Miten niin muka terveellinen ruoka on kallista?
En ymmärrä yhtään, millaiset ihmiset pitää terveellistä ruokaa kalliina. Sellaisetko, jotka joku netin "ruokaguru" on aivopessyt vaatimaan lautaselleen macaa, lucumaa, pakuria, spirulinaa ja kymmeniä muita superfoodeja? Vai sellaiset, jotka kuvittelee terveellisen ruokavalion koostuvan mainosmiesten rummuttamasta jugurttijuomasta, vitaminoidusta speltti-sahramileivästä jonka päällä on islantilaista avokado-persilja-kevytlevitettä jne.?
Mulla normaali 500-600 kcal sisältävä ateria maksaa harvoin edes euroa, vaikka syön terveellisesti ja monipuolisesti virallisten suositusten mukaan. (Tässä täytyy kai huomauttaa, ettei suosituksia ole tarkoitettu yksilö- vaan väestötasolle. Esim. mun ei tarvitse rajoittaa kananmunien syömistä mitenkään erityisesti, koska ne ei nosta kolesteroliarvojani (testattu on).)
Söin tänäänkin rypsiöljyssä paistettuja linssejä, sipulia ja paprikaa täysjyväriisin, hapankaalin, maidon ja pienen persimonin kera. Eilen kevyesti pannulla käytettyjä munia, sipulia, porkkanaa ja parsakaalia paputahnalla höystetyn ruisleivän ja klementiinin kera. Huomenna olisi tarkoitus tehdä mustapapukeittoa. Halpaa ja terveellistä, eikä lainkaan vaivalloista valmistaa.
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle kelpaa se kellastunut parsakaali?
Avokado on kiistämättä erittäin terveellistä.
Samoin saksanpähkinät.
Samoin kalat monipuolisesti syötynä (ei silakka).
Mustikat ovat erittäin terveellisiä (ei en poimi itse enkä omista kuin pienen pakastinloleron).Mikään näistä, varsinkaan kalat, eivät ole halpaa ruokaa.
Mitään noista ei tarvita terveelliseen syömiseen.
Suomalaiset tomaatit kesällä on pahempia kuin valikoidut ulkomaiset terttutomaatit tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin saksanpähkinät.
Mustikat ovat erittäin terveellisiä (ei en poimi itse enkä omista kuin pienen pakastinloleron).Mikään näistä, varsinkaan kalat, eivät ole halpaa ruokaa.
Sori vaan mutta kalat, pähkinät ja marjat vaan on terveellisintä mitä nykytietämyksen mukaan voi syödä!
Paistetut muikut ovat kaikkea muuta kun terveellistä! Pääosin käristettyä voita ja jauhoja. Erittäin vähän kalan rasvahappoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söin tänäänkin rypsiöljyssä paistettuja
Onko Alzheimer, muistiongelmat ja läskistyminen mielestäsi terveellistä?
https://www.nature.com/articles/s41598-017-17373-3
Oliiviöljyä tilalle, mutta se on heti 3-4 kertaa kalliimpaa.
Luuletko minua hiireksi? Hiirillähän tuo tutkimus tehtiin, ja kuten siinä sanottiin, siitä ei voi vetää mitään ihmisiä koskevia johtopäätöksiä. Kaiken lisäksi kyse on vain yhdestä yksittäisestä tutkimuksesta, jota tulee tarkastella osana paljon laajempaa tutkimusten joukkoa.
Missähän siellä tutkimuksessa sanotaan, ettei voisi vetää johtopäätöksiä ihmisiin? Tietenkään hiiri ei ole ihminen, mutta silti olisi aivan typerää olla huomioimatta tällaista tutkimusten sen perusteella.
Missäs tutkimusjoukossa rypsiöljy sitten ei ole aiheuttanut Alzheimeriä?
Abstraktissa sanottiin jo selvästi, että näyttö ei riitä ihmisille vaan tarvitaan lisää tutkimuksia.
Yksittäisiin omaa kantaa tukeviin tutkimuksiin vetoamista kutsutaan kirsikanpoiminnaksi. En harrasta sitä enkä myöskään rupea käymään läpi massiivista tutkimusten joukkoa vain siksi, että joku vauvapalstalainen on saanut päähänsä laittaa yhdelle tutkimukselle liikaa painoarvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin saksanpähkinät.
Entä jos Ap olisi salilla treenaava 100-kiloinen mies?
Vierailija kirjoitti:
Paistetut muikut ovat kaikkea muuta kun terveellistä! Pääosin käristettyä voita ja jauhoja. Erittäin vähän kalan rasvahappoja.
