Jokaisen, joka sanoo, että työtä löytyy vaikka miten paljon, kun vain etsii...
..pitäisi antaa se oma työpaikka jollekulle, joka ei sitä työtä ole etsinnöistä huolimatta saanut. Sitten tämä henkilö etsisi uuden työn ja antaisi tämän taas sellaiselle, joka ei sitä saanut jne. Ja tätä jatkettaisiin niin kauan kuin kaikilla halukkailla on töitä. Miksi se, jolle se työnhaku on niin hiton helppoa, ei voisi tehdä sitä toisten puolesta?
Itse olen työelämässä, mutta ottaa niin päähän tämä sama vanha virsi.
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Kaikista ei ole yrittäjiksi. Ei voi olettaa saati vaatia että ne jotka eivät työllisty valmiisiin työpaikkohin ryhtyisivät yrittäjiksi.
Ja harva työtön kykenee polkaisemaan yrityksen pystyyn ja selviytymään jokapäiväisistä laskuista.
Käsittääkseni työtä tehdään jotta voidaan elättää itsensä, ei siksi että yhteiskunta vaatii tekemään sitä vaikka tappiolla jotta olisi "kunnon kansalainen".
Työtä tässä maassa varmasti löytyisi ihan jokaiselle halukkaalle ja haluamattomallekin.
Mutta työtä josta maksetaan kelvollinen korvaus ei löydy.
Niin no tässä meidän mielipiteet eroavat. Väitän että kuka tahansa kykenee perustamaan yrityksen tai tekemään keikkatöitä yrittäjämäisesti. Tähän on paljon apua myös saatavilla ja esim. nettipalveluita joiden avulla laskutus, veroasiat jne saa hoidettua paljon näppärämmin kuin vuosia sitten.
En tiedä mistä tämä elättämiskommentti tuli? Olen samaa mieltä.
Kelvollinen korvaus on sitten eri asia - minkä arvoista mikäkin työ on? Se arvottuu kysynnän ja tarjonnan perusteella. Ja toisekseen Suomen kannustinloukut tietty ansaitsisivat oman keskustelunsa, perustulo olisi ihan perusedellytys tulevaisuuden yhteiskunnalle....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua että ne kiihtyneet vastustajat eivät huomaa että itse keksivät vaikka mitä syitä ja selityksiä miksi työtöntä ei voi ottaa johonkin (ennenkaikkea juuri siihen omaan) työhön.
Siinätapauksessa olisi reilua että loppuisi se toitottaminen siitä kuinak töitä saa jos vain viitsii hakea.
Tätähän ap ajoi takaa ja näin se on.
Siis täh? Miksei kukin voi ihan itse luoda sitä työpaikkaansa? Ei kai kenenkään tarvitse luopua omasta osaamisestaan ja/tai liikeideastaan jonkun toisen takia?
Ei jonkun toisen takia, vaan yhteiskunnan takia. Jos joku näkee työttömyyden niin isoksi ongelmaksi, että jaksaa päivästä toiseen syyllistää työttömiä ja haluaa kurjistaa heidän elämäänsä, jotenkin sitä toivoisi, että he itsekin olisivat valmiita tekemään jotain tälle ongelmalle ja kustannuserälle. Tämä ajatusleikkihän ei tietenkään koske niitä, jotka eivät syyllistä työttömiä ja ymmärtävät, että siinä on kyse vähän muustakin kuin yksittäisten työntekijöiden laiskuudesta.
ap
Aika hankalaa olisi tuollaisessa tilanteessa päästä pankkiin töihin. Kun palkataan pankkiin töihin niin on ensin pitkät koulutukset pankkisalaisuudesta, periaatteista ja asiakastietojen käsittelystä ja lopulta testit näihin liittyen. Sitä voi äkkiä munata isosti jos ei näitä ymmärrä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua että ne kiihtyneet vastustajat eivät huomaa että itse keksivät vaikka mitä syitä ja selityksiä miksi työtöntä ei voi ottaa johonkin (ennenkaikkea juuri siihen omaan) työhön.
Siinätapauksessa olisi reilua että loppuisi se toitottaminen siitä kuinak töitä saa jos vain viitsii hakea.
Nimenomaan, tätä ajoin takaa. Nämä henkilöt siis itse perustelevat sen, miksi ketä tahansa ei palkata mihin tahansa. Sitten kun he tämän huomaavat, tulee se viimeisin argumentti "ap on rasittava jankkaaja, ei ihme, ettei löydy muuta työtä kuin kaupan kassa", mikä vielä vahvistaa sitä heidän kieltämäänsä totuutta ja asennetta.
ap
Jostain syystä kommentteja joissa on argumentoitu oikeasti ei ole noteerattu tässä keskustelussa - olette tarttuneet näihin huutelijoihin ja jankanneet omaa näkökantaanne :) Kiva että kuuntelitte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan, tätä ajoin takaa. Nämä henkilöt siis itse perustelevat sen, miksi ketä tahansa ei palkata mihin tahansa. Sitten kun he tämän huomaavat, tulee se viimeisin argumentti "ap on rasittava jankkaaja, ei ihme, ettei löydy muuta työtä kuin kaupan kassa", mikä vielä vahvistaa sitä heidän kieltämäänsä totuutta ja asennetta.
ap
Jostain syystä kommentteja joissa on argumentoitu oikeasti ei ole noteerattu tässä keskustelussa - olette tarttuneet näihin huutelijoihin ja jankanneet omaa näkökantaanne :) Kiva että kuuntelitte.
Näytä minulle yksikin asiallinen argumentti alkuperäiseen asiaan liittyen, jota ei ole kommentoitu.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikista ei ole yrittäjiksi. Ei voi olettaa saati vaatia että ne jotka eivät työllisty valmiisiin työpaikkohin ryhtyisivät yrittäjiksi.
Ja harva työtön kykenee polkaisemaan yrityksen pystyyn ja selviytymään jokapäiväisistä laskuista.
Käsittääkseni työtä tehdään jotta voidaan elättää itsensä, ei siksi että yhteiskunta vaatii tekemään sitä vaikka tappiolla jotta olisi "kunnon kansalainen".
Työtä tässä maassa varmasti löytyisi ihan jokaiselle halukkaalle ja haluamattomallekin.
Niin no tässä meidän mielipiteet eroavat. Väitän että kuka tahansa kykenee perustamaan yrityksen tai tekemään keikkatöitä yrittäjämäisesti. Tähän on paljon apua myös saatavilla ja esim. nettipalveluita joiden avulla laskutus, veroasiat jne saa hoidettua paljon näppärämmin kuin vuosia sitten.
Kelvollinen korvaus on sitten eri asia - minkä arvoista mikäkin työ on? Se arvottuu kysynnän ja tarjonnan perusteella. Ja toisekseen Suomen kannustinloukut tietty ansaitsisivat oman keskustelunsa, perustulo olisi ihan perusedellytys tulevaisuuden yhteiskunnalle....
Laskutuspalveluiden käyttämistä kehotan kyllä miettimään toiseenkin kertaan. Itse olen käyttänyt, ja huomasin putoavani läpi ihan jokaisesta turvaverkon silmästä siinä vaiheessa, kun olisi pitänyt turvata toimeentulo sairastumisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä kukaan tuskin kieltää, mutta eri asia on sitten, saako sen yrityksen kannattavaksi tai pysymään pystyssä. Onko sinulla mitään käsitystä siitä, miten moni yritys oikeasti jatkaa toimintaansa parin ensimmäisen vuoden jälkeen?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ap:n ehdotuksessa on se, että se työnantaja haluaa sen, jonka on palkannut. Ei toiseksi parasta, eikä jotakuta joka sattuu olemaan työttömänä. Eli ei työpaikkoja voi kierrättää noin.
Sen sijaan, jokainen voi kyllä parantaa omia mahdollisuuksiaan saada työtä.
No niin, hyvä, piste tästä. Jatkapas tätä ajatusmallia. Ymmärrätkö, mitä tämä ongelma tarkoittaa sen työttömän työnhakijan kannalta? Saat toisen pisteen ja papukaijamerkin jos tiedät.
ap
Minä kyllä tiedän, ettei kaikille työttömille löydy töitä. Itsekin palkanneena esimiehenä tiedän, että osa ei edes osaa myydä itseään, vaikka osaamista olisi. Osan ihmisistä taas haluaa palkata useampikin työnantaja.
Sen jonka on vaikea työllistyä, pitää kehittää itseään ja osaamistaan, jotta mahdollusuudet paranevat.
Vierailija kirjoitti:
Sitä paitsi et osaisi tehdä minun nykyisiä hommiani.
Taas tuo ihme luulo, että on työssään jotenkin korvaamaton.
Ei se kuule haittaa, ettei osaa. Seurasin edellisellä työnantajallani, miten osaavia ihmisiä pistettiin pellolle, ja meidän, jotka emme osanneet, olisikin sitten yllättäen pitänyt osata, ilman että meitä oli kunnolla perehdytetty. Työnantaja luuli, että osaaminen jotenkin mystisesti siirtyy ihmiseltä toiselle, ilman että mitään tarvitsee tehdä, ilman että aikaa tarvitsee käyttää opetteluun. Tai sitten ei vain välittänyt; tärkeintä oli että homma saadaan tehtyä entistä halvemmalla, vaikka sitten asiakkaalle tulisikin myytyä sekundaa. Tärkeintä saada tämän kvartaalin luvut näyttämään hyvältä.
Jos työnantajasi vielä tällä hetkellä on fiksumpi (niitäkin on), koputa puuta. Meillä tuohon tilanteeseen päädyttiin yritysoston ja ulkoistuksen kautta. Et voi tietää, milloin sinun työnantajallesi käy samoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä kukaan tuskin kieltää, mutta eri asia on sitten, saako sen yrityksen kannattavaksi tai pysymään pystyssä. Onko sinulla mitään käsitystä siitä, miten moni yritys oikeasti jatkaa toimintaansa parin ensimmäisen vuoden jälkeen?
ap
Kyllä saa, jos kaikki yrittämisen esteet poistetaan. Kuka tahansa voi laittaa grillin yökerhon kulmalle ja myydä makkaraa ja kylmää olutta yökerhosta palaaville. Humalaisilta voi pyytää mitä tahansa, kyllä ne maksaa. Eurolla saa kaupasta neljä grillimakkaraa ja eurolla saa myös oluttölkin, joten hyvät katteet siitä saa. Kaikki raha tulee omaan taskuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ap:n ehdotuksessa on se, että se työnantaja haluaa sen, jonka on palkannut. Ei toiseksi parasta, eikä jotakuta joka sattuu olemaan työttömänä. Eli ei työpaikkoja voi kierrättää noin.
Sen sijaan, jokainen voi kyllä parantaa omia mahdollisuuksiaan saada työtä.
No niin, hyvä, piste tästä. Jatkapas tätä ajatusmallia. Ymmärrätkö, mitä tämä ongelma tarkoittaa sen työttömän työnhakijan kannalta? Saat toisen pisteen ja papukaijamerkin jos tiedät.
ap
Minä kyllä tiedän, ettei kaikille työttömille löydy töitä. Itsekin palkanneena esimiehenä tiedän, että osa ei edes osaa myydä itseään, vaikka osaamista olisi. Osan ihmisistä taas haluaa palkata useampikin työnantaja.
Sen jonka on vaikea työllistyä, pitää kehittää itseään ja osaamistaan, jotta mahdollusuudet paranevat.
