Jokaisen, joka sanoo, että työtä löytyy vaikka miten paljon, kun vain etsii...
..pitäisi antaa se oma työpaikka jollekulle, joka ei sitä työtä ole etsinnöistä huolimatta saanut. Sitten tämä henkilö etsisi uuden työn ja antaisi tämän taas sellaiselle, joka ei sitä saanut jne. Ja tätä jatkettaisiin niin kauan kuin kaikilla halukkailla on töitä. Miksi se, jolle se työnhaku on niin hiton helppoa, ei voisi tehdä sitä toisten puolesta?
Itse olen työelämässä, mutta ottaa niin päähän tämä sama vanha virsi.
Kommentit (209)
Kyse ei ole vain niin hyvästä tai juuri siitä työstä mitä haluaisi tehdä. Harva siihen elämänsä unelmaduuniin pääsee heti. Pitää vain tehdä tympeämpiä töitä ja aloittaa siitä ylöspäin.
Mitä tuohon tekemääsi tarjoukseen tulee: kun olen tähän asti kivunnut, ei huvita alkaa taas niistä vaatimattomammista töistä, mistä olen aloittanut. Ja mitä on koko ajan tarjolla.
Sitä paitsi et osaisi tehdä minun nykyisiä hommiani.
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole vain niin hyvästä tai juuri siitä työstä mitä haluaisi tehdä. Harva siihen elämänsä unelmaduuniin pääsee heti. Pitää vain tehdä tympeämpiä töitä ja aloittaa siitä ylöspäin.
Kaikki ei edes pääse niihin "tympeämpiin" töihin. Olen tässä seurannut sukulaispojan työnhakua viimeiset viisi vuotta. Joka paikkaan hakee koko ajan eikä pääse mihinkään, ei edes haastatteluihin. Kyseessä ns. normaali ja normaalijärkinen ihminen, mutta silti ei vaan tärppää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuohon tekemääsi tarjoukseen tulee: kun olen tähän asti kivunnut, ei huvita alkaa taas niistä vaatimattomammista töistä, mistä olen aloittanut. Ja mitä on koko ajan tarjolla.
Sitä paitsi et osaisi tehdä minun nykyisiä hommiani.
Mutta kun ne työttömät eivät saa edes niitä tympeämpiä töitä! Kun sinä olet noin etevä, niin äkkiäkös sinä kipuat takaisin sinne, missä nyt olet, eikös?
Ja mitä ihmettä sinä muka tarkoitat sillä, että en osaisi tehdä sinun hommiasi. Eikös se kantava väite tässä ole se, että kuka tahansa työtön löytää minkä tahansa työn ja myös osaa sen?
ap
Sitten on vielä sekin, että työstä pitää voida kieltäytyä. Ei ole yhteiskunnan kannalta hirveän tehokasta jos ihmkset tekevät töitä joista eivät pidä. Melkein jokaiselle työlle löytyy halukas tekijä.
Sellaiset, jotka sanovat töitä kyllä olevan, eivät taida olleet ikinä työttöminä. Akateemisesti koulutettua ei oteta edes siivoushommiin, että näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
. Eikös se kantava väite tässä ole se, että kuka tahansa työtön löytää minkä tahansa työn ja myös osaa sen?
ap
Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Sitten on vielä sekin, että työstä pitää voida kieltäytyä. Ei ole yhteiskunnan kannalta hirveän tehokasta jos ihmkset tekevät töitä joista eivät pidä. Melkein jokaiselle työlle löytyy halukas tekijä.
Ei olekaan. Johtaisi vaan turhaan saikuttamiseen ja lopulta työn lopettamiseen, koska vituttaa.
Itse olen palkkatuella eräässä laitoksessa ja siellä olen saanut kuulla esimieheltäni joka päivä siitä, että kuinka hän ei ole ollut elämässään kuin yhden päivän työttömänä ja toiset ne vaan loisii hänen maksamillaan sosiaalituilla muiden työpaikoilla. Se on sitä rakentavaa keskustelua se...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun sinä olet noin etevä, niin äkkiäkös sinä kipuat takaisin sinne, missä nyt olet, eikös?
ap
Kiitos, ap, kauniisti sanottu. Mutta 30 vuotta siihen meni, ei ihan äkkiä, enkä ole enää nuori ja innokas.
Kyllä niitä töitä on kun etsii.
Itse etsin jatkuvasti uutta työtä tehtäväksi ja mukavasti löytyy. Pitkiä työsuhteita ei ole vaan jokainen projekti on omansa.
Mitään tukia en saa.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Ihan järjetöntä nillittää, jostakusta yksittäisestä työnhakijasta, joka ei halunnut hakea työtä 150 kilometrin päästä, kun sieltä lähempää ihan varmasti se työntekijä kuitenkin löytyi. Jos tämä kaukana asuva työnhakija olisi työllistynyt, sitten olisi se lähempänä asuva jäänyt ilman työtä, joten työllisyys ei heikentynyt yhtään siinä, että se kaukana asuva ei hakenut sitä paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun sinä olet noin etevä, niin äkkiäkös sinä kipuat takaisin sinne, missä nyt olet, eikös?
ap
Kiitos, ap, kauniisti sanottu. Mutta 30 vuotta siihen meni, ei ihan äkkiä, enkä ole enää nuori ja innokas.
No sitten sinun ei varmaankaan tarvitse enää toitottaa, että työtä löytyy koska vain ja kenelle vain, jos sinäkään et viitsi sitä rumbaa enää aloittaa alusta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä töitä on kun etsii.
Itse etsin jatkuvasti uutta työtä tehtäväksi ja mukavasti löytyy. Pitkiä työsuhteita ei ole vaan jokainen projekti on omansa.
Mitään tukia en saa.
Mikä sinua siis estää tekemästä niin kuin ehdotin? Annat ne projektisi sellaisille, jotka eivät niitä itse löydä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
. Eikös se kantava väite tässä ole se, että kuka tahansa työtön löytää minkä tahansa työn ja myös osaa sen?
ap
Ei ole.
Mikä se sitten on? Jos sanotaan, että nyt on pulaa hitsareista, niin ainahan se työttömien syyllistäminen sisältää sen oletuksen, että he tottakai osaavat hitsata tai ainakin oppivat sen hyvin nopeasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No sitten sinun ei varmaankaan tarvitse enää toitottaa, että työtä löytyy koska vain ja kenelle vain, jos sinäkään et viitsi sitä rumbaa enää aloittaa alusta.
Eikä tarvitse toitottaa 30 vuotta vanhoja asioita joilla ei ole enää mitään relevanssia tässä päivässä. Vuonna 1987 työtilanne oli aivan eri ja lisäksi oli paljon ns. matalan kynnyksen työpaikkoja joita ei enää nykyään ole. Siis sellaisia, jonne pääsi ilman mitään koulutustakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Toitottaa?
Loppuiko sinulta argumentit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Toitottaa?
Loppuiko sinulta argumentit?Huomasitko otsikon? Tämä aloitus oli tehty niille, jotka hokevat tuota työttömille. Jos et hoe, aloitus ei koske sinua ja ymmärrät sen, että sitä työtä ei tosiaankaan niin vain löydy. Yksinkertaista.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä tarvitse toitottaa 30 vuotta vanhoja asioita joilla ei ole enää mitään relevanssia tässä päivässä. Vuonna 1987 työtilanne oli aivan eri ja lisäksi oli paljon ns. matalan kynnyksen työpaikkoja joita ei enää nykyään ole. Siis sellaisia, jonne pääsi ilman mitään koulutustakin.
Eikä kannattaisi tällaiselle 90-luvun laman veteraanille valittaa nykyisistä työmarkkinoista mitään.
Oliko kenellekään tähän mitään kommenttia?
ap