Nyt kerrotte oikeasti. Mitä ahdistelua tytöt joutui kokemaan kouluissa 80-luvulla?
Kommentit (268)
Kuule ihan sitä samaa kiinni käymistä ja nimittelyä kuin nykyisinkin. Lievää se ei ole ikinä jos toisen fyysistä koskemattomuutta loukataan.
Olin tokaluokalla ja ekaluokkalainen poika kosketteli rintojani 🙈
Minä en koskaan kokenut mitään. Koulussa siis.
Vm 68
Mä en muista yhtään kertaa, että pojat olisi ahdistelleet, nimitelleet tai hiplanneet. Pääkaupunkiseutu, pieni kyläkoulu ala-asteena. Ylä-aste olikin sitten isompi koulukeskus, ei sielläkään kukaan tehnyt mitään. Olen aina ihmetellyt, että missä näitä joukolla perseestä puristeluja tapahtuu.
Vm -74
Muistan kuinka liikuntatunnilla erittäin rintava rinnakkaisluokan tyttö juoksi cooperia ja muut seisoivat radan varrella nauramassa kippurassa ja huutelemassa. Pojat siis huuteli ja tytöt lähinnä nauroivat ja "hirveän näköistä". Jälkikäteen ajatellen tuo oli rankkaa kiusaamista, eikä ollenkaan mitään sellaista ihailu-kateutta, mitä voisi luulla. Onneksi se tyttö oli luonteeltaan sellainen että suuttui ja räjähti jos kiusattiin, tosin siinä kesken juoksukokeen hän lähinnä oli tulipunainen ja raivostuneen näköinen. Jos olisi ollut sellainen arka niin olisi ollut vielä pahempaa.
Tyttöjen kroppaa kommentoitiin kyllä ihan surutta. Aika paljon aikuiset sanoivat "pojat on poikia" ja "rakkaudesta se hevonenkin potkii" mikä on ehkä ärsyttävintä maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Olin tokaluokalla ja ekaluokkalainen poika kosketteli rintojani 🙈
Liivien läpi vai?
Itse tappelin jonkun kerran, kun kundi yritti kopeloida. Siksi sain olla suht rauhassa. Yksi kundi kävi opettajan tisseihin kiinni. Olin näkemässä. Rintaliivit napsautettiin aina auki ja hameet nostettiin ylös. Itse kuljin farkuissa ja joku oli aina vyöni kimpussa. Se oli roikkuva muotivyö ja sitä auottiin. Housut oli isot levikset, joten ne kyllä tippui ilman vyötä. Enemmän koin aikuisten miesten kourintaa. Yllättäen takaa haaroista kourimista eri voimakkuuksilla. Vieläkin ällöttää. Koulussa jostain syystä Jotkut tytöt joutui kokemaan tuota ja tissikourintaa. No se oli varmaa, jos oli ahdasta ja kundi törmäsi, niin silloin kädet osui "vahingossa"rintoihin.
Enemmän tuota hipelöintiä oli ala-asteella, ei enää yläasteella. Tytöt, joilla rinnat kehittyivät aikaisin saivat kärsiä luokan poikien "ihailua" ja klähmintää.
En mitään. Vm. 1971, koulu Länsi-Helsingissä.
Muistan vain yhden tapauksen. Olimme ala-asteen tokalla, 8-vuotiaita siis. Kannoin koulun ruokalassa tarjotintani, jolla oli ruokalautanen ja maitolasi, pöytään kavereiden luokse mennäkseni ihan normaalisti syömään. Yhtäkkiä eteeni ilmaantui luokaltamme poika, joka oli jotenkin huonoista oloista, vähän epämääräinen. En ollut ajatellut hänestä koskaan sen kummempia, mutta tiesin että jotkut pitivät häntä jo silloin "pahana poikana". No, se poika katsoi minua tosi oudosti, viekkaasti ja astui eteeni. Samassa hän työnsi sormiaan jalkoväliini. Säikähdin niin, että tarjotin ruokineen lensi sylistäni lattialle. Se poika joutui siivoamaan ruuantähteet, mutta koskaan en sanonut kenellekään, mitä oikeasti tapahtui eikä ilmeisesti kukaan sitä huomannut. Viralliseksi totuudeksi jäi, että se poika jotenkin sohi tahallaan tarjotintani ja kaatoi sen.
