Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä asioista pitäisi keskustella ennen raskauden yrittämistä?

Vierailija
05.01.2018 |

Meillä on uusperhe, jossa miehelläni on kaksi lasta entisestä liitostaan. Lapset asuvat meillä vuoroviikoin. Olemme tulleet päätökseen, että haluttaisiin yksi yhteinen lapsi - minulle ensimmäinen.

Haluaisin kovasti pohtia vauvaan liittyviä asioita etukäteen - siis ennen raskautta. Mutta mieheni on sitä mieltä, että on järkevää keskustella vasta kun lapsi on saatu alulle. Ymmärrän kyllä näkökannan, kun ei tiedetä onnistuuko raskaus mutta minua suoraan sanottuna ahdistaa ajatus, että "hyppäisin tuntemattomaan" tietämättä miten asiat hoituu tulevaisuudessa. Esim olen miettinyt, mihin kolmas lapsi asunnossamme mahtuisi tavaroineen. Eihän vauva omaa huonetta heti tarvitse mutta jossain vaiheessa kyllä ja vaatteet ja tavarat on jonnekin laitettava. Meillä on 4 makuuhuonetta, joista yksi on miehen työhuoneena ja lasten peli-/telkkarihuoneena. Kun pohdin huonejakoa uusiksi, niin mies totesi, että hänen kamojaan ei siirrellä ja "Kyllä asiat järjestyy. Ei tollasta etukäteen kannata murehtia". Varmasti järjestyy, kunhan tilanne ei mene siihen, että mies ja lapset pitää omat huoneensa ja vauvalle otetaan tilaa "mun" vähäisestä tilasta. Uuden asunnon otin puheeksi, mutta sitä mies ei edes harkitse "kyllä tänne mahtuu".
Mä haluaisin miettiä näitä siksikin, että meidän asunto kaipaisi hieman pintaremonttia enkä haluaisi alkaa suunnitella sitä vasta raskaana ollessa tai lapsen jo synnyttyä.

Toisaalta tuntuu vähän turhalta pelätä tällaisia juttuja, koska onhan mulla fiksu mies, joka huolehtii hyvin nykyisistä lapsistaan. Miksi kolmas olisi yhtäkkiä vähemmän tärkeä? Silti näitä juttuja tulee mietittyä. Ehkä osittain syy on tässä palstassa, kun monesti lukee keskusteluja, joissa ihmetellään, että eikö kumppanin kans puhuttu asiasta x ennen lapsen hankintaa.

Mutta niin kuin otsikossa lukee: mistä asioista pitäisi keskustella ennen raskautta? Onko ollut jälkikäteen fiilistä, että jostain olisi pitänyt puhua etukäteen?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö löytyisi vinkkejä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla