Koulu vaatii jatkuvaa aktiivista osallistumista oppilaiden vanhemmilta, Wilmassa koko ajan kehotuksia tehdä sitä ja tätä ja jatkuvaa lasten ...
Ei omassa lapsuudessa ollut tällaista, että jatkuvasti vanhempien pitää osallistua lasten koulunkäyntiin. Arviointi tuli todistuksen muodossa jouluna ja keväällä. Ei ollut edes reissuvihkoja.
Nyt endin päiväkodista tuli useana päivänä viikossa tiedotetta ja muistutusta mitä pitää olla mukana ja jatkuvasti jotain teemapäivää. Luulin, että koulun alettua muuttuisi, mutta pahemmaksi menee. Nyt lapsi käy neljättä luokkaa ja jatkuvasti tulee ilmoitusta projekteista, poikkeusakatauluista, milloin mukana pitää olla sininen muovipussi, milloin punainen kartonginpala, jne. Ihan älytöntä. Illalla myöhään tulee Wilmassa ilmoituksia, että seuraavan päivän aikataulu muuttunut, tai pitääkin ottaa sinisen muovipussin sijaan vihreä (karrikoidusti). Jos viimeisenä ennen nukkumaanmenoa ei vielä tarkista Wilmaa, lapsi saattaa mennä vahingossa väärään aikaan kouluun, tai luistimet puuttua, kun opettaja on illalla klo 22 ilmoittanut, että jäätilanne näyttääkin hyvältä ja aamulla luistellaankin sisäliikunnan sijaan.
Jatkuvaa poikkeusta päivien ohjelmissa ja älyttömiin aikoihin ilmoitettuna.
Lisäksi tulee valitusta naurettavista asioista, kuten: teki matikan kirjasta väärän tehtävän, oli purkka suussa välitunnilla, keikkui tuolilla. Onko nuo niin kovia rikkeitä, ettei opettaja voi vaan todeta oppilaalle, että mikä on se oikea matikan tehtävä, ota purkka pois suusta, tai älä keiku tuolilla. Miksi tällaisista asioista saa "rikosrekisteriin" merkinnän. Jatkuvasti kotona pitää puhutella lasta näistä "rikkeistä", kun opettaja ilmoittaa wilmassa kaikista asioista "keskustelkaa tästä asiasta kotona". Niin, keskustellaan siitä vihaisesti, ja annetaan kotiarestia, että on tehnyt väärän tehtävän tunnilla.
Lapsi ei ole häirikkö, ei metelöi tunnilla. Miksi pitää keksimällä keksiä negatiivista palautetta Wilmaan ja kehoittaa pitämään kotona keskustelun.
Pidän myös tuota opettajan neuvomista "keskustelkaa asiasta kotona" suorastaan v-mäisenä. Mikä hän on kehoittamaan meitä mitä teemme. Tottakai keskustelemme lapsen teoista kotona, mutta mikä hän on neuvomaan ja kehoittelemaan meitä! Olemme ihan fiksu perhe, koulutetut vanhemmat ja tavallinen koululainen ja pikkusisarus.
Kaiken huippu on, että opettaja oli kysynyt kaikilta, mitä kunkin oppilaan vanhemmat tekevät työkseen! Tätä ihmettelin. Miten se vaikuttaa lasten koulunkäyntiin? Onko siivoojan lapsi huonommassa asemassa, kuin juristin lapsi? Miksi opettaja halusi tietää vanhempien ammatit? Oli pitänyt myös näyttää piirtoheittimellä taululle heijastetulta kartalta, missä kukin asuu. Mitä ihmettä opettajalle kuuluu oppilaiden asuinpaikat?
Olen vaan niin kyllästynyt koulumkäyntiin, tuntuu että opettajat ovat melko omituisia ja uteliaita ja ilkeitäkin.
Ysiluokan kevätjuhlaa odotellessa...
Kommentit (1366)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen, että samasta lapsesta tulee joiltakin opettajilta pelkkää negatiivista palautetta ja toiselta opettajalta pelkästään hyviä merkintöjä.
Miten kaksi eri opettajaa voi nähdä saman lapsen niin eri silmin? Käytös molempien tunneilla samanlaista.
Lapset ovat jatkuvan tarkkailun alaisina koulussa. Jatkuvaa analysointia joka pikkurillin liikkeestä. Lisäksi lasten pitäisi osata jatkuvaa itsearviointia. Aika vaikeaa syväanalysoida itseään 10 vuotiaana. Ja stressaa jatkuva arviointi ja syynääminen. Olisi kamalaa, jos työpaikallakin pitäisi jatkuvasti kuulla pomolta luonneanalyysia itsestään ja etsiä päivittäin omia vikoja ja kirjata niitä ylös ja pohtia ja miettiä miten omaa luonnetta pitäisi muuttaa.
Oletko ollut mukana tunnilla toteamassa, että käytös on molempien opettajien tunneilla samanlaista?
Monta kertaa pojat saattavat istua miesopettajan tunnilla hiljaa ja yrittää olla niin kaveria sen opettajan kanssa, ja naisopettajan tunnilla taas hypitään silmille ja ollaan nokkavia ja ylimielisiä ja haistatellaan. Sitten kun ottaa yhteyttä kotiin, käy ilmi, että lapsi käyttäytyy samalla tavalla siellä, isää mielistellään ja äidille vittuillaan.
Jatkuva arviointi ja jatkuva itsearviointi eivät ole opettajien keksintöjä vaan opetussuunnitelman laatijoiden keksintöjä. Se oksettaa myös opettajia.
Kaikkia Suomen vanhempia pyydettiin muuten ennen uuden ops:n julkaisemista tutustumaan siihen netissä ja antamaan palautetta. Ilmeisesti vanhemmat tykkäsivät kovasti tästä uudesta ops:sta vielä siinä vaiheessa (opettajat antoivat lähinnä negatiivista palautetta), koska tällainen siitä nyt tuli.
Kiva ja rento ope= lapset koettaa pääsääntöisesti käyttäytyä hyvin
Rääkyvä natsiope, jonka vi tutuksen aistii=lapset koettavat pääsääntöisesti käyttäytyä huonosti
Tai sitten ihan enkun ope = kiva, ruotsin ope = paska (ihan riippumatta opettajan luonteesta tai opetustavasta). Se on se opiskelumotivaatio kumma juttu. Kotoa kaikki käytös lähtee. Ehkä kodeissa kasvatetaan lapsia siihen, että kaikkia ei tarvitse lähtökohtaisesti kohdella hyvin vaan jos esim. oppiaine tai sukupuoli tai ikä tai hiusmalli ei miellytä, sitten saa ihan vapaasti riekkua ja räyhätä ja vittuilla ja häiritä opettajaa.
Niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan. Jotkut ihmiset ovat hyviä opettajia, jotkut todella surkeita.
Mä olen käynyt kummankin lapseni tunneilla ja hiiren hiljaista siellä on.
Nyt ei ole kyse häiriökäyttäytymisestä. Niitä ei tarvitse olla yhtään niin kuormitus noilla viesteillä on valtava.
Aiemmin lapset(poislukien ehkä ekaluokkalaiset) huolehti itse ne luistimensa ja kartonginpalansa. Ei niitä vanhemmille delegoitu. Vanhemmille raportoitiin koulumenestys ja mahdolliset idommat ongelmat.
Poika: ”Ai niin, huomiseksi tarttis kolme tyhjää maitopurkkia. Olin pois koulusta niin kukaan ei muistanu kertoa..”
Minä: ”Nyt juomaan maitoa lapset!”
Tää on niin tätä...
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin lapset(poislukien ehkä ekaluokkalaiset) huolehti itse ne luistimensa ja kartonginpalansa. Ei niitä vanhemmille delegoitu. Vanhemmille raportoitiin koulumenestys ja mahdolliset idommat ongelmat.
Niin.
Nykyään vanhemmat osallistetaan. Ja se on just sitten tätä wilmatykittämistä.
Meillä viestit ovat olleet asiallisia - jopa ne kangaspalapyynnöt ja maitotölkin roudaamiset. Viestiä on tullut monta päivää etukäteen ja sävy on ollut kohtelias, ei vaativa. Välillä on viety, välillä ei, kun ei olla muistettu tai ehditty. Mitään kamalaa lapselle ei siitä ole tapahtunut. Kiitos niille vanhemmille, jotka ovat omalle lapselleen antaneet useampia, meidän on varmaan käyttänyt sitten niitä.
Lasten alakoulussa ei laiteta tuntimerkintöjä juuri ollenkaan. 11-vuotias on saanut koko koulu-uransa aikana neljä peukkua, noin neljä unohdusta/myöhästymistä vuodessa eikä muuta. Ihan saisi minun puolestani saada enemmänkin, kun tiedän, että vaikka onkin tottelevainen niin puhua osaa kyllä! Niin hyvässä kuin pahassa.
