Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaveri kutsui kahville ja hyvien tapojen mukaan vein keksipaketin ja mitä kaveri tekeekään

Vierailija
08.01.2018 |

No kiitti ja laittoi sen kaappiin. On kyllä vähän kusetettu olo. Yleensä tuossa tilanteessa olisi kohteliasta laittaa keksit/muu vieraiden tuoma tarjolle kahvin kanssa. Vai onko mulla vääristynyt käsitys kahvittelusta?

Ei siinä mitään mutta en jatkossa aio ostaa yhtään mitään tuomisia jos kutsu käy 😂

Kommentit (366)

Vierailija
101/366 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tirskuti tirskuti!

Vierailija
102/366 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vien tuliaisia ja se laitetaan heti tarjolle, tuntuu ettei tuliainen kelvannut ja siitä koitetaan päästä heti eroon

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko kahvin lisäksi tarjolla muuta? Jos oli, niin silloin ei keksejä tarvitse laittaa esille. Varsinkin kun keksit säilyvät pitkään.

Kyllä minä laittaisin vieraan tuomat keksit esille kehujen kera vaikka olisi muutakin tarjottavaa. Kuuluu hyviin tapoihin.

I kuulu, vaan on epäkohteliasta kuvitella, että oma tuominen laitettaisiin esille. Diplomaattipiireissä siis näin, maalaitalojen emäntien pidoissa ehkä noin kuin sulla, siis rahvaan tapoihin kuuluu tuo sinun tapasi.

Vierailija
104/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoin kerran anopin tuomat keksit kaappiin, koska pöydässä oli jo muutenkin montaa eri sorttia tarjolla. Anoppi ystävällisesti huomautti kahvipöytään käydessä, että mitenkäs ne hänen tuomat keksit. Niinpä laitoin myös keksit tarjolle ja asiasta selvittiin näppärästi.

Jos vie syötäväksi tarkoitettuja tuliaisiksi, niin kannattaa sanoa heti antaessa, että nämä on nyt meille syötäväksi. Itselle on kerran käynyt niin, että mentiin miehen kanssa kyläilemään ja vietiin jäätelökakku tuliaisiksi. Emäntä laittoi kakun pakkaseen eikä tarjonnut mitään.

Epäkohteliasta tuoda omat tarjottavat. Sehän on suora vihjaus että talon tarjoilut ei kelpaa.

Pahastutteko myös jos viette kahvipaketin ja kahvit keitetään silti talon omista kahveista?

Vierailija
105/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä siellä luotetaan siihen, että suomalainen ei osaa katsoa päivämääriä, etenkin jos kuukausi on merkitty kyrillisin kirjaimin ... Tietenkin kiitän ja olen muka mielissäni enkä "huomaa" päivämäärää ja siirrän tuomisen laukkuuni, josta se lentää himassa roskiin.

Ei sitä kuulu roskiin laittaa, vaan se viedään taas tuliaisena jonnekkin kun mennään itse käymään kylässä. Suomalaiset eivät oikein tunnu ymmärtävän tuliaislahjonen kierrätystä.

Kaveri vei Japaniin mennessään tuliaisena jotain suomituotteita ja oli hieman yllättänyt kun tajusi että ei niitä lahjoja avata, vaan ne pistetään kiertoon.

Vierailija
106/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjojen kierrätyksetä tuli mieleen. Kaverini on saanut viinipulloja tuliaislahjoiksi, mutta koska ei itse juo viiniä, niin on sitten aina vienyt niitä viinipulloja edelleen tuliaislahjoiksi vieraillessaan. Jossain vaiheessa paljastui että kaverin teini-ikäinen lapsi on juonut ne viinit ja täyttänyt pullot vedellä tai mehulla. Eikä kukaan ole koskaan maininnut mitään näistä lahjanatuoduista vesipulloista :D

Vierailija
107/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä sosiaalinen elämä vaikeaa. :D

On erilaisia kahvitilaisuuksia. Arkisia, kuten tämä ap:n kuvailema, jossa kohtelias vieras tuo jotain kahvipöytään ja ne laitetaan tietenkin siihen pöytään syötäväksi. Valtaosa jää kuitenkin emännälle, jos syöjiä on vain kaksi! Jos taas on kunnon kahvikutsut, joihin on leivottu/ostettu ja pöytä on jo täynnä kaikenlaista niin ei silloin tuliaisia tarvitse laittaa pöytään ellei vieras erikseen niin pyydä.

