Koulu vaatii jatkuvaa aktiivista osallistumista oppilaiden vanhemmilta, Wilmassa koko ajan kehotuksia tehdä sitä ja tätä ja jatkuvaa lasten ...
Ei omassa lapsuudessa ollut tällaista, että jatkuvasti vanhempien pitää osallistua lasten koulunkäyntiin. Arviointi tuli todistuksen muodossa jouluna ja keväällä. Ei ollut edes reissuvihkoja.
Nyt endin päiväkodista tuli useana päivänä viikossa tiedotetta ja muistutusta mitä pitää olla mukana ja jatkuvasti jotain teemapäivää. Luulin, että koulun alettua muuttuisi, mutta pahemmaksi menee. Nyt lapsi käy neljättä luokkaa ja jatkuvasti tulee ilmoitusta projekteista, poikkeusakatauluista, milloin mukana pitää olla sininen muovipussi, milloin punainen kartonginpala, jne. Ihan älytöntä. Illalla myöhään tulee Wilmassa ilmoituksia, että seuraavan päivän aikataulu muuttunut, tai pitääkin ottaa sinisen muovipussin sijaan vihreä (karrikoidusti). Jos viimeisenä ennen nukkumaanmenoa ei vielä tarkista Wilmaa, lapsi saattaa mennä vahingossa väärään aikaan kouluun, tai luistimet puuttua, kun opettaja on illalla klo 22 ilmoittanut, että jäätilanne näyttääkin hyvältä ja aamulla luistellaankin sisäliikunnan sijaan.
Jatkuvaa poikkeusta päivien ohjelmissa ja älyttömiin aikoihin ilmoitettuna.
Lisäksi tulee valitusta naurettavista asioista, kuten: teki matikan kirjasta väärän tehtävän, oli purkka suussa välitunnilla, keikkui tuolilla. Onko nuo niin kovia rikkeitä, ettei opettaja voi vaan todeta oppilaalle, että mikä on se oikea matikan tehtävä, ota purkka pois suusta, tai älä keiku tuolilla. Miksi tällaisista asioista saa "rikosrekisteriin" merkinnän. Jatkuvasti kotona pitää puhutella lasta näistä "rikkeistä", kun opettaja ilmoittaa wilmassa kaikista asioista "keskustelkaa tästä asiasta kotona". Niin, keskustellaan siitä vihaisesti, ja annetaan kotiarestia, että on tehnyt väärän tehtävän tunnilla.
Lapsi ei ole häirikkö, ei metelöi tunnilla. Miksi pitää keksimällä keksiä negatiivista palautetta Wilmaan ja kehoittaa pitämään kotona keskustelun.
Pidän myös tuota opettajan neuvomista "keskustelkaa asiasta kotona" suorastaan v-mäisenä. Mikä hän on kehoittamaan meitä mitä teemme. Tottakai keskustelemme lapsen teoista kotona, mutta mikä hän on neuvomaan ja kehoittelemaan meitä! Olemme ihan fiksu perhe, koulutetut vanhemmat ja tavallinen koululainen ja pikkusisarus.
Kaiken huippu on, että opettaja oli kysynyt kaikilta, mitä kunkin oppilaan vanhemmat tekevät työkseen! Tätä ihmettelin. Miten se vaikuttaa lasten koulunkäyntiin? Onko siivoojan lapsi huonommassa asemassa, kuin juristin lapsi? Miksi opettaja halusi tietää vanhempien ammatit? Oli pitänyt myös näyttää piirtoheittimellä taululle heijastetulta kartalta, missä kukin asuu. Mitä ihmettä opettajalle kuuluu oppilaiden asuinpaikat?
Olen vaan niin kyllästynyt koulumkäyntiin, tuntuu että opettajat ovat melko omituisia ja uteliaita ja ilkeitäkin.
Ysiluokan kevätjuhlaa odotellessa...
Kommentit (1366)
Tällaisilla luokilla on usein vähintään yksi riitaisa vanhempi, joka vaatii kaikista asioista koululta todisteita ja kirjallisia selvityksiä. Opettaja kyllä tietää, että Maija-Mikaelin iskän takia täytyy jokainen inahdus luokassa kirjata Wilmaan, mutta opettaja ei voi kirjata vain Maija-Mikaelin tekemisiä, vaan kaikki oppilaat saavat saman kohtelun. Näin koululla on esittää kunnolliset perusteet, kun Maija-Mikaelin iskä ryntää rehtorin kansliaan huutamaan ja vaatimaan perusteluja sille, miksi käytösnumero on vain 8.
Tällaisia vanhempia on aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Minä oon sanonut opettajalle, joka näitä purkka suussa yms. merkintöjä laittaa, että mainitsen lapselle hänen tehneen väärin ja sille lapselle saa sanoa kun tilanne on päällä, koska melko paha minun on töistä puuttua siihen mitä se tekee välitunneilla.
Ihmeen kädetöntä touhua, kun ei lapselle itselleen sanota, että nyt teet väärin vaan annetaan tehdä. Naputetaan vain asiasta viesti vanhemmille, että ette nähneet koko tilannetta, mutta voitteko silti monta tuntia jälkeen päin kertoa ettei niin saa tehdä.
Viestit ja tuntimerkinnät ovat kaksi aivan eri asiaa.
Jos tuntimerkinnöissä on maininta purkan syömisestä tunnilla on se varmasti kiellettyä ja siitä lapsellekin mainittu samalla kun merkintä on tehty.
Viesti asiasta tarkoittaa varmaan sitä että purkan syöminen tunnilla on kyseisen lapsen kohdalla isompi ongelma, mahdollisesti toistuvaa, eikä opettajan kiellot ja huomautukset asiasta mene perille.
Opettajat tekevät tuntimerkintöjä koska täytyy olla jokin pohja myös käyttäytymisen arvioinnille tai esim unohtuneet ja tekemättäjääneet tehtävät merkitään ylös. Wilma siis toimii samalla "päiväkirjana", sähköisenä sellaisena. Elämmehän ympäristössä jossa kaikki muuttu pikkuhiljaa sähköiseen muotoon. Samalla ilmapiiri muuttuu avoimemmaksi kun vanhemmat näkevät nämä tuntimerkinnät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikataulut on myös päin mäntyä, mutta toinen juttu niistä on, että opettajien on mahdotonta ymmärtää miksi ihminen ei pääse jonhonkin.
"Huomenna sinun pitäisi olla koululla klo 12"-opettaja
"En ehdi"-minä
"Miksi?"-opettaja
"Käyn töissä"-minä
"no mitä jos vähän ehtisi"-opettajaTässä on mitä luultavimmin ollut kyseessä lapsen asioihin liittyvä moniammatillinen palaveri, johon on kutsuttu huoltajien ja opettajan lisäksi esim. Koulukuraattori, koulupsykologi, terveydenhoitaja ja mahdollisesti muita lapsen asioista (sosiaalityöntekijä) tietäviä tahoja. Nämä kokoukset ovat valitettavasti aina keskellä päivää. Huoltaja on kuitenkin tärkeä saada paikalle päättämään ja kuulemaan lapseen liittyvistä isoista asioista.
Yleensä koulu ei voi vaikuttaa siihen minä päivänä tai mihin kellon aikaan on joku moniammatillinen palaveri jossa on mukana esim sosiaalitoimen edustaja. Sosiaalitoimi ilnoittaa ajan perheelle sekä koululle.
Vierailija kirjoitti:
En tunnista aloituksesta omien lasteni koulua. Meillä wilma viestejä tulee varsin maltillisesti pari kolme viikossa ja ovat ihan asiallisia. Pikkujouluun pyydettiin tuomaan tonttulakki, mutta muita tuomisia ei muistaakseni ole tarvittu. Ero päiväkotiin ja etenkin eskariin on melkoinen, onneksi!
Kuten täällä on jo useampaan kertaan todettu, niin wilman käyttö on monesti opettajakohtaista. Saman koulun sisälläkin on hyvin paljon vaihtelua. Sen sijaan saman opettajan tyyli on aina johdonmukainen.
Vierailija kirjoitti:
Liian kiltti voi tarkoittaa myös muiden hyväksikäyttämää lapasta, joka ei osaa pitää yhtään puoliaan.
Minkäs sitä luonteelleen voi? Meillä on myös ujo, hiljainen ja kiltti tyttö. Samanlainen olen ollut itsekin lapsena ja edelleen aikuisenakin mielummin seurailen tilanteita syrjemmältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikataulut on myös päin mäntyä, mutta toinen juttu niistä on, että opettajien on mahdotonta ymmärtää miksi ihminen ei pääse jonhonkin.
"En ehdi"-minä
"Miksi?"-opettaja
"Käyn töissä"-minä
"no mitä jos vähän ehtisi"-opettajaTässä on mitä luultavimmin ollut kyseessä lapsen asioihin liittyvä moniammatillinen palaveri, johon on kutsuttu huoltajien ja opettajan lisäksi esim. Koulukuraattori, koulupsykologi, terveydenhoitaja ja mahdollisesti muita lapsen asioista (sosiaalityöntekijä) tietäviä tahoja. Nämä kokoukset ovat valitettavasti aina keskellä päivää. Huoltaja on kuitenkin tärkeä saada paikalle päättämään ja kuulemaan lapseen liittyvistä isoista asioista.
Yleensä koulu ei voi vaikuttaa siihen minä päivänä tai mihin kellon aikaan on joku moniammatillinen palaveri jossa on mukana esim sosiaalitoimen edustaja. Sosiaalitoimi ilnoittaa ajan perheelle sekä koululle.
Silti se on se vanhempi jolle on tästä maksimaalinen haitta. Kaikki muuthan lorvii joka tapauksessa työkseen siellä ja saa koko ajan palkkaa.
Mä en ole käyttänyt wilmaa. Olen ilmoittanut kouluun, etten käytä sitä. Silleen pääsee stressistä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten me ollaan hengissä kirjoitti:
Ihanaa että joku muukin on tuskastunut opettajien lähettämiin wilma/helmi viesteihin ja niiden pilkun viilaamiseen! Täytyy sanoa että ennen oli opettajillakin jokin järki kuinka lasten kanssa pärjätään mutta nykyään kun lapsi vilkasee opettajaan päin rumasti on wilma punaisena huutamassa merkintöjä huonosti käyttäytyvästä lapsesta. Maalaisjärki ja puuttumisen taito on kadonnut koko koulujärjestelmästä. Opettajat ovat kuitenkin aikuisia ja kasvatusalan ammattilaisia...paluu takaisin 80-luvulle kouluun ja opettajien tapaan olla aikuisia koulussa olisi syytä palata.
Kuulehan nyt. Joka ikinen opettaja keskittyisi varmasti mieluiten siihen, mihin on koulutuksen saanut: opettamiseen. Lainsäädäntö on vain mennyt sellaiseksi, että vanhemmille on PAKKO tiedottaa säännöllisesti lapsen asioista. Jos huoltajana et tahdo kestää tuntimerkintöjen tarkasteluja, muuta ilmoitusasetuksia niin että näet ne vain kun erikseen päätät mennä katsomaan. Wilma ei ole pelkästään vanhempien suuntaan toimiva kanava vaan eräänlainen päiväkirja. Siellä pysyy tallessa moni sellainen tieto, joka saattaa myöhemmin osoittautua merkitykselliseksi.
Kun esimerkiksi tulet koululle valittamaan, miksi lapsesi käytösnumero on vain 7, opettaja voi Wilmasta näyttää, että näin ja näin monella tunnilla on ollut perseilyä. Ja kun kuraattori haluaa tietää, milloin koulussa on alettu epäillä lapsesi mielenterveysongelmaa, Wilmaan merkitty "itki oppitunnilla" toimii siinä kohtaa todisteena. Ei tarvitse koettaa muistella, että olikohan se syksyllä 2016...
Ei päiväkirjamerkinnöillä tarvitse rasittaa vanhempia. Ne kannattaa laittaa niin, ettei vanhemmat näe niitä, kun kerran sen on mahdollista. Vain todellisessa ongelmapatapauksessa sitten viestiä vanhemmille, mikäli odotetaan heiltäkin jotain reagointia tai toimenpiteitä.
Vierailija kirjoitti:
Noista tapaamisista. Monissa kouluissa on kielletty opettajia tapaamasta vanhempia virka-ajan jälkeen turvallisuussyistä. Näin on ollut jo ainakin 15 vuoden ajan, ja noiden koulujen määrä lisääntyy vuosi vuodelta.
Syynä on se, että opettajia on kys. koulun vanhempainvarteissa uhkailtu, jopa käyty käsiksi, tapaamisiin on tultu humalassa, tapaamisiin on tullut aivan vieraita ihmisiä (setiä, tätejä, serkkuja), vanhemmat eivät ole suostuneet poistumaan tapaamisesta ajoissa, kouluun on päästetty asiattomia henkilöitä samalla, kun on itse tultu vanhempainvarttiin yms.
Näitä syitä ei yleensä kerrota vanhemmille, koska hyvin monet kokevat sen niin, että juuri minua arvostellaan/epäillään/syytetään ja loukkaantuvat verisesti opettajalle, vaikka käytäntö on koko koulua koskeva. Muutamien ongelmavanhempien vuoksi tällaiseen on ollut pakko ryhtyä. Omalla urallani olen törmännyt tällaiseen käytäntöön vuodesta 2002 alkaen.
Koululla ei ole varaa palkata vartijoita opettajille vanhempainvarttien ajaksi, koska isossa koulussa pitäisi silloin olla vartiointi käytännössä joka ilta monta tuntia.
Lisäksi opettajalla ei useinkaan lopu koulu samaan aikaan kuin sinun lapsellasi, joten opettajalle ei välttämättä sovi tapaaminen esim. klo 14, kun luokan oppitunnit loppuvat, vaikka se vanhemman kannalta olisi kätevää. Opettajalla voi olla jonkun muun luokan tunteja opetettavana, palaveri sosiaalihuollon tai oppilashuollon kanssa, opettajainkokous tai muu työhön liittyvä meno, jota ei näy teille vanhemmille tulevissa lukujärjestyksissä.
T. Eläkkeellä oleva ope
Liittyy tähän uuteen unelmakulttuuriimme. Samasta syystä nykyään koulussa pidetään suojautumisharjoituksia.
Onpa outoja opettajia. Itse opetan alkuopetuksessa. Wilmaan laitan seuraavan viikon viikkotiedotteen perjantaina. Hyvin harvoin tulee muutoksia. Pikkuasioista en koteihin ilmoittele. Maalaisjärki käyttöön! Aina jos lapsi loukkaa itseään tai tulee pienikin haava, niistä ilmoitan ja kerron tilanteen. Ja mitä ihmettä tuo kotoa materiaalien pyytäminen on. Peruskoulu on ilmainen kaikille lapsille. Kaikki tatvittava materiaali löytyy koulun varastosta.
Alkuope kirjoitti:
Onpa outoja opettajia. Itse opetan alkuopetuksessa. Wilmaan laitan seuraavan viikon viikkotiedotteen perjantaina. Hyvin harvoin tulee muutoksia. Pikkuasioista en koteihin ilmoittele. Maalaisjärki käyttöön! Aina jos lapsi loukkaa itseään tai tulee pienikin haava, niistä ilmoitan ja kerron tilanteen. Ja mitä ihmettä tuo kotoa materiaalien pyytäminen on. Peruskoulu on ilmainen kaikille lapsille. Kaikki tatvittava materiaali löytyy koulun varastosta.
Meidän lapsilla oli juuri sinun kaltaisesi fiksu opettaja 1-2. luokilla. Valitettavasti sen jälkeen toiselle tuli opettajaksi wilma-hirmu. Toisen opettaja jatkoi samalla linjalla kuin aiempi opettajakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En ehdi"-minä
"Miksi?"-opettaja
"Käyn töissä"-minä
Silti se on se vanhempi jolle on tästä maksimaalinen haitta. Kaikki muuthan lorvii joka tapauksessa työkseen siellä ja saa koko ajan palkkaa.
Mutta se vanhempi hoitaa _oman_ lapsensa asioita, ne muut tekevät työtään. Kai jokainen vanhempi pystyy omista aikatauluista oman lapsensa asioiden takia joustamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En ehdi"-minä
"Miksi?"-opettaja
"Käyn töissä"-minä
Mutta se vanhempi hoitaa _oman_ lapsensa asioita, ne muut tekevät työtään. Kai jokainen vanhempi pystyy omista aikatauluista oman lapsensa asioiden takia joustamaan?
Sillä on se OMA työ, joka pitää hoitaa, vaikka olisi lapsiakin. Se työ tarvitaan, jotta ne lapset saa ruokaa ja vaatteet.
Se ertä vanhempi hälytetään kello 12 koululle, eikä sitä tilaisuutta voi järjestää kello 8 tai kello 15 on vaan yksinkertaisesti törkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En ehdi"-minä
"Miksi?"-opettaja
"Käyn töissä"-minä
Sillä on se OMA työ, joka pitää hoitaa, vaikka olisi lapsiakin. Se työ tarvitaan, jotta ne lapset saa ruokaa ja vaatteet.
Se ertä vanhempi hälytetään kello 12 koululle, eikä sitä tilaisuutta voi järjestää kello 8 tai kello 15 on vaan yksinkertaisesti törkeää.
Saatko terveyskeskuslääkärillekin ajan aina klo 8 tai klo 15?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En ehdi"-minä
"Miksi?"-opettaja
"Käyn töissä"-minä
Saatko terveyskeskuslääkärillekin ajan aina klo 8 tai klo 15?
En käy terveyskeskuksissa. Yksityiselle saa lapsen aina asiallisesti hoitoon. Joko kello 8, kello 16-17 tai illalla. Tarvittaessa konsultoin perhelääkäriä puhelimitse, enkä tarvitse edes sitä käyntiä.
Kai tajuat, että ei tuo ole ainoa asia, joka voi vaatia työnantajalta joustoa. Se pitäisi ymmärtää, ei tehdä perheen elämästä tarkoituksella raskaampaa kuin se on.
Tuntuu olevan tunnollinen ja tarkka opettaja asialla, kun on noin aktiivinen ja omistaa vapaa-aikansakin työnteolle. Minusta se kertoo korkeasta työmoraalista ja aidosta välittämisestä tärkeää työtä kohtaan. Kunnioitan kyllä tuollaista asennetta! Opettajalla on aito halua toteuttaa opetusta koulutuksensa hankkimansa pätevyyden ja opetussuunnitelman pohjalta, jotta koulunkäynti olisi mahdollisimman sujuvaa.
En ymmärrä, miksi wilma nähdään "rikosrekisterinä", joka sen tarkoitus ei missään nimessä ole. Toistuvat "rikemerkinnät" ovat viesti vanhemmille, että koululaisenaolo ei suju aivan toivotulla tavalla. Opettaja on varmasti puuttunut myös tilanteessa asiaan ja todennäköisesti keskustellutkin asiasta lapsen kanssa. Se, että opettaja kehottaa keskustelemaan asiasta vielä kotona, ei suinkaan ole vanhempien ohjaamista tai väheksyntää, vaan ennenkaikkea pyyntö osallistua kasvatusyhteistyöhön. Tavoitehan on sekä vanhemmilla että opettajalla sama: lapsen kasvu parhaaksi mahdolliseksi itsekseen. Vanhemmat ja opettaja eivät ole vastapuolilla, vaan he taistelevat saman ja hyvän asian puolesta. Valitettavasti osa vanhemmista on myös sellaisia, että he eivät usko lapsensa koululaisenaolon pulmista, mikäli opettajalla ei ole tällaista wilman "rikosrekisteriotetta" näyttää siinä vaiheessa, kun opettajan omat keinot ovat riittämättömät lapsen käytöksen korjaamiseen.
Muistutan, että opettajatkin ovat vain ihmisiä: tavallisia työtä tekeviä kansalaisia, jotka ponnistavat omista lähtökohdistaan, menneisyydestään ja elämästään kaikkine niihin kuuluvine vivahteineen. Se, että opettaja haluaa tehdä työtään noinkin pedantisti, ei pitäisi suinkaan olla kritiikin aihe. Asialla on nimittäin myös kääntöpuolensa. Tällainen opettajan vikojen etsintä ja opettajan työn kyseealaistaminen on nähdäkseni lisääntynyt viestinnän "helppouden" vuoksi, mikä saa tunnolliset opettajat ikään kuin varmistamaan selustaansa yhä tehokkaammin - esimerkiksi huolellisella ja ehkä osasta vanhemmista myös liiallisella tiedottamisella. Nykypäivän riittämättömyydentunne monessa ammatissa painaa myös opettajia, jolloin tällainen muiden esiin nostama kärkäs kritisointi ja vikojen etsiminen opettajien toimintatavoista voi saada monen tunnollisen työntekijän kokemaan sellaista epävarmuutta ja riittämättömyyttä, että opettaja kokee painetta tehdä entistä tarkemmin ja tunnollisemmin työtään. Vaikka osa voi kokea koulun lisääntyneen viestinnän ajoittain turhaksi ja jopa rassaavaksi, on joukossamme myös porukkaa, joka alkaa pommittamaan opettajaa tiedottamisen puutteesta. Lapsen ei haluta antaa kokea mielipahaa muuttuvista tilanteista, jolloin on helppo syyttää opettajaa tiedotuksen puutteesta. Tämä jos mikä saa myös tämän henkisesti vaativassa ja ajankäytöltään ympäripyöreitä työpäivä tekevän inhimillisen ihmisen ennen pitkään murtumaan. Tätäkö me haluamme toisillemme tehdä? Etsiä vikoja ja puuttua tahdittomasti toisen tunnollisesti tehtyyn työhön niin, että tämä ihminen musertuu ennen pitkää vaatimusten alla? Julmaa kohtelua lähimmäistä kohtaan.
Opettajan omien valintojensa lisäksi myös opetussuunnitelma ja monet muut muualta määrätyt asiat ohjaavat opettajan toimintaa. On outoa, että opettajan kysymykset asuinpaikasta tai vanhempien ammatista koetaan utsintana. Eikö tämä jos jokin ole aitoa kiinnostusta lapsesta ja tämän elinpiiristä? Lapsi tuntee tulevansa kohdatuksi, kun hänen oman elinpiirinsä asioista ollaan kiinnostuttu. Ja voihan olla, että asuinpaikan kyseleminen on liittynyt jonkin oppiaineen sisältöihin ja tehtävään.
Inhimilliisyyttä kehiin ja asioiden monipuolisempaa tarkastelua eri toimijoiden näkökulmasta, kiitos!
Inhimillinen työntekijä kirjoitti:
Tuntuu olevan tunnollinen ja tarkka opettaja asialla, kun on noin aktiivinen ja omistaa vapaa-aikansakin työnteolle. Minusta se kertoo korkeasta työmoraalista ja aidosta välittämisestä tärkeää työtä kohtaan. Kunnioitan kyllä tuollaista asennetta! Opettajalla on aito halua toteuttaa opetusta koulutuksensa hankkimansa pätevyyden ja opetussuunnitelman pohjalta, jotta koulunkäynti olisi mahdollisimman sujuvaa.
En ymmärrä, miksi wilma nähdään "rikosrekisterinä", joka sen tarkoitus ei missään nimessä ole. Toistuvat "rikemerkinnät" ovat viesti vanhemmille, että koululaisenaolo ei suju aivan toivotulla tavalla. Opettaja on varmasti puuttunut myös tilanteessa asiaan ja todennäköisesti keskustellutkin asiasta lapsen kanssa. Se, että opettaja kehottaa keskustelemaan asiasta vielä kotona, ei suinkaan ole vanhempien ohjaamista tai väheksyntää, vaan ennenkaikkea pyyntö osallistua kasvatusyhteistyöhön. Tavoitehan on sekä vanhemmilla että opettajalla sama: lapsen kasvu parhaaksi mahdolliseksi itsekseen. Vanhemmat ja opettaja eivät ole vastapuolilla, vaan he taistelevat saman ja hyvän asian puolesta. Valitettavasti osa vanhemmista on myös sellaisia, että he eivät usko lapsensa koululaisenaolon pulmista, mikäli opettajalla ei ole tällaista wilman "rikosrekisteriotetta" näyttää siinä vaiheessa, kun opettajan omat keinot ovat riittämättömät lapsen käytöksen korjaamiseen.
Muistutan, että opettajatkin ovat vain ihmisiä: tavallisia työtä tekeviä kansalaisia, jotka ponnistavat omista lähtökohdistaan, menneisyydestään ja elämästään kaikkine niihin kuuluvine vivahteineen. Se, että opettaja haluaa tehdä työtään noinkin pedantisti, ei pitäisi suinkaan olla kritiikin aihe. Asialla on nimittäin myös kääntöpuolensa. Tällainen opettajan vikojen etsintä ja opettajan työn kyseealaistaminen on nähdäkseni lisääntynyt viestinnän "helppouden" vuoksi, mikä saa tunnolliset opettajat ikään kuin varmistamaan selustaansa yhä tehokkaammin - esimerkiksi huolellisella ja ehkä osasta vanhemmista myös liiallisella tiedottamisella. Nykypäivän riittämättömyydentunne monessa ammatissa painaa myös opettajia, jolloin tällainen muiden esiin nostama kärkäs kritisointi ja vikojen etsiminen opettajien toimintatavoista voi saada monen tunnollisen työntekijän kokemaan sellaista epävarmuutta ja riittämättömyyttä, että opettaja kokee painetta tehdä entistä tarkemmin ja tunnollisemmin työtään. Vaikka osa voi kokea koulun lisääntyneen viestinnän ajoittain turhaksi ja jopa rassaavaksi, on joukossamme myös porukkaa, joka alkaa pommittamaan opettajaa tiedottamisen puutteesta. Lapsen ei haluta antaa kokea mielipahaa muuttuvista tilanteista, jolloin on helppo syyttää opettajaa tiedotuksen puutteesta. Tämä jos mikä saa myös tämän henkisesti vaativassa ja ajankäytöltään ympäripyöreitä työpäivä tekevän inhimillisen ihmisen ennen pitkään murtumaan. Tätäkö me haluamme toisillemme tehdä? Etsiä vikoja ja puuttua tahdittomasti toisen tunnollisesti tehtyyn työhön niin, että tämä ihminen musertuu ennen pitkää vaatimusten alla? Julmaa kohtelua lähimmäistä kohtaan.
Opettajan omien valintojensa lisäksi myös opetussuunnitelma ja monet muut muualta määrätyt asiat ohjaavat opettajan toimintaa. On outoa, että opettajan kysymykset asuinpaikasta tai vanhempien ammatista koetaan utsintana. Eikö tämä jos jokin ole aitoa kiinnostusta lapsesta ja tämän elinpiiristä? Lapsi tuntee tulevansa kohdatuksi, kun hänen oman elinpiirinsä asioista ollaan kiinnostuttu. Ja voihan olla, että asuinpaikan kyseleminen on liittynyt jonkin oppiaineen sisältöihin ja tehtävään.
Inhimilliisyyttä kehiin ja asioiden monipuolisempaa tarkastelua eri toimijoiden näkökulmasta, kiitos!
Meillä toinen viime tippaan nypertäjä oli patalaiska lusmu, joka lykkäsi kaiken vanhemmille minkä pystyi.
Toisella oli opinnot kesken ja harrastuksia, joten hön sitten yösydännä räpelsi mitä räpelsi.
Vierailija kirjoitti:
Inhimillinen työntekijä kirjoitti:
Meillä toinen viime tippaan nypertäjä oli patalaiska lusmu, joka lykkäsi kaiken vanhemmille minkä pystyi.
Toisella oli opinnot kesken ja harrastuksia, joten hön sitten yösydännä räpelsi mitä räpelsi.
"Näpertää, nypertää, räpeltää." Luin ketjun ja huomasin, että oot jo monta päivää käyttänyt superhienoja nimityksiä opettajien työnteosta. Kiitän sinua arvostuksestasi, ja toivon, ettei kohdata koskaan ikinä milloinkaan töiden merkeissä. Miten sulla voi olla näin paljon aikaa palstalle, mutta niin vähän aikaa sitten muille, tärkeille nettisivuille (esim. Wilma...)
Kyllä, mutta ihan turha huudella ettei ole oikeutta poistaa. Kyllä on.