Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaveri kutsui kahville ja hyvien tapojen mukaan vein keksipaketin ja mitä kaveri tekeekään

Vierailija
08.01.2018 |

No kiitti ja laittoi sen kaappiin. On kyllä vähän kusetettu olo. Yleensä tuossa tilanteessa olisi kohteliasta laittaa keksit/muu vieraiden tuoma tarjolle kahvin kanssa. Vai onko mulla vääristynyt käsitys kahvittelusta?

Ei siinä mitään mutta en jatkossa aio ostaa yhtään mitään tuomisia jos kutsu käy 😂

Kommentit (366)

Vierailija
121/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

keksiuuno88 kirjoitti:

En lukenut ketjua, mutta pakko kommentoida, että tajusin ja opin itse vasta täältä av:ltä viime vuonna, että vieraiden tuomiset on aina tarkoitettu laitettavaksi heti tarjolle! Mielsin ne sitä ennen vaan lahjoiksi ja saatoin laittaakin heti kaappiin, toki ilahtuneena ja kiittäen, jos oli hyviä keksejä.

Ja kyllä, hävettää jälkikäteen parikin tuliaisten omimiskertaa...  Anteeks!

Ei ne tuomiset aina ole tarkoitettu laitettavaksi tarjolle, riippuu kontekstista eli mikä tilaisuus kyseessä ja mitä on tuotu. Keksejä kukaan tuskin tuo lahjaksi, jos on tulossa kahville.

Vierailija
122/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kutsuu kahville, eikä ole muuta tarjottavaa, niin silloin tietysti se tuliaiskeksipaketti avataan ja laitetaan muutama lautaselle tarjolle.

Itse en edes kutsu pelkälle kahville, mutta jos joku haluaa tulla itse kutsuttuna, niin mainitsen, että mulla ei ole sitten muuta kuin kahvia.

Silloin yleensä tuodaan juuri keksipaketti tai pari pullaa tms.

Siis puolin ja toisin.

Jos tarjoajalla on pöydässä useaa sorttia, niin silloin ei väliä, vaikka tuliaiset laitetaan kaappiin.

Mutta kyllä emäntä itse ymmärtää mikä on huomaavaista.

Tuliainen ei ole tavallaan lahja vaan tuliainen, ja tilanteesta ja tuliaisen laadusta riippuu laitetaanko heti käyttöön vai kaappiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahjojen kierrätyksetä tuli mieleen. Kaverini on saanut viinipulloja tuliaislahjoiksi, mutta koska ei itse juo viiniä, niin on sitten aina vienyt niitä viinipulloja edelleen tuliaislahjoiksi vieraillessaan. Jossain vaiheessa paljastui että kaverin teini-ikäinen lapsi on juonut ne viinit ja täyttänyt pullot vedellä tai mehulla. Eikä kukaan ole koskaan maininnut mitään näistä lahjanatuoduista vesipulloista :D

Kyllähän nyt viinapullosta näkee onko se avattu vai ei, jopa alkoholia käyttämätön.

Vierailija
124/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On taas ongelmat...

Vierailija
125/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa outo kaveri. Ei mitään tarjottavaa kahvin kanssa, ja laittaa ap:n tuomat keksit kaappiin? Miksi?

Olisit ap avannut suusi ja sanonut, että ne on kahvipöytään tarkoitettu, meille,sinulla ei näköjään ole mitään tarjottavaa.

Eikö voi laittaa vaikka voileipiä tarjolle? En koskaan kutsu vieraita, ettei olisi tarjottavaa, tuohan on tosi köyhän oloista.

Aina on kahvin kanssa jotain, ellei ole teen voileipiä, tai teen itse nopean leivonnaisen. En ymmärrä.

Vierailija
126/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää menee samaan kategoriaan kuin se, pitääkö tietyltä henkilöltä lahjaksi saatu esine laittaa esille, kun hän tulee seuraavan kerran kylään...

Vierailija
127/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammat ja heidän keksinsä...

Vierailija
128/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoin kerran anopin tuomat keksit kaappiin, koska pöydässä oli jo muutenkin montaa eri sorttia tarjolla. Anoppi ystävällisesti huomautti kahvipöytään käydessä, että mitenkäs ne hänen tuomat keksit. Niinpä laitoin myös keksit tarjolle ja asiasta selvittiin näppärästi.