Jos illanistujaisiin tuodaan viinipullo se usein juodaan yhdessä tai jos se tuodaan mainiten, että se voidaan juoda ruoan kanssa, jos niin halutaan (jos on valittu ruokaan sopivat viinit niin sitten vieraiden viinejä ei tietenkään juoda, mutta kaikissa tilanteissa sitä ei niin suunnitella etukäteen).

Jos vappuna tai uutenavuotena tuodaan kuohuvaa niin sekin useimmiten juodaan yhdessä ellei varta vasten sanota, että se on lahjaksi. Synttärisankarille tuotu pullo on taas useimmiten ihan vain lahja, jonka sankari voi halutessaan avata jo heti.

Vierailija
108/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain ostokeksejä? Wuhuu, olet sankari

Vierailija
109/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotona opetettiin että tuliaisten laittaminen esille on epäkohteliasta, ja varsinkin omien tuomisten syöminen. Ja kylässä saa maistella kaikkea vain yhtä sorttia.

Missä päin tuollainen tapa on? Ihan outo.

En tiedä onko nuo yleisiä tapoja vai vanhempieni omaa outoutta, mutta he ovat Itä-Suomesta kotoisin. Olen saanut monet puhuttelut siitä, kun söin liikaa jotain kylässä. Sillä ei ollut mitään väliä tarjottiinko jotain lisää, sitä ei vaan saanut ottaa.

Itä-Suomesta? Ei ainakaan Pohjois-Karjalasta. Voin joensuulaisena sanoa, että täällä on kyllä pöydät koreana ihan sama minne menee eikä kylään ole sopivaa mennä tyhjin käsin. Kysymättä laitetaan aina vieraiden tuliaiset kahvipöytään! Ja itse olen siis 25-vuotias, eli ei ole ikäluokastakaan kiinni vieraanvaraisuus.

Vierailija
110/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin lasten kanssa viikonloppuvierailulle erään vanhan ystäväni ja hänen lastensa luo. Ollaan hyviä tuttuja, mutkan kautta sukuakin ja tiesin, että perheessä oli hyvin haastava ja kiireinen elämänvaihe. Ajattelin olla kohtelias ja huomaavainen, ja vein tuliaisiksi ison kassin ruokaa. Ajatuksena oli, että meidän pesuetta ei tarvitse siinä tilanteessa ruveta ruokkimaan, osallistun ruokakuluihin kun koko viikonlopuksi mennään kylään. Hämmästyin, kun perheen äiti ei jotenkin huomioinut tuomisiani mitenkään, ei edes kiittänyt tms, laittoi osaa tavaroista kaappiin ja osa unohtui muovipussiin. Jotkut vaan eivät osaa käyttäytyä. En varmaan vie toiste.

Vierailija
111/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan tarvitse panna esille mitään tuliaista. Tietenkin se laitetaan kaappiin, sehän on lahja. Miksi se pitäisi tärvätä heti sen tuojaan!

Ei se ole lahja. Se on herkku, josta tuojakin haluaa päästä jaolle - ja vaikkei haluaisikaan, asettamalla se tarjolle osoitetaan arvostusta vierailijaa kohtaan. 

Vierailija
112/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin lasten kanssa viikonloppuvierailulle erään vanhan ystäväni ja hänen lastensa luo. Ollaan hyviä tuttuja, mutkan kautta sukuakin ja tiesin, että perheessä oli hyvin haastava ja kiireinen elämänvaihe. Ajattelin olla kohtelias ja huomaavainen, ja vein tuliaisiksi ison kassin ruokaa. Ajatuksena oli, että meidän pesuetta ei tarvitse siinä tilanteessa ruveta ruokkimaan, osallistun ruokakuluihin kun koko viikonlopuksi mennään kylään. Hämmästyin, kun perheen äiti ei jotenkin huomioinut tuomisiani mitenkään, ei edes kiittänyt tms, laittoi osaa tavaroista kaappiin ja osa unohtui muovipussiin. Jotkut vaan eivät osaa käyttäytyä. En varmaan vie toiste.

Ehkä puheillasi osoitit, että toit oman perheen ruuat. Miksi hän niistä alkaisi kiitellä. Tuosta kertoo sekin, että osa tavaroista jäi vielä muovipussiin.

