Miksi ihmeessä työttömät ei halua kursseille tms..
Siis noita viestejä lukiessa tuntuu nyt suurin ongelma olevan se että pitäisi jättää se kotisohva tai lähikuppilan kantapöytä ja lähteä palkatta jollekkin kursille muutamaksi päiväksi kuussa. Luulisi jo pelkän mielenterveyden takia olevan vaihtelua päästä näkemään jotain muuta kuin se oman kaksion seinä tai lähibubin kaljahana.
Kommentit (348)
Vierailija kirjoitti:
On se jännä että töitä ei omin neuvoin löydy, mutta mitään kursseja ei voi käydä kun tietää itse paremmin...
Ettekö te ihmiset lue mitään? Edes tätä ketjua? Ymmärrä nyt, että kursseja ei järjestetä, eikä niitä ole tarkoituskaan järjestää kaikille. Lain tarkoitus on leikata työttömyyskorvauksia, ja se onnistuu vasta, kun työtön ei pääse kurssille. Suurin osa työttömistä ei pääse kurssille, vaikka miten haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaunisnainen- kirjoitti:
En ymmärrä ihmisiä jotka eivät ymmärrä että työttömilläkin on lapsia, luoja että naurattaa. Minä ainakin päivät kokkaan,siivoan jne ihan tavallista elämää. Aktiivimalli tarkoittaa meille että talous tiukkenee. Nytkään ei ole autoa,alkoholia en käytä enkä polta. Juuri mitään ei osteta eikä voi harrastaa. Jos ostan jotain niin vain lapselle. Aktiivimalli kun tulee niin tiukennan vain ruuanostamista. Eli kulutus suomessa vähenee ja kaupoista työpaikat vähenee. Ja ei,en ole läski vaan painoindeksi on 20 kuten aina kuvitellaan.
Jes.hyvä aktiivimalli,lol.
Tuosta kulutuksen vähenemisestä saakin nauttia vielä moni taho.
Sillä jätätkö sinä 20e käyttämättä ei ole mitään vaikutusta talouteen. Ja ei se 'jää käyttämättä', ohjataan vain parempaan käyttöön.
Suoraan Sipilän ja Bernerin kavereiden taskuun?
elpymistätapahtuu kirjoitti:
No ei kai tuossa aktiivimallissa nyt ollut kyse vaan siitä että pitäs mennä jollekkin kursseille. Ylipäätään nyt siitä, että ne jokunen tuhat jo maatumistilassa olevaa työtöntä saatas edes jotenkin aktivoitua. No nythän ne aktivoitu jo sen verran että kirjottivat nimensä johonkin adressiin. Ehkä siitä alkaa uusi ajatustoiminnan ja muunkin toiminnan aikakausi.
Ja tällaisenkin idiootin joku palkkaa....lukekaa nyt työttömät ajatuksen kanssa. Ette te ole huonoja, eikä parasta valita, jos tällainenkin tomppeli, kuin tämän viestin kirjoittaja on saanut töitä. Sinä nyt olet päättänyt näin ja se on fakta. Kaikki 300 000 työtöntä ovat laiskoja ja saamattomia, oli taustalla vaikka 40 vuoden työkokemus tai mikä tahansa koulutus, pätkätöitä tai vakitöitä. Kun on työtön, on sun mielestäsi huonompi ihminen kuin sinä. Vaikka sinä olet hyvin mustavalkoinen ja kykenemätön näkemään mitään ajatusmaailmaasi sopimatonta.
Kukaan ei ole korvaamaton työntekijä, sellaiseksi itseään luulevia on kyllä pilvin pimein. Kun jäät eläkkeelle, niin tuleeko maailman loppu? Tiedän kyllä kaltaisiasi ja tavallasi ajatelleita, jotka ovat jääneet työttömäksi. Paperitehdaspaikkakunnalla kun ennen asuin, sieltä löytyi näitä paljon. Paperimieshän oli ennen suunnilleen ylijumala.
