Miksi ihmeessä työttömät ei halua kursseille tms..
Siis noita viestejä lukiessa tuntuu nyt suurin ongelma olevan se että pitäisi jättää se kotisohva tai lähikuppilan kantapöytä ja lähteä palkatta jollekkin kursille muutamaksi päiväksi kuussa. Luulisi jo pelkän mielenterveyden takia olevan vaihtelua päästä näkemään jotain muuta kuin se oman kaksion seinä tai lähibubin kaljahana.
Kommentit (348)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahaa! Siksipä omaa osaamista pitää kehittää jatkuvasti, olla haluttu työntekijä työnantajan silmissä. Korvaamattomasta työntekijästä ei luovuta, parhaille on aina töitä oli ala mikä tahansa. Oikealla asenteella mennään työmarkkinoille pitkälle! Työnantajana näen heti kenet palkkaan, useimmiten jo ihmisen presenssi olla tilassa kertoo paljon, se miten itsestä on huolehdittu jne antaa arvokasta tietoa mm. miten ihminen huolehtii itsestään työntekijänä ja tulevista työasioista. Jokaisen ihmisen elämä ja sen oraganisoiminen on omalla vastuulla. Yhteiskunnan syyttäminen on itselle valehtelua, jokainen yksilö on tehnyt päätökset elämästään itse ja tekee jatkossakin.
Korvaamatonta työntekijää ei ole olemassakaan. Moni kuvittelee olevansa, mutta ei ole. Sukulaismieskin oli omasta mielestään sellainen. Kuoli äkilliseen sairauskohtaukseen. Seuraavana vuonna firma, jossa oli ollut töissä, teki elinkaarensa parhaan tuloksen. Itsestään liikoja luuleminen on kyllä yleistä ja useinkaan silloin, kun pyydetään jäämään, kyse on vain siitä että tyyppi on riittävän keskinkertainen ja rekrytointiprosessi on aikaa vievä.
Saamattomiakin pidetään töissä. Meillä on tuottamaton pomon poika, mutta on töisSä ettei syrjäydy. Muut joutuvat hänelle suunnitellusta töistä suurimman osan tekemään. Minulle pomo on sanonut ettei pärjää ilman minua, mutta ei pidä paikkaansa. Sanoo vain, etten hakisi muualle, ettei hänen tarvitse vaivautua etsimään uutta tekijää. Helposti sellainen kyllä löytyy.
Huonoja työntekijöitä on Suomessa vaikea irtisanoa jos nämä eivät tee jätttimokaa tai rikosta. Tämä että työnantaja sietää heitä, saa heidät luulemaan itsestään liikaa.
Puhumattakaan tilanteesta, jossa yt-neuvotteluissa valintaa tekee hklö, joka potkii pihalle ne joista on uhkaa hänelle itselleen. Eli parhaat pois. Niin näyttää itse suhteessa hyvältä myöhemmin kun rinnalla on osaamattomia ja yksinkertaisia kyynistyneita plösöjä. Tyhmimpiin uppoo myös epäpätevän johdon kliseet mennen tullen.
Tällaiset 'puhdistukset' tehtiin juuri Helsingin yliopistossa. Kahvittelurinkeihin kuuluvat työnvälttelijät saivat pitää työpaikkansa ruskean kielensä ansiosta. Hyvien ja ahkerien poispotkittujen työntekijöiden tilalle on otettu yhdessä yksikössä sukupuolisen suuntautumisen perusteella. Rekrytoinnista vastaava kuuluu homopiireihin ja rakentaa lipitystukijoukkoaan oman suuntautumisensa perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Miksi työttömät käyttää pääosin työvoimatoimistojen palveluja? Voihan hygieniapassiin tms opiskella omatoimisestikin jos sillä tietää työllistyvänsä?
