Nyt kerrotte oikeasti. Mitä ahdistelua tytöt joutui kokemaan kouluissa 80-luvulla?
Kommentit (268)
Ketjussa esiintyy paljon kokemusten vähättelyä ja uhrin syyllistämistä. Siis pienet tytöt ovat nyt itse syyllisiä häirintään?! Onko teillä lapsia? Toivottavasti ei.
Ei ole nämä kommentoijat (osa jopa naisia!!) selvästi sitten 80-luvun kasvaneet ihmisinä, sama menneiden ainojen tunkkainen haju.
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa esiintyy paljon kokemusten vähättelyä ja uhrin syyllistämistä. Siis pienet tytöt ovat nyt itse syyllisiä häirintään?! Onko teillä lapsia? Toivottavasti ei.
Ei ole nämä kommentoijat (osa jopa naisia!!) selvästi sitten 80-luvun kasvaneet ihmisinä, sama menneiden ainojen tunkkainen haju.
Höpsis. Se että joku ei ole kokenut ahdistelua, on fakta. En ole jaksanut lukea koko ketjua, mutta otanpa silti kantaa omasta subjektiivisesta kokemuksesta käsin.
Lapset sai olla lapsia pidempään. Minä olen leikkinyt barbeilla vielä 12-vuotiaana. Talvella luisteltiin ja hiihdettiin. Porukassa oli usein mukana sekä tyttöjä että poikia. Kerrostalojen pihoilla juostiin poliisia ja roistoa. Minulla oli ainakin 4 saman luokan poikaa kavereina vapaa-ajalla, kun asuttiin samoissa kerrostaloissa. Ei olisi tullut kuuloonkaan, että tutut pojat olisi alkaneet lähennellä tai ahdistella myöskään koulussa musiikkiluokalla. Suunnilleen kaikkien vanhemmat tunsivat toisensa, niin siinä on aika iso kynnys alkaa käyttäytyä sikamaisesti luokkakavereita tai vapaa-ajan kavereita kohtaan.
Yläasteella toki porukka sekoittui ja yläasteella yleisesti oli levottomampaa, mutta ei minua kukaan koskaan ahdistellut. Aloin seurustella 7. luokalla yhden pojan kanssa. Se oli sellaista viatonta pussailua ja käsi kädessä kulkemista. Jos koulussa sattui välitunti samaan aikaan, istuttiin jossain penkillä tai oltiin isommassa porukassa. Yhtään ainutta ahdistelua tai edes huutelua en muista keneltäkään koulussa. Erottiin ysin keväällä, ja se ajanjakso on varmaan nuoruusikäni vaikein. Oli niin paha olla, että teeskentelin joka toinen viikko olevani kipeä. Joka kerta kun näin hänet koulun pihalla tai ruokalassa, mahasta vihlaisi, tuli pyörryttävä olo ja pakokauhu. Meillä ei ollut edes puhevälejä.
Sitten alkoi lukio, enkä muista sieltäkään ainuttakaan ahdistelua tai häirintää. Suomi putosi lamaan, ja se tarkoitti isoja muutoksia monessa perheessä: äkillistä työttömyyttä, konkursseja, rahahuolia. Lama näkyi ihan koulussakin. Ruoka heikkeni ihan yhtäkkiä, syötiin kasvissosekeittoa tai laihaa jauhelihakeittoa. Jos joskus oli kalaruokaa, se oli löysiä kalapuikkoja ja jauheesta valmistettua muusia. Porkkanaa oli jatkeena joka toisessa ruuassa. Silti oli niitäkin lukiolavereita, jotka söi 2 annosta, kun kotona ei ollut ruokaa. Meillä kotona myös lama kosketti, isä joutui työttömäksi pitkäksi aikaa. Minun yo-juhlat oli hyvin pienet, ehkä kymmenkunta vierasta, kun ei ollut rahaa järjestää isompia.
Ja niistä yo-juhlista päästään siihen ainoaan ahdisteluun, mikä minulle on sattunut, se oli jo ysäriä. Meillä oli 5 tytön kaveriporukan yo-jatkot yhdellä metsästysmajalla, jonne tuli kuokkavieraita. Sana oli jotenkin kiirinyt, että on bileet. Ensimmäistä kertaa elämässäni jouduin siellä ahdistelun kohteeksi, ja se oli rankka juttu. Minut työnnettiin vessaan ja tungettiin sormia housuihin ja revittiin vaatteita pois päältä. Siihen aikaan ei ollut edes kännyköitä, joilla soittaa apua. Onneksi yksi tytöistä pääsi juoksemaan naapuriin ja sieltä tuli isäntä kirveen kanssa ajamaan kutsumattomat vieraat pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoi alakoulussa. Pääsääntöisesti rintojen kourimista, välillä myös alapään. Jatkui yläkouluun. Tapahtui enimmäkseen koulussa, jonkin verran ahdistelua samassa iässä tuli myös aikuisten miesten taholta, ihan kadulta ohikulkijoilta. Oli hyvin jatkuvaa.
tämä on niiiiin vierasta juttua. Olin nuorena ihan kivan näköinen, sopusuhtainen, normaali rintainen, normi sosiaalinen, tavis tyttö. Aikuisena peruselämää: opiskelu, perhe, työelämä -konsepti.
