Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt kerrotte oikeasti. Mitä ahdistelua tytöt joutui kokemaan kouluissa 80-luvulla?

Vierailija
09.01.2018 |

Mitä oli silloin lievää, keskivertoa ja pahaa?

Kommentit (268)

Vierailija
241/268 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaako ap, että poikia ei kiusattu tai ahdisteltu?

Mistä sä noin päättelit?

Kertokaa vaan miehetkin kokemuksistanne.

- ei ap

No kun tässä kysyttiin tyttöjen kokemuksia 80 luvulta

Vierailija
242/268 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tapahtui -87 yläasteelle mentyäni tuota. Pojat ahdistivat joukolla johonkin nurkkaan ja käpälöivät. Oli huutelua, lumipesuja ja vaikka mitä. Kamalaa aikaa. Opettajat ummistivat silmänsä ja korvansa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/268 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ärsyttävän hyökkäävä otsikko! " nyt kuulkaa kerrotte"..

Ei tee mieli kertoa mitään.

Vierailija
244/268 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkaan se huutelu ja nimittely ei tuntunut koskaan mitenkään lievältä. Kadehdin niitä, joiden ei ole tarvinnut kokea sellaista itsetunnon lyttäämistä.

Vierailija
245/268 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikseen oli ne harvat tilanteet kun joku poika oli ihastunut ja sanoi tai teki jotakin myönteistä. Niitä tilanteita en tietysti laske häirinnäksi. Yksi poika oli kyllä kaikki vuodet tosi tyly ja halveksiva, mutta osoitti aina välillä ihastuksen ja kunnioittamisen merkkejä koko peruskoulun ajan ja sanoi suoraan jotakin ihailevaa. En silti pitänyt hänestä enkä ollut koskaan ihastunut, koska hän teki niin paljon vahinkoa sillä ilkeydellään. Kyllä ne pahat sanat vaan rikkovat ja satuttavat. 

Vierailija
246/268 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa koulussani kourittiin vain tiettyä tyttöä, jota se ei vaikuttanut haittaavaan. Tyttö esimerkiksi kerran palasi takaisin sisälle koulun eteiseen ulos mennessään, vaikka olisi päässyt poistumaan ovista ulos jolloin kouriminen olisi loppunut. Hän oli myös silminnähden ylpeä siitä, että häntä kourittiin.

Tukholman syndrooma ilmiö. Hänellä ei ilmeisestikään ollut ketään, johon tukeutua ja hän haki hyväksyntää ja ihailua pojilta. Ei osannut arvostaa itseään. 

Vierailija
247/268 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi minun äitini ja tyttäreni eivät ole joutuneet kokemaan samanlaista poikien pilkkaamista ja aggressiivisia häpäiseviä lähestymistä, joita itse koin koulussa. Äitiäni tosin ahdisteli jonkin verran aikuiset miehet. Onneksi ei ole enää lähipiirissä ääliömäisiä sukulaissetiä, jotka kommentoivat ulkonäköä ja vartaloa tai käyvät käsiksi. Mielestäni äitini ja tyttäreni ovat paljon minua iloisempia ja vapautuneempi ihmisiä senkin takia, etteivät ole olleet koulussa vuosikausia poikien pilkan kohteena. Uskon, että tuommoinen voi vaikuttaa siihen miten luottaa ihmisiin. Tosin minä olen mielestäni ollut tarkempi puolisovalinnassani, en ole kovien kokemusten takia niin sinisilmäisen luottavainen kuin äitini aikoinaan oli. 

Vierailija
248/268 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä yleistää ei me kaikki pojat tuollaisia oltu. Minua taas kaksi tarkkisluokan tyttöä vahtasivat säleverhojen välistä kun olin kasilla koululääkärin tarkastuksessa. Seuraavalla välitunnilla nauroivat ja kertoivat näkemänsä eteenpäin.

Siinäs näkee että tytötkin osaa. Tuo oli varmasti nöyryyttävää.

Vierailija
249/268 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaako ap, että poikia ei kiusattu tai ahdisteltu?

Mistä sä noin päättelit?

Kertokaa vaan miehetkin kokemuksistanne.

- ei ap

No kun tässä kysyttiin tyttöjen kokemuksia 80 luvulta

Jos mä kysyn miehiltä, joutuiko ne syömään lapsena parsakaalia, tarkoittaako se susta että tytöt ei joutuneet sitä syömään?

Ei. Tarkoita.

Se tarkoittaa, että kysymys on osoitettu nyt miehille. Ei mitään muuta.

Vierailija
250/268 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa ärsyttävän hyökkäävä otsikko! " nyt kuulkaa kerrotte"..

Ei tee mieli kertoa mitään.

Ei munkaan. Avaus ja osa kommenteista kyseenalaistaa  ja mitätöi toisten kokemuksia, ihan kuin niitä ei olisi tapahtunut tai että on itse reagoinut liian herkästi.

Sen opin ketjusta kyllä, että jos koulussa on ollut kova kuri ja opettaja osannut pitää sellaista, niin ahdistelua ja kiusaamista on ollut vähemmän. Toisin kuin lepsuissa kouluissa, missä opettajat ovat katsoneet toiseen suuntaan tai mitätöineet kokemuksia. Sinänsä aika loogista vaikkakin järkyttävää. Lapsen pitäisi voida luottaa ns turvallisin aikuisiin, joita opettajien pitäisi olla.