Kaikilla työttömillä ei ole varaa maksaa niitä kortteja. Minulla kävi tuuri kuin hain ja pääsin TE-keskuksen järjestämään hygieniapassi-koulutukseen. Minut oli tuolloin irtisanottu, mutta kävin vielä töissä. Kurssille osallistui myös pitkäaikaistyöttömiä, joilla taloudellinen tilanne oli niin tiukka, ettei ollut edes sitä 10 euroa ylimääräistä rahaa, joka kortin lunastamiseen vaadittiin. Eikä miehellä ollut tietoa työllistymisestä. En ole kortin avulla löytänyt työpaikkaa. Kohta alkaa oma taloudellinen tilanteenikin kiristyä sellaiseksi, että pitää miettiä tarkkaan, jokaikisen kympin käyttöä.
Yksityisillä firmoilla kortista pitää pulittaa useampia kymppejä. Siinä saattaa mennä jonkun koko kuukauden ruokabudjetti.
Vierailija kirjoitti:
AfrikasTribesChillingMike kirjoitti:
voisin osallistua twerkkaamisen alkeiskurssille
Tai tankotanssin.
Ehei, ei kannata riskeerata. Voit pahimmassa tapauksessa menettää tankotanssikurssin takia koko työttömyysetuutesi.
Erehdyin kertomaan TE-keskuksen virkailijalle aikeestani osallistua aikuisopiston 2-päiväiselle viikonloppukurssille ja siitähän melkoinen hullunmylly alkoi, kun piti lähetellä TE-keskukseen vaikka mitä selvityksiä kurssista. Kaipa siinäkin saatiin taas työllistettyä monta virkailijaa (ja aikuisopiston työntekijöitä), kun TE-keskuksessa tarkastivat, ettei kyseinen harrastuskurssi ole este työllistymiselleni.
Vierailija kirjoitti:
hullumaailma kirjoitti:
Siis noita viestejä lukiessa tuntuu nyt suurin ongelma olevan se että pitäisi jättää se kotisohva tai lähikuppilan kantapöytä ja lähteä palkatta jollekkin kursille muutamaksi päiväksi kuussa. Luulisi jo pelkän mielenterveyden takia olevan vaihtelua päästä näkemään jotain muuta kuin se oman kaksion seinä tai lähibubin kaljahana.
Miellät siis kaikki työttömät kuppiloiden kaljankittaajiksi ja alkoholisteiksi. Mieti, mitä kirjoittelet.
Peesi.
Mä olen jo sen ikäinen, etten koskaan työllisty mihinkään. Kodinhoitajan koulutus, mutta kroppa ei kestä. Nyt olen ollut kuntouttavassa työtoiminnassa, eli palkatta erään yhdistyksen orjana ja tietenkin niin, että muilla on palkkatuki, mutta minun kuuluisi tehdä samat työt ruokapalkalla. Kuulostaako reilulta?
Lisäksi olen tässä ohessa käynyt 2 atk-kurssia omin kustannuksin( yli sata euroa yhteensä), kun TE-toimisto ei useista yrityksistäni huolimatta ole minua mihinkään kurssille, siis mihinkään järkevälle ja rekrytointia edistävälle, valinnut.
Sen sijaan olen joutunut osallistumaan lukuisille persiistä revityille ihmisarvon tallaamis-kursseille. Olen melonut, kalliokiipeillyt, vieraillut paperitehtaalla, höpötellyt paskaa, kertonut lempiruokani ja runoni, kuunnellut muutaman "seikkailukouluttajan" ja muun kurssinvetäjän jaarituksia aivan ohi aiheen, ja vaikka mitä muuta. Ja hyöty oli? Joten haiseva läjä sinulle ap ja kaltaisesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hullumaailma kirjoitti:
Miellät siis kaikki työttömät kuppiloiden kaljankittaajiksi ja alkoholisteiksi. Mieti, mitä kirjoittelet.
Peesi.