Koskaan ei ole koulussa mitään tuollaista tapahtunut. Aikuisena on pikkujouluissa/diskossa/kotibileissä, joku kännikala yrittänyt lääppiä, mutta näistä on aina päässyt eroon vähän kivahtamalla.
Tästä ei varmaan tykätä, mutta porukka on aina jakaantunut kahtia näissäkin asioissa. On naisia, joihin ei kosketa ilman lupaa. Tämä jotenkin opitaan jo kotikasvatuksessa, että osaa olemuksellaan pitää puoliaan tai sitten on pelkkää riistaa
Juuri näin tämän näen. Jos on saanut tasapainoisen kotikasvatuksen, ei tarvitse a) hakea hyväksyntää b) sietää huonoa käytöstä.
Ikävä kyllä ei yhtään mitään, pojat oli niin saamattomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Se että joku ei ole kokenut ahdistelua, on fakta. En ole jaksanut lukea koko ketjua, mutta otanpa silti kantaa omasta subjektiivisesta kokemuksesta käsin.
Lapset sai olla lapsia pidempään. Minä olen leikkinyt barbeilla vielä 12-vuotiaana. Talvella luisteltiin ja hiihdettiin. Porukassa oli usein mukana sekä tyttöjä että poikia. Kerrostalojen pihoilla juostiin poliisia ja roistoa. Minulla oli ainakin 4 saman luokan poikaa kavereina vapaa-ajalla, kun asuttiin samoissa kerrostaloissa. Ei olisi tullut kuuloonkaan, että tutut pojat olisi alkaneet lähennellä tai ahdist
Se luetun ymmärtäminen! Siis kyse oli ketjun uhrien syyllistämisestä ja vähättelystä. Ei siitä mitä sulle on tai ei ole tapahtunut.
Kyllä tässä ketjussa kerrotut asiat olivat oman kokemukseni mukaan totta 1980-luvulla. Tosin olen sitä mieltä, että se riippui oikeastaan ihan täysin siitä, että millaista porukkaa sattui olemaan omalla luokalla, että joutuiko luokassa häirityksi vai ei.
Meidän luokalla oli sellaista porukkaa, että häirintää oli, ja opettajalla ei ollut taitoa vaikuttaa asiaan tai luokkahenkeen. Sen sijaan esimerkiksi meitä vuotta alemmalla luokalla ei tapahtunut häirintää. Porukka oli aivan erilaista ja opettajalla oli hyvä luottamuksellinen ote luokassa. Siellä luokkahenkikin oli niin hyvä, että oppilaat pitävät edelleen yhteyttä isommallakin porukalla.
Silloin, jos joutui olosuhteiden pakosta olemaan sellaisten tyyppien vaikutuspiirissä, jotka ahdistelivat, niin niissä tilanteissa ei oikeasti kukaan auttanut, suhtautunut vakavasti tai saanut huonoja tapoja loppumaan. Itse piti kehittää selviytymisstrategiat niissä olosuhteissa. Se tulee esiin tämän ketjun kertomuksissakin. Laitoin itsekin tähän ketjuun tosikertomuksia ja muutaman kuvitteellisen jutun ja muunneltuja yksityiskohtia sekaan tunnistamisen välttämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ai ikävä kyllä? Kauheaa nöyryytystä ne tilanteet kylläkin olivat. Ja ihan yksin niistä sai selviytyä. No, opinpahan pitämään puoleni ja tunnistamaan kusipäät kaukaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en koskaan kokenut mitään. Koulussa siis.
Vm 68
Juurikin näin. Ja jos pääsi koskettelemaan, oltiin jo ryhtymässä seurustelemaan.
Siis jotain lievää saattoi olla, joku hipaisi hiuksia tms.
En muista mitään häirintää, mutta olinkin silloin ala-asteella. En myöskään muista mitään häirintää yläasteelta meidän luokalla. Opettajien suunnalta sitä vastoin oli useampi epämukava keissi, joista tulis vähintään juttu iltapäivälehteen nykypäivänä.
Oli välillä syliin kaappaamista. Oli melko hämmentävää rimpuilla siinä irti kun tunsi jotakin kovaa alaselkäänsä vasten ja poika piti tiukasti kiinni. Omat ja pojan kaverit siinä vieressä vielä hirnumassa, eikä kukaan auttanut pääsemään irti.
Vierailija kirjoitti:
Pari kertaa poika pussasi väkisin käytävällä. osui johonkin poskelle. Toisaalta kasarin lopussa imettiin tyttöjen kanssa fritsu yhdelle pojalle väkisin. Aika pientä se oli ja minusta isoin juttu oli tuo fritsu. Se on noloa. Siihen verrattuna joku 10-vuotiaan pusu poskelle käytävällä yllättäin on pientä.
