Asiattomin kommentti mitä lääkäri/hoitaja on sanonut sinulle?
Itse menin joskus vuosia sitten Terveystaloon psykiatrille, kun oli ollut jo pidemmän aikaa masennusta ja mietin että koska pää sekoaa totaalisesti. Jonkin aikaa kun olin kertonut siinä asioitani niin tämä toteaa että "et sä kyllä masentuneelta vaikuta", viitaten siihen että ulkonäkö ym oli siisti. En muuten varannut toista aikaa.
Outoa että ammattilainen möläyttää noin, vaikka tottakai masennus vaikuttaa niin ettei aina jaksa huolehtia itsestään, mutta olisko ollut parempi että olisin käyttänyt jo pari kuukautta samoja haisevia vaatteita ja hiukset takkupallona? Mitään mahdottoman erikoista mulla ei ollut päällä, vaan ihan perus farkut ja tavallinen musta takki.
Ja kyllähän myös miljonäärijulkkiset tekee itsemurhia, vaikka muiden silmissä niiden elämä on olevinaan täydellistä.
Kommentit (996)
Minulla oli mielenterveyden kanssa vaikeuksia. Kerroin kunnalliselle psykiatrille, että itsemurha pyörii mielessäni jatkuvasti. Psykiatrin vastaus: "Jos itsemurhaa ajattelet, niin mene kotiin ja tee itsemurha. Ei kuolema ole paha asia".
Joo...
Ei se vastaus minua harmittanut, ihmettelen vain miksi psykiatri noin sanoi. Ehkä psykiatri vain tahtoi minusta eroon. Tai ehkei hänen työnsä pätkääkään kiinnostanut häntä. Tai ehkä psykiatri ajatteli itsemurhaa vielä enemmän kuin minä.
Mutta sen opin, että kunnallisella puolella mielenterveyshoito on turhaa. Yksityiseen menisin jos olisin miljonääri. Mutta nyt sitten olen täysin vailla hoitoa.
Lihavuus on sillai kiva, että lääkärit ajattelee kaiken johtuvan lihavuudesta: minulla oli huimausta, muistiongelmia ja näköongelmia ja Mehiläisessä työskentelevä iäkkään puoleinen lääkäri päätti ottaa perusverenkuvan lisäksi ns. pitkän sokerin, eli HbA1c:n.
Tulosten tultua pitkäaikaissokerin HbA1c arvo oli tasan 30, joka vastaa noin arvoa 4,9 glukoosimittauksessa.
Lääkäriin mentyäni alkoi lääkäri väittää heti ensimmäisenä, että lihavuuteni on aiheuttanut diabeteksen ja minun pitää ehdottomasti mennä heti sairaalaan!
Minä ihmettelin, että ei varmasti ole diabetestä, ei ole suvussa kenelläkään vaikka isoja ollaankin, eikä minun huimaus-, näkö- ja muistiongelmat oikein taida viitata edes diabetekseen ja hän vain jatkoi, että "katso nyt itse, sinulla on sokerit 30, todella korkea!".
Pyysin häntä katsomaan netistä miten HbA1c arvoa luetaan ja aikansa ihmeteltyään pyyteli anteeksi ja sanoi, että taidanpa osata paremmin nämä asiat kuin hän :)
Lääkärin vaihto ja paremmat tutkimukset. Ongelmat johtuivat hypotyreoosista, eli kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Lääkitys kohdilleen ja kas, ongelmat katosivat.
Psykologiset testit hoitohenkilökunnalle, kiitos...
Mulla on äityi kantakalvon tulehdus pahaksi muutama vuosi sitten ja lääkäriaseman lääkäri halusi minun menevän parin käynnin jälkeen "omalle" työterveyslääkärille. Luuli päässä olevan vikaa, kun ei röntgenissä ja verikokeissa näkynyt mitään kummallista. Kuvasivat tosin vain toisen jalan ja toisessa jalassa oli sitten useampi luupiikki (eivät varsinainen kivun lähde, mutta oire jalan väärästä kuormituksesta). Ei ollut ensimmäinen kerta, kun vaivojani vähätellään ja niitä pidetään psyykkisinä oireina. Tai psyykkisiä oireita pidetään fyysisinä. Kummin vaan, niin apua on vaikea saada. Sinänsä omat kokemukseni ovat pieni verrattuna moniin muihin tässä ketjuissa olleisiin kohtamisiin.
Eka kerta gynellä, vähän alle parikymppisenä...
Totesin, että hyvä, olipas tuo nopeasti ohi.
Miesgyne: "No eipä sitä voi oikein pitkittääkään..."
Vähättelyä, piikittelyä, kyllästynyttä huokailua...
Valitusta omasta pitkästä päivästä.
Vierailija kirjoitti:
Nuorena kävin terveysasemalla valittamassa, että vatsani on jatkuvasti turvoksissa ja todella kipeä. Lääkäri sanoi: "Sellaista vaivaa ei voi olla kenelläkään. Sinulla on päässä vikaa." Muutama vuosi myöhemmin menin yksityisesti tutkimuksiin. Löytyi paha laktoosi-intoleranssi. Pää taisi parantua samalla tutkimuksella!
Normaalijärjellä varustettu ihminen kokeilee laktoositonta ruokavaliota jo ennen lääkärille menoa.
Nämä ensimmäisenä mielessä:
TT-hoitajan suorittama työhöntulotarkastus, n. 6 v sitten. Puhuttiin mm. ruokatavoista ja kyseli millaisia salaatteja/kasviksia syön. Kerroin ja hän oli tyytyväinen että myös tomaattia, todeten että hän aina sanookin että vanhenevien miesten kannattaa syödä edes sitä vaikkei muuta söisikään. Olin tuolloin n. 35 v. Jokainenhan meistä vanhenee, nyt kuulosti että olen saavuttanut jonkun rajan päästäkseni joukkoon. Hoitaja on muutaman vuoden minua nuorempi.
Saman hoitajan 5-vuotistarkastus viime vuonna. Puhuttiin mm. perheasioista, kerroin ettei ole kumppania eikä lapsiakaan menneisyydestä. Totesi että no kyllähän sellainen elämä toisille sopii. En jaksanut avautua että omana valintanako pidät ja luulet joudun karkottomaan perheenperustamishaluiset naiset.
Tuosta Turun YTHSn gynestä saisi tehtyä oman ketjun! Mulle hän sanoi että ei kirjoita pillerireseptiä koska olen liian vanha ja minun pitäisi jo tehdä lapsia. Hieno idea kun on 27-vuotias sinkku opiskelija! No, kirjoitti sitten kuitenkin kun en suostunut lähtemään ilman. Oli sitten huolissaan siitä että nyt saan kaikenlaisia tauteja kun paneskelen ympäriinsä. WTF!!!!
Jep, Turun YTHSn gynestä on tehty jopa lehtijuttu https://www.tylkkari.fi/kampus/yths-gynekologin-asiattomat-kommentit-as…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorena kävin terveysasemalla valittamassa, että vatsani on jatkuvasti turvoksissa ja todella kipeä. Lääkäri sanoi: "Sellaista vaivaa ei voi olla kenelläkään. Sinulla on päässä vikaa." Muutama vuosi myöhemmin menin yksityisesti tutkimuksiin. Löytyi paha laktoosi-intoleranssi. Pää taisi parantua samalla tutkimuksella!
Normaalijärjellä varustettu ihminen kokeilee laktoositonta ruokavaliota jo ennen lääkärille menoa.
Olet ihan pihalla. Normaali-ihminen ei voi jokaikisen oireen kohdalla itse veikata jokaikistä sairautta joka siellä taustalla voisi olla. Sitä varten sinne lääkärille mennään, että lääkäri tietää paremmin kuin normaali-ihminen veikkailee. Valitettavasti vain nykyään julkiselle lääkärille on turha mennä kun tekevät työnsä niin huonosti. Julkista lääkäriä parempi vaihtoehto on googlata kaikki oireet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon kommentin kirjoittaja kirjoitti "nuorena". Hän on voinut olla nuori 80-luvulla, jolloin laktoosi-intoleranssista vasta alettiin tietää jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon kommentin kirjoittaja kirjoitti "nuorena". Hän on voinut olla nuori 80-luvulla, jolloin laktoosi-intoleranssista vasta alettiin tietää jotain.
Ja Käypä Hoitona oli siedättää itsensä juomalla maitoa. Helvetinmoinen moka divertikkeleiden yms näkökulmasta (eli kun laktoosi päätyy suolistobakteereille, bakteereiden tuottamat aineenvaihduntatuotteet ~entsyymit aiheuttavat suolistolle haittaa).
Kyllä harmittaa lukea tätä. Pahoittelut kömpelöiden kollegojen puolesta. Tiedän, että noista möläytyksistä voi jäädä ikuiset henkiset arvet tai lääkäripelko.
Meissä on ihan ok-tyyppejäkin, jotka paitsi osaavat asiansa, kohtelevat myös kuin ihminen ihmistä. Mekin sairastamme joskus, eikä ole hyvä, jos lääkäri tylyttää ja on ilkeä vaikka olisi kuinka kiire tai "huono päivä". Olen itse muuten hyvin hankala potilas. Lääkärinä mielestäni mukava, ja potilaat ovat tuoneet myös kiitoskortteja (ei tietenkään tarvitse).
T. Lääkäri
Ei minulle, mutta yläasteikäinen tytär tuli kanssani lääkäriin, koska kärsi pahasta päänsärystä. Se oli jatkunut jo pitkään.
Lääkäri totesi sen kummemmin tutkimatta, että se on varmaan aivokasvain. Pelossa elettiin kunnes tuli tutkimustulos ettei ollut. Paljon vaarattomampi vaiva, en edes muista mikä.
Kyllä äidin pitäisi nyt nukkua enemmän, lapsi on täysin terve.
Lapsella laajalle levinnyt syöpä.
Itse olin 17-vuotiaana masennuksen ja paniikkihäiriön vuoksi virolaisella lääkärillä (johon kesken koulupäivän mielenterveyshoitajani minut vei), joka ei nähtävästi osannut lukea potilastietojani. Yhtäkkiä tämä naislääkäri alkoi selittämään nauraen "nyt valitset joko rankan lääkityksen tai osastohoidon, koska lääkäri on todennut bipon". Olin ensimmäistä kertaa lääkärillä asian tiimoilta, mutta olin ollut sairaanhoitajalla alkuarvioinnissa aiemmin ja ko. hoitaja oli kirjannut minun itseni kuvailleen oloa samankaltaiseksi kuin bipo. Itku kurkussa ja järkyttyneenä katsoin tätä nauravaa lääkäriä. Luojan kiitos sain mielenterveyshoitajalta apua inttämiseen, ettei siellä ole mitään lääkärin diagnoosia. Suostuin lopulta kevyen lääkityksen aloittamiseen ja vaihdoinpa samalla lääkäriäkin, joka totesi että tässä mitään bipoa ole, vaan masennus, paniikkihäiriö ja lievä add.
Ensimmäistä lasta odottaessani olin huolissani perussairaudestani, ja olin oikein odottanut sitä ainoaa neuvolalääkärin tapaamista jotta pääsen kysymään mieltäni vaivanneet kysymykset lääkäriltä. Lääkäri keskeytti tylysti kyselyni tiuskaisemalla, että heillä on täällä ihan oikeitakin ongelmia päihdeäitien kanssa.
Toisen lapsen odotuksessa neuvolassa havaittiin sikiöllä poikkeuksellisen korkea syke, joka ei ottanut laantuakseen vaikka lepäilin puoli tuntia, ja terveydenhoitaja lähetti polille katsottavaksi. Siellä minut tutkinut lääkäri haukkui minut tupakoinnista eikä edes kuunnellut kun vastasin, että en todellakaan polta, kyllä täytyy tämän johtua jostain muusta. Sama lääkäri raivosi myös kätilölle, joka kesken tutkimusteni tuli kysymään mitä tehdään, kun osastolle oli saapunut nainen, jolle oli päätetty synnytystavaksi sektio mutta jonka synnytys olikin jo alkanut.
Sanoiko ihan noilla sanoilla että päässä vikaa?
Miten muuten ei joku vuosienkaan aikana itse tajua, jos vatsakipu johtuu laktoosi-intoleranssista? Itse osasin kyllä laskea yhteen yksi plus yksi, kun vatsassa kiersi maitotuotteiden nauttimisen jälkeen. Mitään lääkäriä en siihen tarvinnut.
Uusavuttomat tyhmyrit kuormittavat terveydenhuoltoa, ja ovat ensimmäisinä valittamassa lääkäreistä.