Yläkoulusta ei juurikaan tule luokanvalvojilta yhteisiä viestejä - vain vanhempainilloista tai retkistä muistutetaan pari kertaa lukukaudessa. On ollut kiva saada niitä tuntimerkintöjä, niin on vähän kartalla, miten koulu sujuu. Naapurin lapsi on samalla luokalla meidän tytön kanssa, ja on niin vihamielinen noita merkintöjä kohtaan kuin mahdollista. Kuulemma opettajat vainoavat ja laittavat aivastamisestakin häirintämerkkejä ja vaativat kohtuuttomia, kun lapsella kännykkä esillä vain siksi, että äiti laittoi viestiä... Jotenkin tuntuu siltä, että ne, jotka ovat uuvuksissa noista tuntimerkinnöistä ja pitävät niitä kohtuuttomina, eivät oikein jaksa sen lapsen elämään muutenkaan osallistua ja lapsi sitten yrittää kerjätä huomiota kaikin mahdollisin keinoin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä viestit ovat olleet asiallisia - jopa ne kangaspalapyynnöt ja maitotölkin roudaamiset. Viestiä on tullut monta päivää etukäteen ja sävy on ollut kohtelias, ei vaativa. Välillä on viety, välillä ei, kun ei olla muistettu tai ehditty. Mitään kamalaa lapselle ei siitä ole tapahtunut. Kiitos niille vanhemmille, jotka ovat omalle lapselleen antaneet useampia, meidän on varmaan käyttänyt sitten niitä.
Lasten alakoulussa ei laiteta tuntimerkintöjä juuri ollenkaan. 11-vuotias on saanut koko koulu-uransa aikana neljä peukkua, noin neljä unohdusta/myöhästymistä vuodessa eikä muuta. Ihan saisi minun puolestani saada enemmänkin, kun tiedän, että vaikka onkin tottelevainen niin puhua osaa kyllä! Niin hyvässä kuin pahassa.
Yläkoulusta ei juurikaan tule luokanvalvojilta yhteisiä viestejä - vain vanhempainilloista tai retkistä muistutetaan pari kertaa lukukaudessa. On ollut kiva saada niitä tuntimerkintöjä, niin on vähän kartalla, miten koulu sujuu. Naapurin lapsi on samalla luokalla meidän tytön kanssa, ja on niin vihamielinen noita merkintöjä kohtaan kuin mahdollista. Kuulemma opettajat vainoavat ja laittavat aivastamisestakin häirintämerkkejä ja vaativat kohtuuttomia, kun lapsella kännykkä esillä vain siksi, että äiti laittoi viestiä... Jotenkin tuntuu siltä, että ne, jotka ovat uuvuksissa noista tuntimerkinnöistä ja pitävät niitä kohtuuttomina, eivät oikein jaksa sen lapsen elämään muutenkaan osallistua ja lapsi sitten yrittää kerjätä huomiota kaikin mahdollisin keinoin.
Yhden ainoan väritetyn perusteella siis teit tämmöisen yleistyksen?
Minä kieltäydyin sekaantumista moiseen järjestelmään kun lapsi aloitti koulun. Kerroin (pieni huijaus) ettei ole sähköpostiosoitetta eikä tule, eikä ole älypuhelimia tai nettiä kotona, eikä tule. Ihan tarpeeksi kuulin tuttavilta jo etukäteen näitä juttuja tästä maanvaiva-järjestelmästä. Ennenkin on pärjätty ilman.
Toisaalta sitten on niitä lapsia/nuoria, joiden vanhemmat on töissä tai vaikka kotona nukkumassa, eivätkä vaatimassa kouluunlähtöä ja sitten kun se lapsi nukkuukin pommiin ja opettaja ilmoittaa poissaolosta/myöhästymisestä heti, niin vanhemmat voivat koittaa soittaa ja herättää lapsen kouluun mahdollisimman nopeasti.
Samalla kun vanhemmat sitten saavat tiedon esim. toistuvista myöhästymisistä (vaikka pienistäkin), he voivat miettiä mitä kotona voisi muuttaa, että aamuheräämiset/ aamutoimien aikatauluttaminen sujuisi ja kouluun ehtisi ajoissa (iltatoimet, nukkumaanmenoa, tarkat kellonajat aamulle esim. pukemiselle, hampaiden pesulan, paljonko varataan aikaa kävelyyn jne,...) Lasten tulee kuitenkin oppia pitämään aikatauluista kiinni, koska ei töihinkään voi mennä jatkuvasti 3-5 minuuttia myöhässä, eikä kaupan ovistakaan pääse sisään 2min sulkemisen jälkeen... Tämän opettamiseen koulu tarvitsee kodin apua.
