Kaveri kutsui kahville ja hyvien tapojen mukaan vein keksipaketin ja mitä kaveri tekeekään
No kiitti ja laittoi sen kaappiin. On kyllä vähän kusetettu olo. Yleensä tuossa tilanteessa olisi kohteliasta laittaa keksit/muu vieraiden tuoma tarjolle kahvin kanssa. Vai onko mulla vääristynyt käsitys kahvittelusta?
Ei siinä mitään mutta en jatkossa aio ostaa yhtään mitään tuomisia jos kutsu käy 😂
Kommentit (366)
Tosi typerää laittaa keksit kaappiin, jos muutakaan tarjottavaa ei ollut. Luuliko se, että sinä nakertelet niistä puolet? Huonoa käytöstä kaikkinensa. Ei tuli mieleenkään itsellä käyttäytyä noin.
Eihän jotkut keksit maksa edes juuri mitään. Jotain ihme Euroshopperin Marie-keksejä saa 3 pötköllistä jollain vähän yli eurolla muistaakseni ja säilyvät todella kuukausikaupalla. Ne käy aivan hyvin joskus jos mieli tekee makeaa. Sipaisee vähän marmeladia tai hilloa päälle ja menemään
Kerran muistan muutama vuosi sitten kun kutsuin kaverin kylään ja hän toi ihanat mansikkaviinerit (tuoreet siis ja ei-sesonkina) kahvileiväksi. Mulla oli vain jotain keksihommelia pöydällä. En meinannut kehdata syödä sitä viineriä, oli ostettu tietystä hienosta leipomosta ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina ihmetellyt tätä. Kun vieras varmaan kokee että ei voi tyhjin lähdin tulla, mutta toisi kukkia. Minulla on jo siinä leipomukset leivottu ja keksit vadilla.
Moni tuo vaikka viinipullon, silloin tuntuisi epäkohteliaalta avata se ja juottaa vieraille, kun se on valittu minua ajatellen.
Toivottavasti, eikä luule juovansa sitä itse.Kyllä minä tuliaisviinit tarjoan aina vieraille, koska viiniä on tympeä juoda yksin, seurassa paljon mukavampaa.
Mietipä jos vieraita on viisitoista, ja yksi pariskunta tuo lahjaksi todella kallista shampanjaa ja emäntä tarjoaa vieraille kuoharia. Niin mitä ihmettä emäntä tekisi sille yhdelle shampanjalle, kun ei siitä riitä kuitenkaan kaikille? Ja tiedoksi, minulla ei ainakaan ole varaa juottaa 15 henkeä oikealla shampanjalla. Joten oletan että kyseessä on kaunis kiitos emännälle juhlien järjestämisestä, ja että emäntä ja isäntä saa joskus nautiskella sen kahden kesken.
Puhuin omasta kokemuksesta. En koskaan kutsu noin montaa vierasta yhtäaikaa kotiini. Tuohan on ihan eri asia. Jos hyvä ystäväni tuo tuliaisiksi shampanjaa, niin kyllä se juodaan kahdestaan pois. En kehtaisi tarjota kuoharia, jos toinen tuo shamppanjaa mukanaan.
Suomalaisten - sekä miesten että naisten - tavat ovat menneet piloille. En usko että tuolla paikkakunnalla olisi merkitystä. Tapakulttuurisääntöjä ei kai ole enää ollenkaan. Ollaan ihan vapaasti tahdittomia ja itsekkäitä, tilannetajuttomika eikä sen pitäisi ketään liikauttaa! Jokainen saa mählätä kuinka haluaa?
Minä nostan hattua sille, että noudatetaan jonkinlaisia tapoja, tässäkin.
Olkoon lahja, tuominen tai tuliainen. Sen saaja päättää mitä sillä tehdään. Vaikka tarjolla on vain kahvia. Mä en oleta saavani mitään kahvin kanssa kun käyn kaverilla. Joskus on ollut jotakin makeaa.
Synttärit yms. on eri asia. Tuo makean ja suolaisen syöpöttely on vanhanaikaista. Kahvi tai tee maistuu sellaisenaan.
T. 47v.
Tuhlaavaisuus on todella typerää, enkä voi arvostaa ihmistä, joka on tuhlaavainen. Ja juuri tuhlaavaisuutta on laittaa juuri tuliaisiksi saatu paketti pöytään. Se on myös typerää. Mistään hyvistä tavoista siinä ei ole kysymys. Ehdottomasti kaappiin, muuten vieras kyllä katsoo aika oudoksuen. Ai, laitoit sen sitten heti pöytään, et sen vertaa arvostanut tuliaista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei vieraiden tuomisia saa jemmata minnekään kaappiin ainakaan keskustelematta niistä!
