Toiveena vauva (2018-2019)
Ajattelin perustaa ihan uuden ketjun meille jotka vielä vauvasta haaveilevat. Eli mukaan rohkeesti kaikki vauvaa yrittävät jotka kaipaavat vertaistukea/juttuseuraa! Ei väliä onko yritystä takana pidempään vaiko vasta aloitettu :)
Itse olen 24v (mies 28) ja meillä on yksi lapsi 02/16 ja nyt olisi toiveissa toinen pieni. Ehkäisy (hormonikierrukka) otettu pois 7.12 ja yhdet menkat olleet sen jälkeen. Nyt peukut pystyssä tämän kierron kanssa, tänään kp8.
Kommentit (1881)
Kirjoittelin aikaisemmin melkein samalla nimimerkillä (Ronsu). Täällä alkoi juuri yk 7 (kp 2/26-27). Kahdessa aiemmassa kierrossa olen tikuttanut ovikset ja lämmöt olen mitannut joka aamu. Yk5:n lämmöt heittelivät mutta viime kierossa lämpö kohosi hyvin oviksen jälkeen ja pysyi koholla. Luteaali vaihe kestää vain 12pv ja tuhru vuoto alkaa aina n. 10dpo paikkeilla.
Tässä kierrossa mies menee siemennestetutkimukseen (lähete on jo) ja itse varaan aikaa terveyskeskukseen, jotta saan lähetteen munatorvien aukiolotutkimukseen ja toivottavasti johonkin verikokeisiin, jotta nähdään toimiiko keltarauhanen riittävällä tavalla. Negan r-testin tein viime kierrossa dpo11. Toiveita oli positiivisesta tuloksesta kun dpo6-7 aikaan menkkamaista kipua ajoittan ja huonoa oloa, joka olisi voinut viitata kiinnittymiseen. Mutta ei niin ei...
Lapsen hankintakyselyt kyllä ärsyttävät. Anoppi ja varsinkin miehen sisko utelevat usein. Sivutamme kysymykset kokonaan, emme ole puhuneet asiasta muille ollenkaan. Omat vanhempani eivät utele, mutta syy voi hyvin olla siinä, että he yrittivät lasta lähemmäs 20 vuotta ja olen heidän ainokainen. Äitini varmasti tietään kuinka arka paikka lapsen hankinta voi olla.
Ronsu1: Tuo on kamalaa, kun kysellään. Ja asia on niin arka itselle. Meillä kans tietyt ihmiset kyselevät jatkuvasti vauvasta. Sattuu niin paljon, kun itsellä on kova kuume. Toivon teille plussaonnea.
Meillä on onneksi lähin perhe oppinut että ei kannata kysellä - miehen puolen suku oli toki alkuvuosien aikana varsin vitsiniekkaisella päällä aiheesta, ja nykyään kiitän tähtiä siitä että silloin ei ollut vauvajutut vielä näin vahvasti mielessä. Nykyään ei ihan samalla olankohautuksella voisikaan näitä heittoja ohitella. Pitäisi aina itsekin muistaa että vaikka itselle kyselyt tai vitsailut eivät tekisikään mitään, niin joillekin se voi vain kolahtaa paljon, paljon pahemmin.
Meillä alkoi se konkreettinen kierto taas alusta, tällä kertaa en (onneksi?) ehtinyt edes nostamaan odotuksia ja sitten suuresti pettymäänkään. Peruspessimismi alkaa kuitenkin vallata jo mieltä: löysin eilen itseni valuttelemassa itkunesteitä kun olin kuullut että eräs taho on juuri saamassa jo neljättä nyyttiään maailmaan. Toki iloinen heidän puolestaan, mutta.. En vain malta olla vertailematta - ollaan täsmälleen saman ikäisiä, täsmälleen samoista taustoista, mutta itse kitkuttelen vieläkin ilman ensimmäistäkään. Tiedä sitten miten pitäisi geneettisellä tasolla ajatella, omassa suvussa pienet lapsimäärät ovat määräävä taho, kun taas miehen suvussa lapsia on aina ollut läjäpäin per perhe. Harmittaa, kiukuttaa, ärsyttää, ja mielessä vain pyörii mietteet siitä että tätäkö se (oma lapsettomuus) oikeasti sitten onkin, ainaista harmistumista, muiden ilostakin tulevaa surumielisyyttä? Ei vain pitäisi antaa omille tunteille näin paljoa valtaa, mutta... Minkäs teet. Kun kerta toisensa jälkeen vain ... harmittaa niin vietävästi.
Oletettuun kuukautisten alkuun nyt kuusi päivää. Kaapissa olisi yksi herkkä testi jolla voisi nyt jo testata, mutta taistelen halua vastaan😅 Vielä pitää piinailla. Mitään oireita en ole huomannut. Joissain kierroissa lievä menkkamainen kipuilu alkanut jo viikkoa ennen kuukautisia, joissain kierroissa taas sitä ei ole edeltävästi ollut ollenkaan joten siitäkään ei oikein voi mitään päätellä.🤔
emiliaa94: Aikalailla samassa vaiheessa kiertoa mennään. Flo näyttää mulle 8 päivää oletettuihin kuukautisiin. Mitään oireita ei ole kyllä mullakaan. Toissapäivänä pahoinvointia läpi päivän, ajoittian alavatsassa pientä tuntemusta. Päätin, että testaan vasta jos menkat on myöhässä. Kamalaa tämä piinailu! Tsemppiä teille!
Ronsu1 ja Puikkonokka: niin tuttuja juttuja nuo kyselyt... Osa sattuu vähemmän (kuten vanhempien utelut), mutta vieraampien kyselyt riipaisevat syvältä. :(
Tällä hetkellä semmoinen tilanne, että eräs uusi kaveri odottaa lasta aika alkuvaiheessa vielä ja vihjailee siihen suuntaan, että "kyllä sinullekin vielä näin tapahtuu, jos niin on tarkoitettu" ja hivelee olematonta kumpuaan. Enkä ole siis edes kertonut yrityksestämme. Jotkut eivät vain ymmärrä... en halua edes kuvitella, miltä hänen sanansa tuntuisivat jos itsellä olisi vuosien yritys takana. Olen tietysti iloinen hänen odotuksestaan, mutta onko liikaa vaadittu ettei sitä onnea ja autuutta tungeta toisen naamaan..?
Juu hyvin samoissa mennään :) Mullakin oletettujen menkkojen alkamiseen 6pv flon mukaan mutta niinkun olen aiemmin maininnut, niin kierto on epäsäännöllinen (29-35pv) ja flo olettaa kierron pituudeksi nyt 30pv.. mulla 2pv sit alkanut taas ruskea tiputteluvuoto, joten tämäkin kierto todennäköisesti menetetty, kun tää tiputtelu ollut riesana jo vuoden aina ennen menkkoja :( vielä oma mieli yrittää palata vauvaunelmiin "ehkä tää onkin sitä alkuraskauteen kuuluvaa tiputtelua". Noh tuskimpa jos katotaan omia tilastoja..
Hyppään tännekin joukkopn mukaan!
Nyt eletään taas jänniä aikoja. Kierto on yleensä ollu 28-32 pvää. Tänään menossa 28.pvä. Sormet syhyy et koska pääsee testaa...
Mitä tarkottaa kun tuli kp 18 vessapaperiin ihan pienesti verta? Siis vaan sen verran et paperi punersi. Seksiä oli harrasteltu kp 12 ja just kp 18 aamuyöstä. En oo varma koska ovu ollu.
Voi luoja miten minua ahdistaa. Tänään tuli kutsu isompaan sairaalaan tutkimuksiin. Mies ei edelleenkään halua sperma-analyysiin. Tunnen itseni niin surulliseksi. Oon yrittänyt hänelle toitottaa miten tärkeä asia olisi mulle.. mutta ei mee tajuntaan ei. Mielenterveys kovilla.. syksyisin muutenkin aina ja nyt vielä tämä... itkettää.
Jospa sitä koittais taas kirjotella aktiivisemmin tännekin, kirjoittelin alkuvuodesta ja kesällä muutamaan kertaan mutta ketjua olen kyllä ahkerasti seuraillut.
Taustojani: Olemme 30v ja 31v ja aloimme nyt elokuussa häiden jälkeen yrittämään ekaa lasta. Jätin pillerit pois elokuun puolessa välissä, söin niitä n. 13 vuotta.
On ollut tosi mielenkiintosta seurata oman kropan toimintaa ja juttuja mitä on pillereiden lopettamisen jälkeen tapahtunut. Ihmeekseni ja onnekseni ainakin eka "luonnollinenkuukautiskierto" tuli melkein päivälleen silloin kuin Flo-sovellus sen ennusti. Kuukautiset oli paljon, paljon runsaammat kuin pillereiden kanssa ja ne kesti myös vähän pidempään. Bongasin elämäni ensimmäiset ovislimatkin tuossa ennen ekoja luomumenkkoja, samoin vatsan nippailut oviksen aikaan :D Oon merkkaillu tiuhaan kaikkea Flohon, siitä on kyllä ollu apua. Nyt toivon että toi kierto pysyy suht tasaisena eikä tuu mitään monen kuukauden taukoja menkkoihin, niinkuin joillain pillereiden lopettajilla on käyny... :(
Muita oireita pillereiden lopettamisesta on finnit kaulan, leuan ja otsan alueella (mulla oli teininä lievää aknea ennen pillereiden aloittamiseta), jäätävä väsymys, itkuisuus, alakuloisuus, päänsäryt... Eka kuukausi oli pahin, toivotaan että mielialakin tästä tasoittuu. Toi väsymys on ollu kyllä tosi paha, yhtenäkin vapaapäivänä nukuin reilut 14 tuntia! Onko muilla samanlaisia oireita pillereiden lopettamisen jälkeen?
Flon mukaan mulla olis tänään ovulaatio, ja ollaan hyödynnetty se ahkerasti ja varmaan huomenna ainakin jatketaan :D. Eli yrityskierto 2 menossa. Jännää, kun pystyy viimeinkin ite kunnolla osallistumaan näihin kuumeiluihin! Mieskin on kyllä ihan messissä, mistä oon tosi ilonen. Sillä vaan tais olla semmonen käsitys että raskaaks pamahtaa aina kertalaakista, kun heti ekan pillerittömän yhdynnän jälkeen kysy "ooksä nyt raskaana?" :'D
Tosi paljon tulee kyllä nyt kuviteltua itelleen kaikkia vatsaoireita yms! Peukkuja kaikille yrittäjille :)
Voi Unetonhaaveilija, olen pahoillani.. :( Oletteko miehesi kanssa keskustelleet, että miksi hän ei tutkimuksiin halua? Todella kurjaa sinulle. Toivottavasti saatte jonkinlaisen selvyyden asiaan ja miehesikin ymmärtäisi asian tärkeyden.<3
Joo, hänen mielestään ei vielä tarvi. Yk10 nyt.. Ensin se kuvitteli että kerrasta tuun raskaaksi ja nyt onki sitte sitä mieltä että normaaliahan se on jos ei vielä oo tullu. Mulla kilpirauhasen vajaatoiminta joka tätäki hommaa vaikeuttaa..
Ensin. Onnittelut plussanneille! :)
Täällä eletään myös piinapäiviä. Yk 17 kp20/25-27 menossa.
Tähän kiertoon oli aukiolotutkimus. Ei mikään mukava kokemus, mut kestin. Toimenpide sattui sen hetken. Hartia ja alavatsa kipua oli koko loppupäivän. Onneksi toivottu tulos tuli, molemmat auki :)
Insenmaatio tehtiin myös viime viikolla. Ajoitus oli lääkärin mukaan täydellinen ja monta miljoonaa hyvää siittiötä lähti kohtaamiseen. Yksi nyt löytää perille 😉
Odotukset todella korkeella. Jotain oireitakin jo olevinaan huomannut 🙈 Tiedän, Ihan liian aikaista, mut mieli tekee tepposia, kun oikein kovin toivoo.
Nyt toivotaan ketjuun kunnon plussa puhuria 😍 Tsemppiä piinapäiviin muillekin! 😊
Eiks se oo niin et tuon aukiolotutkimuksen jälkeen vaan vimmatusti peiton heilutusta kun on paikat hyvin auki. Näin oon kuullu et se kantsii hyödyntää. 😊
Moikka, uskaltaako tänne liittyä? :)
Meillä jäi elokuun alussa pillerit pois ja yritetään esikoista, yk2 siis menossa. Minä 27 ja mies 31. Menkkojen pitäisi tällä viikolla taas alkaa.
Vielä_yksi: Kuulostaa hyvältä! Toivon teille kovasti tsemppiä ja plussatuulia!
fragile: Tervetuloa mukaan. Jänniä aikoja elellään teilläkin :)
Miäki aattelin nyt liittyä mukaan keskusteluun. Meillä on miehen kanssa reilu yksivuotias lapsi ja nyt on toiveissa toinen. Tämä on toinen kuukausi kun "yritetään". Ovulaatio oli flon mukaan puolitoista viikkoa sitten ja ovulaatio-oireet täsmäsi kyllä ajankohdan kanssa.
Nyt on tissit pinkeät ja arat ja normaalisti kun ovulaation jälkeen mulla alkaa ns. kuiva kausi, niin nyt sitäkään ei ole tullut. Toiveikkaana täällä ollaan, muttei vielä mitenkään epätoivoisina. Ensimmäistä yritettiin vajaan vuoden verran.
Täällä niin jännitetään onko vauva tulossa. Ovis oli viime viikon lopussa. Kauhea kun ei malta odottaa pari viikkoa.
Aivan ihanaa, onnea ❤️ Toivon todella, että vahvistuu.
Mulla limat vaan jatkuu, ja kp on jo 19. Tarkottaakohan tää jotain ylipitkää kiertoa? Apua. :(