Jos vie syötäväksi tarkoitettuja tuliaisiksi, niin kannattaa sanoa heti antaessa, että nämä on nyt meille syötäväksi. Itselle on kerran käynyt niin, että mentiin miehen kanssa kyläilemään ja vietiin jäätelökakku tuliaisiksi. Emäntä laittoi kakun pakkaseen eikä tarjonnut mitään.

Epäkohteliasta tuoda omat tarjottavat. Sehän on suora vihjaus että talon tarjoilut ei kelpaa.

Pahastutteko myös jos viette kahvipaketin ja kahvit keitetään silti talon omista kahveista?

Munkin mielestä hämmentävää jos joku tuo tuomisiksi paketin keksiä tullessaan kahville sovitusti. Ihan kuin olettaisi etten osaa mitään syömäkelpoista laittaa pöytään. En tietysti laita pöytään joka on jo katettu.

Äiti teki tätä joskus.

Jos tulee yllättäen niin silloin on huomaavaista ja laitetaan pöytään.

Vierailija
129/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vein illanistujaisiin ison kasan pannukakkuja. Emäntä laittoi ne suoraan jääkaappiin. Huvittavinta oli että eräs toinen vieras vieläpä kysyi tuomieni pannukakkujen perään mutta jääkaapissa pysyivät.

Vierailija
130/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä juttu on niin, että pelkälle kahville yleensä mennään esim kahvihuoneeseen työpaikalla.  Jokainen sitten kaivaa itselleen jotain jos kaivaa.

Jos kutsutaan kahville, minusta on selvää, ett tarjolla on jotain muutakin kuin kahvia. Ei nyt mitään seitsemää sorttia, mutta keksit nyt on vähimmäisystävällisyysvaatimus. Ja tuojan keksit laitetaan esille myös, hänhän ehkä juuri halusi niitä ja halusi jakaa nautinnon kaverin kanssa.

Pölvästejä löytyy ... opetelkaa käytöstapoja ...

Vierailija
131/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mutta tässähän oli just niin, ettei ollut mitään tarjottavaa kuin se kahvi. Ei ollut loukkaus emännän sörsseleitä kohtaan.

Turha nyt sanoa, että jos ja kun on katettu pöytään tarjottavaa, ku ei ollut.

Ei mun mielestä ole loukkaavaa viedä keksejä, suklaata, pullia tai vastaavaa.

Paitsi sitten ehkä niille, joilla on kaapit täynnä muutenkin ja varaa laittaa joka kerta sen seitsemää sorttia.

Tai emäntä tunnetusti kova laittamaan ja leipomaan.

Vierailija
132/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tapana viedä keksipaketti tms. koska olen vegaani, eikä kyläpaikoissa useinkaan ole mitään ruokavaliooni sopivaa. Olen huomannut, että usein emännästä on noloa, jos juon vain mustaa kahvia, eikä heillä ole mitään tarjottavaa, niin olen ehkäissyt nolon tilanteen viemällä jotain mikä sopii itselleni ja jota muutkin voivat maistaa. Aika hämmentynyt olisin, jos se laitettaisiin vaan kaappiin.

Vierailija
133/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan lapsuudestani 70-luvulta, kun menimme kaukana asuville sukulaisille kylään ainoan kerran (isäni tädin luo, matkaa 600 km). Voimme tuliaisiksi jäätelöä. Laittoivat sen vaan pakastelokeroon, vaikka olin odottanut vesi kielellä, että se tietty syödään.

Vierailija
134/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin istumassa iltaa kaveriporukalla nyyttäriperiaatteella. Yksi kaveri toi ison säkin irtokarkkeja, joita emäntä kielsi kaatamasta kulhoon, sillä hän halusi syödä niitä ”tuoreena” seuraavana päivänä kun ovat niin hyviä...

Vierailija
135/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oltiin istumassa iltaa kaveriporukalla nyyttäriperiaatteella. Yksi kaveri toi ison säkin irtokarkkeja, joita emäntä kielsi kaatamasta kulhoon, sillä hän halusi syödä niitä ”tuoreena” seuraavana päivänä kun ovat niin hyviä...

