Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt kerrotte oikeasti. Mitä ahdistelua tytöt joutui kokemaan kouluissa 80-luvulla?

Vierailija
09.01.2018 |

Mitä oli silloin lievää, keskivertoa ja pahaa?

Kommentit (330)

Vierailija
301/330 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin samaa mieltä, ei ollut sellaista ahdistelua, mitä kuuluu olevan nykyään. Menin 1. luokalle vuonna -80, eli juurikin -80 luvulla olen kouluni käynyt. Me tytöt joskus yläasteella annettiin arvosanoja poikien takapuolille kuin istuttiin koulun käytävällä ja pojat kulki ohi. 

Näin ainakin isossa koulussa Helsingissä, eli ei traumoja niiltä ajoilta. 

Vierailija
302/330 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä nähnyt tai kuullut meidän koulussa mitään seksuaalisia ahdistelua. Nainen 59v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/330 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemukset riippuvat siitä millaiseen porukkaan on joutunut ja millainen opettaja on.

Vierailija
304/330 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nähnyt minäkään meidän koulussa mitään tämmöistä ja olen 51 v

Vierailija
305/330 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissäkin isointa roolia taitaa esittää uhriutuminen.

Sinä et osaa ajatella, että tytöt oli vasta kehittymässä. Ne rintojen alut oli kosketusarat ja jos niihin kävi kiinni, se sattui ihan saatanan paljon. 

Minulla rinnat kasvoi kuutosluokalla, mutta rintaliivejä minulle ei ostettu kuin myöhemmin. Häpeä omasta vartalosta oli läsnä eikä sitä päässyt pakoon, kun siitä muistutettiin sanallisesti ja kiinni käymällä.

Vierailija
306/330 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempi henkilö väitti ettei kiusaamista tai seksuaalista ahdistelua ollut joskus 50 luvulla kouluissa. Myöhemmillä vuosikymmenillä kyllä oli. Mutta eipä niistä puhuttu. 

Kiusaamista ainakin oli 50-luvulla. Mun isäni oli silloin koulussa ja mun kiusaajani isä oli silloin kiusannut sitä. Oli saanut loppumaan tuomalla kouluun ison rautanaulan ja uhkaamalla kiusaajaa sillä. 

Itse en 80-luvulla kokenut ahdistelua, koska olin ruma lihava lauta. Kiusaaminen oli pääkiusaajan masinoima täydellinen ulkopuolelle jättäminen. Jos joku erehtyi puhumaan minulle, sitäkin alettiin kiusata, joten olin ruttotautinen. 

Vierailija
307/330 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää jutut on tosiaan sellaisia, että jossain on ollut paljon, ihan yleistä, ja jossain ei juuri ollenkaan... Olen vm -68. Peruskoulut kävin sisä-Suomessa pikkupaikkakunnalla enkä siellä havainnut juuri minkäänlaista fyysistä häirintää, jotain sanallista vain, kuten itse kuulin 9.-luokalla olevani h...a... Fyysistä häirintää olin kyllä jo nuorena pari kertaa kokenut, mutta koulun ulkopuolella. 

Itse olin liiankin tottunut naispuolisten verbaaliseen haukkumiseen, koska isäni oli -20-luvulla syntynyt ja totaalisen sovinisti, jolle sellainen oli ihan "normipuhetta" sille päälle sattuessaan:-(

Vierailija
308/330 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

no,minkälaista häirintää nyt hyvännäköisille kundeille?

Vierailija
309/330 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niin tyypillistä! Jos joku nainen kertoo, että on kokenut ikävää kohtelua, kourimista, nimittelyä tjtn, heti toiset naiset ovat sanomassa, että valetta! Ei ole koskaan tapahtunut, tai jos on, kyse on kotikasvatuksessa, omasta asenteesta, tai silkkaa valetta! Uskokaa nyt hyvät ihmiset, että kyllä sitä tapahtui! Voin itse heittää tähän samanlaisen stereotypian, että ehkä se johtui siitä, että juuri te olette olleet sen näköisiä, että sen paremmin nuoria poikia kuin setämiehiäkään kiinnostanut katsoa tai koskea teitä... Miltäs kuulosti? 

Vierailija
310/330 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se tyttöjen harrastama kiusaaminen ja ulkonäön arvostelu mukavaa ollut. Kiusattiin pienestä pippelistä ja karvattomuudesta yläasteella. Kun murrosikä ei oikein seiskalla ja kasilla alkanut.

Vierailija
311/330 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla alakoulu käyty ja ei voi sanoa että olisi ollut yleistä tai että kaikki (pojat) olisivat sitä tehneet. Mutta yksi rinnakkaisluokalle osunut poika riitti ja masinoi muutaman pojan joukon, jotka mm. Minuun vitosluokkalaiseen kävivät kiinni, jos kuljin yksin jossakin. Siis ihan suoraan alapäähän ja rintoihin. Myöhemmin opin, etten ollut ainoa. Nyt olen tajunnut, että tämä poika, joka silminnähden nautti tilanteesta, oli äärimmäisen häiriintynyt ja todennäköisesti seksuaalisesti hyväksikäytetty.

