Asiattomin kommentti mitä lääkäri/hoitaja on sanonut sinulle?
Itse menin joskus vuosia sitten Terveystaloon psykiatrille, kun oli ollut jo pidemmän aikaa masennusta ja mietin että koska pää sekoaa totaalisesti. Jonkin aikaa kun olin kertonut siinä asioitani niin tämä toteaa että "et sä kyllä masentuneelta vaikuta", viitaten siihen että ulkonäkö ym oli siisti. En muuten varannut toista aikaa.
Outoa että ammattilainen möläyttää noin, vaikka tottakai masennus vaikuttaa niin ettei aina jaksa huolehtia itsestään, mutta olisko ollut parempi että olisin käyttänyt jo pari kuukautta samoja haisevia vaatteita ja hiukset takkupallona? Mitään mahdottoman erikoista mulla ei ollut päällä, vaan ihan perus farkut ja tavallinen musta takki.
Ja kyllähän myös miljonäärijulkkiset tekee itsemurhia, vaikka muiden silmissä niiden elämä on olevinaan täydellistä.
Kommentit (996)
Lääkäri kirjasi (ei siis sanonut) kouluterveydessä kun menin flunssaoireiden vuoksi, että anorektisen laiha. Kyllä, olin liiankin laiha, mutta mitään syömishäiriöön viittaavaakaan ei koskaan ole ollut eikä lääkärin kanssa puhuttu mitään koostani.
Olin menossa sterilisaatioon, jota ennen täytyi käydä verikokeissa. Verinäytteitä ottava hoitaja tiedusteli että jaahas, lapset on sitten jo tehty. Vastasin että ei ole tehty ainuttakaan. Siitähän riemu repesi ja alkoi kauhistelu että miten noin nuorelle (34) ja lapsettomalle tehdään sterkka. Itse lähinnä huvitti mutta ehkä olisi pitänyt tehdä joku kantelu asiattomasta ämmästä.
”Sinuahan pojat juoksee diskossa pakoon!” ilmoitti eläkeikää lähestyvä mieslääkäri, kun menin näyttämään silmäni vieressä jo jonkin aikaa ollutta paisetta, joka painoi silmää kiinni. Olin yläasteikäinen.
Huomaa joistakin kommenteista, että potilaat / asiakkaat eivät ole ymmärtäneet lääkärin huumoria ollenkaan. Olette totisisia torvensoittajia.
Lääkäri voi yrittää keventää tilannetta huumorilla, etenkin jos näkee, että potilas jännittää tai pelkää.
Hyvä esimerkki on tuo nron 924 kommentti: Sinuahan pojat juoksee discossa piiloon.
Tuohan on ilmiselvää leikkisyyttä, huumoria, vitsi.
Vaikka toisaalta kyllä käsitän, että yläkoulussa oleva nuori on herkimmällään ulkonäkönsä kanssa, ja otti siksi tuon loukkauksena ehkä jopa pilkkana.
Itse kävin pitkään terveyskeskuksessa erään lääkärin luona, joka tosinaan vitsaili ja ns. heitti huulta.
Se kyllä rauhoitti ja rentoutti tilannetta, paljonkin. Ikävä kyllä hän lähti sitten suuremmille markkinoille töihin. Niinkuin terveyskeskuslääkärit yleensä usein lähtevät.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa joistakin kommenteista, että potilaat / asiakkaat eivät ole ymmärtäneet lääkärin huumoria ollenkaan. Olette totisisia torvensoittajia.
Lääkäri voi yrittää keventää tilannetta huumorilla, etenkin jos näkee, että potilas jännittää tai pelkää.
Hyvä esimerkki on tuo nron 924 kommentti: Sinuahan pojat juoksee discossa piiloon.
Vaikka toisaalta kyllä käsitän, että yläkoulussa oleva nuori on herkimmällään ulkonäkönsä kanssa, ja otti siksi tuon loukkauksena ehkä jopa pilkkana.
Itse kävin pitkään terveyskeskuksessa erään lääkärin luona, joka tosinaan vitsaili ja ns. heitti huulta.
Se kyllä rauhoitti ja rentoutti tilannetta, paljonkin. Ikävä kyllä hän lähti sitten suuremmille markkinoille töihin. Niinkuin terveyskeskuslääkärit yleensä usein lähtevät.
Taitoa on osata mitoittaa huumori asiakkaan tai potilaan mukaan. Aistia, kannattaako tämän kanssa pysytellä asialinjalla vai voiko heittää vaikka vähän hurjempaakin huumoria.
Nykyisinhän se idea näissä hoitaja/ lääkärikäynneissä on se, että nämä alkavat jo periaatteesta väittää potilaalle vastaan, oli asia mikä hyvänsä. Tavoitteena on "selättää" potilas ja mitätöidä auttamisvelvollisuus, koska siinähän joutuu tekemään työtä! Terveydenhuollossa on ajettu alas amnatillisuus, luotettavuus ja inhimillisyys. Kuinka kukaan noista enää kehtaa sanoa työskentelevänsä esim. sairaanhoitajana. Kannattaisi olla hiljaa ainakin vapaalla.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisinhän se idea näissä hoitaja/ lääkärikäynneissä on se, että nämä alkavat jo periaatteesta väittää potilaalle vastaan, oli asia mikä hyvänsä. Tavoitteena on "selättää" potilas ja mitätöidä auttamisvelvollisuus, koska siinähän joutuu tekemään työtä! Terveydenhuollossa on ajettu alas amnatillisuus, luotettavuus ja inhimillisyys. Kuinka kukaan noista enää kehtaa sanoa työskentelevänsä esim. sairaanhoitajana. Kannattaisi olla hiljaa ainakin vapaalla.
Tähän on pakko sanoa, että itse olen saanut aina apua terveydenhuollosta sitä pyytäessäni.
Oma kokemukseni on ollut yksityisellä enemmänkin päinvastainen, eli helposti laitetaan tutkimuksiin, jotka eivät ole olleet mielestäni tarpeellisia. Aivan kuten kardiologikin totesi tarkistuskäynnilläni, että olisin jo menettänyt tajuni treenatessa, jos huvänlaatuiseksi todettu sivuääni olisi todella haitallinen. Treenaan viikottain kovilla sykealueilla ja en ollut koskaan sivuääntä todennut. Mutta kyllähän minä toki kävin, kun suositeltiin, kun onhan minulla vain yksi sydän...
Julkisella toki meininki on vähän erilaista ollut ja olen päivystyksessä saanut odotella parikin tuntia keskellä yötä, kun ainoa tapa oli Saad happea pitämällä kurkussa olevien kystien vuoksi päätä ylöspäin - ilman, että ketään kiinnosti kysyä vointia. Olisi varmaan päässyt nopeammin hoitoon, jos olisin laskenut pään alas ja lopettanut hengittämisen.
Vierailija kirjoitti:
En ole menossa katsomaan koomikon esitystä vaan lääkäriin ja koen todella asiattomana, jos lääkäri alkaa v""lla että tuota naamaahan juoksee norsutkin karkuun.
Vierailija kirjoitti:
Menin uusittamaan unilääkereseptiä YTHS:lle. Sisällä istui tosi kyyninen vanha mieslääkäri, joka mittasi varpaista hiuksiin ja tokaisi ennen kuin ehdin edes istuutua "No, sä varmaan haluat lihavuusleikkaukseen." Hiemanko menin hämilleni, BMI joo 39, mutta kyllä sain ihan liikuntaa lisäämällä painon kuriin. Enkä ollut edes ilmoittautuessa maininnut mitään paino-ongelmista, se oli siinä elämänvaiheessa ihan toissijaista.
Otaniemen YTHS olin lääkärillä, kun selkä oli alkanut olla kipeä ja särki alaselästä.
Diagnoosi oli, että olen niin lihava, että selkä ei kestä. Kiitos näkemiin.
Olin silloin reilu parikymppinen teekkari ja tuo veti itsetunnon tosi alas. Selkä ei ole mihinkään muuttunut, vaikka painoa on välillä ollut vähän ja välillä vähän enemmän. Vuosi vuodelta kipeämpi selkä. En tosin enää siitä lääkäriin mene. En ole koskaan ollut oikeasti sairaalloisen lihava.
Vierailija kirjoitti:
Olin ala-asteen viimeisillä luokilla. Jouduin jostain syystä menemään lääkärin, en muista yhtään minkä takia. Olin kuitenkin jo sen verran iso poika, että vaikka isäni kyllä vei minut autolla lääkäriin, menin yksin vastaanotolle ja puhuin asiani. Lääkäri antoi minulle jonkin esitteen jossa kerrottiin jatkotoimenpiteistä tai vastaavaa, ja kysyi: "Osaatko sä jo lukea?" Olin täysi ällistynyt. Vieläkin, vuosien takaa muistan kuinka loukkaantunut olin. Olin sen kokoinen lapsi kuin ikäiseni, melkein yläasteikäiset lapset muutenkin. Lukea osasin ennen kuin menin kouluun. Mitä ihmettä tuo lääkäri mahtoi ajatella?
Nykyään 15% peruskoulun päättävistä ei osaa Suomessa lukea. Ei mitenkään asiaton kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pappa kirjoitti:
VAIMONI (58v)TYÖVUOROON MENNESSÄ TUNSI RINTAKIPUA ja VASEMMAN KÄDEN VAPINAA HÄN MENI HERVANNAN ARVAUS-KESKUKSEEN HAKEMAAN APUA PUHEEN SAMMALTAESSA - ILMOTTAUTUMIS-LUUKULLA HOITAJA KÄSKI JONON PÄÄHÄN NIIN HOITAJA KATSOO TARVIIKO LÄÄKÄRIÄ (10hengen jono)VAIMONI AJOI TAUSSIN-ENSIAPUUN ja LAITETTIIN HETI LIUOTUS-HOITOON🌹PELASTUI,
Vaimosi oli väärässä paikassa. Hervannan terveysasemalla ei ole päivystystä, vain ajanvarausvastaanotto. Pikkusen uhkarohkeeta kyllä on lähteä aivoinfarktioireissa itse ajelemaan pitkin kaupunkia.
Aivoverenkiertohäiriötä epäiltäessä ei saa koskaan lähteä ajamaan autoa!!!! Luulisi nyt jokaisen vastuullisen aikuisen tämän tietävän.
Mikäs se vaihtoehto on? Soittaa 112, kun puhe on puuroa ja tulkitaan pilasoitoksi?
Kyllä se ainoa mahdollisuus siinä kohtaa selvitä on ajaa sairaalan päivystykseen. Jos käy huono säkä, eivät sielläkään tajua oireita. Enolleni kävi niin, ajoivat vaan pois kun oli ollut vähän kännissäkin, kun aivoverenvuoto iski, ja hänen vaimonsa vei sinne - käskivät tuoda ukon takaisin, kun on selvinnyt. Ei koskaan selvinnyt siitä, vaikka eli vielä muutaman vuoden vihanneksena palvelutalossa.
Ajanvaraus-kerberos totesi, että yskiminen voi joskus sattua, kun halusin aikaa lääkärille sen jälkeen, kun rinnassa rusahti äänekkäästi yskiessä ja sen jälkeen kaikki yskiminen oli yhtä tuskaa. En antanut periksi ja sain ajan päivän lopuksi. Kun sitten vihdoin pääsin kertomaan lääkärille tuosta ongelmasta, hänen kommenttinsa oli, että sinut olisi pitänyt laittaa heti kuvattavaksi ja heidän kuvauspaikkaansa ei sinä päivänä enää ehtinyt. Monen monta kertaa kävin sitten lääkärissä(pari olisi jäänyt väliin, jos olisi heti hoitunut kaikki) ja monta viikkoa meni lääkkeitä syöden ja yskien mahdollisimman tasaisesti kylkeä pidellen.
Vierailija kirjoitti:
Kävin nuorena ensimmäisessä koloskopiassa, ja tutkimus sattui niin paljon että itkin koko toimenpiteen aikana. Vanhempi naishoitaja tokaisi "nyt sun täytyy lopettaa se itkeminen, tämä ei VOI sattua noin paljon".
Tunsin itseni niin nöyrytetyksi ja huonoksi potilaaksi että pyysin jälkikäteen vielä anteeksi että olin ollut hankala (!!)
Arvaatkaa jos minulle tarjottiin yhtään kivunlievitystä? Ei.
Onneksi tajusin jälkikäteen ettei se ollut minä joka oli "hankala". Tähystyksiä on ollut kymmeniä sen jälkeen ja kaikki lääkityksellä. Onneksi!
Anteeksi tämä huumorin kukkanen, mutta kun koloNOskopia on se peppuun tehtävä tutkimus, niin koloskopia lienee toinen nimitys gynellä käynnille..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
47kg kirjoitti:
Keuhkojen rtg hoitaja ”ei tässä mitään röntgeniä tarvita,taskulamppu riittäis. Kun oot noin laiha” ei onneksi ollu keuhkokuume....
Olin jälkitarkastuksessa keuhkokuumeen jälkeen. Epikriisiin oli kirjoitettu; hoikka nainen. En oikein tiedä miten paino siihen liittyi. Vai liekö nykyään niin harvinaista olla hoikka, että pitää ihan erikseen mainita. Lääkäri tosin oli hyvinkin ylipainoinen...
Lääkärit aina merkkaa ylös ulkonäön. Siitä puhuttiin jo ihan alussa.
Tuolla jää kiinni se, että vahingossa mennyt kommentit ihan väärälle potilaalle. Siksi kirjoitetaan suunnilleen, minkänäköisestä potilaasta kyse (mies/nainen, laina/läski, lyhyt/pitkä, erikoistuntomerkkejä). Jos sitten tulee potilaakse nainen, jolla potilaskertomuksessa "pitkä mies", niin todennäköisesti kertomus ei ole hänestä.
Vierailija kirjoitti:
Olin menossa sterilisaatioon, jota ennen täytyi käydä verikokeissa. Verinäytteitä ottava hoitaja tiedusteli että jaahas, lapset on sitten jo tehty. Vastasin että ei ole tehty ainuttakaan. Siitähän riemu repesi ja alkoi kauhistelu että miten noin nuorelle (34) ja lapsettomalle tehdään sterkka. Itse lähinnä huvitti mutta ehkä olisi pitänyt tehdä joku kantelu asiattomasta ämmästä.
Ei tuo ollut asiatonta vaan toteamus siitä, että lapset on nyt sit tehty. Sehän on fakta, vaikka toki jos munasarjoja ei poisteta, ei 100% ehkäisykeino. Sit taas tuo ihmettely, niin, aika luonnollinen reaktio sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
47kg kirjoitti:
Keuhkojen rtg hoitaja ”ei tässä mitään röntgeniä tarvita,taskulamppu riittäis. Kun oot noin laiha” ei onneksi ollu keuhkokuume....
Olin jälkitarkastuksessa keuhkokuumeen jälkeen. Epikriisiin oli kirjoitettu; hoikka nainen. En oikein tiedä miten paino siihen liittyi. Vai liekö nykyään niin harvinaista olla hoikka, että pitää ihan erikseen mainita. Lääkäri tosin oli hyvinkin ylipainoinen...
Lääkärit aina merkkaa ylös ulkonäön. Siitä puhuttiin jo ihan alussa.
Tuolla jää kiinni se, että vahingossa mennyt kommentit ihan väärälle potilaalle. Siksi kirjoitetaan suunnilleen, minkänäköisestä potilaasta kyse (mies/nainen, laina/läski, lyhyt/pitkä, erikoistuntomerkkejä). Jos sitten tulee potilaakse nainen, jolla potilaskertomuksessa "pitkä mies", niin todennäköisesti kertomus ei ole hänestä.
Tähänhän se perustuu joo, mutta ohjeistuksessa sanotaan kyllä hyvin selvästi, että koosta ei tulisi kirjata mitään, painosta siis, se kun saattaa muuttua. Siksi kirjataan yleensä ikä ja sukupuoli. Tämän vuoksi lääkäri tarkistaa aina myös nimen ihan ensin.
Lääkäri kysyi painoani ja sanoin että 80kg, lääkärin suu väänty pilkalliseen pikku hymyyn ja totesi että nyt käski tulla vähän kaunisteltua totuutta! Siis mitä he""ttiä?! Menin sitten puntariin ja painoin 79kg, lääkäri tuumasi vain ettei olisi uskonut.
Vierailija kirjoitti:
”Sinuahan pojat juoksee diskossa pakoon!” ilmoitti eläkeikää lähestyvä mieslääkäri, kun menin näyttämään silmäni vieressä jo jonkin aikaa ollutta paisetta, joka painoi silmää kiinni. Olin yläasteikäinen.
Ja oikeassa oli joten mikä siinä on asiatonta? Et kestä totuutta?
Nuori naislääkäri pyysi ottamaan paidan pois ja kun sain paidan yltäni hän kysyi käytänkö anabolisia steroideja. No ei tässä mitään asiatonta ollut, olin todella otettu koska hän kiinnitti huomion lihaksiini ja hymyilin kuin idiootti koko loppupäivän. Halusin kuitenkin kertoa tämän teille koska tulen muistamaan tämän kohteliaisuuden ikuisesti. M49
—————————-
Menin itse rintojen arkuuden ja kyhmyisyyden vuoksi Terveystalolle. Hoitaja laittoi selälleen ja tunnusteli rintoja, jotka valuvat selällä maatessa ”kainaloihin”. Kommentoi että ei sinulla oikein ole edes rintoja joita tunnustella.