Tähän olisin karkkien tuojana tai muuna nyyttäreihin osallistujana kommentoinut, että nämähän oli nyyttärit, nuo on meille kaikille.

Vierailija
136/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä veisi keksejä lahjaksi, kökkö lahja kaupan keksit. Leivokset tms. ok ja voi sanoa että toin nämä meille syötäväksi. Tosin jos kutsuu ihmisen kahville pitäis olla jotain muutakin tarjottavaa kun pelkkää kahvia. Itse laittaisin keksit heti tarjolle koska haluaisin niistä päästä eroon, en koskaan syö keksejä. 

Vierailija
137/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huhhuh, miten törkeää käytöstä emännältä! Mitäs te tuohon sanoitte? Eikö niitä irtokarkkeja sitten ollut tarjolla ollenkaan, vaikka ilta oli koottu nyyttäriperiaatteella?

Itse olen opiskelija ja asun Helsingissä. Ihmettelen suuresti monien kavereiden tapaa olla tarjoamatta mitään emäntänä ollessaan. Moni ei tarjoa edes kahvia tai teetä vaikka ovat kutsuneet kylään. Oma äitini kasvatti minut vieraanvaraiseksi, eli aina tarjoan jotain juotavaa ja syötävää vieraille. Jos tiedän, ettei vieras juo kahvia eikä teetä, olen varannut hänelle jotain hyvää muuta juomista, josta tiedän hänen tykkäävän. Samoin kylään mennessäni vien aina jotain pientä. Nämä samat kaverit monesti vaan ottavat nuo tuomiset vastaan, eivätkä laita niitä tarjolle. Kylään tulevat itse aina kahta kättä heiluttaen. Yllättävän yleistä on tällainen käytöstapojen puute. Oikeasti kahvin tai teen ja vaikka voileipien tarjoaminen tai halvimman keksipaketin laittaminen tarjolle ei mitään kallista puuhaa ole, joten siitä ei voi jäädä kiinni.

Vierailija
138/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi vi**u. Kutsu kaverisi sun luo kahville ja teet samalla tavalla, jos tuo jotain tulisisia

Ai että pitäisi kutsua kaveri kylään ja näpäyttää?

Juuri nimenomaan, niin rauhotut kun saat kostettua

Vierailija
139/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan lapsuudestani 70-luvulta, kun menimme kaukana asuville sukulaisille kylään ainoan kerran (isäni tädin luo, matkaa 600 km). Voimme tuliaisiksi jäätelöä. Laittoivat sen vaan pakastelokeroon, vaikka olin odottanut vesi kielellä, että se tietty syödään.

Samanlainen kokemus jäätelöön liittyen ja kokemus on parin vuoden sisältä. Ajoimme kanssa pari tuntia suuntaansa autolla kyläpaikkaan ja tuliaisiksi veimme jäätelöä ja tuoreita mansikoita. Taisivat mennä kanssa suoraan kaappiin ja kahvikutsua ei tullut laisinkaan. Huvitti vielä, kun oli kuuma kesäpäivä eikä tarjottu edes kylmää juotavaa. Vasta kun olimme lähdössä ja toinen jalka jo autossa, isäntä kysyi, että olisitteko muuten halunneet kahvia? 

Mielestäni erittäin tökeröä ja jäi sellainen kuva, että vierailumme ei toivottu olevan kovin pitkä. Mikäli tämä seurue tulee joskus meille kylään, niin vaikka on luonnolleni vastaista olla tarjoamatta mitään, niin taitaa kyllä kahvikutsu jäädä väliin.

Vierailija
140/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan tarvitse panna esille mitään tuliaista. Tietenkin se laitetaan kaappiin, sehän on lahja. Miksi se pitäisi tärvätä heti sen tuojaan!

Kautta aikojen on yhdessä jaettua ruokaa ja juomaa pidetty luottamuksen osoituksena. Sama sosiaalinen koodisto lienee nykyäänkin suurimmalla osalla ihmisistä hallussa? Ainakin minä laitan vieraan tuomat syötävät ja juotavat heti tarjolle jaettavaksi.