Ei mun paistetuissa muikuissa mitään jauhoja ole!
Onhan se terveellinen ruoka kalliimpaa.
Lenkkimakkaraa saa 2€/kg, eineslihapullia 4€kg ja halvimmat maustamattomat kokolihat on lähempänä kymmentä euroa. Ero on suuri. Terveellinen ruoka maksaa helposti tuplasti halpaan vähemmän terveelliseen ruokaan verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin saksanpähkinät.
Sori vaan mutta kalat, pähkinät ja marjat vaan on terveellisintä mitä nykytietämyksen mukaan voi syödä!
Eivät kuitenkaan välttämättömiä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä yhtään, millaiset ihmiset pitää terveellistä ruokaa kalliina. Sellaisetko, jotka joku netin "ruokaguru" on aivopessyt vaatimaan lautaselleen macaa, lucumaa, pakuria, spirulinaa ja kymmeniä muita superfoodeja? Vai sellaiset, jotka kuvittelee terveellisen ruokavalion koostuvan mainosmiesten rummuttamasta jugurttijuomasta, vitaminoidusta speltti-sahramileivästä jonka päällä on islantilaista avokado-persilja-kevytlevitettä jne.?
Mulla normaali 500-600 kcal sisältävä ateria maksaa harvoin edes euroa, vaikka syön terveellisesti ja monipuolisesti virallisten suositusten mukaan. (Tässä täytyy kai huomauttaa, ettei suosituksia ole tarkoitettu yksilö- vaan väestötasolle. Esim. mun ei tarvitse rajoittaa kananmunien syömistä mitenkään erityisesti, koska ne ei nosta kolesteroliarvojani (testattu on).)
Söin tänäänkin rypsiöljyssä paistettuja linssejä, sipulia ja paprikaa täysjyväriisin, hapankaalin, maidon ja pienen persimonin kera. Eilen kevyesti pannulla käytettyjä munia, sipulia, porkkanaa ja parsakaalia paputahnalla höystetyn ruisleivän ja klementiinin kera. Huomenna olisi tarkoitus tehdä mustapapukeittoa. Halpaa ja terveellistä, eikä lainkaan vaivalloista valmistaa.
ihan paskapuhetta että tuo ateriasi olisi syntyt eurolla.
Ei se kallista ole, jos oikeasti on aikaa ja viitseliäisyyttä kuoria, pilkkoa, raastaa ja keittää päivittäin isollekkin porukalle. Yhden ihmisen annokseen menee huomattavasti vähemmän aikaa kuin vaikka viisi henkiselle perheelle.
Me syödään terveellisesti, siis oikeasti terveellisesti eikä suomalaisten ravitsemussuositusten mukaan. Onneksi ei tarvitse budjettiruokailla koska tämän kuusihenkisen seurueen ruokiin päivässä saisi uppoamaan aika monta tuntia keittiössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin saksanpähkinät.
Eli terveelliseen ruokavalioon ei kuulu monipuolinen syöminen, eipä tietenkään. Kyllä sitä pärjää edullisesti ja terveellisesti sipulilla, porkkanalla, kananmunilla, linsseillä ja kaalilla, tietenkin, mutta ihan surkeaa tuollainen on.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se terveellinen ruoka kalliimpaa.
Lenkkimakkaraa saa 2€/kg, eineslihapullia 4€kg ja halvimmat maustamattomat kokolihat on lähempänä kymmentä euroa. Ero on suuri. Terveellinen ruoka maksaa helposti tuplasti halpaan vähemmän terveelliseen ruokaan verrattuna.
Sori nyt vaan, kokolihaa saa 4-5 eurolla
Vierailija kirjoitti:
No joo, juurekset, perunat ja pavuta/linssit/soijarouhe on kyllä halpaa ruokaa. Mutta kukaanhan ei syö niitä pelkästään. Kaikkien ruokavalioon kuuluu myös erilaisia välipaloja, vaikka esim. jugurtteja. Sellainen halvin maustettu sokerisössö maksaa alta euron litra, kun taas maustamaton luonnonjugurtti helposti kolminkertaisesti. Vehnäpaahtoleipä on lähes ilmaista, täysruisleipä ei todellakaan ihan halpaa. Hedelmät on tosi kalliita, monta euroa kilo, kun taas alta eurolla saat jättisäkin sipsejä. Ja näin vegaanina tiedän, että kyllä vaan niiden juureksien pilkkomiseen ja raastamiseen sekä papujen liottamiseen ja keittämiseen menee moninkertaisesti aikaa verrattuna nakkikastikkeen tekemiseen. Musta on tosi ylimielistä väittää, että terveellinen syöminen on ihan vain viitseliäisyydestä kiinni.
