Nyt kerrotte oikeasti. Mitä ahdistelua tytöt joutui kokemaan kouluissa 80-luvulla?
Kommentit (268)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoi alakoulussa. Pääsääntöisesti rintojen kourimista, välillä myös alapään. Jatkui yläkouluun. Tapahtui enimmäkseen koulussa, jonkin verran ahdistelua samassa iässä tuli myös aikuisten miesten taholta, ihan kadulta ohikulkijoilta. Oli hyvin jatkuvaa.
tämä on niiiiin vierasta juttua. Olin nuorena ihan kivan näköinen, sopusuhtainen, normaali rintainen, normi sosiaalinen, tavis tyttö. Aikuisena peruselämää: opiskelu, perhe, työelämä -konsepti.
Koskaan ei ole koulussa mitään tuollaista tapahtunut. Aikuisena on pikkujouluissa/diskossa/kotibileissä, joku kännikala yrittänyt lääppiä, mutta näistä on aina päässyt eroon vähän kivahtamalla.
Tästä ei varmaan tykätä, mutta porukka on aina jakaantunut kahtia näissäkin asioissa. On naisia, joihin ei kosketa ilman lupaa. Tämä jotenkin opitaan jo kotikasvatuksessa, että osaa olemuksellaan pitää
Työpaikallasi joukko miehiä piirittää sinut tänään nurkkaan kopeloidakseen rintasi ja haarovälisi. Kollegasi kääntävät katseen eivätkä auta. Esimiehesi sanoisi, että miehet ovat miehiä, ei kai pikku puristelu haittaa kun ei jäänyt jälkiäkään ja tapahtuiko edes.
Olisitko yhä sitä mieltä, että tämä oli oma vikasi kun annoit koskea itseesi ja kotikasvatuksesi (?) oli huono?
Muistutan vielä, että tässä ketjussa keskustellaan 12-vuotiaiden lasten kokemuksista. Miltä se tuntuu hämmentyneestä ja nolosta 12-vuotiaasta, joka joutuu tällaisen hyökkäyksen kohteeksi? Aikuiset eivät ota vakavasti, kukaan ei sano, että tuo oli väärin ja jopa syyllistetään tyttöä itseään tapahtuneesta. Tytöt häpesivät heille tapahtuneita asioita.
Sitten joku vielä kehtaa sanoa, että on naisia, joihin ei kosketa ilman lupaa. Oma syy jos kosketaan. Ihan kun olisi hypätty aikakoneeseen ja palattu takaisin 80-luvulle näiden fressien mielipiteiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoi alakoulussa. Pääsääntöisesti rintojen kourimista, välillä myös alapään. Jatkui yläkouluun. Tapahtui enimmäkseen koulussa, jonkin verran ahdistelua samassa iässä tuli myös aikuisten miesten taholta, ihan kadulta ohikulkijoilta. Oli hyvin jatkuvaa.
tämä on niiiiin vierasta juttua. Olin nuorena ihan kivan näköinen, sopusuhtainen, normaali rintainen, normi sosiaalinen, tavis tyttö. Aikuisena peruselämää: opiskelu, perhe, työelämä -konsepti.
Koskaan ei ole koulussa mitään tuollaista tapahtunut. Aikuisena on pikkujouluissa/diskossa/kotibileissä, joku kännikala yrittänyt lääppiä, mutta näistä on aina päässyt eroon vähän kivahtamalla.
Tästä ei varmaan tykätä, mutta porukka on aina jakaantunut kahtia näissäkin asioissa. On naisia, joihin ei kosketa ilman lupaa. Tämä jotenkin opitaan jo
Juuri näin tämän näen. Jos on saanut tasapainoisen kotikasvatuksen, ei tarvitse a) hakea hyväksyntää b) sietää huonoa käytöstä.
Näinkö sanoisit ra/skauksen uhrille?
Pojat koulussa yrittävät koskea kehittyneiden tyttöjen rintoja, muka kompastumalla ja oho kädet vain osui. Rintsikojen hakasia auottiin selästä. Kehittymättömiä tyttöjä haukuttiin laudoiksi. Niin tai näin, tytöt eivät saaneet olla rauhassa vartaloidensa kanssa.
Myös ihan aikuiset miehet arvostelivat ääneen tyttöjen rintojen kehitysasteita ja takapuolen kokoa. Tytöille huudeltiin törkeyksiä. Usein näki runkkareita autoissa ja puskissa vemputtamassa. Sukulaismiehetkin halusivat likistellä jollain tekosyillä, se oli erityisen kiusallista.
Olin itse jotain 11-vuotias, kun yksi poika pussasi minua väkisin. Yleensä hän lymyili jossain piilossa ja kun menin ohi, hän hyökkäsi kimppuun ja kaatoi minut maahan. Ahdistuin tuosta ihan hirveästi ja pelkäsin. Häpesin myös, joten en kertonut siitä mitään. Tuo loppui vasta sitten, kun poika teki samaa vähän reippaammalle tytölle, joka löi poikaa turpaan ja kertoi kaikille, mitä poika oli tehnyt.
Kuukautisista ilkuttiin, kellä on päällä? Olin aivan paniikissa mekkojen aikaan aina, käytin turbo suuria siteitä kaksi kerrallaan, etten vaan vuotanut läpi. Ja reppua piti pitää silmällä ettei pojat päässyt ratsaamaan reppuja, keneltä löytyy siteitä, kenellä menkat päällä. Ope onneksi puuttui reppu ratsiian, jos vaan huomasi.
Huh huh.. jotkut näistä kertomuksista saavat mut voimaan pahoin. Uskomatonta, että tuollaista on voinut olla 80-luvulla tai 90-luvulla. Meillä oli vielä vanhat kansakoulunopettajat viroissa ja todella tiukka mutta reilu kuri. Jos jotain tyttöä olisi kiusattu siten että häneen olisi kajottu, nuo pojat eivät olisi olleet enää koulussa päivääkään. Suullista kiusaamista joskus oli mutta siihenkin puututtiin heti jos tuli opejen korviin. Ja melkein aina niin kävi ja rehtorin kanslia kutsui. Vanha rehtori oli reilu ja kiusaajille julma. Se tavallaan sallittiin, että luokan yksi iso poika sai kurittaa kiusaajia (ottaa kiinni ja kovistella), siis sellaisia jotka kiusasi toisia poikia. Heidän valituksiaan ei kuunneltu. Tyttöjen kiusaajia ei siedetty ollenkaan läsnä koulussa. Sellaista oli, että tytön flirttaili ja pojat leikkisästi jahtasivat heitä (niitä nätimpiä). Katsoa sai mutta ei koskea, missään nimessä ei rintoihin eikä alapäähän. Ysillä jotkut seurustelivat ja suutelivat koulussa. Siinä ehkä tapahtui muutos sanotaan seiskalta ysille. Seiskalla ollessani ysin pusuparit erotettiin toisistaan. Meidän aikana ysillä se sallittiin, että sai vaikka nojailla seinällä ja suudella. Itse olin enemmän ujo, mutta sitten myöhemmin elämässä kyllä menestyin.
Se oli jokapäiväistä. Pojat työnsivät kättä housuihini ja puristelivat rintojani.
Tykkäsin siitä kovasti. Myös mies opettajat kourivat minua.
Varmaan oli ahdisteluakin, mutta ehkä kuitenkin vähemmän kuin nykyisin. Kiusaamista on aina ollut. En muista, että minua olisi kukaan kuorinut tai läpsinyt. Ehkä siihen aikaan kuitenkin paljasta pintoja oli vähemmän, kun oli t-paidat ja college-puserot muotia, niin taisi niitä poikia kiinnostaa, mitä paidan alla on. Meillä se jäi juttujen tasolle, ei kyllä näkynyt kosketuksia.