En nyt oikein saanut selvää, mitä mieltä olet. Jos sinä olet esimies ja tarvitset firmaasi yhden työntekijän, palkkaatko kuitenkin kaikki hakijat, mikäli he osaavat myydä itsensä? Vai palkkaatko siinäkin tapauksessa vain sen yhden, jonka tarvitset? Se, miten hyvin osaa myydä itsensä, ei lisää työpaikkoja, vaikka tottakai parantaa sen yksittäisen hakijan mahdollisuuksia. Olen joskus ennemminkin ihmetellyt väitettä, jonka mukaan työpaikkoja syntyy, kun vain opitaan kirjoittamaan hakemuksia.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole vain niin hyvästä tai juuri siitä työstä mitä haluaisi tehdä. Harva siihen elämänsä unelmaduuniin pääsee heti. Pitää vain tehdä tympeämpiä töitä ja aloittaa siitä ylöspäin.
Mitä tuohon tekemääsi tarjoukseen tulee: kun olen tähän asti kivunnut, ei huvita alkaa taas niistä vaatimattomammista töistä, mistä olen aloittanut. Ja mitä on koko ajan tarjolla.
Eli siis olet aloittanut kipuamisesi joskus muinoin, kun niitä tympeitä duuneja oli saatavilla. No, nyt ei ole niitäkään.
Olen nyt työttömyyteni aikana hakemut sekä oman alan töitä että ns. hanttihommia. Kumma kyllä, ainoat joihin olen päässyt haastatteluun asti, ovat olleet ne oman alan duunit.
Aikoinaan opettelemasi viisaus alhaalta aloittamisesta ei enää päde. Päivitä tietosi ennen kuin jakelet neuvoja muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kyllä saa, jos kaikki yrittämisen esteet poistetaan. Kuka tahansa voi laittaa grillin yökerhon kulmalle ja myydä makkaraa ja kylmää olutta yökerhosta palaaville. Humalaisilta voi pyytää mitä tahansa, kyllä ne maksaa. Eurolla saa kaupasta neljä grillimakkaraa ja eurolla saa myös oluttölkin, joten hyvät katteet siitä saa. Kaikki raha tulee omaan taskuun.
Niin, mutta tuohan ei ole nykytilanne, joten siihen ei oikein voi vedota. Kai sitä tienaisi hyvin vaikka palkkamurhaajana, mutta se nyt vain ei ole realistinen vaihtoehto yhdellekään työttömälle.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun sinä olet noin etevä, niin äkkiäkös sinä kipuat takaisin sinne, missä nyt olet, eikös?
ap
Kiitos, ap, kauniisti sanottu. Mutta 30 vuotta siihen meni, ei ihan äkkiä, enkä ole enää nuori ja innokas.
Aha, okei. Olet aloittanut kipuamisesti vuonna 1987. Silloin niitä mainostamiasi hanttihommia tosiaan sai helposti. Muistan, kun itsekin niitä tein.
Mutta ota huomioon, että nyt on ihan toinen aika. Kelpuuttaisin edelleen hommat, joita silloin tein, mutta en enää pääse niihin. Eikä niitä riitä edes kaikille nuorille ja innokkaille.
Itse olin aikoinani haastattelemassa työnhakijoita. Valitettavasti vastaan tuli ihmisiä joista tie ai etteivät he saa millään töitä. Innokkaita ja koulutettuja, mutta persoonallisuus oli esteenä. Toivon että ovat saaneet töitä, veikkaan etteivät. Osasta ihmetteli miksi he ovat työttömiä, mutta meilläkin joku sitten meni heidän edelle. Se voi olla isosta tai tosin pienestä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole vain niin hyvästä tai juuri siitä työstä mitä haluaisi tehdä. Harva siihen elämänsä unelmaduuniin pääsee heti. Pitää vain tehdä tympeämpiä töitä ja aloittaa siitä ylöspäin.
Mitä tuohon tekemääsi tarjoukseen tulee: kun olen tähän asti kivunnut, ei huvita alkaa taas niistä vaatimattomammista töistä, mistä olen aloittanut. Ja mitä on koko ajan tarjolla.
Eli siis olet aloittanut kipuamisesi joskus muinoin, kun niitä tympeitä duuneja oli saatavilla. No, nyt ei ole niitäkään.
Olen nyt työttömyyteni aikana hakemut sekä oman alan töitä että ns. hanttihommia. Kumma kyllä, ainoat joihin olen päässyt haastatteluun asti, ovat olleet ne oman alan duunit.
Aikoinaan opettelemasi viisaus alhaalta aloittamisesta ei enää päde. Päivitä tietosi ennen kuin jakelet neuvoja muille.
On niitä töitä vaikka kuinka paljon. Lapissa on usein tarjolla lehtien varhaisjakelun töitä. Sipoo-Vantaa-Nurmijärvi -akselilla on töitä palvelutaloissa siivoajana. Työn saa helpoiten vuokrafirman kautta. Keski-Suomessa näyttäisi olevan raksa-apulaiselle töitä.
En ole lukenut kaikkia kommentteja, joten sori jos toistoa. Ajattelen, että yksi iso syy työttömyyteen on automatisointi. Koneet tekevät monet asiat ihmisiä nopeammin (ja ilmaiseksi tietenkin). Pelottava ajatus on se, että automatisointi kiihtyy entisestään ja nekin ammatit korvataan koneilla, joista aiemmin on ajateltu, että niitä ammatteja ei voi korvata. (Koneet tekevät jo esim. runoja ja säveltävät eikä ihminen erota, onko sävel koneen vai ihmisen tekemä). Minusta vastikkeeton kansalaispalkka on ainut mahdollisuus tällaisessa yhteiskunnassa. (Eri asia sitten, onko se mahdollista.) Eli pointtini oli se, että työttömyyttä ehdottomasti selittää monet muut syyt kuin henk.koht.ominaisuudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On niitä töitä vaikka kuinka paljon. Lapissa on usein tarjolla lehtien varhaisjakelun töitä. Sipoo-Vantaa-Nurmijärvi -akselilla on töitä palvelutaloissa siivoajana. Työn saa helpoiten vuokrafirman kautta. Keski-Suomessa näyttäisi olevan raksa-apulaiselle töitä.
Sinä siis etsit kolme työpaikkailmoitusta ja oletit, että nyt Suomesta loppui työttömyys. :D
Työttömyysprosentti ei Suomessa ole kovinkaan korkea (7), oli huomattavasti korkeampi aikoinaan kun 90-luvulla opintojen jälkeen etsin töitä. Nyt olen korkeapalkkainen asiantuntija mutta silloin samassa asemassa kuin nykyiset työttömät. Jo opiskeluaikana hain oman alan kesätöitä laajasti, eri maistakin ja sain työkokemusta vaikka palkat oli pieniä, opiskelin opintolainalla. Valmistumisen jälkeen otin vastaan määräaikaisia pestejä eri kaupungeista ja eri maista, pidin vain perusäitiyslomat ja palasin määräaikaisiin pesteihin, välillä asuin lasten kanssa eri paikkakunnalla kuin mies. Työkokemus karttui, ja saavutin nykyisen hyväpalkkaisen asemani. Tehkää perässä, vaatii paljon aktiivisuutta, uskoa itseen ja rohkeutta mutta nykyään on jo helpompaakin kuin silloin 25 v sitten.
Jotkut ovat ihan rivityöntekijöitä yrityksissä. he voivat luopua ja siirtyä uuteen kun se niin helposti heiltä käy.
Älä yritä kääntää puheenaihetta, pystytään nyt siinä ap:n aloituksessa.