Jos sopii päivän tarjoiluihin, niin ilman muuta tarjolle suurten kiitosten saattelemana. Jos ei jostain syystä sovi (esim viinipullo tuotu kahvitilaisuuteen) niin kiitetään kauniisti ja TODETAAN YHDESSÄ että säästetäänpä tämä toista hetkeä varten. Ja se toinen hetki on ensisijaisesti sellainen missä lahjan antaja on myös paikalla nauttimassa siiitä!
Herranen aika, se on lahja. Ei lahjan antajan voi olla korrektia edellyttää että itse juo tai syö sen.
Eikä ole mikään lahja vaan TUOMINEN. Tuomiset ja tuliaiset käsitellään heti kun ne saapuvat. Lahjat, jotka on lahjapaketissa, kysytään lahjan antajalta että avataanko se nyt vai myöhemmin.
Mistä tiedän onko viinipullo lahja vai tuominen?
Siitä miten se sinulle ojennetaan ja mikä tilaisuus on kyseessä. Ja siitä osasitko odottaa sellaista.
Jos teillä on päivälliskutsut, johon vieras tuo viinin yllättäen ja pyytämätt ja sinulla on jo viini valittuna illan aterialle, niin ensimmäisenä kiität kauniisti. Tutustut viiniin. Mikä viini se on? Onko vieras tuonut sen juuri tätä illallista varten, vai muuten vaan? Keskustelette viinistä. Sopisiko se aterialle? Mitäpä jos maistelisitte molempia viinejä? Jos olette molemmat sitä mieltä että säästetään myöhemmäksi niin sitten jemmaat kaappiin. Voisi olal kohteliasta myös jättää se kuitenkin esille kutsujen ajaksi, niinkuin lahjat yleensä jätetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina ihmetellyt tätä. Kun vieras varmaan kokee että ei voi tyhjin lähdin tulla, mutta toisi kukkia. Minulla on jo siinä leipomukset leivottu ja keksit vadilla.
Moni tuo vaikka viinipullon, silloin tuntuisi epäkohteliaalta avata se ja juottaa vieraille, kun se on valittu minua ajatellen.
Toivottavasti, eikä luule juovansa sitä itse.Tämä vastaaja vain toteaa tästä ketjusta että olen sitten onnistunut loukkaamaan näköjään ihmisiä noin 40 vuotta, kun olen luullut olevani kohtelias ja kunnioittavani heidän lahjaa. Ei se sitten ilmeisesti heidän mielestä ollutkaan lahja?
No tämä selittää yhden jutun, nimittäin vein ystävälle lahjaksi hyvän kalliin shampanjan, kun hänellä oli yhdenlaiset valmistujsisjuhlat. Loukkaannuin, kun hän avasi sen saman tien ja juotti vierailleen. Ihan kuin minun ajatuksella hänelle tuoma lahja olisi vain lisää juotavaa muiden joukossa, kun oli ajateltu että hän siitä erityisesti nauttisi.
Tulipa sillekin selitys. Enpä enää vie lahjaksi muuta viiniä tai juomaa kuin mitä itsellä olisi arkena varaa.
Shamppanjaa valmistujaislahjaksi?
Ei ollut mikään koulusta valmistuminen vaan projektin valmistuminen, ensi-ilta.
Ja kyllä, viisikymppisillä on yleensä jo kaikkea tavaraa, ja tuossa se ei tuntunut edes sopivalta. Rahaa on aina tylsä antaa, kukat pelkästään tuntui liian vähältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti, eikä luule juovansa sitä itse.Kyllä minä tuliaisviinit tarjoan aina vieraille, koska viiniä on tympeä juoda yksin, seurassa paljon mukavampaa.
Mietipä jos vieraita on viisitoista, ja yksi pariskunta tuo lahjaksi todella kallista shampanjaa ja emäntä tarjoaa vieraille kuoharia. Niin mitä ihmettä emäntä tekisi sille yhdelle shampanjalle, kun ei siitä riitä kuitenkaan kaikille? Ja tiedoksi, minulla ei ainakaan ole varaa juottaa 15 henkeä oikealla shampanjalla. Joten oletan että kyseessä on kaunis kiitos emännälle juhlien järjestämisestä, ja että emäntä ja isäntä saa joskus nautiskella sen kahden kesken.