Mä olen jo sen ikäinen, etten koskaan työllisty mihinkään. Kodinhoitajan koulutus, mutta kroppa ei kestä. Nyt olen ollut kuntouttavassa työtoiminnassa, eli palkatta erään yhdistyksen orjana ja tietenkin niin, että muilla on palkkatuki, mutta minun kuuluisi tehdä samat työt ruokapalkalla. Kuulostaako reilulta?
Lisäksi olen tässä ohessa käynyt 2 atk-kurssia omin kustannuksin( yli sata euroa yhteensä), kun TE-toimisto ei useista yrityksistäni huolimatta ole minua mihinkään kurssille, siis mihinkään järkevälle ja rekrytointia edistävälle, valinnut.
Sen sijaan olen joutunut osallistumaan lukuisille persiistä revityille ihmisarvon tallaamis-kursseille. Olen melonut, kalliokiipeillyt, vieraillut paperitehtaalla, höpötellyt paskaa, kertonut lempiruokani ja runoni, kuunnellut muutaman "seikkailukouluttajan" ja muun kurssinvetäjän jaarituksia aivan ohi aiheen, ja vaikka mitä muuta. Ja hyöty oli? Joten haiseva läjä sinulle ap ja kaltaisesi.
Kalliokiipeilyä ja melontaa? Veronmaksajien piikkiin? WTF?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hullumaailma kirjoitti:
Peesi.
Kyllä. Tästä on tosin vuosia aikaa, mutta nämä viimeisimmät aktivoinnit ovat samaa luokkaa. On lintubongausta kyydityksineen ja lounaineen, hohtokeilausta, jalkapallomatsia, sekä muita kivoja päiväretkiä sinne sun tänne. Joillekin työttömille ihan kivaa vaihtelua, mutta itseäni on aina kiinnostanut itsensä kehittäminen ja nimenomaan se TYÖLLISTYMINEN. En ole trolli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahaa! Siksipä omaa osaamista pitää kehittää jatkuvasti, olla haluttu työntekijä työnantajan silmissä. Korvaamattomasta työntekijästä ei luovuta, parhaille on aina töitä oli ala mikä tahansa. Oikealla asenteella mennään työmarkkinoille pitkälle! Työnantajana näen heti kenet palkkaan, useimmiten jo ihmisen presenssi olla tilassa kertoo paljon, se miten itsestä on huolehdittu jne antaa arvokasta tietoa mm. miten ihminen huolehtii itsestään työntekijänä ja tulevista työasioista. Jokaisen ihmisen elämä ja sen oraganisoiminen on omalla vastuulla. Yhteiskunnan syyttäminen on itselle valehtelua, jokainen yksilö on tehnyt päätökset elämästään itse ja tekee jatkossakin.
Korvaamatonta työntekijää ei ole olemassakaan. Moni kuvittelee olevansa, mutta ei ole. Sukulaismieskin oli omasta mielestään sellainen. Kuoli äkilliseen sairauskohtaukseen. Seuraavana vuonna firma, jossa oli ollut töissä, teki elinkaarensa parhaan tuloksen. Itsestään liikoja luuleminen on kyllä yleistä ja useinkaan silloin, kun pyydetään jäämään, kyse on vain siitä että tyyppi on riittävän keskinkertainen ja rekrytointiprosessi on aikaa vievä.
Saamattomiakin pidetään töissä. Meillä on tuottamaton pomon poika, mutta on töisSä ettei syrjäydy. Muut joutuvat hänelle suunnitellusta töistä suurimman osan tekemään. Minulle pomo on sanonut ettei pärjää ilman minua, mutta ei pidä paikkaansa. Sanoo vain, etten hakisi muualle, ettei hänen tarvitse vaivautua etsimään uutta tekijää. Helposti sellainen kyllä löytyy.
Huonoja työntekijöitä on Suomessa vaikea irtisanoa jos nämä eivät tee jätttimokaa tai rikosta. Tämä että työnantaja sietää heitä, saa heidät luulemaan itsestään liikaa.
Puhumattakaan tilanteesta, jossa yt-neuvotteluissa valintaa tekee hklö, joka potkii pihalle ne joista on uhkaa hänelle itselleen. Eli parhaat pois. Niin näyttää itse suhteessa hyvältä myöhemmin kun rinnalla on osaamattomia ja yksinkertaisia kyynistyneita plösöjä. Tyhmimpiin uppoo myös epäpätevän johdon kliseet mennen tullen.
Tällaiset 'puhdistukset' tehtiin juuri Helsingin yliopistossa. Kahvittelurinkeihin kuuluvat työnvälttelijät saivat pitää työpaikkansa ruskean kielensä ansiosta. Hyvien ja ahkerien poispotkittujen työntekijöiden tilalle on otettu yhdessä yksikössä sukupuolisen suuntautumisen perusteella. Rekrytoinnista vastaava kuuluu homopiireihin ja rakentaa lipitystukijoukkoaan oman suuntautumisensa perusteella.
Tiedän takavuosilta erään tapauksen, että otettiin hakijoista se, joka ei ollut pätevin. Tekosyynä oli se, että hakija pystyi aloittamaan heti. Kun ko. tyyppi aloitti ko. paikassa, tyypin tapa tehdä asioita tehokkaammin oli vanhoille vakkareille järkytys. Hänelle jopa sanottiin, että tee herranen aika hitaammin, ettei meiltä kaikilta lopu työt. Tämä nuori kuvitteli naiiviudessaan, että tekemällä hyvin hän saa pitää työnsä. Mutta toisin kävi, vakkarit alkoivat mustamaalata tyyppiä, koska tyypiltä löytyikin enemmän osaamista kuin hakemuksen perusteella oli edes oletettu. Sanottiin irti koeajalla ja tilalle otettiin "kitaransoittaja". Eli tyyppi otti töihin kitaransakin mukaan ja käytti aikaa bändiharjoitteluihinsa. Eikä norsunluutornissa ollut pomo, joka tykkäsi ruskeista kielistä, tiennyt asiasta mitään, koska hän kysyi mielipiteet aina nuolij...eikun luottohenkilöiltään. Kaveri oli tuolla työpaikalla eri osastolla, mutta lähti myöhemmin itse muualle. Paljon kertoo sekin, että osa pätevistä vaihtoi jopa alemman tason hommiin, tyyliin kuin opettaja olisi vaihtanut amk:sta amikseen.
Näille olisi saatava ihan oma sivusto. Siis raporteille kurssien sisällöstä. Nämä ovat järkyttäviä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hullumaailma kirjoitti:
Peesi.
Tuosta saat osvittaa, mitä niistä kursseista oikeasti maksetaan. Itse kävin ihan hyvän kurssin ja työllistyin sen ansiosta. Mutta meiltä suurin piirtein kysyttiin, että minnekäs haluatte yritysvierailulle ja tehtiin useita bussiretkiä eri paikkakunnille. Minä kyllä tykkäsin niistä yritysvierailuista, saatiinpahan usein kahvit ja joskus lounaskin ja ne olivat potentiaalisia työpaikkoja. Mutta rahaa niihin tosiaan oli, mitä laittaa.
Nyt alkaa vähän veronmaksajiakin kiinnostaa, kun osalla kursseista tehdään kalliita juttuja, mitkä olisivat heistä itsestäänkin kivoja. Kurssinvetäjä päättää itse, minkä verran ottaa voittoa ja minkä verran satsaa kurssiin.
Ensi vuoden päätavoitteita voisi nyt olla, että saadaan kaikkien tietoon, mitä nuo kurssit tarkoittavat. Tärkeä tieto ennen vuoden 2019 vaaleja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi työttömät käyttää pääosin työvoimatoimistojen palveluja? Voihan hygieniapassiin tms opiskella omatoimisestikin jos sillä tietää työllistyvänsä?
Pitääkö sinun mielestä ihan minkä alan työttömän hankkia kaiken varalta kaikki mahdolliset kortit hygieniapassista alkaen vaikka hänellä ei ole alan koulutusta eikä kokemusta? Mitä ammattikuljettaja tekee hygieniapassilla? Palkataanko työtön rekkakuski ravintolaan töihin, jos hänellä on esittää hygieniapassi?
Voithan sinäkin nyt opetella vaikka kymmenen uutta kieltä, kaikki mahdolliset koodauskielet ja hankkia rekkakortin ihan varuiksi, jos joku päivä työsi loppuu.
Uuteen ammattiin kouluttautuminen on kyllä varsin järkevä vaihtoehto jos vanhalta alalta ei töitä löydy. Toki jos netissä pyöriminen ja provosoituminen on mielekkäämpää itselle niin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät on äärimmäiset laiskaa sakkia. Siksi saivat potkut jos koskaan edes olivat töissä.
Jäin työttömäksi kun firma lopetti toimintansa Suomessa. Miksiköhän minut palkattiin vaikka olin työtön ja sen lisäksi myöhemmin vaihdoin parempipalkkaiseen työhön ja ei ainakaan vielä kukaan ole uhannut potkuilla? Hakijoita nykyiseen työpaikkaan on koko ajan, joten siitä ei ole kyse, ettei tilalle saataisi uutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö sinun mielestä ihan minkä alan työttömän hankkia kaiken varalta kaikki mahdolliset kortit hygieniapassista alkaen vaikka hänellä ei ole alan koulutusta eikä kokemusta? Mitä ammattikuljettaja tekee hygieniapassilla? Palkataanko työtön rekkakuski ravintolaan töihin, jos hänellä on esittää hygieniapassi?
Voithan sinäkin nyt opetella vaikka kymmenen uutta kieltä, kaikki mahdolliset koodauskielet ja hankkia rekkakortin ihan varuiksi, jos joku päivä työsi loppuu.
Uuteen ammattiin kouluttautuminen on kyllä varsin järkevä vaihtoehto jos vanhalta alalta ei töitä löydy. Toki jos netissä pyöriminen ja provosoituminen on mielekkäämpää itselle niin...
Nyt jos lähden uuteen koulutukseen, joka kestää vaikka kaksi vuotta (mikä se edes voisi olla?), niin olisin vastavalmistunut 56-vuotiaana. Itse epäilen, että en ole ensimmäisten palkattavien joukossa, mutta ehkä sinä tiedät asian paremmin. Onko sinun työpaikalla minulle töitä?
Vierailija kirjoitti:
Olin 90-luvulla 2 v työttömänä. Mitään kursseja tms. ei järkätty. Piti opiskella salaa, koska se oli kiellettyä! Suoritin useita kursseja eri oppilaitoksissa, mutta en ottanut heti "leimaa paperiin", jottei työkkäri olisi hermostunut. Mielestäni kannattaa aloittaa lisäopinnot heti jos jää työttömäksi. Kielikursseista ei ole hyötyä työllistymisen kannalta, ne eivät useimmiten kiinnosta työnantajia. Atk- ja ammattiaineet ovat hyödyllisempiä.
Tähän täydennän oman kokemuksenja muutaman kommentin perusteella, että älkää h@*$&ssä ilmoitelko minnekään TE- toimistolle tulevaisuuden suunnitelmia, kuten matkoja serkun mökille tai kansalaisopiston keramiikkakursseja tms. Kaikkea voidaan käyttää teitä vastaan. Opiskele salaa, käy kursseilla salaa ja kaverin mökkitalkoisiin mene myös salaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 90-luvulla 2 v työttömänä. Mitään kursseja tms. ei järkätty. Piti opiskella salaa, koska se oli kiellettyä! Suoritin useita kursseja eri oppilaitoksissa, mutta en ottanut heti "leimaa paperiin", jottei työkkäri olisi hermostunut. Mielestäni kannattaa aloittaa lisäopinnot heti jos jää työttömäksi. Kielikursseista ei ole hyötyä työllistymisen kannalta, ne eivät useimmiten kiinnosta työnantajia. Atk- ja ammattiaineet ovat hyödyllisempiä.
Tähän täydennän oman kokemuksenja muutaman kommentin perusteella, että älkää h@*$&ssä ilmoitelko minnekään TE- toimistolle tulevaisuuden suunnitelmia, kuten matkoja serkun mökille tai kansalaisopiston keramiikkakursseja tms. Kaikkea voidaan käyttää teitä vastaan. Opiskele salaa, käy kursseilla salaa ja kaverin mökkitalkoisiin mene myös salaa.
Tämä on muuten hyvin erikoista, että TE-kätyrien mielestä kaikki omaehtoinen ilta/vapaa-ajan aktiviteetti (opiskelu/kursseilu kansslaisopistossa, talkootyö, junnukoutsaus yms) on haitaksi työnhaulle tai voidaan jopa katsoa työksi, vaikka ns oikeissa töissä ollessa ne hoituvat siinä sivussa haittaamatta töitä mitenkään.
Tai yrittävät vääntää siitä päätoimista touhua, jotta saataisiin pois tilastoista ja voidaan osoitttaa että on oltu ahkeria virastossa. Saisivat hävetä.
Joten suosittelen samaa: jos joudutte työttömäksi, älkää missään nimessä osoittako että on ns muutakin elämää vasn olette typertyneitä odottamaan armollisia Virallisia Aktivointitoimenoiteitä - muuhun ei ole lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kannattaa menetellä, kun työttömällä on tiedossa pieni toimenpide poliklinikalla, josta toipuminen kestää viikon verran? Kannattaako luottaa tuuriin, ettei te-keskus kiusaa juuri tuona ajankohtana, vai onko pakko olla silloin ilman rahaa. Eikös tässä sairauskorvauksissa ole joku karenssiaika myös?
Kurssit pitäisi korvata täydennyskoulutuksella. Niistä olisi konkreettista höytyä työllistymisessä.
Vierailija kirjoitti:
Työttömät ovat näille konsulttifirmoille elinehto, koska eihän heidän kursseilleen olisi muuten osallistujia. Lisäksi jos heidän asiakasfirmansa työllistää jonkun, niin silloin asiakasfirma ei enää välttämättä tarvitse konsulttifirman palveluita, ja konsulttifirmalla on silloin yksi maksava asiakas vähemmän tai sitten joutuu etsimään uuden asiakasfirman tilalle.
Eli siis mistäpä sitä tietää, vaikka konsulttifirma pelaa asiakasfirmojensa kanssa samaan pussiin ja rohkaisee olemaan työllistämättä heidän lähettämäänsä työtöntä, niin konsulttifirma voi sitten lähettää sinne uuden työttömän ja asiakasfirma taas pientä maksua vastaan, siis ehkä tavallisen työntekijän puolen kuukauden/kuukauden palkkaa vastaan itselleen uuden ilmaisorjan työskentelemään jopa kuukausien ajaksi. Eli win-win ja kunnon sulle-mulle meininkiä.
Minä nyt kuitenkin pistin jo toistamiseen hakemuksen softareille tarkoitettuun F.E.C. koulutukseen, vaikka en ole päivääkään softaa tehnyt, enkä osaa. En siis taida ainakaan alkuun olla firmalle tuottava, joten ei minua suuresti haittaa, vaikka jäisi vakipaikka saamatta. Kunhan pääsisin harjoittelemaan IT-alaa. Kotona oleminen alkaa jo passivoida. Saattaa tosin olla, etten tälläkään kertaa saa harjoittelupaikkaa, kun osaavammat toki ovat etusijalla.
Ja kansanedustajiemme ministereitä myöten.