Omaehtoinen opiskelu/TE-toimiston työllistymistä edistävä palvelu
Miten ihmeessä voi saada opiskelupaikan kesken kevätlukukauden? Mitä on nämä TE-toimiston työllistämistä edistävät palvelut? Osaako joku selventää? Työvoimakoulutuspaikkoja löytyy ehkä yhdelle prosentille työttömistä. Miten ilmaiseksi työskentely esim. jollekkin yhdistykselle edistää työllistymistä. Kuka maksaa työstä aiheutuneet kulut työttömälle? Miten aktiivimallissa huomioidaan vajaakuntoiset? Miten voidaan varmistaa se, että lyhyt pätkätyö ei aiheuta katkoksia tukiin? Miten voi välttää työttömyysetuuden pienenemisen varmuudella jatkossa?
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Opiskeluun tarvitaan lupa TE-toimistolta. Lupaa ei välttämättä saa.
Jain tyottomaksi 31.12.2014 tosin sain 13kk paketin
Olisin mennyt kouluun 1.1.2015 mutta TE keskus kielsi. Tai siis sanoi etten saa tukea jos opiskelen maiserin tutkinnon loppuun. Toissa olin kuitenkin olut 15 vuotta
Lahdin sitten ulkomaille toihin kun brokratia esti parantamasta mahdollisuuksia toihin suomessa
työssäasuja kirjoitti:
Nyt kun töihin tarvitaan mitä ihmeellisimpiä kortteja, minkähän takia työkkäri ei näitä kursseja/kortteja työttömille järjestä? Itse olen töissä, ja firma on maksanut kaikki pakolliset ja pari ylimääräistäkin.
Työtön mieheni on ollut typerillä työnhakukursseilla, jotka eivät hyödytä ketään, mutta esim. työturva-, tieturva-, EA- tai tulityökortia ei kyllä saa työkkärin piikkiin.
Ite olen aika lailla samoilla linjoilla, että tarkoitus on kuitenkin vain ja ainoastaan laskea peruspäivärahaa ja lyödä porukkaa karenssilla.
Sinänsä harmi, että esim meidän taloudessa minä olen se tienaava osapuoli, ja jos mieheni joutuu esim. toiselle paikkakunnalle töihin ja työllistämistoimet aiheuttavat persnettoa, on se suoraan meidän perheen ruokarahoista pois. Kun ei olla niitä sossun asiakkaita.
Kirjoittajan olisi pitänyt istua eilen a-studiossa keskustelemassa tämän pitkäistyöttömän maahanmuuttajan tilalla aktiivimallin todellisista vaikutuksista työttömiin ja heidän lähipiireihinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkohan se lupa on saada jos aktiivimalli edellyttää opiskelua. Mutta mistä voit saada opiskelupaikan kesken lukukauden?
Olet ymmärtänyt väärin. Työkkäri harkitsee mikä on sopivaa aktivointia, et voi vaan itse valkata jotain ja todeta että minä aktivoidun näin vaan se on ennalta hyväksyttävä työkkärissä. Lupaa ei välttämättä tule.
Voit aina mennä palkalliseen duuniin jolloin tilanne on selkeämpi ja olet automaattisesti aktivoitunut.
"Työkkäri harkitsee mikä on sopivaa aktivointia, et voi vaan itse valkata jotain ja todeta että minä aktivoidun näin vaan se on ennalta hyväksyttävä työkkärissä."
Millä aivoilla tämäkin aktivointimääritelmä on tehty? Pupukurssit ne vasta todellista aktivoimista ovatkin huoh ja vielä kerran huoh. Nyt olisi todellisen tarkastelun paikka, mikä olisi oikeanlaista, järkevää, hyvälaatuista ja eteenpäinvievää aktivoimista ja mikä taas ei.
"Voit aina mennä palkalliseen duuniin." Töihin harvoin vain mennään tosta vaan, by the way.
Miksi himputissa asioista tehdään näin mahdottoman vaikeita? Perustulo!!!
Eihän ilmaistyö ole aktiivisuutta? Pitää saada palkkaa mielestäni.
Luuleeko nämä päättäjät todella , että työttömillä ei ole aivoja joilla ajatella.
Vierailija kirjoitti:
mielestäni se on aktiivisuutta parhaimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki muttei tämön kahjon mallin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki muttei tämön kahjon mallin mukaan.
No tällä lailla ei ole muutenkaan mitään tekemistä aktiivisuuden kanssa
Miten oli muuten tuon yrittäjänä sen 300e tienaamisen kanssa?oletko sitten kaikkien tukien ulkopuolella 4kk jälkeen?onko jollain tietoa?
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa myös, että työvoimakoulutuksesta on leikattu rahoja. Työvoimakoulutuksessahan on ollut tarjolla myös osaamiseen johtavaa, oikeasti hyödyllistä koulutusta.
Sen sijaan Mykkänen innosta hehkuen kertoi eilen illalla, kuinka Orpon kanssa olivat puhuneet, että kevään budjetista löytyy miljoonia euroja lisää rekrytointifirmoille, eli noille Sipilän ja kokoomuslaisten kavereiden omistamille yrityksille, jotka järjestävät turhia CV- ja työnhakukoulutuksia ja pupukursseja.
Siltä pohjalta sitten vaaliuurnille reilun vuoden päästä.
Tuossahan ei ole mitään uutta. Taitaapa olla, että niitä 6,91e tuntipalkan työpaikkoja on jo valmisteltu kaikessa hiljaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Miten oli muuten tuon yrittäjänä sen 300e tienaamisen kanssa?oletko sitten kaikkien tukien ulkopuolella 4kk jälkeen?onko jollain tietoa?
En tiedä mutta tuskin kannattaa mennä siihen ansaan että olettaa yrittämisen olevan nyt sallittua työttömälle vaikka ei pystyisi elättämään sillä itseään täysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mutta tuskin kannattaa mennä siihen ansaan että olettaa yrittämisen olevan nyt sallittua työttömälle vaikka ei pystyisi elättämään sillä itseään täysin.
On kyllä niin paljon ansoja laitettu tuohon aktiivisuusmalliin, että ei mitään järkeä. Mykkänen vaikutti olevan täysin pihalla aktiivimallin vaikutuksista ja ehdoista.
Lukekaa uusin uuninpankkopoika.blogi. Harvinaisen selväjärkinen kirjoitus aiheesta.
Musta tuntuu että.tässä aktivoituja joutuu kokeilemaan ns.kepillä jäätä. Vasta kelalta tai kassalta päätöksen saatuaan tietää onko oikeaoppisesti aktivoitunut.
Vierailija kirjoitti:
Musta tuntuu että.tässä aktivoituja joutuu kokeilemaan ns.kepillä jäätä. Vasta kelalta tai kassalta päätöksen saatuaan tietää onko oikeaoppisesti aktivoitunut.
Surullista mutta totta. 99% työttömistä tulee häviämään teki sitä tai tätä. Toivottavasti joku pätevä juristi joutuu aktiivimallin uhriksi vaikkapa sitten oman lähipiirinsä kautta ja alkaa haastamaan näitä tyhjäpäitä.
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa uusin uuninpankkopoika.blogi. Harvinaisen selväjärkinen kirjoitus aiheesta.
Linkkiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on palkallisessa duunissa, niin silloin ei ole tietääkseni minkään aktiivimallin alainen. Olenko tämänkin ymmärtänyt väärin?
Duunista pitää saada määrätty palkka. Jos se jää alle sen, ei täytä aktivoinnin ehtoja. Talousanomat netissä lue sieltä.
Jos on palkallisessa duunissa niin ei ole työtön.
Jos on työtön ja haluaa saada täydet työttömyysetuudet niin tulee käydä riittävästi töissä mistä maksetaan riittävä palkka.
Näin Suomessa ;D
Tuon artikkelin mukaan ei siis riitä ilmaistyö tai liian pienipalkkainen työ.
Mykkäsen eilisten puheiden mukaan työkokeilu esimerkiksi jossakin yhdistyksessä täyttää aktiivisuus ehdon
Ymmärtääkseni ay-liike on ainakin kahteen otteeseen päässyt asiantuntemuksellaan sanomaan mielipiteensä tästä mallista, sekä hallitusneuvotteluissa että kiky-paketti neuvotteluissa.
Ehkei kannattaisi hyväksyä älyttömiä sopimuksia niin ei tarvitsisi sitten jälkeenpäin koittaa vyöryttää syytä omasta hölmöydestä muiden niskaan. Työministeri tekee mitä on aiemmin sovittu eikä tässä vaiheessa enää voi lähteä sooloilemaan ilman muun hallituksen lupaa.