Koulu vaatii jatkuvaa aktiivista osallistumista oppilaiden vanhemmilta, Wilmassa koko ajan kehotuksia tehdä sitä ja tätä ja jatkuvaa lasten ...
Ei omassa lapsuudessa ollut tällaista, että jatkuvasti vanhempien pitää osallistua lasten koulunkäyntiin. Arviointi tuli todistuksen muodossa jouluna ja keväällä. Ei ollut edes reissuvihkoja.
Nyt endin päiväkodista tuli useana päivänä viikossa tiedotetta ja muistutusta mitä pitää olla mukana ja jatkuvasti jotain teemapäivää. Luulin, että koulun alettua muuttuisi, mutta pahemmaksi menee. Nyt lapsi käy neljättä luokkaa ja jatkuvasti tulee ilmoitusta projekteista, poikkeusakatauluista, milloin mukana pitää olla sininen muovipussi, milloin punainen kartonginpala, jne. Ihan älytöntä. Illalla myöhään tulee Wilmassa ilmoituksia, että seuraavan päivän aikataulu muuttunut, tai pitääkin ottaa sinisen muovipussin sijaan vihreä (karrikoidusti). Jos viimeisenä ennen nukkumaanmenoa ei vielä tarkista Wilmaa, lapsi saattaa mennä vahingossa väärään aikaan kouluun, tai luistimet puuttua, kun opettaja on illalla klo 22 ilmoittanut, että jäätilanne näyttääkin hyvältä ja aamulla luistellaankin sisäliikunnan sijaan.
Jatkuvaa poikkeusta päivien ohjelmissa ja älyttömiin aikoihin ilmoitettuna.
Lisäksi tulee valitusta naurettavista asioista, kuten: teki matikan kirjasta väärän tehtävän, oli purkka suussa välitunnilla, keikkui tuolilla. Onko nuo niin kovia rikkeitä, ettei opettaja voi vaan todeta oppilaalle, että mikä on se oikea matikan tehtävä, ota purkka pois suusta, tai älä keiku tuolilla. Miksi tällaisista asioista saa "rikosrekisteriin" merkinnän. Jatkuvasti kotona pitää puhutella lasta näistä "rikkeistä", kun opettaja ilmoittaa wilmassa kaikista asioista "keskustelkaa tästä asiasta kotona". Niin, keskustellaan siitä vihaisesti, ja annetaan kotiarestia, että on tehnyt väärän tehtävän tunnilla.
Lapsi ei ole häirikkö, ei metelöi tunnilla. Miksi pitää keksimällä keksiä negatiivista palautetta Wilmaan ja kehoittaa pitämään kotona keskustelun.
Pidän myös tuota opettajan neuvomista "keskustelkaa asiasta kotona" suorastaan v-mäisenä. Mikä hän on kehoittamaan meitä mitä teemme. Tottakai keskustelemme lapsen teoista kotona, mutta mikä hän on neuvomaan ja kehoittelemaan meitä! Olemme ihan fiksu perhe, koulutetut vanhemmat ja tavallinen koululainen ja pikkusisarus.
Kaiken huippu on, että opettaja oli kysynyt kaikilta, mitä kunkin oppilaan vanhemmat tekevät työkseen! Tätä ihmettelin. Miten se vaikuttaa lasten koulunkäyntiin? Onko siivoojan lapsi huonommassa asemassa, kuin juristin lapsi? Miksi opettaja halusi tietää vanhempien ammatit? Oli pitänyt myös näyttää piirtoheittimellä taululle heijastetulta kartalta, missä kukin asuu. Mitä ihmettä opettajalle kuuluu oppilaiden asuinpaikat?
Olen vaan niin kyllästynyt koulumkäyntiin, tuntuu että opettajat ovat melko omituisia ja uteliaita ja ilkeitäkin.
Ysiluokan kevätjuhlaa odotellessa...
Kommentit (1366)
Vierailija kirjoitti:
Kamala ketju. Osa vanhemmista on sitä mieltä, että opettaja on vastuussa lapsen käytöksestä koulussa. Ei ole. Vastuu lapsen käytöksestä on vanhemmilla. Vanhemman tehtävä on vaatia, niuhottaa, ohjata ja vaikka mitä, jotta lapsi käyttäytyy hyvin. Lapsi on vanhempiensa mainos. Itselläni on viisi lasta, joista nuorinkin on yläkoulussa. Koulusta on vuosien varrella tullut muutaman kerran valituksia. Silloin minä vanhempana olen ottanut ja otan niskalenkin lapsestani ja huolehdin, että meno muuttuu. Olen jopa uhannut, että otan virkavapaata omasta työstäni ja menen kouluun mukaan katsomaan, että homma toimii. Aina on saatu käytös paremmaksi, koska lapseni tietävät, että tarpeen vaatiessa todella tulen kouluun mukaan. Vanhemmat lapset ovatkin jo pärjääviä ja hyväkäytöksistä aikuisia. Ammatiltani olen myös opettaja, mutta eri koulussa. Kohtaan kaikenlaisia vanhempia, onneksi suuri osa on kaltaisiani ihmisiä, jotka välittävät lapsistaan ja vaativat hei
Sinun viestisi on kamala. Tuskinpa itsekään aina toimit oikein lastesi kanssa tai opettajana. Kukaan ihminen ei ole niin kaikkivoipainen. Lapset eivät ole mitään vanhempiensa mainoksia, joita voi omahyväisenä esitellä. Samassa perheessäkin voi olla hyvin erilaisia lapsia. Jotkut ovat luonteeltaankin esimerkiksi kapinallisempia. Lapset ovat yksilöitä, ei massaa. Heillä on erilaiset luonteet, tavoitteet, kyvyt, kotitausta jne.
Jotkut tekee, mitä määrätään, jotkut ei. Näinhän se oli jo päiväkoti anhempien kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamala ketju. Osa vanhemmista on sitä mieltä, että opettaja on vastuussa lapsen käytöksestä koulussa. Ei ole. Vastuu lapsen käytöksestä on vanhemmilla. Vanhemman tehtävä on vaatia, niuhottaa, ohjata ja vaikka mitä, jotta lapsi käyttäytyy hyvin. Lapsi on vanhempiensa mainos. Itselläni on viisi lasta, joista nuorinkin on yläkoulussa. Koulusta on vuosien varrella tullut muutaman kerran valituksia. Silloin minä vanhempana olen ottanut ja otan niskalenkin lapsestani ja huolehdin, että meno muuttuu. Olen jopa uhannut, että otan virkavapaata omasta työstäni ja menen kouluun mukaan katsomaan, että homma toimii. Aina on saatu käytös paremmaksi, koska lapseni tietävät, että tarpeen vaatiessa todella tulen kouluun mukaan. Vanhemmat lapset ovatkin jo pärjääviä ja hyväkäytöksistä aikuisia. Ammatiltani olen myös opettaja, mutta eri koulussa. Kohtaan kaikenlaisia vanhempia, onneksi suuri osa on kaltaisiani ihmi
Eka kirjoittaja on varmaankin toiminut viiden lapsensa kanssa heidän luonteensa mukaan eikä pitänyt heitä massana. Minustä hän on toiminut todella esimerkillisesti siinä kuinka lapsia KASVATETAAN. Kyllä ne lapset KASVAVAT kasvattamattakin mutta vanhempien velvollisuus on KASVATTAA:
Kuulostaa kontrollifriikiltä opettajalta jolla ei ole oikein homma hanskassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä täällä kirjoittelee paljon korkeasti koulutettuja kympin lasten vanhempia. Oikein täytyy ihmetellä miten teillä on päivisin aikaa Vauva-palstalle.
Oletko kuullut vanhempainvapaista? Osa-aikatöistä, kipeänä kotona joko oman sairauden tai lasten sairauden vuoksi olevista tms?
Ai niin joo. Olen kuullut. Silloinhan on aikaa istua koneella selaamassa Vauva-palstaa vaikka onkin korkeasti koulutettu. Kympin lapsetkin ovat koulussa.
Mutta ei pääse kuitenkaan vapaaehtoisapulaiseksi lapsen koulutapahtumiin kun on pienet pikkusisarukset hoidettavana ja itse niin sairas.
Voisko vastailla vaikka Wilmaan samalla kun naputtelet tänne. Korkeasti koulutetuilta se käy helposti.
Miksi pitäisi mennä vapaaehtoisapulaiseksi?
Koulun opettajaonhuoneessa puhutaan todella rumasti joskus lapsista. Esimerkiksi joku ilkeä ja kaunainen opettaja haluaa kostaa oppilaalle ja haukkuu häntä muillekin opettajille. Alaikäiseltä lapselta koitetaan viedä matto alta jonkun pienen asian vuoksi. Kukaan ei puolusta oppilasta. Samalla tavoin haukutaan oppilaidtn vanhempiakin, vaikka nämä olisivat korkeasti koulutettuja, tavallisia ihmisiä. Opettajissakin on ihmisiä, joilla ei ole ihmissuhdetaitoja ja on vakavaa empatian puutetta. Näetty ja koettu.