Vierailija kirjoitti:
Mua alkoi risoa poissaoloista ilmoittaminen: tottakai opelle täytyy ilmoittaa, jos lapsi on kipeä ja pois. Mutta opettaja laittoi viestiä aina heti tunnin alettua, jos lapsi ei ollut koulussa. Kun olimme kotona ja sairastimme, mun piti joka aamu herätä laittaman Wilmaan viestiä "Petteri ei pääse vielä tänäänkään kouluun", koska mistäs olisin voinut etukäteen tietää, minä aamuna olisi koulukuntoinen.
Kuitenkin maalaisjärkeä käyttäen, jos Petteri on ollut ma ja ti flunssassa, hän voi hyvin olla sitä vielä keskiviikkonakin, vaikka sitä ei heti aamulla ilmoitettaisi. Ja yleisin syy lapsen poissaoloon aamulla on varmasti myöhästyminen (tarviiko siitä heti reaaliajassa kysyä vanhemmalta, missä lapsi viipyy?) Ja jos lapsi olisikin jäänyt auton alle koulumatkalla tai jotain muuta olisi sattunut, niin eiköhän poliisi toisi tiedon hyvin nopeasti kotiin ja sitten kouluun. Paljonko se "huolestuminen" ja heti reagoiminen auttaa, oli syy koulusta poissaoloon/myöhässä oloon mikä hyvänsä?
Toisaalta sitten on niitä lapsia/nuoria, joiden vanhemmat on töissä tai vaikka kotona nukkumassa, eivätkä vaatimassa kouluunlähtöä ja sitten kun se lapsi nukkuukin pommiin ja opettaja ilmoittaa poissaolosta/myöhästymisestä heti, niin vanhemmat voivat koittaa soittaa ja herättää lapsen kouluun mahdollisimman nopeasti.
Samalla kun vanhemmat sitten saavat tiedon esim. toistuvista myöhästymisistä (vaikka pienistäkin), he voivat miettiä mitä kotona voisi muuttaa, että aamuheräämiset/ aamutoimien aikatauluttaminen sujuisi ja kouluun ehtisi ajoissa (iltatoimet, nukkumaanmenoa, tarkat kellonajat aamulle esim. pukemiselle, hampaiden pesulan, paljonko varataan aikaa kävelyyn jne,...) Lasten tulee kuitenkin oppia pitämään aikatauluista kiinni, koska ei töihinkään voi mennä jatkuvasti 3-5 minuuttia myöhässä, eikä kaupan ovistakaan pääse sisään 2min sulkemisen jälkeen... Tämän opettamiseen koulu tarvitsee kodin apua.
Vierailija kirjoitti:
Kas kun et tule ajatelleeksi, että opettaja soittaisi suoraan lapselle itselleen ja raportoisi vanhemmalle myöhemmin. Ei nimittäin ihan jokainen liikennelentäjä, sydänkirugi tai edes tehtaan liukuhihnan ääressä työtä tekevä soittele mihinkään kesken työvuoron.
Ihan jokaisesta tuolillakeikkumisesta ei tarvitse raportoida. Harvassa ovat ne oppilaat, jotka keikkuvat tai melskaavat vain kerran.
Vierailija kirjoitti:
Poika: ”Ai niin, huomiseksi tarttis kolme tyhjää maitopurkkia. Olin pois koulusta niin kukaan ei muistanu kertoa..”
Tää on niin tätä...
Ette kai te tosissanne pidä opettajia niin pöljinä, että huomiseksi vaaditaan tuomaan milloin mitäkin? Ettekä usko opettajia niin typeriksi että eivät tietäisi, että ei jokaisessa perheessä ole tyhjiä maitopurkkeja, viilikuppeja, kahvipusseja eikä edes vessapaperihylsyjä kouluun lähetettäväksi?
Hei haloo, vanhemmat: peruskoulu on maksuton! Koulu järjestää niin tyhjät maitopurkit kuin sukset ja luistimet. Joskus pitää ymmärtää vaatia lain mukaista toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin tätä...
Ette kai te tosissanne pidä opettajia niin pöljinä, että huomiseksi vaaditaan tuomaan milloin mitäkin? Ettekä usko opettajia niin typeriksi että eivät tietäisi, että ei jokaisessa perheessä ole tyhjiä maitopurkkeja, viilikuppeja, kahvipusseja eikä edes vessapaperihylsyjä kouluun lähetettäväksi?
Hei haloo, vanhemmat: peruskoulu on maksuton! Koulu järjestää niin tyhjät maitopurkit kuin sukset ja luistimet. Joskus pitää ymmärtää vaatia lain mukaista toimintaa.
Ai niin.
Joka luokassa on tää ”peruskoulu on ilmainen kohkaaja”, joka pilaa leirikoulut ja paasaa vanhempainillat.
Meidän lapsen open uusi ennätys:
Tänään klo 15.15 tuli Wilmaan viesti, että huomenna on hiihtoa.
Ihan oikeasti! Meillä on kyllä sukset ja monot viime vuodelta, mutta niitä ei ole kokeiltu, koska tarvitaan vain koulussa. Ei mitään mahdollisuutta uusia enää suksia ja monoja huomiseksi. Sukset on tosi lyhyet ja monot ei mahdu.
Sukset on todellakin koulua ja vain ja ainoastaan koulua varten ja joka talvi ei ole hiihdetty. Olen hankkinut uudet sitten kun on tullut liikuntaohjelma. Ostan murtsikat aina käytettynä Torista tai kamapörssistä, koska niillä on niin vähän käyttöä. Se ottaa kuitenkin aikaa enemmän kuin käveleminen lähimpään Intersportiin ja maksaminen 200 €.
Koulusta saa nyt luvan löytyä kamat huomiselle tai poika ei hiihdä.
En tiedä onko vika minussa vai hyvät opet kun ei meillä mitään tuollaista rumbaa ole ollut. Toisaalta, en juurikaan lue helmi-wilmoja. Käsittääkseni juuri se Wilma on sellainen, että vähän kuin pakottaa laittamaan merkintöjä. Meillä Helmi ja sinne tulee jotain tiedotteita, joita luen ehkä kerran viikossa. Itse ajattelen niin että normaalit lapset saavat ihan itse muistaa muovipussinsa ja pilkkukankaansa kouluun, en ole niistä vastuuta ottanut. Eli en edes välitä viesteistä, jotka koskevat asioita, jotka lasten pitää mielestäni itse hoitaa. Ulkoliikunnan suhteen on poikkeus, sen kohdalla hiihto/luistelukausi ymmärrän, että muutoksia saattaa tulla nopeasti, koska on sääriippuvaista. Mutta muuten ei helmeen kirjata kuin poissaolot, myöhästymiset, unohduksen ja pahat rikkeet. Se on minusta OK.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti! Meillä on kyllä sukset ja monot viime vuodelta, mutta niitä ei ole kokeiltu, koska tarvitaan vain koulussa. Ei mitään mahdollisuutta uusia enää suksia ja monoja huomiseksi. Sukset on tosi lyhyet ja monot ei mahdu.
Sukset on todellakin koulua ja vain ja ainoastaan koulua varten ja joka talvi ei ole hiihdetty. Olen hankkinut uudet sitten kun on tullut liikuntaohjelma. Ostan murtsikat aina käytettynä Torista tai kamapörssistä, koska niillä on niin vähän käyttöä. Se ottaa kuitenkin aikaa enemmän kuin käveleminen lähimpään Intersportiin ja maksaminen 200 €.
Minä taas ennakointi. Joka vuosi jos säitä on niin hiihdetään ja luistellaan kuitenkin niin tarkastan välineet / päivittäin ne valmiiksi jo joulukuussa. Ei tarvitse tulla joka vuosi talven yllättämäksi tammikuussa. Sieltä se tulee kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ennakointi. Joka vuosi jos säitä on niin hiihdetään ja luistellaan kuitenkin niin tarkastan välineet / päivittäin ne valmiiksi jo joulukuussa. Ei tarvitse tulla joka vuosi talven yllättämäksi tammikuussa. Sieltä se tulee kuitenkin.
Meillä ei oo hiihdetty koskaan.
Kolmena talvena peräkkäin luisteltu tasan kerran.
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen, että samasta lapsesta tulee joiltakin opettajilta pelkkää negatiivista palautetta ja toiselta opettajalta pelkästään hyviä merkintöjä.
Miten kaksi eri opettajaa voi nähdä saman lapsen niin eri silmin? Käytös molempien tunneilla samanlaista.
Lapset ovat jatkuvan tarkkailun alaisina koulussa. Jatkuvaa analysointia joka pikkurillin liikkeestä. Lisäksi lasten pitäisi osata jatkuvaa itsearviointia. Aika vaikeaa syväanalysoida itseään 10 vuotiaana. Ja stressaa jatkuva arviointi ja syynääminen. Olisi kamalaa, jos työpaikallakin pitäisi jatkuvasti kuulla pomolta luonneanalyysia itsestään ja etsiä päivittäin omia vikoja ja kirjata niitä ylös ja pohtia ja miettiä miten omaa luonnetta pitäisi muuttaa.
Mistä tiedät, että käytös samaa eri tunneilla?
Mun molempien lasten lempiaine on ruotsi. Kivojen opettajien takia.