Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaveri kutsui kahville ja hyvien tapojen mukaan vein keksipaketin ja mitä kaveri tekeekään

Vierailija
08.01.2018 |

No kiitti ja laittoi sen kaappiin. On kyllä vähän kusetettu olo. Yleensä tuossa tilanteessa olisi kohteliasta laittaa keksit/muu vieraiden tuoma tarjolle kahvin kanssa. Vai onko mulla vääristynyt käsitys kahvittelusta?

Ei siinä mitään mutta en jatkossa aio ostaa yhtään mitään tuomisia jos kutsu käy 😂

Kommentit (366)

Vierailija
321/366 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa erikoista, että noin moni on sitä mieltä, että tuliaiset pitäisi avata ja käyttää heti. Jos itse veisin jollekulle tuliaiskeksejä tai suklaata tai muuta syötävää, en odottaisi, että paketti aukaistaan ja siitä tarjotaan mulle. Sille kutsujallehan mä olen ne vienyt enkä itselleni.  

Vierailija
322/366 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vie kahvia tuliaisiksi, pitääkö kahvit keittää siitä paketista? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/366 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä vein kaverilleni suklaalevyn, ja hän murjotti että pilaan hänen laihdutuskuurinsa. Oikeasti vihaisen oloisena. Ei edes työntänyt sitä takaisin mulle, eikä laittanut tarjolle kahvipöytään (sitä kyllä en odottanutkaan). 

Vierailija
324/366 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Kalevauva jo tehnyt tästä?

Vierailija
325/366 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menee kutsumatta kylään, kannattaa viedä se keksipaketti -> varmistaa, ettei isäntäväelle tule noloa tilannetta, ettei ole pöytään pantavaa. 

Jos menee kutsuttuna kylään, tuliaisia ei edes tarvita, silloin mennään valmiiseen pöytään. Mua ainakin vaan ärsyttää, jos olen suunnitellut ja laittanut pöydän koreaksi ja sitten vieras tuleekin keksien kanssa... Ai eikö mun tarjottavat muka kelpaa vai? 

Mutta sentään keksit ok, ne säilyy, voi laittaa kaappiin. Jotkut leivonnaiset huonoin mahdollinen tuliainen. 

Vierailija
326/366 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kahvipaketin saan tuliaiseksi, ei tulisi mieleenikään, että se pitäis avata. Minulla on avattu paketti jo valmiina. Uskomatonta , että joku tuosta ottaa itseensä..

Vierailija
327/366 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herran jestas millainen viestiketju yhdestä keksipaketista.Kasvakaa aikuisiksi!!

Vierailija
328/366 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia keksejä?

Vierailija
329/366 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta AP tarinasta tuli mieleen vastaava tilanne.

Lapseni vei ikäiselleen (molemmat 14v) ystävälleen tuliaisina makaispussin. Tämä kaveri sitten söi sen pussin siinä yksin lapseni edessä eikä tarjonnut yhtään lapselleni.

Kaverin vanhemmatkin näkivät tilanteen eivätkä puuttuneet tilanteeseen.

Kohta koittikin kyläpaikassa jo välipala-aika ja tarjolla oli lettuja yms. Ja arvaatteko tarjottiinko lapselleni - ei tarjottu!

Lapseni oli mennyt moikkaamaan vahaa kaveriaan pitkästä aikaa ja vielä matkan päästä... Vein ja hain lapseni autolla (sovitusti) kylään, kun kaveri oli hänet kutsunut.

Tällaisia moukkia sitä tuolla liikkuu. Terveisiä Mäyrämäkeen, Jyväskylään. 

Vierailija
330/366 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta AP tarinasta tuli mieleen vastaava tilanne.

Lapseni vei ikäiselleen (molemmat 14v) ystävälleen tuliaisina makaispussin. Tämä kaveri sitten söi sen pussin siinä yksin lapseni edessä eikä tarjonnut yhtään lapselleni.

Kaverin vanhemmatkin näkivät tilanteen eivätkä puuttuneet tilanteeseen.

Kohta koittikin kyläpaikassa jo välipala-aika ja tarjolla oli lettuja yms. Ja arvaatteko tarjottiinko lapselleni - ei tarjottu!

Lapseni oli mennyt moikkaamaan vahaa kaveriaan pitkästä aikaa ja vielä matkan päästä... Vein ja hain lapseni autolla (sovitusti) kylään, kun kaveri oli hänet kutsunut.

Tällaisia moukkia sitä tuolla liikkuu. Terveisiä Mäyrämäkeen, Jyväskylään. 

Tällaiset vanhemmat ovat kyllä aivan käsittämättömiä. Ei voi kuin ihmetellä. Voiko kysessä olla jokin vamma tai viivästymä, kun aikuisen ymmärrys tuota tasoa?

Ohis

Vierailija
331/366 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan tarvitse panna esille mitään tuliaista. Tietenkin se laitetaan kaappiin, sehän on lahja. Miksi se pitäisi tärvätä heti sen tuojaan!

On outoa sakkia!

Vierailija
332/366 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vie sille ensi kerralla snickers. Se muuttaa Elton Johninkin käniseväksi mustaksi kääpiöksi, mitähän se tekee kaverillesi

😂

Vierailija
333/366 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummalle veit ne tuliaisiksi itsellesi vai emännälle?

No oli tarkoitus että kahvin kanssa olisi ollut kiva syödä pari keksiä, loput olisi tietty jäänyt kaverille.

Kun astuin ovesta sisään ja sanoin että "toin tämmösiä" niin kaveri tokaisi "voih kiiiitoos" ja meni keittiöön. Kuulin eteisessä kuinka keittiön kaapin ovi kävi ja tajusin viimeistään kahvia kaataessa että se tosiaan laitto ne pois 😅

En siinä sitten viitsinyt sanoa mitään. Toivottavasti lehmä ahmi kaiken ja pöhöttyy hetkellisesti.

Ap

"En siinä sitten viitsinyt sanoa mitään." No tuossahan tuo tuli ihan itse AP:n suusta.

Jos et viitsinyt kerta sanoa, että toit ne keksit nyt kahvin kanssa syötäväksi, niin ilman keksejähän silloin voi jäädä, niin kuin nyt kävi. Se on kyllä se sanominen niin hirveen vaikeeta, varsinkin vielä kaverille sanominen.

Vierailija
334/366 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tämä tapa on, että ei voi kyläillä ilman kahvia ja muita tarjottavia? Siis että vieraalle pitää olla vähintään kahvia ja mahdollisesti myös jotain leivonnaisia tai keksejä? En ymmärrä. Eikä tämä kai ole mikään sukupolvikysymys, koska olen hieman yli 40-vuotias. Minä menen tapaamaan ystäviä ja viettämään aikaa heidän kanssaan, juttelemaan, en syömään leivonnaisia.

Ajatella että et tiedä mikä tapa on tajota vieraille juotavaa ja syötävää. On teillä kurjat vierailut. Varmaan savolainen olet.

En nyt kyllä ymmärrä. Savossahan ihmiset on aina vieraanvaraisia ja tarjoavat kahvin kanssa jotain. Häpeävät jos ei ole mitään tarjottavaa, että sinänsä kommnenttisi on outo.

Vierailija
335/366 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaappiin laittajat ovat outoja. En usein kata kahvipöydän tarjoilua valmiiksi joten aina voin laittaa mahdolliset tuomiset pöytään ja soveltaa sitten mitä niihin sopivaa laitan lisäksi, esim. jätän sen itse varaamani keksipaketin turhana kaappiin.

Kukatkaan eivät ole ratkaisu. Yksi tyyppi jätti leikkokukkapaketin aukaisematta sivupöydälle pariksi tunniksi kunnes huomautin. Ei ollut allerginen tms., ei vaan ilmeisesti välittänyt kukista tuomisina.

Vierailija
336/366 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tylsiä tuliaisia keksit, pullaa tai kakkua mieluiten-vähän kunnioitusta taloon.

Vierailija
337/366 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ymmärrän, miksi nykyään ei kannata kyläillä missään.

Ymmärrän olla kyläilemättä. Vieraan mahdolliset tuomiset on paras tuupata vaivihkaa vieraan laukkuun takaisin. Jos ei onnistu, kannattaa antaa jotain kotiinviemisiä, tai laittaa vaikka vitonen salaa takintaskuun.

Muuten on joka tapauksessa ahne, lehmä ja huonotapainen.

Vierailija
338/366 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tämä tapa on, että ei voi kyläillä ilman kahvia ja muita tarjottavia? Siis että vieraalle pitää olla vähintään kahvia ja mahdollisesti myös jotain leivonnaisia tai keksejä? En ymmärrä. Eikä tämä kai ole mikään sukupolvikysymys, koska olen hieman yli 40-vuotias. Minä menen tapaamaan ystäviä ja viettämään aikaa heidän kanssaan, juttelemaan, en syömään leivonnaisia.

Ajatella että et tiedä mikä tapa on tajota vieraille juotavaa ja syötävää. On teillä kurjat vierailut. Varmaan savolainen olet.

En nyt kyllä ymmärrä. Savossahan ihmiset on aina vieraanvaraisia ja tarjoavat kahvin kanssa jotain. Häpeävät jos ei ole mitään tarjottavaa, että sinänsä kommnenttisi on outo.

Savolaiset on perseestä

Vierailija
339/366 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan vaan ei vieraat toisi mitään. Ja jos kuitenkin tuovat, niin ei ainakaan keksejä. Ei kyllä rojuakaan. Toisivat itsensä. Mulla on kaikkea, ja mieleistäni ruokaa saan kaupasta, ml. herkut. Seuraa minä kaipaan, kun vieras tulee.

Vierailija
340/366 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hourit? Savossa tarjotaan kahvileipää, suorastaan tuputetaan. Kokemusta on.

Savossa pitää pyytää keittämään kahvit jos sitä haluaa. Ja pyytämättä kyllä jää ellei älytä ihan itse.

Oliko se niin, että kun länsisuomalainen menee yökylään, niin vie omat lakanat mukanaan, mutta Savossa tällaista tapaa ei tunneta? Näin oli siis ainakin joskus ennen?

No ainakin ruotsinsuomalaisille pitää olla silkkilakanat tai laittavat omat vierashuoneeseen.