Vierailija
312/330 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en muista yhtään kertaa, että pojat olisi ahdistelleet, nimitelleet tai hiplanneet. Pääkaupunkiseutu, pieni kyläkoulu ala-asteena. Ylä-aste olikin sitten isompi koulukeskus, ei sielläkään kukaan tehnyt mitään. Olen aina ihmetellyt, että missä näitä joukolla perseestä puristeluja tapahtuu.

Vm -74

Pohjanmaalla

Vierailija
313/330 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin tyypillistä! Jos joku nainen kertoo, että on kokenut ikävää kohtelua, kourimista, nimittelyä tjtn, heti toiset naiset ovat sanomassa, että valetta! Ei ole koskaan tapahtunut, tai jos on, kyse on kotikasvatuksessa, omasta asenteesta, tai silkkaa valetta! Uskokaa nyt hyvät ihmiset, että kyllä sitä tapahtui! Voin itse heittää tähän samanlaisen stereotypian, että ehkä se johtui siitä, että juuri te olette olleet sen näköisiä, että sen paremmin nuoria poikia kuin setämiehiäkään kiinnostanut katsoa tai koskea teitä... Miltäs kuulosti? 

Pick me -girls? 

Vierailija
314/330 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla yksi pahispoika luokalla naureskeli eriparirinnoille luokassa toisen pojan seurassa. Tuli suoraan sanomaan. Olipa "järkevää"?

Vierailija
315/330 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä se tyttöjen harrastama kiusaaminen ja ulkonäön arvostelu mukavaa ollut. Kiusattiin pienestä pippelistä ja karvattomuudesta yläasteella. Kun murrosikä ei oikein seiskalla ja kasilla alkanut.

Pienestä pippelistä ja karvattomuudesta?

Oletko sä luokan edessä esitellyt vehkeitäsi, vai mistä ihmeestä ne tytöt sun karvattomuudesta ja pienestä pippelistä jotain tiesi? En ole koskaan kuullut, että tytöt olisi tuollaista harrastanut.

M47

Vierailija
316/330 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä kuulkaa tapahtui, vaikka väittäisitte mitä. Pojat kourivat ja huutelivat aikaisin kehittyneille tytöille, opettajat puolestaan kiinnostuivat koulun kauniista tytöistä ja se olikin toisille ihan meriitti, toisia (kuten itseäni) se nolotti ja hävetti. En kehdannut kenellekään mainita asiasta ja oli suorastaan tuskallista istua tuon opettajan tunneilla, saati sitten jos jostain syystä joutui kanssaan kahdestaan johonkin. Tänä päiväni osaisin pitää puoliani, sen verran joutunut erilaista ahdistelua ja puheita kokemaan, mutta tuolloin, yläasteikäisenä en osannut, vaan kärsin hiljaa. 

Vierailija
317/330 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä kuulkaa tapahtui, vaikka väittäisitte mitä. Pojat kourivat ja huutelivat aikaisin kehittyneille tytöille, opettajat puolestaan kiinnostuivat koulun kauniista tytöistä ja se olikin toisille ihan meriitti, toisia (kuten itseäni) se nolotti ja hävetti. En kehdannut kenellekään mainita asiasta ja oli suorastaan tuskallista istua tuon opettajan tunneilla, saati sitten jos jostain syystä joutui kanssaan kahdestaan johonkin. Tänä päiväni osaisin pitää puoliani, sen verran joutunut erilaista ahdistelua ja puheita kokemaan, mutta tuolloin, yläasteikäisenä en osannut, vaan kärsin hiljaa. 

Täällä sitä zoomereille valehdellaan silmät, suut täyteen näköjään.

Vierailija
318/330 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienestä pippelistä ja karvattomuudesta?

Oletko sä luokan edessä esitellyt vehkeitäsi, vai mistä ihmeestä ne tytöt sun karvattomuudesta ja pienestä pippelistä jotain tiesi? En ole koskaan kuullut, että tytöt olisi tuollaista harrastanut.

M47

Niin tarkoitin lähinnä näitä kovistyttöjä mitkä viihtyi kovin poikien seurassa. En esitellyt itseäni mutta näkihän muut pojat esimerkiksi liikunta tunnin jälkeen suihkussa. Ja juorusivat tietenki. Toki myös kiltit tytöt nauroi näiden jutuille. M47

Vierailija
319/330 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja poikia lyötiin

Vierailija
320/330 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin, kun luokkakaveri työnsi kätensä toisen luokkakaverin housuihin. Tämä tyttö oli hyvin epävarma kaikkien miellyttäjä luultavasti kotioloista johtuen, eli ei tehnyt ilmoitusta, vaikka olisi pitänyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän