Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaveri kutsui kahville ja hyvien tapojen mukaan vein keksipaketin ja mitä kaveri tekeekään

Vierailija
08.01.2018 |

No kiitti ja laittoi sen kaappiin. On kyllä vähän kusetettu olo. Yleensä tuossa tilanteessa olisi kohteliasta laittaa keksit/muu vieraiden tuoma tarjolle kahvin kanssa. Vai onko mulla vääristynyt käsitys kahvittelusta?

Ei siinä mitään mutta en jatkossa aio ostaa yhtään mitään tuomisia jos kutsu käy 😂

Kommentit (366)

Vierailija
301/366 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa monta mielipidettä asiasta.

Itse harvoin vien mitään kahvi hyvää, mutta silloin harvoin kun vien. oletan että ne laitetaan tarjolle, jos ei niin voin sanoa asiasta eikä siitä sen enempää.

Ei varsinaisesti haittaa vaikka kaveri laittaiskin tuomani tarjottavat kaappiin mutta todellakin hyviin tapoihin kuuluu laittaa tarjolle, tai jos kahdestaan kahvitellaan niin edes kysyä että avataanko ...

Vierailija
302/366 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho, nyt tunnen itseni kyllä ihan juntiksi :D

En ole koskaan laittanut tarjolle tuliaisiksi tuotuja syömisiä. 

Täytyykin muuttaa siis toimintatapoja, jos kaikki ovat sitä mieltä ja vielä pahoittavat mielensä, jos ei laiteta tarjolle heidän tuomisiaan. 

Onneksi selvisi tämäkin!

Apua! Sama täällä!

Olen jotenkin aina olettanut, että tuomiset ovat lahja talon väelle, ainakin ne tuomiset, jotka olen itse saanut, ei ole kaikkia edes voitu laittaa esille tarjoiluun. (Kukkia, koriste-esineitä). Välillä toki olen laittanut esille jos on ollut esim. muffinseja. Minun antamat tuomiset ovat aina olleet lahja, en ole edes odottanut tai olettanut että ”pitäähän tämä laittaa pöydälle tarjottavaksi minulle”. :D

Itse jotenkin kuvitellut, että minähän kutsuin vieraat meille ja silloin minä aina tarjoan kahvin ja teen kanssa jotain pientä purtavaa. Yleensä suolaista ja pientä makeaa.

Mutta mistä tämä ajatus/idea kumpuaa, että vieraan pitäisi hoitaa osan tarjoilusta ellei ole erikseen sovittu niin?

Halutaanko omilla tuomisilla viestittää, että ”en pidä sinun tarjoiluista, joten toin omat”?

Ja hei, te jotka olette verisesti loukkaantuneet siitä, ettei laiteta tuomiset tarjolle pöytään, sanokaa siitä vain ystävällisesti. Voi olla, että henkilö ei itse tätä huomaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/366 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tämä tapa on, että ei voi kyläillä ilman kahvia ja muita tarjottavia? Siis että vieraalle pitää olla vähintään kahvia ja mahdollisesti myös jotain leivonnaisia tai keksejä? En ymmärrä. Eikä tämä kai ole mikään sukupolvikysymys, koska olen hieman yli 40-vuotias. Minä menen tapaamaan ystäviä ja viettämään aikaa heidän kanssaan, juttelemaan, en syömään leivonnaisia.

Vierailija
304/366 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivoiollatodellista kirjoitti:

Jo on suuret murheet,yks vaivanen keksipaketti - kaapissa vai lautasella.

Vuosikausia olen täällä palstalla käynyt ja vieläkään ei ole selvinnyt, missä on asetettu sellainen sääntö, että täällä saa puhua vain maailman suurimmista ongelmista.

Vierailija
305/366 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä tuntuu olevan ap:n elämän suurimpia vastoinkäymisiä. Taidan olla vähän kateellinen.

Jaa a, minulla on syöpä ja silti vitutti kun kaadoin mehut olohuoneen matolle.

Päivän viisaus! Hienosti kiteytetty!

Vierailija
306/366 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on just sellaista, mitä minä voin ajatuksissani tehdä. Sori.

Vierailija
307/366 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli samanlainen kaveri, no vein tuliaisia ja hän sen tuliaisen kaappiin, eikä tarjonnut. Kun ruvettiin kahvipöytään niin sanoin että odotas mulla on niitä lempikeksejäni mukana , otin laukusta samanlaisen paketin ja Otin siitä itselleni.

Hän sanoi, että no olisihan noita keksejä ollut nyt täälläkin jo :) Siihen loppui. Siitä laähtein oli tuliaiseni myöskin pöydässä.

Vierailija
308/366 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tämä tapa on, että ei voi kyläillä ilman kahvia ja muita tarjottavia? Siis että vieraalle pitää olla vähintään kahvia ja mahdollisesti myös jotain leivonnaisia tai keksejä? En ymmärrä. Eikä tämä kai ole mikään sukupolvikysymys, koska olen hieman yli 40-vuotias. Minä menen tapaamaan ystäviä ja viettämään aikaa heidän kanssaan, juttelemaan, en syömään leivonnaisia.

Ajatella että et tiedä mikä tapa on tajota vieraille juotavaa ja syötävää. On teillä kurjat vierailut. Varmaan savolainen olet.

Vierailija
309/366 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie sille ensi kerralla snickers. Se muuttaa Elton Johninkin käniseväksi mustaksi kääpiöksi, mitähän se tekee kaverillesi

Vierailija
310/366 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On teillä ongelmat. Keksipaketin kohtalo. Hurjaa.

Vierailija
311/366 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho, nyt tunnen itseni kyllä ihan juntiksi :D

En ole koskaan laittanut tarjolle tuliaisiksi tuotuja syömisiä. 

Täytyykin muuttaa siis toimintatapoja, jos kaikki ovat sitä mieltä ja vielä pahoittavat mielensä, jos ei laiteta tarjolle heidän tuomisiaan. 

Onneksi selvisi tämäkin!

Apua! Sama täällä!

Olen jotenkin aina olettanut, että tuomiset ovat lahja talon väelle, ainakin ne tuomiset, jotka olen itse saanut, ei ole kaikkia edes voitu laittaa esille tarjoiluun. (Kukkia, koriste-esineitä). Välillä toki olen laittanut esille jos on ollut esim. muffinseja. Minun antamat tuomiset ovat aina olleet lahja, en ole edes odottanut tai olettanut että ”pitäähän tämä laittaa pöydälle tarjottavaksi minulle”. :D

Itse jotenkin kuvitellut, että minähän kutsuin vieraat meille ja silloin minä aina tarjoan kahvin ja teen kanssa jotain pientä purtavaa. Yleensä suolaista ja pientä makeaa.

Mutta mistä tämä ajatus/idea kumpuaa, että vieraan pitäisi hoitaa osan tarjoilusta ellei ole erikseen sovittu niin?

Halutaanko omilla tuomisilla viestittää, että ”en pidä sinun tarjoiluista, joten toin omat”?

Ja hei, te jotka olette verisesti loukkaantuneet siitä, ettei laiteta tuomiset tarjolle pöytään, sanokaa siitä vain ystävällisesti. Voi olla, että henkilö ei itse tätä huomaa.

Jos jollain on jotain kahvileipää ollut tuomisina niin monesti olen kuullut sanottavan kuinka toi vähän jotain pientä kahvin kanssa syötäväksi. Ja joskus sitten vastaanottajalta että eihän nyt olisi tarvinnut kun olen tässä tarjottavia laittanut. Tuntuu että nykyään on kaikki ennen aivan normaalit kasvokkain kohtaamiset aivan hukassa ihmisiltä.

Vierailija
312/366 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kiitti ja laittoi sen kaappiin. On kyllä vähän kusetettu olo. Yleensä tuossa tilanteessa olisi kohteliasta laittaa keksit/muu vieraiden tuoma tarjolle kahvin kanssa. Vai onko mulla vääristynyt käsitys kahvittelusta?

Ei siinä mitään mutta en jatkossa aio ostaa yhtään mitään tuomisia jos kutsu käy 😂

Ne hyvät tavat siinä on sitä että ikään kuin vähän korvaat sitä vaivannäköä mikä hänelle koituu sinun kestimisestä. Voisit vielä kahvipaketin eikä sitä silti avattaisi juuri sinun kahvien keittämiseen. Oot nyt ymmärtänyt hyvät tavat väärin tässä. Sun oli tarkoitus antaa toiselle eikä saada itse.

Ei, vaan itse tulkitset tämän itsekkäästi. Keksit ei ole vain sinulle, vaan yhteisesti jaettavaksi. Kyky jakaa on tärkeämpi taito ja parempi tapa kuin joku lahjakoreilu.