Vierailija
113/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

NollaVitonen

Vierailija
114/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Keitä sinä kahvit niin minä tuon viinerit tullessani," tällä periaattella ystävieni kanssa toimimme. Mieheni, joka on toisesta kulttuurista kotoisin, ei ymmärtänyt tällaista ollenkaan vaan luuli sitä tavattoman saidaksi ja epäkohteliaaksi tavaksi toimia. toimin siis näin naispuolisten ystävien kanssa. Mieheni mielestä epäkohteliasta oli juuri tuo "työnjako", että siitä sovittiin noin.

Muuten on mun mielestäni ihan mukavaa, että kahville tulijat voivat laittaa tuliaisensa suoraan tarjolle, vaikka emännällä toki täytyy olla omaakin tarjottavaa - jos siis on vähän isommista kahvikutsuista kyse kuin kahden kaverin tapaaminen.

Vierailija
115/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut ketjua, mutta pakko kommentoida, että tajusin ja opin itse vasta täältä av:ltä viime vuonna, että vieraiden tuomiset on aina tarkoitettu laitettavaksi heti tarjolle! Mielsin ne sitä ennen vaan lahjoiksi ja saatoin laittaakin heti kaappiin, toki ilahtuneena ja kiittäen, jos oli hyviä keksejä.

Ja kyllä, hävettää jälkikäteen parikin tuliaisten omimiskertaa...  Anteeks!

Vierailija
116/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin vietiin joskus iso pullo kuoharia kaverille illanistujaisiin ja oletettiin että avaa sen, jotta saadaan lasilliset. Eipä avannut vaan iltaa istuttiin kuivin suin.

Onneksi kuohari oli jo vanhaa, mullakin seissyt lattialla 9-10 kk, joten siinäpähän sitten joivat ihan keskenään.

Vierailija
117/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

keksiuuno88 kirjoitti:

En lukenut ketjua, mutta pakko kommentoida, että tajusin ja opin itse vasta täältä av:ltä viime vuonna, että vieraiden tuomiset on aina tarkoitettu laitettavaksi heti tarjolle! Mielsin ne sitä ennen vaan lahjoiksi ja saatoin laittaakin heti kaappiin, toki ilahtuneena ja kiittäen, jos oli hyviä keksejä.

Ja kyllä, hävettää jälkikäteen parikin tuliaisten omimiskertaa...  Anteeks!

Ei ole hävettävää, jos sulla on ollut kastamista. Jos ei ole ollut, niin sitten sietääkin hävetä.

Vierailija
118/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivoiollatodellista kirjoitti:

Jo on suuret murheet,yks vaivanen keksipaketti - kaapissa vai lautasella.

Onhan tuo törkeää, vieras tuo tuomisia kahvin kanssa ja emämtä laittaa ne kaappiin eikä tarjoa mitään kahvin kanssa

Vierailija
119/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahjojen kierrätyksetä tuli mieleen. Kaverini on saanut viinipulloja tuliaislahjoiksi, mutta koska ei itse juo viiniä, niin on sitten aina vienyt niitä viinipulloja edelleen tuliaislahjoiksi vieraillessaan. Jossain vaiheessa paljastui että kaverin teini-ikäinen lapsi on juonut ne viinit ja täyttänyt pullot vedellä tai mehulla. Eikä kukaan ole koskaan maininnut mitään näistä lahjanatuoduista vesipulloista :D

Olisin enemmän suuttunut nolaamisestani enkä teinin juomisesta, ai kauhea :D

Vierailija
120/366 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Keitä sinä kahvit niin minä tuon viinerit tullessani," tällä periaattella ystävieni kanssa toimimme. Mieheni, joka on toisesta kulttuurista kotoisin, ei ymmärtänyt tällaista ollenkaan vaan luuli sitä tavattoman saidaksi ja epäkohteliaaksi tavaksi toimia. toimin siis näin naispuolisten ystävien kanssa. Mieheni mielestä epäkohteliasta oli juuri tuo "työnjako", että siitä sovittiin noin.

Muuten on mun mielestäni ihan mukavaa, että kahville tulijat voivat laittaa tuliaisensa suoraan tarjolle, vaikka emännällä toki täytyy olla omaakin tarjottavaa - jos siis on vähän isommista kahvikutsuista kyse kuin kahden kaverin tapaaminen.

Suomessa tuo "keitä kahvit minä tuon viinerit" kertoo nimenomaan ko. ihmissuhteen läheisyydestä eikä mistään saituudesta. Äitini kanssa en taas toimisi noin, koska hän haluaa tarjota ja vieraammalle veisin jonkun enemmän lahjaksi tarkoitetun vaikka veisinkin jotain herkkuja, esim. hyvää suklaata.