Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syklinen oksenteluoireyhtymä aikuisella?

C V S
04.01.2018 |

Muita jotka kärsivät tästä ns. vatsamigreenistä?

Itselläni on normi päänsärkymigreeni mutta kova stressi laukaisee minulla vatsan "pyörähtämisen" ja oksentelun ja se saattaa kestää 15 minuutista jopa pariin päivään.
Olen käynyt tähystyksissä eikä minulla ole todettu refluksitautia eikä närästykseen viittaavaa.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja onko tuohon mitään muuta lääkettä kuin pahoinvointilääkkeiden ottaminen etukäteen kun tietää että stressi saattaa iskeä päälle?

Vierailija
2/23 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

C V S kirjoitti:

Muita jotka kärsivät tästä ns. vatsamigreenistä?

Itselläni on normi päänsärkymigreeni mutta kova stressi laukaisee minulla vatsan "pyörähtämisen" ja oksentelun ja se saattaa kestää 15 minuutista jopa pariin päivään.

Olen käynyt tähystyksissä eikä minulla ole todettu refluksitautia eikä närästykseen viittaavaa.

Tarkista verenpaine... saattaa krea olla koholla.

Lopeta näin ekana terveellinen syöminen. Lähinnä jauhopitsaa ilman juustoja ja limuja, ei mitään vihanneksia, lihaa jne..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis särkeekö sulla nuppia kuitenkin myös? Itellä se saattaa olla lievänä, mutta kuitenkin maha lopettaa hommat jo puoli päivää ennen kuin oksetus tulee. Liittyy itsellä yleensä pitempään automatkaan etenkin, jos nesteytys on unohtunut. Sitten kun tajuaa virheen, on usein myöhäistä jo. Seuraavana päivänä onkin olo ankea.

Vierailija
4/23 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee tuollaista helposti esim. ennen ulkomaanmatkoja. Jännitän niin paljon kaikkea etukäteen. Pakkaamista, lentokentälle lähtemistä. Vasta lentokentälle tai viimeistään kohteeseen päästyäni olo alkaa helpottaa.

Pahimmillaan oksentelin 2 viikkoa päivittäin ennen reissua, ja laihduin 5 kiloa :(

Vierailija
5/23 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Triggers

Although some patients know of nothing that triggers attacks, many identify specific circumstances that seem to bring on their episodes. Colds, flus and other infections, intense excitement (birthdays, holidays, vacations), emotional stress and menstrual periods are the most frequently reported triggers. Specific foods or anesthetics may also play a role.

Vierailija
6/23 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo saattaa olla perinnöllistäkin. Minun äidilläni on ollut tuota siihen asti kun jäi eläkkeelle.

Nyt minulla aikuisena, ja sisaruksellani oli teini-iässä.

Olen lukenut jostain että henkilöllä joka kärsii tästä, on yleensä ollut myös pitkää poskiontelotulehduskierrettä taustalla, sekä migreeniä.

Vierailija
7/23 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän oksennussyndrooman eli CVS:n sivuoireina saattaa myös olla pitkään jatkunnutta ärtyneen suolen oireyhtymää sekä refluksia.

Vierailija
8/23 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanninkielisellä sivustolla lukee että henkilö joka kärsii tästä, niin hänellä suurempi riski sairastua myös masennukseen, ahdistuneisuushäiriöön tai paniikkihäiriöön.

Vierailija
9/23 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syklinen oksenteluoireyhtymä. Kuulostaa juuri siltä mistä minä olen kärsinyt vuosikausia. Koen muina kuin kohtausaikoina olevani täysin terve ja energinen, mutta noiden kohtausten aikana pelkään ja joskus jopa toivon kuolevani, olo on niin hirveä.

Minua on tutkittu tähystyksillä ja kuvantamalla paljonkin parin viime vuoden aikana, mitään ei ole löytynyt. Veriarvot hyvät, verenpaine matala. En tupakoi enkä käytä alkoholia. Minkä lääkärin alaa tämä oireyhtymä on, olen ollut sisätautilääkärin hoidossa.

Vierailija
10/23 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi oksentelu kun töissä oli paljon projekteja meneillään ja tuntui siltä etten selviä niistä ennen lomia. Oksentelin monta päivää ja jouduin tiputukseen kahtena päivänä kun menetin paljon nesteitä kun mikään ei pysynyt sisällä. Olin paniikissa ja luulin että minulla on syöpä vähintäänkin. Kaksi lähisukulaista ja yksi läheinen työkaveri kuolivat syöpään puolen vuoden sisään, samoihin aikoihin kun minulla tuo työn aiheuttama stressi ja jatkuva liika työkuorma päällä.

Minulta otettiin kaikki mahdolliset veri-, uloste- ja virtsakokeet, tehtiin tähystykset vatsalaukkua myöten ja röntgen, ultra sekä viipalekuvaukset, mutta mitään poikkeavaa ei löytynyt mistään. Olin terveyskeskuksessa tutkittavana päivän ja aluesairaalassa kaksi päivää. Ensin luultiin että minulla on jokin pitkittynyt vatsatauti tai että olisin saanut pöpön ulkomailta, vaikka olin ollut Kanadassa kahden viikon ajan 8 kk aiemmin kun oksentelu alkoi, enkä ollut sairastellut siellä tai sen jälkeen.

Lopulta tämä kuitattiin työuupumukseksi ja sain kuukauden sairaslomaa. Tuntuu siltä että jäin yksin tämän tautini kanssa ja aloin etsiä vastauksia netistä ja tämä oksenteluoireyhtymä vaikuttaisi olevan se josta kärsin. Onko Suomessa lääkäreitä jotka ylipäätään tutkivat tätä tautia?

Vierailija
11/23 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syklinen oksenteluoireyhtymä. Kuulostaa juuri siltä mistä minä olen kärsinyt vuosikausia. Koen muina kuin kohtausaikoina olevani täysin terve ja energinen, mutta noiden kohtausten aikana pelkään ja joskus jopa toivon kuolevani, olo on niin hirveä.

Minua on tutkittu tähystyksillä ja kuvantamalla paljonkin parin viime vuoden aikana, mitään ei ole löytynyt. Veriarvot hyvät, verenpaine matala. En tupakoi enkä käytä alkoholia. Minkä lääkärin alaa tämä oireyhtymä on, olen ollut sisätautilääkärin hoidossa.

Minulla on oksentelujaksojen aikana aina matala verenpaine mutta verensokeri hieman koholla. Muulloin nämä arvot ovat normaalit.

Juon korkeintaan 1-2 lasia viiniä viikossa ja ruuan kanssa eli alkoholi ei ole ongelma, se aiheuttaa joskus toispuoleista migreeniä joten siksi olen varovainen. En tupakoi enkä olen koskaan tupakoinut.

Kahden oksentelujakson jälkeen aloin saada paniikkikohtauksia ja sain sitä varten Opamoxit, joita olen ottanut korkeintaan kerran kuukaudessa. Pahoinvointioireisiin sain suussa nopeasti liukenevia pahoinvointitabletteja ja vatsan rentouttamiseen Librax-tabletteja joita otan kun tiedän että jännittävä tilanne edessä, koska minulla menee usein maha sekaisin oksentelunjakson yhteydessä.

Noihin jännittäviin tilanteisiin ei beetasalpaaja nimittäin auta yhtään, se vetää vaan verenpainetta matalammaksi joten alan voimaan pahoin siitä ja minua huimaa.

Vierailija
12/23 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hop

Vierailija
13/23 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita joilla tämä?

Vierailija
14/23 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkaa tämä jos jotain epämiellyttävää tiedossa, eli saatan oksennella muutaman päivän jopa putkeen.

Esimerkiksi jos pitää käydä entisellä kotipaikkakunnallani pahasti alkoholisoituneen isäni luona koska en ikinä tiedä millainen vastaanotto on. Joko hänellä lievä laskuhumala ja kertoo pitkän matkan ajettuani että hänellä ollut ikävä, on niin tuiskeessa ettei tunne minua tai ketään muutakaan seurueessamme ja sammuu vaan, tai raivoaa ja käskee painua v-ttuun jos viinat vähissä.

Vierailija
15/23 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ollut tuota lapsesta saakka. Mitä vapaammaksi ja rennommaksi oloni tunnen, kuten esim lomalla, sitä vähemmän tai ei ollenkaan tuota esiintyy. Tiukassa paikassa taas voin oksentaa kohtauksittain päivittäin. Tai oikeastaan ennen oli noin, elämän leppoistaminen on parantanut tilannettani, tänä vuonna en ole vielä oksentanut kertaakaan ja viime vuonnakin vain noin 40 kertaa (laskin juuri kalenterista).

Vierailija
16/23 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä on ilmeisesti tutkittu enemmän lapsilla, eli lapset saattavat alkaa jännittää ja oksennella esim. kouluun tai harrastuksiin lähtiessä, tai jos jotain odottamattomia tilanteita tulee.

Varmaan melkein yhtä yleinen aikuisilla mutta aikuiset saattaa ehkä pistää sitä huonoa oloa ja oksentelua vatsapöpön piikkiin, vaikkei siitä olisi ollenkaan kyse?

Muistan lukeneeni tästä "vatsamigreenistä" vasta joitakin vuosia sitten.

Vierailija
17/23 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo voi myös olla merkki burnoutista.

Vierailija
18/23 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä alan lääkärit tietäisivät tästä parhaiten, vai onko tämäkin monta kymmentä vuotta vanha tauti vielä uusi juttu täällä Suomen takahikiällä?

Vierailija
19/23 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.cvsanordic.net

Pohjoismaiden yhteinen potilasyhdistys.

Vierailija
20/23 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi loma eilen ja saman tien alkoi oksentelu kun stressi ei vapautunutkaan ja hätäilin loppupäivän töiden kimpussa. Reseptilääke Primperan ei auta yhtään pahoinvoinnin estoon vaan pikemminkin lisää pahoinvointia, apteekin hyllystä saatava Marzine sen sijaan auttaa jokseenkin hyvin mutta reseptilääke Zofran on paras, sitä käytetään syöpäpotilailla sysostaattihoidon aiheuttamaan pahoinvointiin. Käytän noita myös migreenikohtauksen aikaan migreenitäsmälääkkeen kanssa jottei pahoinvointi alkaisi, sillä jos alan oksennella niin ruoka ei maistu pariin päivään ja menen todella heikkoon kuntoon. Kuin krapula x 10! Ei kivaa.