Tyhmäksi sanon sinua siksi, kun et näytä tietävän, että työttömiä työllistyy koko ajan. Työelämässä on myös paljon entisiä työttömiä. Ihan itse he ovat työnsä hakeneet. Minäkin olin hetken työtön, nyt työssä. Ei kukaan käskenyt hakea töitä, itse halusin. Pienellä paikkakunnalla myös näin monta kertaa, että valittu ei ollut paras hakija, vaan jostain syystä valitsijalle mieluinen. En tarkoita itseäni, vaan esim. kun entisillä työpaikoillani määräaikaisia vakinaistettiin. Tuurista se työpaikan saaminen on useimmiten kiinni. Joskus siitä, että on oikea jäsenkirja, kuuluu oikeaan sukuun tai osaa nuolla parhaiten. Oman nykyisen työpaikkani etu oli se, että minulla ei ollut pieniä lapsia enää. Sitä ei saa sanoa ääneen, mutta rivien välistä sain tämän tietää.
Vierailija kirjoitti:
Hahaa! Siksipä omaa osaamista pitää kehittää jatkuvasti, olla haluttu työntekijä työnantajan silmissä. Korvaamattomasta työntekijästä ei luovuta, parhaille on aina töitä oli ala mikä tahansa. Oikealla asenteella mennään työmarkkinoille pitkälle! Työnantajana näen heti kenet palkkaan, useimmiten jo ihmisen presenssi olla tilassa kertoo paljon, se miten itsestä on huolehdittu jne antaa arvokasta tietoa mm. miten ihminen huolehtii itsestään työntekijänä ja tulevista työasioista. Jokaisen ihmisen elämä ja sen oraganisoiminen on omalla vastuulla. Yhteiskunnan syyttäminen on itselle valehtelua, jokainen yksilö on tehnyt päätökset elämästään itse ja tekee jatkossakin.
Joskus sitä mieleen iskee pieni paholainen, ja toivoo, että nämä saisivat joskus ihan empiiristä kokemusta siitä, miten YT:t kolahtaa ja jää työttömäksi. Sitä on norsunluutornista niin hyvä huudella.
Vierailija kirjoitti:
envaansiedä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
korjaus ylle kirjoitti:
Korjaus ylläolevaan . lapsi yksityisen kotihoidon tuelle yksityisellä
Onko sinun asiasi miettiä, miten joku muu tekee. Huolehtisit vaan omasta elämästäsi.
Kyllä se hiukan on koska moni elää minun maksamillani verorahoilla käyttäen tukia yhteiskunnassa täysin väärin. Minusta tää pitää paljastaa. ja olen ihan oikeasti tosissani. Miksi jonkun pitää työllään maksaa esim se että joku äiti viettää päivät shoppaillen ja kavereitten kanssa hengaillen kun lapsi on yhteiskunnan varoilla hoidossa muualla ja äiti vetää elämisensä ansiot ihan ilmaiseksi. Hoitaisi edes lapsensa sitten.
Ja tämä äiti ei vaan halua töitä.
Jos sinä olet yhteiskunnan varojen käytöstä huolissasi, niin oletko ollenkaan selvittänyt, paljonko tuollaisten höpöhöpökurssien järjestämiseen menee yhteiskunnan rahoja? Voin sanoa, että hyvinkin paljon. Lisäksi niiden työllistämisvaikutus on lähes olematon. On täysin hyödytöntä laittaa esim. kymmeniä vuosia työelämässä olleita joillekkin CV:n tekemisen opetuskurssille. Se on vain pelkkää yhteiskunnan verorahojen tuhlaamista, ei muuta. Plus tietty sekin aika on vain pois siitä, että ihmiset voisisivat hakea töitä oikeasti. Tulisi yhteiskunnalle halvemmaksi antaa vaikka työttömien maata kotona.
Mutta sitten nämä kristillistaustaiset konsulttifirmat jäisivät ilman tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusta yritys, sanottiin kurssilla myös mun kaverilleni. Hänen pääasiallinen tuotteensa olisi siinä vaiheessa ollut "jonkinlaisten käsitöiden tekeminen ja myynti" sekä "itseopiskellut hömppähoidot". Toki näillä yksihuoltaja elättää helposti itsensä ja kolme lastaan... Täysin edesvastuutonta edes ehdottaa kenellekään yrittämistä noin heppoiselta pohjalta.
(Nyt kun joku kuitenkin tarttuu epäolennaiseen, niin ei, lapsilla ei ole enää isää. Kaverini jäi nuorella iällä leskeksi.)
Järkee voi toki käyttää ja perustaa yrityksen muuhunkin perustuen kuin sukan kutomiseen.
Hömppähoidoilla tosin voisi ehkä tehdä satojen tuhansien liikevaihdon ja hyvän busineksen.Annahan nyt se hyvä idea yrityksestä, joka kannattaa, ja jonka perustamiseen ei vaadita pääomaa. No? Tuleeko sieltä mitään, jolla sadattuhannet työttömät voivat elättää itsensä?
Minulla on ollut mielessä perustaa työttömiä kurssittava yritys. Tai "kurssittava".
Mutta joo, aina tuota yrityksen perustamista tyrkytetään vaihtoehdoksi. Mitähän ne, jotka ovat tosiaan perustaneet yrityksen - joko onnistuneesti tai epäonnistuneesti - siitä sanovat? Kun ei se yrittäminen ole vain sitä, että osaa jonkin homman tarpeeksi hyvin. Pitää myös osata markkinoida se osaamisensa, löytää asiakaskunta.
Onhan niitä aloja, joilla normaalisti ollaan nimeomaan yrittäjiä (parturi-kampaajat, putkiasentajat ym.), ja asiakaskunta kyllä tietää, miten palvelun löytää. Mutta esim. itse olen alalla, jolla muutama iso toimija kaappaa markkinoista valtaosan. Vaikka jossakin kunnan järjestämässä kilpailutuksessa yhden hengen pikkupuljulla ei ole mitään mahdollisuuksia pärjätä.
elpymistätapahtuu kirjoitti:
No ei kai tuossa aktiivimallissa nyt ollut kyse vaan siitä että pitäs mennä jollekkin kursseille. Ylipäätään nyt siitä, että ne jokunen tuhat jo maatumistilassa olevaa työtöntä saatas edes jotenkin aktivoitua. No nythän ne aktivoitu jo sen verran että kirjottivat nimensä johonkin adressiin. Ehkä siitä alkaa uusi ajatustoiminnan ja muunkin toiminnan aikakausi.
Et kai sinä kuvittele, että hallituksen tavoite on saada jokainen suomalainen töihin? Ei, täystyöllisyys on yhteiskunnalle vahingollista. Juhana Vartiainen sanoi syksyllä telkkarissa, että tavoitteena on 6 %:n työttömyys, muuten työmarkkinat alkavat ylikuumentua ja työntekijät voivat alkaa vaatia parempaa palkkaa. Se on vaan hyvä, että työhaluttomat saavat olla työttöminä ja työhaluisille saadaan töitä. Tämä aktiivimalli ei vaan toimi.
Hepsukka kirjoitti:
Niitä kursseja ei ole. Eikä tämä aktivointimalli aktivoi yhtään niitä joiden takia se on muka tehty. Eihän ne viitsi edes sitä kansalaisaloitetta kannattaa. "Ihan sama, se on vaan nuutama kymppi jonka saa sitten sossusta!"
Malli on perustuslainvastainen, yrityksillä ei ole resursseja ottaa vastaan sitä työnhakutulvaa. Töitäkään ei kaikille riitä. Puututaan ja huudetaan niiden toimivien ratkaisujen puolesta.
Hakemuksen voi laittaa suoraan eduskuntaan esim. juhana vartiaiselle. Sp loppuosa taisi olla eduskunta.fi. Ja toistaa kerran viikossa, jos ei vastausta ala kuulua.
Koska voisin koska tahansa vetää tuollaisen pilipalikurssin itsekin, tai vielä paremman itse asiassa: osaisin opettaa esimerkiksi ohjelmointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ne kurssit ovat yhtä höpöhöpöä.
Ja mikä ihmeen käsitys sinulla on työttömien ajankäytöstä? Ajatteles, meillä useimmilla on perhe (ihan päiväkoti-ikäisiä lapsiakin) ja päivät menevät kotihommia tehden, lasten kanssa touhuten yms.
Jos sinä et osaa liikkua ulos kämpästäsi ilman työtä niin älä oleta etteikö muut osaisi.
Selitäpäs vielä, miksi veronmaksajien pitäisi maksaa sinulle näistä "kotihommista" ja "touhuiluista"?
Aktiivimalli on parasta, mitä Suomessa on tapahtunut moneen vuoteen!
Tiedät ihan hyvin,että kaikki ovat veronmaksajia, etkä sinä ole mitenkään parempi kuin muut.
Jos maksat veroja rahoista jotka saat valtiolta, et ole yhtä hyvä kuin veronmaksaja joka tienaa ihan itse rahansa josta maksaa verot.
Yhteiskunnan varoista palkkansa saavat sairaanhoitajat, opettajat jne. ovat mielestäni palkkansa ansainneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusta yritys, sanottiin kurssilla myös mun kaverilleni. Hänen pääasiallinen tuotteensa olisi siinä vaiheessa ollut "jonkinlaisten käsitöiden tekeminen ja myynti" sekä "itseopiskellut hömppähoidot". Toki näillä yksihuoltaja elättää helposti itsensä ja kolme lastaan... Täysin edesvastuutonta edes ehdottaa kenellekään yrittämistä noin heppoiselta pohjalta.
(Nyt kun joku kuitenkin tarttuu epäolennaiseen, niin ei, lapsilla ei ole enää isää. Kaverini jäi nuorella iällä leskeksi.)
Järkee voi toki käyttää ja perustaa yrityksen muuhunkin perustuen kuin sukan kutomiseen.
Hömppähoidoilla tosin voisi ehkä tehdä satojen tuhansien liikevaihdon ja hyvän busineksen.Annahan nyt se hyvä idea yrityksestä, joka kannattaa, ja jonka perustamiseen ei vaadita pääomaa. No? Tuleeko sieltä mitään, jolla sadattuhannet työttömät voivat elättää itsensä?
Minulla on ollut mielessä perustaa työttömiä kurssittava yritys. Tai "kurssittava".
Mutta joo, aina tuota yrityksen perustamista tyrkytetään vaihtoehdoksi. Mitähän ne, jotka ovat tosiaan perustaneet yrityksen - joko onnistuneesti tai epäonnistuneesti - siitä sanovat? Kun ei se yrittäminen ole vain sitä, että osaa jonkin homman tarpeeksi hyvin. Pitää myös osata markkinoida se osaamisensa, löytää asiakaskunta.
Onhan niitä aloja, joilla normaalisti ollaan nimeomaan yrittäjiä (parturi-kampaajat, putkiasentajat ym.), ja asiakaskunta kyllä tietää, miten palvelun löytää. Mutta esim. itse olen alalla, jolla muutama iso toimija kaappaa markkinoista valtaosan. Vaikka jossakin kunnan järjestämässä kilpailutuksessa yhden hengen pikkupuljulla ei ole mitään mahdollisuuksia pärjätä.
Näinhän se on. Lisäksi nämä tuntuvat tietävän, että saahan sitä starttirahaa. Aika harvalla tuntuu olevan oikeaa tietoa yritysten tuista. Kaikki, olipa kyseessä lainanantaja tai yritystuki, vaativat tarkkoja laskelmia ennen kuin myöntävät mitään tukia tai lainaa. He haluavat vakuuden siitä, että yritystoiminta on kannattavaa. Eikä esim. starttirahaa myönnetä yrityksiin, joiden aloilla on kova kilpailu, ts. starttiraha, kuten muutken yritystuet, ovat harkinnanvaraisia.
Urbaanilegendat siitä, että pizzeriat saavat aina starttirahan kun perustavat uudella nimellä, ovat ihan huuhaata. Pizzeria tai ravintola-alan yrittäjille ei starttirahaa myönnetä. Lisäksi kielteinen päätös tulee kosmetologeille, kampaajille, hierojille jne. Näitä kaikkia yhdistää se, että on paljon ja kova kilpailu. Poikkeuksia on. Esimerkiksi voit saada starttirahaa pizzerian perustamiseen, jos teet sen sellaiselle paikkakunnalle, missä ei ennestään sellaista ole, ei ole ravintola-alalla kovaa kilpailua ja asiakaskuntaa katsotaan olevan riitävästi. Sellaisia paikkoja on vain nykyään aika harvassa enää.
Paras tapa ja parhaiten yrittäjänä menestyy, kun on saanut ensin nimeä palkkatyössä. Myös yrittäjällä pitää olla suhteita. Julkisissa hankinnoissakin vaaditaan yleensä kokemusta alalta.
Vierailija kirjoitti:
Jaa miksi en halua kurssille? Kas kun olen työtön lakimies. Sain jo töitä, mutta se alkaa vasta keväällä. Niin te-keskus passitti kurssille, joka oli tarkoitettu LÄHIHOITAJILLE. Ei sillä, voisin mennäkin. Mutta käsittääkseni lähihoitaja on suojattu ammattinimike.....
Näin. Ja joltain lähihoitajalta evätään pääsy kurssille, ja leikataan päivärahasta sen takia.
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt ihmisten hakemuksia noihin koulutuksiin ja osalta puuttuu täysin huolellisesti mietityt perustelut sille, miten lisäkoulutus hyödyttäisi työllistymistä. Jos hakijoita on pari sataa, niin perustelemattomat tai ympäripyöreitä lauseita sisältävät hakemukset "haen tähän koulutukseen, koska haluan töitä" siirretään ensimmäisenä sivuun, koska niistä ei paista ollenkaan motivaatio eli se, miksi ajattelee juuri tämän koulutuksen olennaisesti auttavan eteenpäin, tai se, että olisi tosissaan sitoutumassa uuden oppimiseen. Kannattaa jo ennen kurssiin hakemista kysyä TE-toimistosta, olisiko tuollainen koulutus paras vaihtoehto tai olisiko jotain muuta tarjolla. Jos asiasta on jo etukäteen mustaa valkoisella kiinnostuksestasi, voi olla helpompi päästä mukaan.
Taidan lopettaa koulutuksiin hakemisen tällä hetkellä, tuon luettuani.
Sekö ei ole motivaatiota, että haluaa töihin? Mitä ihmettä muuta työttömän vielä pitäisi haluta?
En minä voi olla siitä varma, auttaako jokin tietty koulutus eteenpäin. Mutta vielä vähemmän sitä tietää työkkärin virkailija, jolla tuskin on mitään tarkkaa alakohtaista tietoa työnantajien toiveista, tai minun aikaisemmasta osaamisestani.
Miksei sekään enää riitä, että ihan vain haluaa töihin?
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin 57 -59 vuotiaat ovat kunnan pakkovelvoitetyöllistettävä oikeilla töillä 1/2 vuotta, kun ansiosidonnainen loppuu. Pitäkäähän huoli, että saatte pakkovelvoitetyönne, koska lain mukaan olette siihen oikeutetut,( jos tässä maassa nyt mikään laki enää on voimassa.)
Tuskin sitä lakia tarvii noudattaa, kun perustuslakiakaan ei tarvitse. Eihän tämä aktivointilaki ole perustuslain mukainen ja läpi meni, että heilahti. Haluan nähdä, miten käy, kun ensimmäinen vie päivärahan leikkauksen eu-tuomioistuimeen. Siinä on säästöt kaukana, jos päiväraha joudutaankin palauttamaan jälkikäteen kaikille, joilta niitä on leikattu.
Vierailija kirjoitti:
hiukanjärkeävaan kirjoitti:
Miksi se olisi niin kauheaa että vaikkapa merkonomi sitä oikeaa työpaikkaa odotellessaan kävisi siivoamassa paria toimistoa. Onko se jotenkin ihmisarvoa loukkaavaa.
Monet kuule tekee sitä työtä.
Mitähän jos palkkaisitte siihen oikean siivoojan? En ymmärrä tätä hinkua saada merkonomit siivoojiksi, insinöörit myyjiksi, myyjät postinkantajiksi ja postinkantajat hoiva-apulaisiksi. Mikä on, että ei saa palkata sitä henkilöä, jolla on paras osaaminen?
