Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä työttömät ei halua kursseille tms..

hullumaailma
30.12.2017 |

Siis noita viestejä lukiessa tuntuu nyt suurin ongelma olevan se että pitäisi jättää se kotisohva tai lähikuppilan kantapöytä ja lähteä palkatta jollekkin kursille muutamaksi päiväksi kuussa. Luulisi jo pelkän mielenterveyden takia olevan vaihtelua päästä näkemään jotain muuta kuin se oman kaksion seinä tai lähibubin kaljahana.

Kommentit (348)

Vierailija
281/348 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perusta yritys, sanottiin kurssilla myös mun kaverilleni. Hänen pääasiallinen tuotteensa olisi siinä vaiheessa ollut "jonkinlaisten käsitöiden tekeminen ja myynti" sekä "itseopiskellut hömppähoidot". Toki näillä yksihuoltaja elättää helposti itsensä ja kolme lastaan... Täysin edesvastuutonta edes ehdottaa kenellekään yrittämistä noin heppoiselta pohjalta.

(Nyt kun joku kuitenkin tarttuu epäolennaiseen, niin ei, lapsilla ei ole enää isää. Kaverini jäi nuorella iällä leskeksi.)

Järkee voi toki käyttää ja perustaa yrityksen muuhunkin perustuen kuin sukan kutomiseen. 

Hömppähoidoilla tosin voisi ehkä tehdä satojen tuhansien liikevaihdon ja hyvän busineksen. 

Kaikille ei ole luotu 'järkeä' sen enempään, niin vaikea silloin on perustaa yritystä, joka tuottaisi.

Tuskin kukaan sellaista typerystä firmaansa töihinkään haluisi.  Ojankaivuu lapiolla voi olla sopivaa tuollaiselle.  Kuka siitä sitten maksaa, ei kovin moni. 

Et tajunnut kommentissa ollutta sarkasmia. Moni työnantaja palkkaa oikein mielellään päteviä ihmisiä, vaikka näistä ei olisikaan yrittäjiksi tai heillä ei ole itsellä toimivaa liikeideaa. 

Et sinäkään ihan kaikkea tajua.

Jos työntekijä kerran on pätevä henkilö niin hän voi myös pyörittää yritystä. Toiminimellä työskentely ei oikeasti vaadi mitään erityistaitoja. Kirjanpito palvelu saattaa olla ainoa mitä kaipaa, mutta alasta riippuen sekin on yleensä helppo hoitaa itse. 

Olen vuosia työskennellyt teräksen pinnoituslinjalla, löytyy osaamista koko prosessista. Sain kenkää yt-neuvotteluissa ja jäin työttömäksi. Mutta eihän minulla ole mitään hätää; perustan vain teräksenpinnoitusfirman ja siinäpä minulle työpaikka!

Kiitos sinä anonyymi kommentoija, pelastit tulevaisuuteni!!

Vierailija
282/348 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin työtön vuosia sitten ja osallistuin monille kursseille. Kävin ainakin yrittäjäkurssin, työnhakukurssin, tsemppikurssin jossa haettiin yhdessä luottamusta työnhakuun, nuorten aikuisten elämänvalmennuskurssin ja toisen vastaavan nuorisotyöttömien elämänvalmennuskurssin, metallialan kursseja (osatutkintoja), yhden rakennusalan kurssin ja muutaman muun joita en nimeltä enää muista. En tiedä oliko niistä suurta hyötyä. Ehkä sosiaalisen elämän kannalta olivat hyviä. 13-14 vuotta olen jo ollut työelämässä enkä kaipaile näitä kursseja. Mutta jos työttömäksi joutuisin niin kyllä menisin kursseille taas kerran.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/348 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin työttömänä halunnut. Enpä päässyt. Hain työvoimakoulutuksiin, pitkiin ammattiinjohtaviin, lyhyisiin cv tai tyäpaikanhakutaitojen päivityksiin. Yhdelle päivän kestävälle kurssille pääsin, koska sinne vain ilmottauduttiin.

On se erikoista kun joku haluaa kurssille, olisi valmis hyväksymään ettei saa 9 e päivässä koska on itse aktiivinen ja joku toinen pakotetaan kurssille joka ei kiinnosta.

Onneksi sain töitä ja työpaikan koulutuksista otan kyllä kaikki kun niitä taas tulee.

Vierailija
284/348 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyödyllisiä kursseja? No, miten olisi vaikka kielikurssit. Istuisin mielelläni vaikka kahdeksan tuntia päivässä parantamassa ruotsiani, oppimassa uusia kieliä. 

Ai niin, kielikurssin opettamiseen vaaditaan, että opettaja hallitsee kielen ja osaa myös opettaa. Eli kokoomuksen ja sipilöiden kaverit eivät voikaan perustaa höpöfirmoja ja palkata sinne ketä tahansa puputtajaa työttömiä nöyryyttämään. Pätevät opettajat maksavat.

Ja olisihan tuo työttömille liian hyödyllistä, monista myös hauskaa. Mistä löydettäisiin sitten enää köyhille kuuluva nöyryys? 

Kyllä kuule niillä kursseilla rikastuu virastodemarien tyhjänpuhujapennut

enemmän kuin kokkarien tai kepun porukat, joilla on sitten muut hyvä veli -verkostot.

Vierailija
285/348 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyödyllisiä kursseja? No, miten olisi vaikka kielikurssit. Istuisin mielelläni vaikka kahdeksan tuntia päivässä parantamassa ruotsiani, oppimassa uusia kieliä. 

Ai niin, kielikurssin opettamiseen vaaditaan, että opettaja hallitsee kielen ja osaa myös opettaa. Eli kokoomuksen ja sipilöiden kaverit eivät voikaan perustaa höpöfirmoja ja palkata sinne ketä tahansa puputtajaa työttömiä nöyryyttämään. Pätevät opettajat maksavat.

Ja olisihan tuo työttömille liian hyödyllistä, monista myös hauskaa. Mistä löydettäisiin sitten enää köyhille kuuluva nöyryys? 

Kyllä kuule niillä kursseilla rikastuu virastodemarien tyhjänpuhujapennut

enemmän kuin kokkarien tai kepun porukat, joilla on sitten muut hyvä veli -verkostot.

Olet kyllä tässä asiassa nyt väärässä. Sillä eihän virastodemarien pennut firmoja perusta. 

Eli niitä pupunhalauskursseja työttömille järjestää firmat. Työkkäri vain ostaa kurssit firmoilta. Firmoja perustaa Kokoomuksen ja sipilöiden kaverit. Firmalla voi toki palkkalistoillaan eli "kouluttajana" olla virastodemarin pentu, mutta eipä hän sillä työllä (vai sanoisinko "työllä")  kovin paljon rikastu.

Vierailija
286/348 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työttömät käyttää pääosin työvoimatoimistojen palveluja? Voihan hygieniapassiin tms opiskella omatoimisestikin jos sillä tietää työllistyvänsä?

Vierailija
287/348 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi työttömät käyttää pääosin työvoimatoimistojen palveluja? Voihan hygieniapassiin tms opiskella omatoimisestikin jos sillä tietää työllistyvänsä?

Taas joku joka ei ymmärrä, kuinka paljon rahaa nämä kortit maksavat työttömälle. Vuokra- tai ruokarahat voivat olla oikeasti joistakin kympeistä kiinni.  

Vierailija
288/348 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska työttömät haluavat työhön, eikä noilla kursseilla ole mitään tekemistä työn kanssa. 

Vierailija
289/348 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

selittäkääse kirjoitti:

Miksi sitten monet firmat valittaa työvoimapulasta ??

Eri firmat eri syistä.

Itse olen IT-alalla, ja jos halutaan jonkun spesifin teknologian osaajaa, voi olla, että niitä ei todellakaan työttömissä ole valmiina. Esimerkiksi täällä Tampereella on TE-toimiston ammattibarometrin mukaan pulaa sovellusohjelmoijan tehtäviin hakijoista. Näin siitä huolimatta, että esimerkiksi minä haen kaikkia niitä alan paikkoja, joiden osaamisvaatimukset edes suunnilleen vastaavat sitä mitä osaan.

Firmat ovat lama-aikaisessa irtisanomishuumassaan ehkä unohtaneet, että uusi työntekijä pitää joka tapauksessa kouluttaa, eli ei voi olettaa että niitä on valmiina jostakin noin vain otettavissa. Sitten valittavat pulaa kun eivät halua kouluttaa. Koulutuskelpoisia työttömiä kyllä olisi, mistä valita.

Sekin voi olla, että työtöntä ei haluta rekrytoida. Vain ne kelpaavat, jotka ovat tällä hetkellä jo töissä. Silloin ei paljon auta, vaikka työttömät hakisivat töitä vielä nykyistä ahkerammin.

Vierailija
290/348 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hygieniapassi nyt on halpa, mutta moni muu tuosta tms.-ryhmästä on hyvinkin kallis. Esim. tulityökortti taitaa olla jotain 800 euron luokkaa. Sitä paitsi se pitää uusia säännöllisesti.

Ja kun ei mitään varmuutta työllistymisesta ole silloinkaan, vaikka olisi kaikki tarvittavat passit ja kortit ja luvat. Kun on oma talous vaakalaudalla, ei voi investoida mihinkään niin epävarmaan kuin kalliiseen kurssiin.

Vierailija
291/348 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 90-luvulla 2 v työttömänä. Mitään kursseja tms. ei järkätty. Piti opiskella salaa, koska se oli kiellettyä! Suoritin useita kursseja eri oppilaitoksissa, mutta en ottanut heti "leimaa paperiin", jottei työkkäri olisi hermostunut. Mielestäni kannattaa aloittaa lisäopinnot heti jos jää työttömäksi. Kielikursseista ei ole hyötyä työllistymisen kannalta, ne eivät useimmiten kiinnosta työnantajia. Atk- ja ammattiaineet ovat hyödyllisempiä.

Vierailija
292/348 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisin osallistua twerkkaamisen alkeiskurssille

Vierailija
293/348 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulel sanottiin työkkristä että voisin ajatella joko omaehtoista opiskelua tai siten saada toisen 2 vuoden työkkärin tukeman opiskelun vaikka yhden 2 vuoden jakson oon jo käyttänyt

ja palkatukeekin saisin 30-40 prossaa jos kekisisin työn

ei vaan jaksa etsiä mitään

Vierailija
294/348 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"tulityökortti taitaa olla jotain 800 euron luokkaa. Sitä paitsi se pitää uusia säännöllisesti."

- > 82...95 Eur on realistinen päivän koulutuksen hinta ja voimassaolo 5 vuotta suoritusajankohdasta.

Vierailija
295/348 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AfrikasTribesChillingMike kirjoitti:

voisin osallistua twerkkaamisen alkeiskurssille

Tai tankotanssin. 

Vierailija
296/348 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ne kurssit ovat yhtä höpöhöpöä.

Ja mikä ihmeen käsitys sinulla on työttömien ajankäytöstä? Ajatteles, meillä useimmilla on perhe (ihan päiväkoti-ikäisiä lapsiakin) ja päivät menevät kotihommia tehden, lasten kanssa touhuten yms.  

Jos sinä et osaa liikkua ulos kämpästäsi ilman työtä niin älä oleta etteikö muut osaisi.

Selitäpäs vielä, miksi veronmaksajien pitäisi maksaa sinulle näistä "kotihommista" ja "touhuiluista"?

Aktiivimalli on parasta, mitä Suomessa on tapahtunut moneen vuoteen!

Miksi ei pitäisi? Työpaikan saaneet ovat kuitenkin samalla syrjäyttäneet monta ihmistä. 

Vierailija
297/348 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan voi tietää työllistyvänsä. Omaehtoinen opiskelu sen sijaan voi johtaa jopa karenssiin, sen työttömän on syytä tietää.

Vierailija
298/348 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selitäpäs vielä, miksi veronmaksajien pitäisi maksaa sinulle näistä "kotihommista" ja "touhuiluista"?

Joo eli maksetaan työttömille "kotihommista" vähän vähemmän kuin ennen, paitsi niille jotka saa toimeentulotukena saman takaisin. Lisäksi maksetaan firmoille, jotka järjestää puputouhukursseja niille muutamille onnellisille työttömille, jotka kursseille pääsee. Ja sitten vielä Kelan byrokraateille, jotka tutkii onko työtön ollut kurssilla vai ei, ja jos ei niin pitäisikö sen päivärahaa pienentää ja vastaavasti toimeentulotukea kasvattaa. Tuota se aktiivimalli käytännössä on. 

Olen muuten töissäkäyvä itse, mutta olen aikoinaan ollut myös työttömänä. Ehkä se on antanut tuohon aktivointitouhuiluunkin jotain perspektiiviä. Tekis hyvää sullekin.

Vierailija
299/348 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ne kurssit ovat yhtä höpöhöpöä.

Ja mikä ihmeen käsitys sinulla on työttömien ajankäytöstä? Ajatteles, meillä useimmilla on perhe (ihan päiväkoti-ikäisiä lapsiakin) ja päivät menevät kotihommia tehden, lasten kanssa touhuten yms.  

Jos sinä et osaa liikkua ulos kämpästäsi ilman työtä niin älä oleta etteikö muut osaisi.

Tiedät ihan hyvin,että kaikki ovat veronmaksajia, etkä sinä ole mitenkään parempi kuin muut. 

Jos maksat veroja rahoista jotka saat valtiolta, et ole yhtä hyvä kuin veronmaksaja joka tienaa ihan itse rahansa josta maksaa verot.

Yhteiskunnan varoista palkkansa saavat sairaanhoitajat, opettajat jne. ovat mielestäni palkkansa ansainneet.

Mutta eivätkö he ole mielestäsi ole ansainneet työttömyyskorvausta, kun Sipilä säästötalkoissaan potki heidät pihalle työpaikoistaan?

Vierailija
300/348 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö sinun mielestä ihan minkä alan työttömän hankkia kaiken varalta kaikki mahdolliset kortit hygieniapassista alkaen vaikka hänellä ei ole alan koulutusta eikä kokemusta? Mitä ammattikuljettaja tekee hygieniapassilla? Palkataanko työtön rekkakuski ravintolaan töihin, jos hänellä on esittää hygieniapassi?

Voithan sinäkin nyt opetella vaikka kymmenen uutta kieltä, kaikki mahdolliset koodauskielet ja hankkia rekkakortin ihan varuiksi, jos joku päivä työsi loppuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi