Koulu vaatii jatkuvaa aktiivista osallistumista oppilaiden vanhemmilta, Wilmassa koko ajan kehotuksia tehdä sitä ja tätä ja jatkuvaa lasten ...
Ei omassa lapsuudessa ollut tällaista, että jatkuvasti vanhempien pitää osallistua lasten koulunkäyntiin. Arviointi tuli todistuksen muodossa jouluna ja keväällä. Ei ollut edes reissuvihkoja.
Nyt endin päiväkodista tuli useana päivänä viikossa tiedotetta ja muistutusta mitä pitää olla mukana ja jatkuvasti jotain teemapäivää. Luulin, että koulun alettua muuttuisi, mutta pahemmaksi menee. Nyt lapsi käy neljättä luokkaa ja jatkuvasti tulee ilmoitusta projekteista, poikkeusakatauluista, milloin mukana pitää olla sininen muovipussi, milloin punainen kartonginpala, jne. Ihan älytöntä. Illalla myöhään tulee Wilmassa ilmoituksia, että seuraavan päivän aikataulu muuttunut, tai pitääkin ottaa sinisen muovipussin sijaan vihreä (karrikoidusti). Jos viimeisenä ennen nukkumaanmenoa ei vielä tarkista Wilmaa, lapsi saattaa mennä vahingossa väärään aikaan kouluun, tai luistimet puuttua, kun opettaja on illalla klo 22 ilmoittanut, että jäätilanne näyttääkin hyvältä ja aamulla luistellaankin sisäliikunnan sijaan.
Jatkuvaa poikkeusta päivien ohjelmissa ja älyttömiin aikoihin ilmoitettuna.
Lisäksi tulee valitusta naurettavista asioista, kuten: teki matikan kirjasta väärän tehtävän, oli purkka suussa välitunnilla, keikkui tuolilla. Onko nuo niin kovia rikkeitä, ettei opettaja voi vaan todeta oppilaalle, että mikä on se oikea matikan tehtävä, ota purkka pois suusta, tai älä keiku tuolilla. Miksi tällaisista asioista saa "rikosrekisteriin" merkinnän. Jatkuvasti kotona pitää puhutella lasta näistä "rikkeistä", kun opettaja ilmoittaa wilmassa kaikista asioista "keskustelkaa tästä asiasta kotona". Niin, keskustellaan siitä vihaisesti, ja annetaan kotiarestia, että on tehnyt väärän tehtävän tunnilla.
Lapsi ei ole häirikkö, ei metelöi tunnilla. Miksi pitää keksimällä keksiä negatiivista palautetta Wilmaan ja kehoittaa pitämään kotona keskustelun.
Pidän myös tuota opettajan neuvomista "keskustelkaa asiasta kotona" suorastaan v-mäisenä. Mikä hän on kehoittamaan meitä mitä teemme. Tottakai keskustelemme lapsen teoista kotona, mutta mikä hän on neuvomaan ja kehoittelemaan meitä! Olemme ihan fiksu perhe, koulutetut vanhemmat ja tavallinen koululainen ja pikkusisarus.
Kaiken huippu on, että opettaja oli kysynyt kaikilta, mitä kunkin oppilaan vanhemmat tekevät työkseen! Tätä ihmettelin. Miten se vaikuttaa lasten koulunkäyntiin? Onko siivoojan lapsi huonommassa asemassa, kuin juristin lapsi? Miksi opettaja halusi tietää vanhempien ammatit? Oli pitänyt myös näyttää piirtoheittimellä taululle heijastetulta kartalta, missä kukin asuu. Mitä ihmettä opettajalle kuuluu oppilaiden asuinpaikat?
Olen vaan niin kyllästynyt koulumkäyntiin, tuntuu että opettajat ovat melko omituisia ja uteliaita ja ilkeitäkin.
Ysiluokan kevätjuhlaa odotellessa...
Kommentit (1366)
Esimerkki elävästä elämästä: oppilas lähti aamulla normaalisti kouluun pyörällä, osa koulumatkasta oli syrjäisen tien reunaa pitkin. Oppilas oli kaatunut, suistunut ojaan ja katkaissut jalkansa. Ei päässyt omin avuin ylös tielle eikä tieltä näkynyt ojaan. Koulu alkoi klo 9.00, opettaja laittoi "luvaton poissaolo" -merkinnän Wilmaan muutama minuutti koulupäivän alkamisen jälkeen. Oppilaan vanhempi näki Wilma-merkinnän, huolestui, soitti opettajalle ja lähti sitten kotiin etsimään lastaan. Lapsi oli poissa, samoin koulureppu ja pyörä. Vanhemmat lähtivät kulkemaan lapsen koulumatkaa, löysivät lapsen huudon perusteella ojasta. Veivät sairaalaan.
Jos opettaja ei olisi laittanut merkintää, olisi lapsi maannut siellä ojassa pahimmassa tapauksessa koko päivän. Lisäksi opettaja olisi pahimmassa tapauksessa (jos vanhemmat olisivat asiaa vaatineet) saanut syytteen virkavelvollisuuden rikkomisesta.
Tästä syystä minä laitan heti aamulla Wilmaan "luvaton poissaolo" -merkinnän, jos oppilas ei ole paikalla enkä ole saanut mitään viestiä vanhemmilta. Näin meitä on myös esimies velvoittanut tekemään. Kyse ei ole vanhempien kiusaamisesta vaan opettajan oikeusturvasta ja ihan sen oppilaan edusta.
Opettajilla on ilmeisesti liikaa aikaa kun jaksavat kirjoittaa kaikesta vanhemmille.
Käytän itse sama periaate kuin töissä: jos asia on tärkeä, se tulee toisen kerran. Tai kolmannen kerran. Eli en reagoi ensimmäisestä viestistä ollenkaan.
En kunnioita opettajia, yleensä ovat ärsyttäviä ihmisiä, ylipalkattuja ovat. En myöskään osallistu vanhempaaniltoihin yms, minulla on muuta tekemistä
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki elävästä elämästä: oppilas lähti aamulla normaalisti kouluun pyörällä, osa koulumatkasta oli syrjäisen tien reunaa pitkin. Oppilas oli kaatunut, suistunut ojaan ja katkaissut jalkansa. Ei päässyt omin avuin ylös tielle eikä tieltä näkynyt ojaan. Koulu alkoi klo 9.00, opettaja laittoi "luvaton poissaolo" -merkinnän Wilmaan muutama minuutti koulupäivän alkamisen jälkeen. Oppilaan vanhempi näki Wilma-merkinnän, huolestui, soitti opettajalle ja lähti sitten kotiin etsimään lastaan. Lapsi oli poissa, samoin koulureppu ja pyörä. Vanhemmat lähtivät kulkemaan lapsen koulumatkaa, löysivät lapsen huudon perusteella ojasta. Veivät sairaalaan.
Jos opettaja ei olisi laittanut merkintää, olisi lapsi maannut siellä ojassa pahimmassa tapauksessa koko päivän. Lisäksi opettaja olisi pahimmassa tapauksessa (jos vanhemmat olisivat asiaa vaatineet) saanut syytteen virkavelvollisuuden rikkomisesta.
Tästä syystä minä laitan heti aamulla Wilmaan "luvaton poissaolo" -merkinnän, jos oppilas ei ole paikalla enkä ole saanut mitään viestiä vanhemmilta. Näin meitä on myös esimies velvoittanut tekemään. Kyse ei ole vanhempien kiusaamisesta vaan opettajan oikeusturvasta ja ihan sen oppilaan edusta.
Meillä on lapsilla pitkät koulumatkat. Todellakin toivon että heti on merkintä, jos ei olekaan päässeet sinne kouluun ajallaan.
Näyttääpi siltä, että lapsesi koululta puuttuu viestintäsuunnitelma. Kysypä, saatko sen lukea jostain. Virka-aikanahan tai no ihmisten aikoihin open pitäisi tiedottaa.
Asia puheeksi rehtorin kanssa.
Koulumaailmassa työskentelen itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta sitten on niitä lapsia/nuoria, joiden vanhemmat on töissä tai vaikka kotona nukkumassa, eivätkä vaatimassa kouluunlähtöä ja sitten kun se lapsi nukkuukin pommiin ja opettaja ilmoittaa poissaolosta/myöhästymisestä heti, niin vanhemmat voivat koittaa soittaa ja herättää lapsen kouluun mahdollisimman nopeasti.
Samalla kun vanhemmat sitten saavat tiedon esim. toistuvista myöhästymisistä (vaikka pienistäkin), he voivat miettiä mitä kotona voisi muuttaa, että aamuheräämiset/ aamutoimien aikatauluttaminen sujuisi ja kouluun ehtisi ajoissa (iltatoimet, nukkumaanmenoa, tarkat kellonajat aamulle esim. pukemiselle, hampaiden pesulan, paljonko varataan aikaa kävelyyn jne,...) Lasten tulee kuitenkin oppia pitämään aikatauluista kiinni, koska ei töihinkään voi mennä jatkuvasti 3-5 minuuttia myöhässä, eikä kaupan ovistakaan pääse sisään 2min sulkemisen jälkeen... Tämän opettamiseen koulu tarvitsee kodin apua.
Siis anteeksi, mutta edellytetäänkö nykyisin vanehmmilta, että he seuraavat aamuisin työpaikallaan Wilmaa siihen asti, että lapsen koulupäivän olisi pitänyt alkaa? Ihan vain sitä varten, jos Wilmaan on opettajalta tullut ilmoitus, että lapsi ei tullutkaan kouluun? Ja vasta sen jälkeen voivat aloittaa työt?
Enemmän tuo on opettajan oman oikeusturvan takia. Kun opettaja ilmoittaa heti ensimmäisellä tunnilla Wilmamerkinnällä, että Peccajucca on poissa, eivät vanhemmat voi myöhemmin syyttää opettajaa siitä, ettei heillä ollut tietoa, että aamulla kouluun lähtenyt Peccajucca ei saapunutkaan kouluun koskaan.
Mikä hemmetin "Peccajucca"? Mitä jos vaihtaisit alaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AMEN! Kiitos tästä ketjusta, niin aloittajalle kuin muillekin. Pelastitte päiväni! (Ja viikkoni, ehkä vuoteni). Olen ollut täysin kyllästynyt koulun meininkiin, nipottaviin pilkunviilausviesteihin, viime hetken aikataulujärjestelyihin, luistimet/sukset kouluun vai ei- jankkaamiseen, kaikenmaailman pikkuretkien takia eväiden valmistamiseen aamuisin VIIME hetken paniikissa, liikuntavarusteluviesteihin (ulkovaatteet, sisävaatteet, ulkovaatteet, sadevaatteet, EIKUN sisävaatteet, vesipullo, eikun eväät, eikun molemmat, eikun sori liikuntatunti on peruttu,Blaah blaah), lapsen pikkuvirheistä (jutellut tunnilla vieruskaverin kanssa- IHANKO TOTTA, VOI KAMALA!), lapsen pikku-unohduksista (enkun vihko jäänyt kotiin, NO VOI EI, -pitäisiköhän tästäkin keskustella kotona lapsen kanssa? ), turhasta syyllistämisestä JNE. Lapseni hoitaa koulunkäynnin todella mallikkaasti, mutta silti opettajalla on usein jotain nipotettavaa. Lapsi on myös yksi luokan parhaista. Miksi silti opettajan pitää etsimällä etsiä vikoja? Alkaa tuntua henkilökohtaiselta. Eikö opettaja hyväksy lapseni luonnetta? Ihan kuin itse voisin muuttaa lapsen luonteen tai persoonallisuuden. Keskustelukehoitukset pienistä naurettavuuksista ovat minulle loukkaus, koska tiedän että lapsi on yksi luokkansa parhaiten käyttäytyvistä, ja silti opettaja nalkuttaa ja syyttelee. Summa summarum: Wilma viestien seuraaminen on täyttä tuskaa! Opettajat voisivat oikeasti ryhdistäytyä, ja pitää sitä wilmapäiväkirjaa ihan omana tietonaan, tai sitten voisivat sanoa luokan vanhemmille suoraan, että wilma-viestejä ei ole pakko seurata, ne ovat vaan hänen omia merkintöjään, jotta pystyy antamaan lukuvuoden lopuksi arvosanat. Sitähän se loppujen lopuksi on. Ja selkeästi jotkut opettajat haluavat syyllistää kotia, vaikka kotona tehdään enemmän kuin tarpeeksi lasten koulunkäynnin suhteen. Aion ottaa välinpitämättömän asenteen, koska mikään muu ei auta. En myöskään aio enää päivystää wilmaa sekä iltaisin, että aamuisin, se vaatimus on kertakaikkiaan aivan liikaa. Meillä vanhemmilla on myös oma elämä! Kiitos ja anteeksi. Suomen koulujärjestelmä on menossa kovaa vauhtia alaspäin. Keskitytään aivan vääriin asioihin. Ja opettajat ovat selkeästi hukassa, ja lapset levottomia ja huonokäytöksisiä. Mitä jos keskityttäisiin siihen? Eikä jonkun enkunvihkon puuttumiseen ja tuhansiin viesteihin liikuntatuntien sisällöstä.
Lasten huonokäytöksisyyden yksi pääsyy on juuri tämän viestin asenne: "MINUN lapseni on yksi luokkansa parhaiten käyttäytyvistä" ja silti opettaja loukkaa MINUA ja vaatii ja valittaa. Ja lopuksi: Pitäisi keskittyä lasten levottomuuteen ja huonokäytöksisyyteen, muttei MINUN lapseni (joka on enkeli). Koska MINULLE ei saa lapseni käytöksestä edes pukahtaa, enkeliksi tietämäni Nico-Jessica tai Kivi-Kaunokki onkin koulussa ihan riiviö. Mamma kun ei usko kumminkaan, että minä herranterttu ikinä olisin huonokäytöksinen.
Minullakin on kaksi hyväkäytöksistä ja hyvinpärjäävää lasta, yläkoululaisia. On ollut monta opettajaa eikä yhtään tolkutonta turhista ilmoittelijaa. Jos lapseni on häirinnyt (muutama merkintä koko peruskouluajalta), siitä on puhuttu. Sattuuhan sitä, mutta jos usein sattuu, niin on aihetta kotona puhuakin.
Positiivisia merkintöjä on tullut sekä alakoulussa että yläkoulussa, jatkuvasti. Koulut ovat vielä kaksi erillistä. Mitenhän näin?
En väitä, ettei yhtään tällaista turhista merkintöjä tekevää opettajaa ole. Silti suurin osa näitä merkintöjä saavista saa ne ihan aiheesta ja kotona ne pitäisi jaksaa ottaa tosissaan, kun on jaksettu ne lapsetkin hankkia. Muutoin heistä sitten kasvaa aikuisia - ja ikävä kyllä juuri niitä, jotka eivät ikinä itse tee mitään väärin ja siksi kaikki vika on muissa. Se ei kanssaihmisiä paljoa lohduta, vaikka he ovat "luokkansa parhaimpia".
Kyllä meillä on todella paljon vaihdellut opettajakohtaisesti Wilma-viestittely. Alakoulussa vaihtui kahden vuoden välein opettaja ja 3. ja 4. luokan opettaja oli wilma-nipo. Ikinä ei tullut positiivisia merkintöjä, mutta jokainen unohdus merkittiin (ja se on toki ihan ok), eniten ärsyttivät ne "XX:llä oli liian lyhyt kynä koulussa" ja "heilutteli jalkoja tunnilla". Tuli kyllä monta kertaa mieleen, että eikö todella yhtäkään positiivista asiaa koko lukuvuoden aikana tullut. Keskustelimme myös muiden vanhempien kanssa ja kaikilla oli sama tilanne. A2-kielen opettaja ja liikunnanopettaja antoivat myös sitä positiivista palautetta, eli vihreitä "onnistuminen oppitunnilla" -merkintöjä.
Myös viestejä tuli jatkuvasti ja tottakai keskustelimme kotona sitten "jalkojen heiluttelusta" ja "kynän heittelemisestä"(<-tarkoitti siis kynän heittämistä ilmaan ja kiinni ottamista, ei kynän paiskomista ympäriinsä, häiritsevää toki tuokin). Eihän ne fiksua käytöstä ole, mutta kun itse ei ole siellä koulussa, niin tuntuisi, että opettajan pitäisi kuitenkin pystyä puuttumaan johonkin jalkojen heilutteluun jos se häiritsee muita ihan siinä oppitunnin aikana.
5.-6. luokan opettajalla oli ihan erilainen tyyli ja tuossa vaiheessa tuli myös enemmän aineenopettajia mukaan, merkinnät olivat positiivisia, joskin tietenkin unohdukset ja muut merkattiin. Mutta lapsellekin se oli tosi positiivinen juttu kun sai sanoa että he, hienoa, sait matikantunnilta tänään plussaa.
Yläkoulussa tunnutaan merkattavan vain onnistumiset ja niitä tulee paljon.
Tämä on juuri se ongelma, tuo turha nipottaminen. Ehkä ne opettajat eivät voi itselleen mitään, jos on sellainen persoona. Mutta alkaa vanhempana totisesti kyllästyttämään tämä touhu. Pelleilyä suorastaan. Miten voin ottaa lasteni koulunkäynnin tosissani, kun opettajien asenne on välillä niin käsittämätön?
Vierailija kirjoitti:
Voitaisiin hyvin palata vanhaan. Opettajat eivät ilmoittelisi mitään koteihin. Jonakin päivänä vain oppilas kantaisi kotiin jälki-istuntopaperin, jossa on syntilista, mitä kaikkea onkaan tullut puuhailtua.
Samoin kokeet pitäisi vielä ihan itse omin pikku kätösin kantaa äidille ja isälle allekirjoitettavaksi ja sen jälkeen taas takaisin opettajalle.
Jaa, meillä kyllä ne kokeet pitää ihan itse omin pikku kätösin kantaa äidille ja isälle allekirjoitettaviksi. Tästä vielä Wilmassa muistetaan muistuttaa, samoin muistutetaan, että koe pitää käydä vanhempien kanssa läpi . Jos et palauta allekirjoitettua koetta määräajassa, muistutetaan.
Eli kun on vaikka matematiikan koe, niin on ensin se koe. Siitä tulee Wilmaan arvosana. Se koe tulee kotiin ja se pitää kahden koulupäivän kuluessa kotona allekirjoittaa ja palauttaa kouluun. Tässä ajassa koe täytyy vielä käydä lapsen kanssa läpi, että mikä meni pieleen, jos joku meni pieleen. Käytännössä kokeista on otettava kotona kopiot/skannattava/kuvattava, koska niitä ei useinkaan ehdi käymään läpi vaadittavassa ajassa. Jos et palauta, on uuden wilma-viestin paikka. Tietenkin kaikille vanhemmille, muuten se olisi aivan liian helppoa.
Wilma on vaan lisä siihen mitä oli jo 70-luvulla ja osa opettajista kokee sen intohimokseen.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kuitenkin "sevittämätön poissaolo" eli se ensimmäinen vaihtoehto.... luvaton on jälkikäteen selvitetty luvattomaksi
Minä olen kyllä ihan tyytyväinen lasteni opettajien wilman käyttöön, mutta tuo arviointisysteemi on kyllä typerä. Miten ihmeessä minun pitäisi tietää, missä lapsi kaipaa harjoitusta ja miten hänellä koulussa menee, kun en itse siellä ole sitä näkemässä ja minulla ei ole mitään ammattitaitoa tai vertailupohjaa? Juu, kyllähän minä näen läksyt ja kokeet, mutta en minä niitä mihinkään laita ylös, että ympäristöopista tuli kasi ja yhteiskuntaopista kasipuoli. Enkä voi esim tietää, mitä tapahtuu liikunnan tai käsityön tunneilla. Juu, lapsen kanssahan nuo täytetään, mutta eihän hänkään siihen kovin paljon osaa sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Valehtelet, tai sitten sinä ole vielä kovin nuori ja arka opettaja - tai se vanhempi. Ei opettajalla ole mitään velvollisuutta ilmoittaa jokaista poissaoloa heti aamulla vaan hänen ensisijainen tehtävänsä on olla läsnä luokassa ja opettaa. Jos esimiehesi tuollaiseen velvoittaa, niin minä kyllä haluaisin kysyä häneltä, mitä hänen mielestään kuuluu opetustyöhön.
Eihän se niin voi mennä, että opettaja vaan näpyttelee suuren osan tunnista viestejä wilmaan! Ei vaan juuri siksi he viestittelevät puolen yön aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta sitten on niitä lapsia/nuoria, joiden vanhemmat on töissä tai vaikka kotona nukkumassa, eivätkä vaatimassa kouluunlähtöä ja sitten kun se lapsi nukkuukin pommiin ja opettaja ilmoittaa poissaolosta/myöhästymisestä heti, niin vanhemmat voivat koittaa soittaa ja herättää lapsen kouluun mahdollisimman nopeasti.
Samalla kun vanhemmat sitten saavat tiedon esim. toistuvista myöhästymisistä (vaikka pienistäkin), he voivat miettiä mitä kotona voisi muuttaa, että aamuheräämiset/ aamutoimien aikatauluttaminen sujuisi ja kouluun ehtisi ajoissa (iltatoimet, nukkumaanmenoa, tarkat kellonajat aamulle esim. pukemiselle, hampaiden pesulan, paljonko varataan aikaa kävelyyn jne,...) Lasten tulee kuitenkin oppia pitämään aikatauluista kiinni, koska ei töihinkään voi mennä jatkuvasti 3-5 minuuttia myöhässä, eikä kaupan ovistakaan pääse sisään 2min sulkemisen jälkeen... Tämän opettamiseen koulu tarvitsee kodin apua.
Siis anteeksi, mutta edellytetäänkö nykyisin vanehmmilta, että he seuraavat aamuisin työpaikallaan Wilmaa siihen asti, että lapsen koulupäivän olisi pitänyt alkaa? Ihan vain sitä varten, jos Wilmaan on opettajalta tullut ilmoitus, että lapsi ei tullutkaan kouluun? Ja vasta sen jälkeen voivat aloittaa työt?
Enemmän tuo on opettajan oman oikeusturvan takia. Kun opettaja ilmoittaa heti ensimmäisellä tunnilla Wilmamerkinnällä, että Peccajucca on poissa, eivät vanhemmat voi myöhemmin syyttää opettajaa siitä, ettei heillä ollut tietoa, että aamulla kouluun lähtenyt Peccajucca ei saapunutkaan kouluun koskaan.
Jollet satu tietämään, niin wt-piireissä on hienoa antaa lapselle nimi, jossa on c. Esim. Janica. Myös muut j-alkuiset ovat suosittuja ns. heikomman aineksen perheissä: Jesse, Joni, Jonne, Jani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollet satu tietämään, niin wt-piireissä on hienoa antaa lapselle nimi, jossa on c. Esim. Janica. Myös muut j-alkuiset ovat suosittuja ns. heikomman aineksen perheissä: Jesse, Joni, Jonne, Jani.
Oletko opettaja, ja kehtaat tulla tänne arvostelemaan toisten nimivalintoja? Selvää kiusaamista. " Heikomman aineksen"? Tuo kommentti kertoo sinusta paljon. Toivottavasti et ole opettaja. Jos olet, niin häpeä.
Ja kyllä, olen kuullut wt-nimistä, mutta olen niistä hiljaa. Omaan käytöstavat.
Poissaolot pitää välittömästi merkitä. Kyse on turvallisuussuunnitelmasta: jos tulisi vaikka evakuointitilanne, pitää tietää, niin opettajan kuin rehtorinkin, kuinka monta ihmistä missäkin ryhmässä kyseisenä päivänä koulussa on ja missä he ovat koulutuntien aikana. Ei siinä tunnin alusta kauaa aikaa mene, muutama senkunti. Kun avaa wilman ennen kellonsoittoa kyseisen luokan osalta valmiiksi auki, merkinnöt tekee todella nopeasti, sekunneissa. Ei lapsesi jää ilman kunnollista opetusta, älä pelkää.
Ps. Olen eri kirjoittaja, kuin aiemmat opet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Olen huomannut että joitakuita jurppii kun meidän lapsen nimi on Iris. Se halutaan aina muuttaa Iirikseksi.
Ilmeisesti minuakin pidetään wt-hienostelijana.
Miksi taas jankataan poissaoloista, kun tämän ketjun pääaihe ei ole ne poissaolot? Opettajien nipottaminen ja turhan työn lastaaminen kodin niskaan on äärimmäisen ärsyttävää, lopettakaa se opettajat!
Opettajat voisivat keskittyä siihen oikeaan työhönsä: OPETTAMISEEN. On tainnut mennä ihan väärille poluille koko ammattikunnan kehitys.
Vierailija kirjoitti:
Poissaolot pitää välittömästi merkitä. Kyse on turvallisuussuunnitelmasta: jos tulisi vaikka evakuointitilanne, pitää tietää, niin opettajan kuin rehtorinkin, kuinka monta ihmistä missäkin ryhmässä kyseisenä päivänä koulussa on ja missä he ovat koulutuntien aikana. Ei siinä tunnin alusta kauaa aikaa mene, muutama senkunti. Kun avaa wilman ennen kellonsoittoa kyseisen luokan osalta valmiiksi auki, merkinnöt tekee todella nopeasti, sekunneissa. Ei lapsesi jää ilman kunnollista opetusta, älä pelkää.
Ps. Olen eri kirjoittaja, kuin aiemmat opet.
Evakuointitilanteessa ope istuu koneen ääreen lukemaan poissaolomerkintöjä?!
Ei hyvää päivää! Silloin komennetaan lapset riviin ovelle ja otetaan luku samalla kun mennään ulos. Kyllä opettajan on tiedettävä ilman wilmaa, montako oppilasta luokassa on.
Selvähän se, että ennen ensimmäisen tunnin alkua avataan wilma ja tarkistaa, onko tullut jotain ilmoituksia. Heti tunnin alussa ei voi tietää, onko oppilas myöhässä vai koko päivän poissa.
Puhelin on muuten kätevämpi kapine. Tekstiviestin kun voi lukea ilman eritystä kirjautumista.
Kävin yläastetta siinä 70-80 -luvun taitteessa, ja meillä oli nuoriin luottavainen luokanvalvoja. Meillä oli käytössä poissaolovihko, johon oppilas itse sai kuitata poissaolonsa syyn, vanhempien merkintää ei siis tarvittu.
Vierailija kirjoitti:
Opettajat voisivat keskittyä siihen oikeaan työhönsä: OPETTAMISEEN. On tainnut mennä ihan väärille poluille koko ammattikunnan kehitys.
Ei saa. Uusi ops. Opettaja on oppimaan ohjaaja. Leikki ja seikkailu. Koteihin on pakko pitää koko ajan yhteyttä, työnantajan määräys.