Kaveri kutsui kahville ja hyvien tapojen mukaan vein keksipaketin ja mitä kaveri tekeekään
No kiitti ja laittoi sen kaappiin. On kyllä vähän kusetettu olo. Yleensä tuossa tilanteessa olisi kohteliasta laittaa keksit/muu vieraiden tuoma tarjolle kahvin kanssa. Vai onko mulla vääristynyt käsitys kahvittelusta?
Ei siinä mitään mutta en jatkossa aio ostaa yhtään mitään tuomisia jos kutsu käy 😂
Kommentit (366)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona opetettiin että tuliaisten laittaminen esille on epäkohteliasta, ja varsinkin omien tuomisten syöminen. Ja kylässä saa maistella kaikkea vain yhtä sorttia.
Missä päin tuollainen tapa on? Ihan outo.
Minulla on sama käsitys että tuliaisten syöttäminen saman tien vieraille on todella epäkohteliasta.
Vierailija kirjoitti:
Me veimme eräänä uutena vuotena kylään mennessämme 2 samppanjapulloa. Ne piilotettiin kiireesti ja meille tarjottiin Pepsi Maxia johon halutessaan olisi saanut lorottaa jotain Tallinnasta tuotua pirtua (vai mitä se tosi vahva aine nyt on?). Kun vuodenvaihde lähestyi sanoin että nyt on samppanjan aika, varmaan kuplajuoma on jo hyvin jäähtynyt. Kun mitään ei tapahtunut sanoin, että toimme samppanjat että voimme kilistellä h-hetkenä. Vastentahtoisesti melkoisen kännissä oleva isäntä sitten avasi toisen pullon ja kaatoi miehelleni ja minulle lasilliset. Lähdimme siitä sitten piakkoin kotia kohti ja sinne se avattu pullo jäi tiskipöydälle latistumaan, rouva sanoi lähtevänsä nukkumaan koska mies vaan kiskoo viinaa kiihtyvään tahtiin. Ei minulle ollut tärkeää saada juoda juuri sitä kuohuvaa mitä me sinne veimme, oletin että vuoden vaihtuessa skoolataan edes jollain vähän Pepsi Maxia paremmalla juomalla. Kun muuta ei sitten ollutkaan, vaadin tuomisiani juotavaksi.
Tästä tuli vähä paha mieli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse ainakaan vie tuliaisia (keksejä, viiniä tms) sillä oletuksella että ne pitäisi laittaa esille. Jos ajattelisin joku kerta näin niin silloin ilmaisisin sen jotenkin "toin meille kahvin kanssa" tms.
Mutta hauska huomata miten tässäkin tosi vastakkaisia tapoja näköjään.
MItä ajattelisit jos sulle siellä kylässä tarjottaisiin pelkkää kahvia? Kun sun tuomat keksit olisi laitettu kaappiin.
Että enpä ainakaan liho. :D No jos totta puhutaan niin omassa kaveriporukassa yleensä hyvät tarjoamiset joten ei herätä ihmetystä jos tuomiset laitetaan kaappiin. Itse taas usein laitan minulle tuodut tuomiset pöytään jos ei nyt ole jo sen seitsemää sorttia tarjolla eli vaihtelee sen mukaan onko jo pöytä korreena.
Vierailija kirjoitti:
ei vieraiden tuomisia saa jemmata minnekään kaappiin ainakaan keskustelematta niistä!
Jos sopii päivän tarjoiluihin, niin ilman muuta tarjolle suurten kiitosten saattelemana. Jos ei jostain syystä sovi (esim viinipullo tuotu kahvitilaisuuteen) niin kiitetään kauniisti ja TODETAAN YHDESSÄ että säästetäänpä tämä toista hetkeä varten. Ja se toinen hetki on ensisijaisesti sellainen missä lahjan antaja on myös paikalla nauttimassa siiitä!
Herranen aika, se on lahja. Ei lahjan antajan voi olla korrektia edellyttää että itse juo tai syö sen.
Vierailija kirjoitti:
No voi vi**u. Kutsu kaverisi sun luo kahville ja teet samalla tavalla, jos tuo jotain tulisisia
Ai että pitäisi kutsua kaveri kylään ja näpäyttää?
Haiskahtaa alaluokka ja elämämkoulu aloituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Kotona opetettiin että tuliaisten laittaminen esille on epäkohteliasta, ja varsinkin omien tuomisten syöminen. Ja kylässä saa maistella kaikkea vain yhtä sorttia.
Sama täällä meilläpäin. Ihan yleinen ja normaali käytäntö on, että emäntä laittaa tuliaiset jemmaan. Ja niitä omia ei todellakaan syödä, jos vain jotain muutakin siinä on tarjolla ja jos emäntä ne tuliaiset on siihen laittanut lisäksi.
Itseäni ei voisi vähempää liikuttaa laittaako niitä minun tuomia keksejä pöytään vai ei. Joskus joku laittaa ja joskus ei.
Ehkä ap:n kaveri unohti ne sinne kaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä päin tuollainen tapa on? Ihan outo.
En tiedä onko nuo yleisiä tapoja vai vanhempieni omaa outoutta, mutta he ovat Itä-Suomesta kotoisin. Olen saanut monet puhuttelut siitä, kun söin liikaa jotain kylässä. Sillä ei ollut mitään väliä tarjottiinko jotain lisää, sitä ei vaan saanut ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei vieraiden tuomisia saa jemmata minnekään kaappiin ainakaan keskustelematta niistä!
Jos sopii päivän tarjoiluihin, niin ilman muuta tarjolle suurten kiitosten saattelemana. Jos ei jostain syystä sovi (esim viinipullo tuotu kahvitilaisuuteen) niin kiitetään kauniisti ja TODETAAN YHDESSÄ että säästetäänpä tämä toista hetkeä varten. Ja se toinen hetki on ensisijaisesti sellainen missä lahjan antaja on myös paikalla nauttimassa siiitä!
Herranen aika, se on lahja. Ei lahjan antajan voi olla korrektia edellyttää että itse juo tai syö sen.
Eikä ole mikään lahja vaan TUOMINEN. Tuomiset ja tuliaiset käsitellään heti kun ne saapuvat. Lahjat, jotka on lahjapaketissa, kysytään lahjan antajalta että avataanko se nyt vai myöhemmin.
Arkena kahvittelua noin aikaisin? Ei taida kumpikaan teistä käydä töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä meilläpäin. Ihan yleinen ja normaali käytäntö on, että emäntä laittaa tuliaiset jemmaan. Ja niitä omia ei todellakaan syödä, jos vain jotain muutakin siinä on tarjolla ja jos emäntä ne tuliaiset on siihen laittanut lisäksi.
Itseäni ei voisi vähempää liikuttaa laittaako niitä minun tuomia keksejä pöytään vai ei. Joskus joku laittaa ja joskus ei.
Ja täällä ainakin erona on vielä se, että tuliaiset on tarkoitettu jemmaan laitettavaksi lahjaksi, ja kahvileivän tuominen on sitten sitä kun tuodaan jotain yhteiseksi syötäväksi kahvin kanssa. -49
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mutta ap sanoi ettei tarjolla ollut mitään muuta niin hyvien tapojen mukaan kaverin olisi pitänyt tarjota niitä keksejä. Yllättävän monelta ihmiseltä puuttuu tilannetaju kokonaan.
Kun kutsun vieraita niin aina on tarjottavaa. Riippuu vieraiden tuliaisista laitanko tarjolle. Taviskeksit ja kahvipaketit menee kaappiin. Jäätelöt ja kakut laitan tarjolle heti. Periaate siis, että jos omat tarjoomukseni ovat parempia, niin vieraiden tuomat menee kaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina ihmetellyt tätä. Kun vieras varmaan kokee että ei voi tyhjin lähdin tulla, mutta toisi kukkia. Minulla on jo siinä leipomukset leivottu ja keksit vadilla.
Moni tuo vaikka viinipullon, silloin tuntuisi epäkohteliaalta avata se ja juottaa vieraille, kun se on valittu minua ajatellen.
Toivottavasti, eikä luule juovansa sitä itse.Kyllä minä tuliaisviinit tarjoan aina vieraille, koska viiniä on tympeä juoda yksin, seurassa paljon mukavampaa.