Sitä paitsi, kuka tuo lahjaksi keksejä? Tai ylipäätään jotain pientä syötävää kahvipöytään, ellei se olisi tarkoitettu saman tien tarjottavaksi? Eikö se oo aika outo lahja? Oletuksena, että emäntä kestitsee koko ajan jotakuta ja keksit menee sun vierailun jälkeen seuraavaan pöytään?

Vierailija
313/366 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vein kerran itsetehdyn juustokakun jollaista en ollut itsekään vielä koskaan maistanut. Kaveri kiitti kovasti ja laittoi lämpimänä pakastimeen. Siis mitä helvettiä? Eka ja viimeinen kerta kun leivoin muille kylään mennessä. Tarjosi kyllä keksejä ym peruskamaa.

Vierailija
314/366 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatella että et tiedä mikä tapa on tajota vieraille juotavaa ja syötävää. On teillä kurjat vierailut. Varmaan savolainen olet.

Mitä hourit? Savossa tarjotaan kahvileipää, suorastaan tuputetaan. Kokemusta on.

Vierailija
315/366 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivoiollatodellista kirjoitti:

Jo on suuret murheet,yks vaivanen keksipaketti - kaapissa vai lautasella.

Vuosikausia olen täällä palstalla käynyt ja vieläkään ei ole selvinnyt, missä on asetettu sellainen sääntö, että täällä saa puhua vain maailman suurimmista ongelmista.

Ei sellaista sääntöä tietysti olekaan, mutta tämä ketju kuvaa hyvin suuren osan av-palstan keskustelijoiden tasoa, kun tuliaiseksi viedystä keksipaketista kehkeytyy monen sadan kommentin mittainen ketju.

Vierailija
316/366 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustuin kerran pariin mormoniin ja he ehdottivat että tehdäänkö teillä pizza että he tuovat sen taikinan ja minä ostan päälliset. No ne toivat sen möykyn ja minä mitä parhaimmat päälliset (kalliit) . Kun pizza valmistui niin toinen otti puukon ja leikkasi koko pellillisen pizzaa puoliksi pois ja kääri mukaan ( kaverilleen oli luvannut). Oli olu pikkuisen että ohho.

Vierailija
317/366 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hourit? Savossa tarjotaan kahvileipää, suorastaan tuputetaan. Kokemusta on.

Savossa pitää pyytää keittämään kahvit jos sitä haluaa. Ja pyytämättä kyllä jää ellei älytä ihan itse.

Vierailija
318/366 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vein kerran itsetehdyn juustokakun jollaista en ollut itsekään vielä koskaan maistanut. Kaveri kiitti kovasti ja laittoi lämpimänä pakastimeen. Siis mitä helvettiä? Eka ja viimeinen kerta kun leivoin muille kylään mennessä. Tarjosi kyllä keksejä ym peruskamaa.

Minä olisin kyllä tuossa kohtaa avannut suuni ja sanonut, että eikun maistetaan sitä nyt, olen varta vasten leiponut!

Vierailija
319/366 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Savossa pitää pyytää keittämään kahvit jos sitä haluaa. Ja pyytämättä kyllä jää ellei älytä ihan itse.

Oliko se niin, että kun länsisuomalainen menee yökylään, niin vie omat lakanat mukanaan, mutta Savossa tällaista tapaa ei tunneta? Näin oli siis ainakin joskus ennen?

Vierailija
320/366 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Synttärit yms. on eri asia. Tuo makean ja suolaisen syöpöttely on vanhanaikaista.  Kahvi tai tee maistuu sellaisenaan.

No hyi, moni saa närästystä jos juo pelkkää kahvia. En ole koskaan, en siis oikeasti koskaan ole käynyt kylässä niin että olisi tarjottu pelkkää kahvia tai teetä. Missä noin epäkohteliaita ihmisiä asuu?

Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla. Kerran mentiin miehen kanssa kutsuttuna kaverilleen ja tämän vaimolle kylään aika pitkän matkan päähän. Teetä tarjosi emäntä, jotain oli paistellutkin kun ihana tuoksu leijaili talossa mutta meille tarjottiin pelkästään sitä teetä. Tuli jälkeen päin mieleen että taisi olla kutsu tullut vain isännältä.

Meille kävi niin, että mentiin miehen kanssa kylään toisella paikkakunnalla asuvan läheisen pariskunnan luo. Vastaleivotut ihanat pullat olivat keittiön pöydällä, mutta niitä ei tarjottu. Ei tarjottu kahvia eikä teetäkään. Vaikea ymmärtää miksi ei, kun itse olisin ylpeänä tarjonnut pullia vieraille.

Teitä ei oltu kutsuttu sinne?