Onkohan ollut kovinkin yleistä fritsujen imeminen 'väksiin' pojille kasarilla? Minulla kävi kesällä kasarin puolivälissä niin kun likkoja hieman ärsytin varmaan just sillä perinteisellä rintsikoihin takaa kiinni ja kevyt napsautus metodilla. No siitä neljä likkaa oli kohta mun kimpussa ja kaatoivat minut nurmikolle, toiset piti kiinni ja yksi imi kaulan täyteen fritsuja. En kyllä laittanu hirveesti hanttiiin pitsänyt, hauskaa oli ja pepsodenttiä meni tuubillinen fritsujen peittelyyn :D
Pahinta oli ne pilkkahiutelut. Varsinaista käsiksikäymistä oli vähemmän, mutta sitäkin tapahtui. Onneksi kukaan ei kourinut alapäästä tai rinnoista. Kerran yksi poika kosketteli reittäni ja joku minulle tuntematon poika samasta koulusta puristi välillä persettäni koulun käytävällä. Molemmat aiheuttivat häpeää varsinkin sen takia, että muut näkivät.
Vierailija kirjoitti:
Meinaako ap, että poikia ei kiusattu tai ahdisteltu?
Mistä sä noin päättelit?
Kertokaa vaan miehetkin kokemuksistanne.
- ei ap
Vierailija kirjoitti:
Olisin enemmän kuin mielelläni vaihtanut sinun luokallesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoi alakoulussa. Pääsääntöisesti rintojen kourimista, välillä myös alapään. Jatkui yläkouluun. Tapahtui enimmäkseen koulussa, jonkin verran ahdistelua samassa iässä tuli myös aikuisten miesten taholta, ihan kadulta ohikulkijoilta. Oli hyvin jatkuvaa.
tämä on niiiiin vierasta juttua. Olin nuorena ihan kivan näköinen, sopusuhtainen, normaali rintainen, normi sosiaalinen, tavis tyttö. Aikuisena peruselämää: opiskelu, perhe, työelämä -konsepti.
Koskaan ei ole koulussa mitään tuollaista tapahtunut. Aikuisena on pikkujouluissa/diskossa/kotibileissä, joku kännikala yrittänyt lääppiä, mutta näistä on aina päässyt eroon vähän kivahtamalla.
Tästä ei varmaan tykätä, mutta porukka on aina jakaantunut kahtia näissäkin asioissa. On naisia, joihin ei kosketa ilman lupaa. Tämä jotenkin opitaan jo kotikasvatuksessa, että osaa olemuksellaan pitää
Oikeastiko olet sitä porukkaa, jonka mielestä r a iska tuksi tulleet naiset eivät ole vain sanoneet riittävän tomerasti ei? Ja tässä ketjussa puhumme ala-asteikäisten tyttöjen kokemasta seksuaalisesta häirinnästä ja kopeloinnista. Voi hyvää päivää, olet täyttä myrkkyä.
Kasarilla muutenkin oli kaikki vapaampaa. Kesäisit tytöt rinnat paljaana otti aurinkoa puistoissa tai rannoilla 👍
Olen surullinen ja vihainen siitä, että joku kehtaa syyttää niitä nuoria tyttöjä ja lapsia, jotka joutuivat toistuvasti häirinnän ja pilkan kohteeksi tilanteessa, jossa kukaan ei koskaan auttanut. Asetelma oli todella turvaton. Vähän sai aina pelätä, että mitä taas tulee. Siinä sai hioa puolustautumis- ja hyökkäysstrategiat ihan huippuunsa. Silti se homma vain jatkui, jos sattui olemaan olosuhteiden pakosta kusipäiden ympäröimänä omassa koululuokassaan. Joillekin vain sattui tässä kohtaa parempi tuuri.
Vierailija kirjoitti:
Kasarilla muutenkin oli kaikki vapaampaa. Kesäisit tytöt rinnat paljaana otti aurinkoa puistoissa tai rannoilla 👍
Ei pidä paikkaansa tuo rinnat paljaana auringon ottaminen. Ekaa kertaa näin naisia rinnat paljaina julkisesti kun kävin teini-ikäisenä ensimmäistä kertaa nudistirannalla. Sielläkin oli erikseen naisten ja miesten puoli.
Vierailija kirjoitti:
Oli välillä syliin kaappaamista. Oli melko hämmentävää rimpuilla siinä irti kun tunsi jotakin kovaa alaselkäänsä vasten ja poika piti tiukasti kiinni. Omat ja pojan kaverit siinä vieressä vielä hirnumassa, eikä kukaan auttanut pääsemään irti.
Poika ei varmaan päästänyt heti irti senkään takia, ettei teltta olisi paljastunut kavereille.
Sama. Huutelua kyllä, muttei fyysistä koskaan. Opeilla oli tietty maine ja pelkkä katse riitti rauhoittamaan tilanteet. Yleensä nämä opet olivat parhaita ja tykättyjä. Vm 68.