Alkoi alakoulussa. Pääsääntöisesti rintojen kourimista, välillä myös alapään. Jatkui yläkouluun. Tapahtui enimmäkseen koulussa, jonkin verran ahdistelua samassa iässä tuli myös aikuisten miesten taholta, ihan kadulta ohikulkijoilta. Oli hyvin jatkuvaa.
Luokan pojat rämpsyttelivät tyttöjen rintaliivien olkaimia, jos istuivat tyttöjen takana. Näin siis 5.-6. luokilla.
Minä en kokenut mitään tuollaista vaikka pojat olivat ihastuneita. Sain rakkauskirjeitä (nimettömiä tietysti) ja sitten kun oli jotain juhlajuttuja niin halusivat jakaa karkkinsa mun kanssa mutta mitään koskettelua ei ollut. Koulussa oli sitten ne tytöt jotka olivat kosketteluobjekteja useammallekin pojalle ja kun joskus jku asiasta kyseli niin nämä tytöt tiuskivat takaisin että ei kuulu muille...Nyt varmaan ovat sitten olleet uhreja:/ Ai niin, nämä tytöt olivat myös niitä jotka arvostelivat muiden tyttöjen kroppaa ja saattoivat käydä niihin vähemmän suosittuihin joskus kiinni. Pojat alkoivat ylästeella olla enemmän kiinnostuneita tytöistä mutta ne "ahdistelut" sattuivat seurustelevien parien kesken ja sitten oli se porukka jossa tytöt kiersivät vanhempien poikien ringissä pojalta toiselle mutta se oli kanssa sitä etteivät nämä tytöt halunneet esimerkiksi opettajien sekaantuvan asiaan kun "tiesivät itse mitä tekivät". Jossain muualla ehkä oli jotain muuta mutta tämä kokemuksena Turun lähellä olevasta pikkukaupungista.
Ala-asteella oli yksi tyttö joka väitti että eräs miesopettaja olisi häneen käynyt kiinni ja huhu kiersi koulussa jolloin se paisui sellaiseksi että kyseinen miesopettaja olisi kähminyt useampiakin tyttöjä. Asia selvitettiin perinpohjin ja jutun alulle pistänyt tyttö perui puheensa. Ja siihen aikaan jutut menivät myös helposti poliisille asti...Löysin isäni jäämistöstä yhden nivaskan papereita eräästä tapahtuneesta asiasta koulustani jossa minuakin kuulusteltiin poliisin toimesta. Oli vielä sen yhden ex-missin ex-mies joka oli ollut kuulustelijana...
No entä nykyään jos joku tulisi kourimaan rintoja tai etumusta?
Meidän luokan pojilla oli keppi, mitä ne oli aina tunkemassa haarojen väliin. Raiskausuhkauksia, lumipesuja ja sulkemista ovien taakse yms sai kestää ala-asteella. Ylä-aste oli lastenleikkiä siihen verrattuna.
En muista että meillä olisi ollut mitään tuollaisia ongelmia koskaan. Tosin asuin maaseudulla, mutta koulu oli iso (samassa ala/yläaste ja lukio).
Vm. 70 kirjoitti:
Luokan pojat rämpsyttelivät tyttöjen rintaliivien olkaimia, jos istuivat tyttöjen takana. Näin siis 5.-6. luokilla.
No huii... jäikö rauma?
No meillä esimerkiksi luokan pojat tarttui tyttöihin kiinni ja puristeli rinnoista, takapuolesta ja jalkovälistä. Useimmiten porukalla. Eikä opettajat puuttuneet mitenkään.
Muakin kerran yritettiin tarttua rinnoista mutta löin yrittäjää turpaan ja kunnolla. No eipä kyllä minuakaan moitittu tuosta