Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä työttömät ei halua kursseille tms..

hullumaailma
30.12.2017 |

Siis noita viestejä lukiessa tuntuu nyt suurin ongelma olevan se että pitäisi jättää se kotisohva tai lähikuppilan kantapöytä ja lähteä palkatta jollekkin kursille muutamaksi päiväksi kuussa. Luulisi jo pelkän mielenterveyden takia olevan vaihtelua päästä näkemään jotain muuta kuin se oman kaksion seinä tai lähibubin kaljahana.

Kommentit (348)

Vierailija
341/348 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen "virallisesti" työtön kun teen keikkatöitä nollasopparilla, työkkäri tiesi tämän kyllä, olin monissa työllistymis suunnitelmissa tämän kertonut ja juuri keikkatöiden takia työkkäri oli antanut luvan kelalle sovitellun päivärahan maksuun, ja niin vaan olis pikaisella aikataululla pitänyt lähteä työnhakukurssille, kesto 5 pvää. Ilmoitin että ne on jo sovittu työpäiviksi, ja luulin sen olevan hyväksyttävä syy jäädä pois ko kurssilta. Eipäs ollutkaan, tuli 3kk karenssi kun "olen kieltäytynyt aktivointitoimenpiteestä ilman hyväksyttävää syytä". Asiasta valitin, liitteeksi laitoin mm palkkalaskelmat, joissa näkyy työpäivät, mutta karenssi pysyi voimassa.

Mitä järkeä tässä on, kai työnantajakin olisi ottanut kettuiluna jos olisin vuoden kiireisimpään aikaan perunut jo sovitut työvuorot työnhakukurssin takia? Ja olisin menettänyt viikon palkan. Joo, olishan kurssipäiviltä maksettu 9€/pvä, mut mun tuntipalkka on jo enemmän.

Onneksi töitä riitti tuon karenssin aikana, jos töitä ei olis ollutkaan niin tuskin olisin saanut ttt:a kun olin kuitenkin saanut palkkaa edellisinä kuukausina.

Mikä oli se lakipykälä, jonka perusteella sinulle määrättiin karenssi? Entä siinä päätöksessä, jonka sait valitukseesi?

Työttömyysturvalain mukaan AINA on työ vapailla työmarkkinoilla ensisijainen, ja vasta sen jälkeen "toimenpiteet". Valitus noista päätöksistä on epälooginen, sillä ensin pitää tehdä päivärahahakemus maksajalle, vaikka on jo saanut työkkäristä ilmoituksen karenssista. Vasta maksajan kielteisestä päätöksestä voi valittaa, vaikka se perustuu viranomaisen antamaan lausuntoon.

Niinhän minäkin luulin, soitin heti kirjeen saatuani työkkäriin, jossa sanottiin etten työttömänä voi kieltäytyä aktivointitoimenpiteestä.

Selitin, että heillä on kyllä varmasti tiedossa että teen keikkatöitä ihan viikottain, tehnyt jo pitkän aikaa, ja voin todistaa että ovat todella työpäiviä. Kerroin myös että voin kurssille osallistua joskus parempana ajankohtana. Virkailija sanoi, että 90% varmaa on että saan karenssin jos en osallistu.

Karenssi siis tuli ja valitukseen sain saman vastauksen: työttömänä työnhakijana kieltäytynyt työllistävästä aktivointitoimenpiteestä.

Onneksi työtunteja riitti niin ettei tuolla karenssilla ollut merkitystä mutta onhan tuo jo väärin, sairasloma olisi ollut ok syy olla poissa, mutta työpäivä ei.

Työkkäri voi siis oikeastaan mistä vain syystä kieltää Kelaa/kassaa maksamasta (soviteltua)työttömyyskorvausta.

Niin, ja joskus aiemmin olin yrittänyt hakea työkkärin kursseille kun olin oikeasti n vuoden työtön, niin eipä sinne kovin helposti päässyt, esim oman alani lisäkoulutukseen, jonka työkkäri järjesti, hain monta kertaa ennenkun pääsin, aina sinne valittiin ihmisiä jotka ei edes olleet hakeneet, vaan karenssin uhalla määrättiin. Tämän kuulin kurssin vetäjältä kun lopulta kurssille pääsin, koska aina yli puolet lopetti kurssin jo alkuvaiheessa, mutta kuitenkin niin ettei enää uusia voitu ottaa mukaan.

Eikä työkkäri ole ikinä minua auttanut työllistymään, aina olen itse löytänyt töitä, mutta noita karenssja työkkäristä on kyllä tullut.

Otan osaa. Nuo virkailijat ovat raivostuttavia. Työnhakijan tulee noudattaa lakia, mutta heidän ei tarvitse. 

Vierailija
342/348 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinaisia uhreja tässä ovat työnantajat joita tullaan ahdistelemaan satojen työttömien voimin.. ja se heitä varmasti vituttaakin kun tietävät osan työttömistä olevan pakotettuja ahdistelijoita..

Tällä haavaa kaikki yritykset muuttaa ulkomaille veikkaampa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/348 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kolmen lapsen äiti, hoidan kahta pienimpää kotona ja yksi koululainen jonka koulumatkat kuljetetaan edestakaisin.

Syy miksi en halua kurssille on että joutuisin hakemaan höpöhöpökurssin takia lapsille päivähoitopaikat, maksamaan työttömyyskorvauksestani päivähoitomaksut sekä laittamaan koululaisen iltapäiväkerhoon ja maksamaan siitäkin.

Teen tällä hetkellä ihan täyttä päivää näiden kolmen lapsen ja kodin kanssa enkä tosiaankaan tahdo sotkea raha-asioita ja koko kuviota kurssien kanssa. Lasten päivähoidon aloitus jonkun lyhyen työn takia olisi myös täysin lapsen hyvinvoinnin vastaista.

Meillä ei myöskään ole mikään kaksio eikä seinät kerkeä kaatumaan päälle vaan vuorokaudesta loppuu tunnit kesken.

Virheellinen käsitys että kaikilla työttömillä olisi vapaa-aikaa.

Vierailija
344/348 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

hullumaailma kirjoitti:

Siis noita viestejä lukiessa tuntuu nyt suurin ongelma olevan se että pitäisi jättää se kotisohva tai lähikuppilan kantapöytä ja lähteä palkatta jollekkin kursille muutamaksi päiväksi kuussa. Luulisi jo pelkän mielenterveyden takia olevan vaihtelua päästä näkemään jotain muuta kuin se oman kaksion seinä tai lähibubin kaljahana.

Luuletko ihan tosissaan että työttömät näkevät vain sohvan ja lähipubin. Minä olen työttömänä pystynyt tapaamaan enemmän ystäviä ja sukulaisia, ostin museokortin ja olen ravannut kaikenlaisissa ilmaistapahtumissa ym. Katson sen hyödyllisemmäksi kuin olla kurssilla jossa opetetaan sanomaan käsipäivää tai neuvotaan aikuisia ihmisiä kuinka työpaikalla ollaan. T. 40v työelämässä ollut.

Vierailija
345/348 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa oli aikoinaan kunnon työttämyyslaki. Sitten Aho meni tuhoamaan kaiken.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Lex_Lepp%C3%A4nen

Vierailija
346/348 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos trampoliini tähdeksi haluaisin niin menisin, mutten kun halua.

Vierailija
347/348 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kolmen lapsen äiti, hoidan kahta pienimpää kotona ja yksi koululainen jonka koulumatkat kuljetetaan edestakaisin.

Syy miksi en halua kurssille on että joutuisin hakemaan höpöhöpökurssin takia lapsille päivähoitopaikat, maksamaan työttömyyskorvauksestani päivähoitomaksut sekä laittamaan koululaisen iltapäiväkerhoon ja maksamaan siitäkin.

Teen tällä hetkellä ihan täyttä päivää näiden kolmen lapsen ja kodin kanssa enkä tosiaankaan tahdo sotkea raha-asioita ja koko kuviota kurssien kanssa. Lasten päivähoidon aloitus jonkun lyhyen työn takia olisi myös täysin lapsen hyvinvoinnin vastaista.

Meillä ei myöskään ole mikään kaksio eikä seinät kerkeä kaatumaan päälle vaan vuorokaudesta loppuu tunnit kesken.

Virheellinen käsitys että kaikilla työttömillä olisi vapaa-aikaa.

Ei helevetti!! Anteeksi mutta miksi olet työtön , miksi nostat työttömyystukea, jos et ole käytettävissä töihin ?? Työttömuustukea ei makseta oman lapsen hoidosta! Jos olet työtön , tarkoittaa se että olet velvollinen ottamaan ja hakemaan töitä etkä hoitamaan lapsiasi. Jos teet näin, olet tilastollisesti ihan joku muu ja elät ihan muulla rahalla kuin työttömyystuella. Ei saakeli mihin turhaan verorahat taas menee.

Totta kai minäkin noin tekisin jos ei mitään moraalia olisi. Mutta tuo on VÄÄRIN!!

Aktiivimalli tulee tosiaan tarpeen. Ei ehkä täysin loppuun asti ajateltu ja viilattu (esim .pienten kylien 'aktiivipalvelut' jne) mutta kyllä tänne joku tuon tyylinen malli tarvitaan

Vierailija
348/348 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa oli aikoinaan kunnon työttämyyslaki. Sitten Aho meni tuhoamaan kaiken.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Lex_Lepp%C3%A4nen

Tuo oli kyllä todella hyvä laki aikoinaan. En itse noita aikoja muista, koska olin silloin niin pieni vielä, mutta esim. setäni oli tuohon aikaan työtön, ja on monesti vuosia myöhemmin kertonut, että hän sai uuden työpaikan osittain juuri tuon lain avulla.

Nykyään on todennäköisesti turha haaveilla, että tuo laki tulisi joskus takaisin, ainakaan tällä hallituspohjalla, kun nämä Vartiaiset ja Lindströmit vetoaisivat juuri siihen "mutku sen lain vaatimat toimenpiteet maksavat liikaa!"-verukkeeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi