Asiattomin kommentti mitä lääkäri/hoitaja on sanonut sinulle?
Itse menin joskus vuosia sitten Terveystaloon psykiatrille, kun oli ollut jo pidemmän aikaa masennusta ja mietin että koska pää sekoaa totaalisesti. Jonkin aikaa kun olin kertonut siinä asioitani niin tämä toteaa että "et sä kyllä masentuneelta vaikuta", viitaten siihen että ulkonäkö ym oli siisti. En muuten varannut toista aikaa.
Outoa että ammattilainen möläyttää noin, vaikka tottakai masennus vaikuttaa niin ettei aina jaksa huolehtia itsestään, mutta olisko ollut parempi että olisin käyttänyt jo pari kuukautta samoja haisevia vaatteita ja hiukset takkupallona? Mitään mahdottoman erikoista mulla ei ollut päällä, vaan ihan perus farkut ja tavallinen musta takki.
Ja kyllähän myös miljonäärijulkkiset tekee itsemurhia, vaikka muiden silmissä niiden elämä on olevinaan täydellistä.
Kommentit (996)
Ei niinkään kommentit vaan tylyys. Asiat voi sanoa monella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli toinen keskenmeno peräkkäin. Menin yöllä päivystykseen runsaan verenvuodon takia. Lääkäri oli kai jostain herätetty kesken unien, kun hän oli tosi ärtynyt, ei edes tervehtinyt vaan yritti lykätä sormet sisään tunnustellakseen kohtua. Minua itketti kovasti toivotun raskauden todennäköinen keskeytyminen, enkä varmaankaan ollut kovin rento. Lääkäri tiuskaisi: "lopeta se itkeminen, että saan tutkittua, kun kerran tänne tulin". Hoitaja katsoi minua lohduttavasti ja kuin anteeksipyytäen tuon äijän puolesta. Voitte arvata, pystyinkö lopettamaan itkun. Lääkäri ronkki aikansa, lopulta veti hanskat pois käsistään sanoen: "kuollut se on" ja lähti menemään.
Tällä järjellä tekisin valituksen, silloin olin niin murheen murtama, etten jaksanut ajatella moista.
Mulla samoin oli keskenmeno ja menin verenvuodon vuoksi sairaalaan. Itketti kovasti ja olin hädissäni. Kun lääkäri oli saanut sikiön käsiinsä ja heitti sen kaarimaljaan, kysyin näkyykö siitä, kumpiko se olisi ollut. Mieslääkäri sanoi: Ei näistä mökkyröistä mitään näe! Jouduin sitten vielä osastolle, jossa viereisellä sängyllä oli tyttö, jolle oli tehty abortti, koska hän ei halunnut enää kolmatta lasta. Oli äitienpäivän aatto. Siellä kyllä hoitajista huomasi, että häntä kohdeltiin kylmemmin kuin minua. Mutta "mökkyrääni" itkin kauan. Sen jälkeen sain kyllä lapsen myöhemmin.
"Ohhos mitkä jalkalihakset...anteeksi, se oli asiatonta...", sanoi kanditypykkä punastellen kun menin hakemaan lääkärinlausuntoa kapiaiskoulun pääsykoetta varten ja olin juuri riisuuntunut kalsareilleni (olisi pitänyt jättää se aamupunttis väliin varmaan kun jäi pumppi päälle...)
Ei sinänsä törkeää, mutta hauskaahan se oli nähdä että ammatillinen ote karisi hetkeksi ja sen takaata paljastui normaali nainen mielihaluineen. Varmaan joku ovispanetus tms...
Mitä mustaa sinulla on jaloissa? Nukkaa on ei paskaa älä hyvä lääkäri pelkää!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sun pitäisi tehdä jotain noille sun selluliiteille, sanoi mieslääkäri kun tutki luustoani osteoporoosin vuoksi.
Tän on oltava provo. Onhan?!
Vierailija kirjoitti:
"Ohhos mitkä jalkalihakset...anteeksi, se oli asiatonta...", sanoi kanditypykkä punastellen kun menin hakemaan lääkärinlausuntoa kapiaiskoulun pääsykoetta varten ja olin juuri riisuuntunut kalsareilleni (olisi pitänyt jättää se aamupunttis väliin varmaan kun jäi pumppi päälle...)
Ei sinänsä törkeää, mutta hauskaahan se oli nähdä että ammatillinen ote karisi hetkeksi ja sen takaata paljastui normaali nainen mielihaluineen. Varmaan joku ovispanetus tms...
Ööh, ei ole kyse panetuksesta, jos nainen kehuu lihaksia. Naiset kehuvat yhtälailla toisiaan, eikä siinä ole mitään seksuaalisia taka-ajatuksia.
Onko miehet tosiaan näin putkiaivoisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööh, ei ole kyse panetuksesta, jos nainen kehuu lihaksia. Naiset kehuvat yhtälailla toisiaan, eikä siinä ole mitään seksuaalisia taka-ajatuksia.
Puhupa nyt vain omasta puolestasi.
T. Nainen
Nuorena tyttönä lääkäri huomautti lievästä ylipainosta. Sanoi, että annas kun arvaan. Tulit hissillä portaiden sijaan. Ja olin käyttänyt portaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhupa nyt vain omasta puolestasi.
T. Nainen
Toisin sanoen ilmeisesti putkiaivoja löytyy naisistakin ja ensimmäinen jo ilmoittautuikin?
T.eri
Vierailija kirjoitti:
Itse menin joskus vuosia sitten Terveystaloon psykiatrille, kun oli ollut jo pidemmän aikaa masennusta ja mietin että koska pää sekoaa totaalisesti. Jonkin aikaa kun olin kertonut siinä asioitani niin tämä toteaa että "et sä kyllä masentuneelta vaikuta", viitaten siihen että ulkonäkö ym oli siisti. En muuten varannut toista aikaa.
Outoa että ammattilainen möläyttää noin, vaikka tottakai masennus vaikuttaa niin ettei aina jaksa huolehtia itsestään, mutta olisko ollut parempi että olisin käyttänyt jo pari kuukautta samoja haisevia vaatteita ja hiukset takkupallona? Mitään mahdottoman erikoista mulla ei ollut päällä, vaan ihan perus farkut ja tavallinen musta takki.
Ja kyllähän myös miljonäärijulkkiset tekee itsemurhia, vaikka muiden silmissä niiden elämä on olevinaan täydellistä.
Itselläni on vähän samanlaisia kokemuksia. Musta tuntuu, että jos meinaa saada psykiatrin uskomaan masennukseen, niin pitää mennä vastaanotolle vaarilta perityissä reikäisissä verkkareissa, olla käymättä suihkussa kahteen viikkoon ja sanoa, että aikoo tehdä huomenna itsemurhan. Jos psykiatri kysyy, että mihin voimat riittävät, niin ei kannata vastata raahautuvansa kauppaan kerran viikossa, koska se tulkitaan suureksi jaksamisen osoitukseksi eli mistään masenuksesta ei tietenkään voi olla kyse, vaan ihminen on täysin työkykyinen.
Lääkäri kysyi, "Tiedätkö miksi AIDS leviää Afrikassa. Noku täällä tavataan joku kadulla niin sanotaan käsipäivää mutta siellä ne hyppää puskaan naimaan." Ja käyntini ei mitenkään liittynyt AIDSiin eikä afrikkaan.
Olin menossa raskaudenkeskeytykseen ja keskustelin lääkärin kanssa pettänen ehkäisymenetelmän vaihdosta. Sanoin etten tahdo kokeilla enää ainuttakaan e-pilleriä koska siihen mennessä ne olivat vain tuoneet tullessaan aina vain pahenevan aknen,15 lisäkiloa,selluliittia ja kyseisen ikävän tilanteen. Halusin kokeilla hormonittomia menetelmiä eli kuparikierukkaa.
Lääkäri totesi että ei varmaan sitten kannata hankkiutua raskaaksi jos ei tahdo "lisähormoneita" kehoonsa. Jep.sama asia. Kokemus itsessään oli sen verran traumaattinen jo että ei ole tullut mieleenkään "hankkiutua" raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On.
Hammaslääkäri totesi kerran, että saataisiin eräällä toimeenpiteellä "sinullekin nätti naama". Totesin tuimasti että tykkään naamastani ihan tällaisena, jolloin alkoi selittelemään mutkun mutkun..... Sama lääkäri paikatessaan naputteli etusormellaan minua otsaan hokiesaan "rauhottu, rauhottu" rasittavalla venäjän aksentilla. Lähdin täydessä raivossa kotiin ja vannoin itselleni ettei enää ikinä sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on vähän samanlaisia kokemuksia. Musta tuntuu, että jos meinaa saada psykiatrin uskomaan masennukseen, niin pitää mennä vastaanotolle vaarilta perityissä reikäisissä verkkareissa, olla käymättä suihkussa kahteen viikkoon ja sanoa, että aikoo tehdä huomenna itsemurhan. Jos psykiatri kysyy, että mihin voimat riittävät, niin ei kannata vastata raahautuvansa kauppaan kerran viikossa, koska se tulkitaan suureksi jaksamisen osoitukseksi eli mistään masenuksesta ei tietenkään voi olla kyse, vaan ihminen on täysin työkykyinen.
Voisi olettaa monien masennusdiagnoosien olevan hyvän näyttelemisen tulosta.
Monta kertaa on myötähäpeä ollut suuri kuunnellessa lääkärin loukkaavia möläytyksiä.
Joskus sanon potilaalle, joka itkee lääkärin lähdettyä tiehensä, että "hän nyt vain on vähän tuommoinen" tai "hänellä on omat tapansa ilmaista asiat". On totta, että liian empaattinen ei pidä olla niin että hukkuu siihen potilaan suruun, mutta ammattilainen osaa kyllä uida rantaan ja kannatella potilasta pinnalla tai ainakin pitää kädestä, eikä painaa pinnan alle upoksiin typerillä ja ilkeillä kommenteilla, jo valmiiksi sairasta ihmistä.
Niin se vaan on, että kaikista ei ole potilastyöhön kuten joku edellä sanoi. Itselle tämä on kutsumusammatti, joskus raskas mutta voi olla myös äärimmäisen palkitseva kun olen päässyt auttamaan ihmistä. Joskus se olen minä, joka pidättelee kyyneleitä eikä potilas. Välillä ilostakin.
Muistetaan aina mistä meille maksetaan ja ketkä sen palkan maksavat.
Sh
Lähinnä sitä, ettei yhtään ole kärsivällisyyttä / aikaa kuunnella sairauden taustoja... Keskeytetään tylysti ja olennainen info jää pois. Kiitos vain omalääkärisysteemin purkamisen. Koko lyhyt lääkäriaika menee sen itse asian kertomiseen mikä omalääkärille olisi jo aivan selvä, ja jatkuvasti keskeytetään ja ahdistetaan lähtemään - sitten lopuksi resepti käteen jos sinnekään.
Hei ja toivottavasti ei nähdä uudestaan. (tämä siis lääkärin taholta)