. Vaikutusta on kuinka lähellä hermotus on. Pääsääntöisesti yläleuka on pahempi ja mitä lähempänä etuhampaita, niin sitä kipeämpi. Mulla on laitettu etuhampaat, jotka kyllä oli tosi kipeät. Eka päivä meni kylmäpussilla, kun kipulääkkeetkään ei auttaneet.. Luuta on siinä kohtaa vähän ja eniten hemmotettu kohta. Lisäksi minulla luuta oli ’sulanut’ ajan myötä, joten tilaa ei ollut yhtään ylimääräistä.
Mansessa nääs laitettiin ja kaikki meni todella hyvin, alusta loppuun ja edelleenkin on. Laitosta on neljä vuotta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Dent kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole onnellinen että särky kesti vain vuorokauden, pahimmillaan särky ois voinut jäädä pysyväksi!Kyseessä yläposkihampaat, siellä ei mene sitä kolmoishermoa. Eikä tuntunu hermokivulta, Vaan ihan järkyttävältä peruskivulta. Taustalla erittäin pahasti tulehtuneet aikoja sitten juurihoidetut hampaat, tulehdus oli massiivinen. Ehkä johtui tuosta taustasta sitten, kun yli 10 vuotta ollu tulehdus siellä päällä. En tiedä. Hampaidenpoistosta odotettiin noin 5 kk (että tulehdus parantunut kokonaan), ennen kuin laitettiin ne ruuvit eli impantit.
Eikö tulehdus oireillut? Mietin, miksi se oli hoitamatta niin kauan?
Mulla on kaksi ylhäällä takana ja keskellä. Toinen on hyvä, toinen ei. Laitettu 15 vuotta sitten. Takimmaisen ikeniä on jouduttu leikkaamaan pois, kun vetäytyvät niin pahasti ja sitten tulehtuvat. Nyt odotellaan, pysyykö terveenä, vai pitääkö poistaa, silloin jäisi kauhea kolo leukaluuhun ja se on kirurgin mukaan ongelma, kun sille ei oikein voi mitään. Muista putsata hyvin ikenet implantin ympäriltä! Mulla alkoi sillä, että jäi Marianne-muru ikenen väliin ja en saanut pois, sitten se levisi ja tulehdutti koko ympäristön. Kipu ei ollut mahdoton silloin laitettaessa, vaikka mulla on reuma, ei sekään haitannut ja särkenyt sen enempää.
Kiitos kun jaoit positiivisen kokemuksen! Auttaa tällaista pelkuria hakeutumaan hoitoon... 😭
Jos oon ymmärtänyt oikein, erikoishammaslääkärin suorittamana hoito menee yleensä ihan hyvin...
https://fi.webdento.com/hammasimplantti-hammasimplantit-hinta/
Laitan tänne kokemuksia kun oma hoito on ohi. Pidetään peukkuja. 😅
Tämä on sellainen operaatio jossa ei kannata yrittää säästää ja lähteä teettämään ulkomaille (ellei ole tasan tarkkaan tiedossa joku selvä hyvä paikka siellä).
Valitsin "parhaan" Suomessa koska olen pienituloinen. Ei olis ollut varaa korjata ja kärsiä huonon operaation seurauksia.
Loistavasti meni, ei kipua missään vaiheessa, yläposkihammas kyseessä.
Minulle on laitettu alaleukaan 3 implanttia reilu 10 vuotta sitten. Minulta puuttuu perinnöllisten tekijöiden takia hampaita alaleuasta, joten implantit laitettiin julkisella puolella. Eikä minulla ole mitään valittamista. Sain parasta hoitoa ja hammaslääkärini oli aivan supermukava.
Aika pitkä prosessihan se oli kaikenkaikkiaan. Aluksi otettiin röntgen-kuvat ja muotit hampaista, minkä jälkeen hammaslääkäri teki suunnitelman siitä mitä tehdään. Seuraavana vuorossa oli ruuvijuurien kiinnitys leukaluuhun. Itse toimenpide oli kivuton mutta tikit ikenissä olivat aika ikäviä syödessä. Tikit sitten sulivat pois itsekseen ja leuan annettiin parantua rauhassa. Aikaa tähän meni noin puoli vuotta omalla kohdallani. Kun leukaluu oli tarkastettu, valittiin sävy ja koko itse implantteihin ja laitettiin implantit tilaukseen. Tässä kohtaa otettiin taas muotit hampaista. Itse implanttien asennus oli myös kivuton mutta kolmen implantin laitossa kesti useampi tunti ja koko ajan suu oli tietysti ammollaan.
Varotoimena implanttien asennuksessa otettiin antibiootit ja saattaja tarvittiin. Mitään ongelmia impalttien kanssa ei ole. Näyttävät ja tuntuvat aivan normaaleille hampaille, eikä kukaan meinaa uskoa niitä implanteiksi. Itse kyllä huomaan implanttien juuren olevan hieman tummempi kuin tavallisten hampaiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa pitää mielessä se riski, että muutama prosentti implanteista epäonnistuu. Mulle kävi niin. Tulehtui kesken implantointiprosessin, vaikka huolehdin hammashygieniasta tosi hyvin. Rahaa meni hukkaan hirveä määrä, koska hammaslääkäri sanoi tehneensä kaiken oikein ja mikään ei 100% varmuudella onnistu eli mitään korvauksia en saanut.
Missä vaiheessa siis tulehtui? Mitkä oireet oli? Otettiinko ruuvi pois? Saitko tilalle koskaan hammasta?
Tulehtui siinä vaiheessa kun oli suussa paranemisjatke. Alkoi tulla mätää, ien avattiin ja puhdistettiin, useampi antibioottikuuri, tulehdus pysyi hetken oireettomana mutta uusiutui ja oli levinnyt syvemmälle... joo ruuvi poistettiin, nyt mulla on silta tuossa tilalla, mutta aika epävarma ratkaisu kun kyseessä on etuhammas enkä uskalla koskaan kunnolla mitään kovaa sillä purra ettei irtoa.
Tulehdus olisi hoitunut pelkällä Betadinella.
Vierailija kirjoitti:
Mutta sitten noin 24 tunnin kuluttua kipu lähti eikä sen jälkeen ole ollu kipua.
Ei se aina noin mene! Mulla myös 2 implanttia, eikä ruuvien laiton jälkeen mitään kipuja ollut. En edes Buranaa tarvinnut. Sulla on ilmeisesti mennyt jotain pieleen siinä laitossa.
Minulta poistettiin pari viikkoa sitten poskihammas. Hammaslääkäri sanoi, että siellä oli valtava tulehdus, joka oli edennyt leukaluuhun asti. Antibiootteja ei kuitenkaan määrännyt. Haluaisin siihen implantin tulevaisuudessa. Mietin menikö tämä nyt ihan oikein, jos kerran nuo tulehdukset voivat jäädä parantumatta pitkäksi aikaa? Ja se estää implantin onnistumisen.
Mulla on kaksi implanttia. Ensimmäisen kruunu on tehty jollain vanhemmalla mallilla ja se on irronnut 2 kertaa. On sovittu nykyisen lääkärin kanssa, että vaihdetaan kruunu, jos vielä irtoaa, on kuitenkin kestänyt jo kolmisen vuotta ja implantti on varmaan 15 vuotta.
Toinen implantti on kans varmaan lähes 10 vuotta. Kerran on kruunu alkanut liikkua, mutta lääkäri irrotti ja ruuvasi taas paikoilleen, pari vuotta sitten.
Ongelmani on mieltymys kovaan leipään ym pureskelua vaativaan. Yritän siirtyä pehmeämpiin lajeihin, jotta kestäisi hampaat - tekohampaatkin - lopun ikää.
Vierailija kirjoitti:
Minulta poistettiin pari viikkoa sitten poskihammas. Hammaslääkäri sanoi, että siellä oli valtava tulehdus, joka oli edennyt leukaluuhun asti. Antibiootteja ei kuitenkaan määrännyt. Haluaisin siihen implantin tulevaisuudessa. Mietin menikö tämä nyt ihan oikein, jos kerran nuo tulehdukset voivat jäädä parantumatta pitkäksi aikaa? Ja se estää implantin onnistumisen.
Puoli vuotta odottelua poiston jälkeen on vakio. Kyllä se tulehdus useimmiten paranee nopsaankin kun hammas ei tuki tulehduspesäkettä.
Asun Ruotsissa. Implantti i ei luutunut pyörii siellä. Ympäristö tulehtunut ja sain kovat antibiootit. Pian arvioidaan jatko. Jätetäänkö puhdistetaan kolo vai mitä