Otetaan sitten tarkasteluun ne välipalat. Ne on siis "esim. jugurtteja", mutta niiden ei todellakaan tarvitse olla sellaisia. Tai jos jostain syystä täytyy, kaupan jugurtille on helppo ja halpa vaihtoehto: itse tehty viili, joka maksaa käytännössä saman verran kuin maito. Maidon lisäksi tarvitaan siemeneksi valmista viiliä, mutta kun kaupasta ostaa kerran yhden viilipurkin, sen jälkeen voi käyttää itse tehtyä viiliä seuraaviin satseihin.
Ruisreikäleipä on halpaa ja 100 % täysjyväruista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö terveelliseen ruokaan siis kuulu kuin munia ja kasviksia? Kalaa, lihaa?
Kala ja liha eivät ole välttämättömiä ja ne ovat keskimäärin kalliimpia eli jos niitä syö niin ne ovat enemmänkin juhlaruokia.
Minä en syö lihaa lainkaan, kalaa syön 1-2 krt/vko. Silakkapihvit, uunilohi, paistetut muikut, vesi herahtaa kielelle.
Kyllähän kala hyvää on mutta kallista.
Minäpä syön ulkoa pihalta ruohoa, halpaa kuin mikä ja tungen jääkaapin ja pakastimen täyteen että selviää talven yli. Kävyt, papanat ja muut sattumat vain tuovat lisäaromia.
Vierailija kirjoitti:
4 lisää: Tähän aikaan vuodesta tomaatit kannattaa syödä purkista, sen mitä niitä nyt syö. Tomaattimurska ja paseerattu tomaatti on paljon halvempaa, ja kypsennytyistä tomaateista saa paljon enemmän terveellistä lykopeeniä.
Aika monet kasvikset ovat halvempia säilykkeenä tai pakasteena, kuin heviosastolla.
Terveellinen ruoka ON kallista. Voit aloittaa kalatiskiltä katselemalla hintoja. Ympäristömyrkkyjen vuoksi suositellaan järvikalaa, joten ihan vapaasti voit ihastella kuinka halpaa se kala on.. Kalasta häviää puolet valmistaessa, joten se isolta näyttävä roikale ilman päätä, pyrstöä, nahkaa ja ruotoja on lopulta aika pieni. Siinä voi miettiä montako suullista kalaa on sopiva annos ja montako suullista siitä kalasta tulee.
Seuraavaksi voit astella pakastemarjahyllylle (kaikilla ei ole sitä marjametsää vieressä, autoa, saati pakastinta) ja ihastella kuinka paljon suosituksen mukaiseen marjankulutukseen palaa rahaa. Saati jos korvaa "karkit" marjoilla ja popsii niitä vähän enemmän.
Tervemenoa myös muille tiskeille...
Terveellinen ruoka tarkoittaa monipuolista ruokavaliota pähkinöin, hedelmin ja kasviksin + kalat ym.
Terveellistä ei ole mättää kaalia ja sipulia ja kuvitella, että syö terveellisesti.
Ei ruoka sinänsä maksa paljoa vaikka sisältäisi lihaa.
Ihmisillä on ensinnäkin aivan käsittämätön ajatus siitä että lihaa pitää olla 200g per syöjä. Esim pataruuassa voi riittää kasvisten lisäksi 50g ja takaan että raavainkin mies tulee kylläiseksi! Meillä muutenkin lihan määrä on 100-150g per annos (esim pihvi, broilerin file, lihapullat tms) 5x viikossa.
99% ruoka-annoksistamme maksaa alle 2€/annos ja ainakin puolet niistä n 1€/annos tai alle.
Hyödynnämme tarjoustuotteita ja kausivihanneksia. Esim näin talvella emme syö salaattia juuri koskaan. Lihasta käytän mieluiten halvimpia ruhon osia niiden maukkauden takia. Jos haluan todella herkutella käyn Stokkan herkussa (ts kävin) hakemassa vasikkaa 15,90€/kilo. Kilosta lihaa saa 2 ateriaa 4:lle.
Kala ja liha eivät ole välttämättömiä ja ne ovat keskimäärin kalliimpia eli jos niitä syö niin ne ovat enemmänkin juhlaruokia.
Minä en syö lihaa lainkaan, kalaa syön 1-2 krt/vko. Silakkapihvit, uunilohi, paistetut muikut, vesi herahtaa kielelle.