Mietipä jos vieraita on viisitoista, ja yksi pariskunta tuo lahjaksi todella kallista shampanjaa ja emäntä tarjoaa vieraille kuoharia. Niin mitä ihmettä emäntä tekisi sille yhdelle shampanjalle, kun ei siitä riitä kuitenkaan kaikille? Ja tiedoksi, minulla ei ainakaan ole varaa juottaa 15 henkeä oikealla shampanjalla. Joten oletan että kyseessä on kaunis kiitos emännälle juhlien järjestämisestä, ja että emäntä ja isäntä saa joskus nautiskella sen kahden kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mutta ap sanoi ettei tarjolla ollut mitään muuta niin hyvien tapojen mukaan kaverin olisi pitänyt tarjota niitä keksejä. Yllättävän monelta ihmiseltä puuttuu tilannetaju kokonaan.
Siksi laitoinkin, että ehkä se vain unohti tarjota niitä. Minulla voisi aivan hyvin unohtua, jos ne ei näkyvillä olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko kahvin lisäksi tarjolla muuta? Jos oli, niin silloin ei keksejä tarvitse laittaa esille. Varsinkin kun keksit säilyvät pitkään.
Kyllä minä laittaisin vieraan tuomat keksit esille kehujen kera vaikka olisi muutakin tarjottavaa. Kuuluu hyviin tapoihin.
Minä loukkaantuisin tai pitäisin outona. Ettei sen vertaa säästäväisyyttä löydy, että panisi keksit kaappiin. Että heti pitää avata paketti! Sellaista en tajua. Ei todellakaan kuulu hyviin tapoihin avata heti ahneena tuliaiskeksejä!
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina ihmetellyt tätä. Kun vieras varmaan kokee että ei voi tyhjin lähdin tulla, mutta toisi kukkia. Minulla on jo siinä leipomukset leivottu ja keksit vadilla.
Moni tuo vaikka viinipullon, silloin tuntuisi epäkohteliaalta avata se ja juottaa vieraille, kun se on valittu minua ajatellen.
Toivottavasti, eikä luule juovansa sitä itse.
Tämä vastaaja vain toteaa tästä ketjusta että olen sitten onnistunut loukkaamaan näköjään ihmisiä noin 40 vuotta, kun olen luullut olevani kohtelias ja kunnioittavani heidän lahjaa. Ei se sitten ilmeisesti heidän mielestä ollutkaan lahja?
No tämä selittää yhden jutun, nimittäin vein ystävälle lahjaksi hyvän kalliin shampanjan, kun hänellä oli yhdenlaiset valmistujsisjuhlat. Loukkaannuin, kun hän avasi sen saman tien ja juotti vierailleen. Ihan kuin minun ajatuksella hänelle tuoma lahja olisi vain lisää juotavaa muiden joukossa, kun oli ajateltu että hän siitä erityisesti nauttisi.
Tulipa sillekin selitys. Enpä enää vie lahjaksi muuta viiniä tai juomaa kuin mitä itsellä olisi arkena varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole mikään lahja vaan TUOMINEN. Tuomiset ja tuliaiset käsitellään heti kun ne saapuvat. Lahjat, jotka on lahjapaketissa, kysytään lahjan antajalta että avataanko se nyt vai myöhemmin.
Mistä tiedän onko viinipullo lahja vai tuominen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti, eikä luule juovansa sitä itse.Tämä vastaaja vain toteaa tästä ketjusta että olen sitten onnistunut loukkaamaan näköjään ihmisiä noin 40 vuotta, kun olen luullut olevani kohtelias ja kunnioittavani heidän lahjaa. Ei se sitten ilmeisesti heidän mielestä ollutkaan lahja?
No tämä selittää yhden jutun, nimittäin vein ystävälle lahjaksi hyvän kalliin shampanjan, kun hänellä oli yhdenlaiset valmistujsisjuhlat. Loukkaannuin, kun hän avasi sen saman tien ja juotti vierailleen. Ihan kuin minun ajatuksella hänelle tuoma lahja olisi vain lisää juotavaa muiden joukossa, kun oli ajateltu että hän siitä erityisesti nauttisi.
Tulipa sillekin selitys. Enpä enää vie lahjaksi muuta viiniä tai juomaa kuin mitä itsellä olisi arkena varaa.
Shamppanjaa valmistujaislahjaksi?
Jo on suuret murheet,yks vaivanen keksipaketti - kaapissa vai lautasella.