Vierailija
251/268 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan kovistyttöjäkin ollut aina. Ja osaavat myös olla julmia.

Vierailija
252/268 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän opettaja yritti aggressiivisesti saada niitä kiusaajia ja ahdistelijoita lopettamaan. Sekään tyyli ei toiminut yhtään. Hän pilkkasi näitä kiusaajia eli ei ollut mitään luottamusta heidän välillään. Ilmapiiri luokassa oli todella tulehtunut. 

Vierailija
253/268 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin ala-asteella 2000-luvun vaihteessa. Vielä silloinkin oli näitä todella vinksahtaneita poikalapsia, jotka olivat kuin pahimman raiskausfantasianovellin pääpahiksia. Ja nyt puhutaan siis 6-12-vuotiaista.

Muistan ikuisesti luokallani olleen Tonin, joka laittoi kämmenensä kupin muotoiseen asentoon ja yritti se käsi ojossa päästä kourimaan tyttöjä jalkovälistä. Minun kohdallani onnistui, kun liukastuin karkuun pyrkiessäni ja kaaduin vatsalleni maahan - ja Tonin jalka painoi minua niskasta alas ja "kuppikäsi" kaiveli menemään haaroissani.

Hassua kyllä, tuo samainen Toni - nyt reilu kolmikymppisenä - on erään tosi-TV-sarjan päätähti ja julkisuudenhenkilö. Hänellä on maine kukasta kukkaan hyppivänä pettäjänä, jolle maistuu viina.

Vierailija
254/268 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isorintainen oli henkipatto. Ja ahdistelija, jos luet tätä, se oli silti väärin. 

Vierailija
255/268 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli kaikki paremmin.

Vierailija
256/268 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää on ihan 2000-luvun alusta mutta rintsikoita yritettiin avata tunnilla. kukaan ei puuttunut kiusaamiseen.

Vierailija
257/268 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puristeltiin perseestä ja tissejä kommentoitiin. Laudaksi huudeltiin kaikkia pienirintaisia.

Vierailija
258/268 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että kyllä tämä tuo hyvät muistot mieleen. Yläasteella kun arvosteltiin porukassa tyttöjen tissejä. Mahtava oli myös puristella vastahakoisten tyttöjen perseitä ja tissejä. Myös perseelle läpsiminen oli joka päivästä. Sama myös nuorille naisopettajille. Kyllä näin 45 vuotiaana kun kesäisin näkee vähäpukeisia nuoria naisia tekisi mieli puristella ja läpsiä mutta harmi kun nykyaika on pilannut tämän. Ei ne tissit ja perseet puristelusta kulu.

Vierailija
259/268 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussa kiusaajia oli tytöt. He telkesivät toisia tyttöjä liikuntasalin pukuhuoneeseen, veivät näiden tavaroita, piilottivat kenkiä jne. 

Välitunnilla haukkuivat ja nimittelivät, estivät ulko-ovella sisäänpääsyn ynnä muuta.  Kiusasivat myös poikia, varsinkin kilttejä ja hiljaisia, mutta olivat hyvää pataa kovaäänisten häiriköiden kanssa. 

Pari tällaista tyttöä lähetettiin koulukotiin vai mikä kasvatuslaitos se oli. 

Vierailija
260/268 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan kovistyttöjäkin ollut aina. Ja osaavat myös olla julmia.

Juu, minua ei ahdistelleet pojat vaan tytöt. Erityisesti yksi tyttö oli ilkeä. Se oli käynyt sanomassa luokan pojille, että minä annan kaikille. Joku pojista kävi sanomassa, mitä juttuja minusta leviää, kaipa sen kävi sääliksi. Ja pojat sitten naureskeli, tuskin ne otti tosissaan sen tytön juttuja, mutta inhottavaa se oli. Sama tyttö oli varastanut minulta pyyhkeen kun oltiin uimahallissa. Yritin käsipapereilla vähän pyyhkiä. Siihen aikaan ne ajat oli niin tiukat, että liikunnan ope oli jo odottamassa ulkopuolella koululle siirtymään. Tukka märkänä, vettä valuen kuljin koululle ja siellä se tyttö huusi koko luokan pojille, että katsokaa, tuo on kastellut puseron etupuolen, kun se haluaa, että kaikki näkee sen tissit. Kaikki nauroivat. Myöhemmin se tyttö heitti pyyhkeen pulpetille ja huusi, että oho, hänen kassiin oli eksynyt 2 pyyhettä. Ja nauroi ilkeästi päälle.

Sen tytön kaveri meidän rinnakkaisluokalta huusi kerran liikuntatunnilla, että hyi vttu, älä tule lähelle, sulla on aivan järkyttävät kainalokarvat. Pelattiin jotain koripalloa tai lentopalloa. Ja tietenkin tunnin jälkeen se kävi kuvailemassa meidän luokan pojille, millaiset pehkot minulla kasvaa kainaloissa.