Puhuin omasta kokemuksesta. En koskaan kutsu noin montaa vierasta yhtäaikaa kotiini. Tuohan on ihan eri asia. Jos hyvä ystäväni tuo tuliaisiksi shampanjaa, niin kyllä se juodaan kahdestaan pois. En kehtaisi tarjota kuoharia, jos toinen tuo shamppanjaa mukanaan.
No tässä on sitten vaan kyse eri elämäntilanteista. Olemme viisikymppisiä, meillä kutsut ovat juuri tuollaisia vähintään 8 henkeä, ja emännällä on pöytä koreana. Jos tulee vain pariskunta syömään, voimme tietenkin kysyä maistetaanko viiniä heti.
Jos joku ystävätär tulee vain kahvikupposelle, sanon jo puhelimessa että minulla ei ole mitään varattuna, ja hän sanoo ettei hätää, hän tuo pullat. Jos näin ei puhuta, oletus on että minulla on kahvipöytä odottamassa, eikä siihen kannata tuoda mitään, jää vain liikaa syötävää kuivumaan. Kukat on tervetulleita aina.
En itse juo alkoholia paljon, joten ei tulisi mieleenkään avata kokonaista pulloa kahdelle, sellaista joka menee pian pilalle.
Sitäpaitsi ihmiset ovat autolla ellei ole erikseen suunniteltu kyytejä tai taksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei vieraiden tuomisia saa jemmata minnekään kaappiin ainakaan keskustelematta niistä!
Jos sopii päivän tarjoiluihin, niin ilman muuta tarjolle suurten kiitosten saattelemana. Jos ei jostain syystä sovi (esim viinipullo tuotu kahvitilaisuuteen) niin kiitetään kauniisti ja TODETAAN YHDESSÄ että säästetäänpä tämä toista hetkeä varten. Ja se toinen hetki on ensisijaisesti sellainen missä lahjan antaja on myös paikalla nauttimassa siiitä!
Herranen aika, se on lahja. Ei lahjan antajan voi olla korrektia edellyttää että itse juo tai syö sen.
Eikä ole mikään lahja vaan TUOMINEN. Tuomiset ja tuliaiset käsitellään heti kun ne saapuvat. Lahjat, jotka on lahjapaketissa, kysytään lahjan antajalta että avataanko se nyt vai myöhemmin.
Siitä miten se sinulle ojennetaan ja mikä tilaisuus on kyseessä. Ja siitä osasitko odottaa sellaista.
Jos teillä on päivälliskutsut, johon vieras tuo viinin yllättäen ja pyytämätt ja sinulla on jo viini valittuna illan aterialle, niin ensimmäisenä kiität kauniisti. Tutustut viiniin. Mikä viini se on? Onko vieras tuonut sen juuri tätä illallista varten, vai muuten vaan? Keskustelette viinistä. Sopisiko se aterialle? Mitäpä jos maistelisitte molempia viinejä? Jos olette molemmat sitä mieltä että säästetään myöhemmäksi niin sitten jemmaat kaappiin. Voisi olal kohteliasta myös jättää se kuitenkin esille kutsujen ajaksi, niinkuin lahjat yleensä jätetään.
Jos vieraita on 20, osa tuo kukkia, osa viinejä, osa kuohuvia, niin ne vain otetaan vastaan, kiitetään ja asetetaan jollekin sivupöydälle, ja keskitytään toivottamaan kaikki tervetulleeksi ja saamaan heille jo ennalta valmistellut ruuat ja juomat esille.
Niitä avataan vain jos sitä nyt joku ihan erikseen pyytää.
Jos menen kaverille kahville, en oleta, että siellä olisi välttämättä mitään tarjolla (opiskelijoita kun ollaan). Joten saatan itse viedä vaikka sen keksipakettin mukanani, ja sanoa että "toin tälläsen meille syötäväksi", avaan paketin ja laitan tarjolle.
Ei kaikesta tarvitse tehdä niin vaikeaa.
N23
Ei kannata viedä keksejä. Esim. pari viineriä on parempi. Sanoo tullessaan, että "Ostin meille viinerit." Jos emäntä silti yrittää jemmata, voi sanoa "Saanko sen oman viinerini?"
Vielä fiksumpaa on kysyä tuomisista siinä vaiheessa kun kahvikutsu esitetään. "Ostaisinko meille viinerit vai haluatko mieluummin hillomunkin?"
Kyllä sen sitten ajan kanssa oppii, kenen luokse pitää viedä mitäkin. On sellaisiakin talouksia, jonne pitää mennä kahville omat kermat mukana. Ei sekään haittaa, kun sen tietää. "Toin oman kerman, kun muistin että teillä on vain rasvatonta maitoa."
Vierailija kirjoitti:
No tämä selittää yhden jutun, nimittäin vein ystävälle lahjaksi hyvän kalliin shampanjan, kun hänellä oli yhdenlaiset valmistujsisjuhlat. Loukkaannuin, kun hän avasi sen saman tien ja juotti vierailleen. Ihan kuin minun ajatuksella hänelle tuoma lahja olisi vain lisää juotavaa muiden joukossa, kun oli ajateltu että hän siitä erityisesti nauttisi.
Yksinkö hänen olisi pitänyt koko pullo juoda!? Ja jos kerran oli valmistujaisjuhlat, niin eikö silloin juuri ole oikea hetki ottaa lasillinen shampanjaa? Eihän hänellä välttämättä muita juhlia ollut tiedossa pitkään aikaan. Kyllä se yksi lasillinen riittää juhlintaan ja loput voi jakaa ystävien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vieraita on 20, osa tuo kukkia, osa viinejä, osa kuohuvia, niin ne vain otetaan vastaan, kiitetään ja asetetaan jollekin sivupöydälle, ja keskitytään toivottamaan kaikki tervetulleeksi ja saamaan heille jo ennalta valmistellut ruuat ja juomat esille.
Niitä avataan vain jos sitä nyt joku ihan erikseen pyytää.
Aivan oikein. Isommat kutsut ja varsinkin sellaiset jossa on joku merkkipäivä (vieraat tuo LAHJOJA tuomisten sijaan) ovat asia erikseen ja toimitaan juuri niinkuin kuvailit. T. Ed.
Miksi keksejä eikä berliininmunkkeja?
Miksi aikuinen ihminen veisi toisille samanlaiselle jotain keksejä, ellei olisi tarkoitus että ne nautitaan saman tien kahvin kanssa? Aika randomia muuten.
Wau omt ongelmat tuntuu niin pieniltä tähän verrattuna
Todella loukkaavaa ap:lta viedä joku kälynen keksipaketti. Olen järkyttynyt ja kuka muka nykyään kutsuu kavereita kotiin? Jos kahvitella haluaa sitä varten on kahvilat
Vierailija kirjoitti:
Olkoon lahja, tuominen tai tuliainen. Sen saaja päättää mitä sillä tehdään. Vaikka tarjolla on vain kahvia. Mä en oleta saavani mitään kahvin kanssa kun käyn kaverilla. Joskus on ollut jotakin makeaa.
Synttärit yms. on eri asia. Tuo makean ja suolaisen syöpöttely on vanhanaikaista. Kahvi tai tee maistuu sellaisenaan.
T. 47v.
No hyi, moni saa närästystä jos juo pelkkää kahvia. En ole koskaan, en siis oikeasti koskaan ole käynyt kylässä niin että olisi tarjottu pelkkää kahvia tai teetä. Missä noin epäkohteliaita ihmisiä asuu?
Vierailija kirjoitti:
No kiitti ja laittoi sen kaappiin. On kyllä vähän kusetettu olo. Yleensä tuossa tilanteessa olisi kohteliasta laittaa keksit/muu vieraiden tuoma tarjolle kahvin kanssa. Vai onko mulla vääristynyt käsitys kahvittelusta?
Ei siinä mitään mutta en jatkossa aio ostaa yhtään mitään tuomisia jos kutsu käy 😂
Jos mulle tulee kutsuttuja kahvivieraita, niin yleensä olen laittanut tarjottavat kondikseen vieraita varten. Vieraan tuoma "ylimääräinen" tarjottava menee silloin odottamaan kaappiin. Jos se nyt ei sitten ole jotain erikoista, jonka voi lisätä vielä pöytään. En ole kyllä käsittänyt, että tuostakin asiasta joku mielensä pahoittaa. Etkö sinä tuo tuomisena sen keksipaketin, ja sen saaja saa syödä sen vaikka yksin illalla sohvalla, tai tehdä sillä mitä haluaa?
No mieti millaisissa tilanteissa yleensä annetaan lahjoja? Yleensä synttärit, joulu ja sitten tyyliin erikoisemmat juhlat kuten häät ja valmistujaiset. Noissa annetaan lahjoja, tavallisena arkipäivänä jos joku tulee käymään kahvilla ja tuo keksipaketin, se ei ole lahja vaan tuominen joka olisi kohteliasta tarjota etenkin jos ei ole mitään tarjottavaa