Minä hain merkonomin papereilla siivoustöitä. Olin jopa innokas, asiakaspalvelutyön jälkeen varsinkin kerrostalosiivous kuulosti unelmalta, olisi saanut olla rauhassa, kuunnella vaikka musiikkia samalla ja lisäksi portaiden kävely olisi ollut hyvää liikuntaa. Niin nämä siivouspaikat menivät sellaisille joilla oli kokemusta ja koulutusta alalta.
Nyt ajattelin äitiysloman jälkeen hakea siivoojan töitä myös, tällä kertaa tradenomin papereilla, saa nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin 57 -59 vuotiaat ovat kunnan pakkovelvoitetyöllistettävä oikeilla töillä 1/2 vuotta, kun ansiosidonnainen loppuu. Pitäkäähän huoli, että saatte pakkovelvoitetyönne, koska lain mukaan olette siihen oikeutetut,( jos tässä maassa nyt mikään laki enää on voimassa.)
Oliko se muuten jotenkin lakisääteistä, että meitä työttömiä työkkäri haastattelisi kolmen kuukauden välein? Tässähän olen jo toista vuotta työttömänä, eikä kertaakaan ole haastateltu. Työkkärin virkailijalta kun kysyin niin sanoi ettei heillä ole resursseja haastatteluihin. Mietin vain olenko jonkin lain perusteella oikeutettu sellaista palvelua itselleni vaatimaan.
Tässä maassa kaikkien muiden pitää noudattaa lakia, paitsi valtion.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyödyllisiä kursseja? No, miten olisi vaikka kielikurssit. Istuisin mielelläni vaikka kahdeksan tuntia päivässä parantamassa ruotsiani, oppimassa uusia kieliä.
Ai niin, kielikurssin opettamiseen vaaditaan, että opettaja hallitsee kielen ja osaa myös opettaa. Eli kokoomuksen ja sipilöiden kaverit eivät voikaan perustaa höpöfirmoja ja palkata sinne ketä tahansa puputtajaa työttömiä nöyryyttämään. Pätevät opettajat maksavat.
Ja olisihan tuo työttömille liian hyödyllistä, monista myös hauskaa. Mistä löydettäisiin sitten enää köyhille kuuluva nöyryys?
Aika negatiivinen asenne sinulla, varmaan juuri täällä kannattaa narista ja syytellä jotain ihan vain ilmaanheitetyillä, pitäköön tunkkinsa, ei siitä kuitenkaan mitään tule.
Päteviä opettajiakin tai muita kouluttajia on varmaan työttöminä ja jos lähettäiset tämän ehdotuksesi kielikursseista TE-toimistoon tai vaikka Sipilälle, ja perustelet sen vaikka sillä, että palvelu-alalla voisi kielitaito parantaa mahdollisuuksia saada työpaikka,
Ja ihan vain tiedoksi, ei se palkkatyössä käyminenkään hirveän hauskaa välttämättä ole.
Nöyryytyksesi on ihan omassa päässäsi, rohkeasti vain esittämään ideoita, korkeintaan ne sanovat että ei käy siksi ja siksi.
Minä kävin yhden työkkärin järjestämän kielikurssin 20 vuotta sitten. Kurssi kesti 8 viikkoa ja oli ihan hauska. Opettajakin oli sama, joka oli opettanut minulle eri kieltä yläasteella. En sitä kieltä oppinut kuitenkaan puhumaan enkä enää muista kuin yksittäisiä sanoja. Työllistämistä se ei auttanut yhtään, kun oma ala on ihan muuta - jolle sitten myöhemmin työllistyinkin.
Sinulla on muuten hassu luulo siitä, että työttömät eivät ole olleet töissä. Mistäs sitä tietää, missä sinä vuoden kuluttua olet. Voit olla vaikka aktivointitoimenpiteissä mukana, joten ei kannata kauheasti pullistella.
Voin ollakin ja kyllä mä sitten aktivoidunkin, jos siitä hyvästä saan rahaa sen verran että elän sillä. En rupea itkemään, vaikka pitäisi kuperkeikkoja tehdä jonkun mieliksi, kyykkäämään en rupea, kun on kipeä polvikin. Ja koetan asennoitua niin, että ei tämä minun ihmisarvolleni olisi niin hirveä loukkaus.
Ja olen sen verran kiertänyt tahkoa, että älyän olla kiitollinen tälle yhteiskunnalle, jossa sentään työttömätkin saa katon päänsä päälle ja ruokaa penskoille. Suurimmalle osalle maailman ihmisistä tämä olisi jo käsittämätöntä ylellisyyttä, kun joutuvat ehkä kadulle kerjäämään.
Nykyisin ei ole, eikä enää tule mitään hyväpalkkaisia ikuisuustyöpaikkoja eikä varsinkaan juuri siihen omalle tontille välttämättä, se on vain fakta, johon on sopeuduttava jokaisen ja olen nähnyt, että senkin pätkätyön tekeminen parantaa sitten mahdollisuuksia saada pitempiaikainen työpaikka. Onpahan jo osoittanut työnantajille, että tälle työ sentään kelpaa.
Voit olla varma, että sinut laitetaan kyykkäämään ja jos et suostu, päivärahaa leikataan. Joku peruste leikkaamiselle pitää löytyä, sillä muuten ei synny hallituksen tahtomia säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ne kurssit ovat yhtä höpöhöpöä.
Ja mikä ihmeen käsitys sinulla on työttömien ajankäytöstä? Ajatteles, meillä useimmilla on perhe (ihan päiväkoti-ikäisiä lapsiakin) ja päivät menevät kotihommia tehden, lasten kanssa touhuten yms.
Jos sinä et osaa liikkua ulos kämpästäsi ilman työtä niin älä oleta etteikö muut osaisi.
Selitäpäs vielä, miksi veronmaksajien pitäisi maksaa sinulle näistä "kotihommista" ja "touhuiluista"?
Aktiivimalli on parasta, mitä Suomessa on tapahtunut moneen vuoteen!
Tiedät ihan hyvin,että kaikki ovat veronmaksajia, etkä sinä ole mitenkään parempi kuin muut.
Jos maksat veroja rahoista jotka saat valtiolta, et ole yhtä hyvä kuin veronmaksaja joka tienaa ihan itse rahansa josta maksaa verot.
Tuolla logiikalla lääkärit, poliisit, sairaanhoitajat, kunnan- ja valtion palveluksessa olevat jne. voi rinnastaa työttömiin.
Tottakai voi, jos haluaa väkisin missata pointin, vääntää tyhjästä, sekä leikkiä ymmärtävänsä väärin.
Jos saa erilaisia tulonsiirtoja tukien ja etuuksien muodossa valtiolta/kunnalta ja on maksavinaan niistä veroa, niin se on yhtä tyhjän kanssa. Yhtä hyvin se tuki voitaisiin maksaa nettona, sama lopputulos. Valtion rahaa, josta valtio pidättää siivun itsellään vielä kuitenkin verotuksen muodossa ja antaa loput etuutena, vastikkeettomana yleensä.
Ketuttaako sinua noin paljon, että SINUN maksamasi verot menevät työttömille? Mistä tiedät mihin SINUN verorahasi menevät; aivan hyvin saattavat mennä myös sinun itsesi käyttämiin hyvinvointivaltion palveluihin kuten kirjastoihin, kouluruokiin, tiekorjauksiin, tyhjänpäiväisiin museohankkeisiin,lähes ilmaiseen päivähoitoon jne. Turhaan kadehdit työttömiä, tuskin kovin moni heistä iloitsee tilanteestaan. Sairas tuo ihmisen mieli, että kadehtii niitä, joilla on huonot oltavat, ja halutaan heille lisää kärsimyksiä. Haluatko työttömät pakkaseen kadulle, vai mitä haluat??
Kai se sitten näitä työttömien mollaajia ketuttaa vähemmän, jos heidän maksamansa verovarat menevät "koulutusfirmoille", jotka järjestävät työttömille päivähoitoa?
Näin näyttäisi olevan. Mielummin tyhjänpäiväisiin kursseihin, joista ei ole kenellekään mitään hyötyä.
Minusta näyttää, että työttömien mollaajat ovat pääsääntöisesti vähän tyhmiä. He eivät vain tajua, että nuo kurssit ovat todella kalliita. Eivätkä he tajua sitäkään, että korvauksella työn tekeminen ei vähennä veroja millään muotoa. He myös kuvittelevat olevansa korvamaattomia työpaikoilleen. Harva työpaikka oikeseti menee konkurssiin, jos sieltä joku yksittäinen työntekijä lähtee syystä tai toisesta. Mitä isompi työpaikka, sitä helpompi on tekijä korvata. Takavuosina yksi tuttu lähti suureleisesti työpaikaltaan ja oli aika pollea, kun tilalle ei otettu edes ketään. Luuli, ettei häntä voitu korvata. Ei suostunut ymmärtämään, että hänen työnsä vain jaettiin entisille tekijöille, jotka hoitivat homman paremmin.
Hahahaha, pollea, kun tilalle ei otettu ketään! Korvaamaton? Häntä ei siis edes tarvittu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahaa! Siksipä omaa osaamista pitää kehittää jatkuvasti, olla haluttu työntekijä työnantajan silmissä. Korvaamattomasta työntekijästä ei luovuta, parhaille on aina töitä oli ala mikä tahansa. Oikealla asenteella mennään työmarkkinoille pitkälle! Työnantajana näen heti kenet palkkaan, useimmiten jo ihmisen presenssi olla tilassa kertoo paljon, se miten itsestä on huolehdittu jne antaa arvokasta tietoa mm. miten ihminen huolehtii itsestään työntekijänä ja tulevista työasioista. Jokaisen ihmisen elämä ja sen oraganisoiminen on omalla vastuulla. Yhteiskunnan syyttäminen on itselle valehtelua, jokainen yksilö on tehnyt päätökset elämästään itse ja tekee jatkossakin.
Korvaamatonta työntekijää ei ole olemassakaan. Moni kuvittelee olevansa, mutta ei ole. Sukulaismieskin oli omasta mielestään sellainen. Kuoli äkilliseen sairauskohtaukseen. Seuraavana vuonna firma, jossa oli ollut töissä, teki elinkaarensa parhaan tuloksen. Itsestään liikoja luuleminen on kyllä yleistä ja useinkaan silloin, kun pyydetään jäämään, kyse on vain siitä että tyyppi on riittävän keskinkertainen ja rekrytointiprosessi on aikaa vievä.
Saamattomiakin pidetään töissä. Meillä on tuottamaton pomon poika, mutta on töisSä ettei syrjäydy. Muut joutuvat hänelle suunnitellusta töistä suurimman osan tekemään. Minulle pomo on sanonut ettei pärjää ilman minua, mutta ei pidä paikkaansa. Sanoo vain, etten hakisi muualle, ettei hänen tarvitse vaivautua etsimään uutta tekijää. Helposti sellainen kyllä löytyy.
Huonoja työntekijöitä on Suomessa vaikea irtisanoa jos nämä eivät tee jätttimokaa tai rikosta. Tämä että työnantaja sietää heitä, saa heidät luulemaan itsestään liikaa.
Puhumattakaan tilanteesta, jossa yt-neuvotteluissa valintaa tekee hklö, joka potkii pihalle ne joista on uhkaa hänelle itselleen. Eli parhaat pois. Niin näyttää itse suhteessa hyvältä myöhemmin kun rinnalla on osaamattomia ja yksinkertaisia kyynistyneita plösöjä. Tyhmimpiin uppoo myös epäpätevän johdon kliseet mennen tullen.
Niissä työvoimapulaa valittavissa firmoissa on joko jotain vialla tai sitten vaatimukset on asetettu niin koviksi, että ne ehdot täyttävät työlistyvät parempiinkin paikkoihin. Toiset firmat vain saavat enemmän hakemuksia kuin toiset ja on se yrittäjälläkin peiliin katsomisen paikka, jos oma firma ei hakijoita kiinnosta. Kas kun hyvään firmaan on aina tulijoita, vaikka työttömänä ei olisi ensimmäistäkään ihmistä! Töitä hakevat muutkin kuin työttömät, jostain kumman syystä nämä työvoimapulaa valittavat tyypit aina "unohtavat" tämän faktan.