Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eroperheet ja lasten häät

Vähemmänilkeääitipuoli
26.12.2017 |

Mitenkäs teillä on häät järjestetty?

Mun miehen aikuinen lapsi on aina ollut kuin yksi omistani. Ollaan tultu alusta lähtien hyvin juttuun.

Nyt lapsi olisi menossa kesällä naimisiin ja esitti hääkutsun muodossa: isä tervetullut, mutta minä en. Tämä johtuu mieheni exästä. Hän on katkera viiden vuoden takaisesta erosta. Lapsi haluaa kunnioittaa äitinsä tahtoa häiden osalta.

On paha olla. Kuin minua estettäisiin osallistumasta oman lapseni häihin.

Sanoin lapselle että isänsä tuskin haluaa osallistua ilman minua. Ja vaikka osallistuisikin, ei hän seisoisi exän rinnalla kättelyssä eikä hääkutsussa kutsujina olisi ”mieheni ja exä”. Exä olisi toivonut juuri näin.

Mites teillä?

Kommentit (392)

Vierailija
101/392 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kutsuin häihin vain isän, en äitipuolta. Isä ei tullut, se oli hänen oma päätöksensä. Ei se minulta pois ollut, ei kaduttanut lainkaan. Halusin paikalle meille tärkeitä ihmisiä, en niitä, joista en pidä.

Ikävää, että et pidä isästäsi tai hänen vaimostaan. Ap:n tilanteessa heillä on lapseen tiiviit ja hyvät välit, joten tilanne on aivan toinen.

Myös minun äitipuoleni hoki tuota "hyvät välit" -mantraa, vaikka tosiasiassa hän ei ollut lainkaan läheinen. Kaiken lisäksi tiesin, että häissä hän olisi ryhtynyt organisoimaan niitä mieleisikseen ja käyttänyt äidistä termiä "entinen", joten kiitos ei, ei meidän häissä. Niissä oli isä ja äiti, joiden lapsi oli menossa vihille, ei mitään exää ja nyxää.

Kurja, että teillä ei synkannut. Miksi et pitänyt isäsi uudesta vaimosta? Ylipäätään senkö takia, että hän ei ollut äitisi vai oliko hän jotenkin epämiellyttävä henkilö? Syytitkö häntä vanhempiesi erosta? Syyttikö äitisi?

Kerropa yksikin syy, miksi kenenkään pitäisi pitää vanhempansa uudesta puolisosta. Varsinkin aikuisella on oma elämä, eikä ole pakko kenestäkään pitää.

Kenestäkään ei ole pakko pitää. Mutta tilanne on hieman sama kuin se, että vanhempasi ei edes yrittäisi pitää sinun puolisostasi.

Minä ajattelen, että oli kyse lapsesta, vanhemmasta, ystävästä jne, että tämän kumppani kuuluu pakettiin. Jos vilpittömästi on yrittänyt tutustua ja silti ei homma toimi, ei mahda mitään, mutta omaa läheistään pitäisi sen verran kunnioittaa, että edes yrittää.

Vierailija
102/392 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinistä tai aikuisesta lapsesta ei todellakaan tule ”kuin yksi omistani” viidessä vuodessa...

T. Uusperheellinen, joka perusti sellaisen lasten ollessa teinejä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/392 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en kyllä katselis sellaista miestä joka ei mene lapsensa häihin jos uusi puoliso ei oo kutsuttu.

Edustaisi mun silmissä ihan vääriä arvoja.

Kyllä lapset tulee aina ennen uutta puolisoa.

Väärin. Kumppani valitaan useimmiten tarkoituksena viettää loppuelämä yhdessä. Lapset aikuistuvat, perustavat perheen ja heidän ykkösensä on se oma ydinperhe. Näin menee luonnollinen elämän kierto, ja koskaan ei pitäisi ajatella, että se aikuinen lapsi on omaa kumppania tärkeämpi. Lapsi on vanhemmilla lainassa.

Vierailija
104/392 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinistä tai aikuisesta lapsesta ei todellakaan tule ”kuin yksi omistani” viidessä vuodessa...

Miksei voisi tulla? Jos kemiat käyvät hyvin yhteen ja ollaan tiiviissä yhteydessä. Viisi vuotta on kuitenkin ihan merkittävä aika.

Miehelläni on aikuinen tytär johon olen tutustunut siis vasta hänen ollessaan aikuinen. Hän on minulle erittäin rakas. Omia lapsia minulla ei ole, joten siihen on toki vaikea verrata.

Vierailija
105/392 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on tässä morsiamessa. Hääpari päättää, ketä kutsuu häihin. Ei morsiamen äiti.

Vierailija
106/392 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei voisi tulla? Jos kemiat käyvät hyvin yhteen ja ollaan tiiviissä yhteydessä. Viisi vuotta on kuitenkin ihan merkittävä aika.

Miehelläni on aikuinen tytär johon olen tutustunut siis vasta hänen ollessaan aikuinen. Hän on minulle erittäin rakas. Omia lapsia minulla ei ole, joten siihen on toki vaikea verrata.

No, ehkä voi tulla, jos on jo aikuinen tavatessa, ja on luonteeltaan sellainen, että olisi kaverikin toisesssakin elämäntilanteessa. Viittasin tuossa ”uusperheeseen”, jonka muodostuminen kestää kuulemma seitsemän vuotta. Meillä on ollut uusperhe viisi vuotta, eikä tämä mikään perhe ole. Ei sen puoleen, emme edes yritä perheytyä.

Toisekseen en usko ap:lla ja morsiamella olevan läheiset välit, jos morsian kuuntelee äitiään. Jos välit olisi oikeasti läheiset, niin tyttö pistäisi äidilleem luun kurkkuun.

Vierailija
107/392 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

no joo, itse koin nyrkkitappelun omissa häissäni, kun appiukkoni joka viinaa saatuaan muuttui aina tosi aggressiiviseksi kävi käsiksi ex-vaimonsa uuteen mieheen. kaikenkaikkiaan mukava päätös häille...

Vierailija
108/392 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten isä jää pois, ei sen kummempaa.

No voi jumalauta, noin henkisesti jälkeenjääneiden pitäis kuolla. Myös ton ap:n miehen exän. Ihmeellistä lapsellista kiukuttelua. Ap, ole sinä fiksu ja pidä mölyt mahassa ja pakota miehesi menemään häihin.

Maailma olis niin paljon parempi paikka, jos ihmiset ei olis noin idiootteja kuten ap:n jutussa kaikki. Eikö nyt saatana 5 vuodessa se exä ole parantunut erosta. Ja kaikki muutkin vaikuttaa kehareilta. Anteeksi, kehitysvammaiset ovat kyllä fiksumpia.

Monesko kierros uuslehmällä on meneillään? Kuolema kaunistaisi sua imbesilli.

Vierailija
109/392 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko teidän mielestä sitten ok, että tämä kyseinen isä ei kutsuisi omille vaikkapa 70v päivilleen yhden lapsena aviopuolisoa? Muut kutsuttaisiin puolison kanssa?

Tilanne on ihan sama, jos lähdetään siitä, että sankari päättää vieraat.

Vierailija
110/392 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko teidän mielestä sitten ok, että tämä kyseinen isä ei kutsuisi omille vaikkapa 70v päivilleen yhden lapsena aviopuolisoa? Muut kutsuttaisiin puolison kanssa?

Olisi, jos puoliso olisi sellainen jonka kanssa juhlakslu ei tule toimeen.

Vierailija
111/392 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon erotilanteesta, pettäneen vanhemman uutta kumppania on vaikeampi hyväksyä kuin sopuisasti eronneiden ja hyvissä väleissä olevien vanhempien uudet kumppanit.

Jos vanhemmat eivät kuitenkaan ole riitaisia ja ero on ollut suht siisti, en ymmärrä miksei uusia kumppaneita voisi kutsua. Kyllä minä ainakin toivon omille vanhemmilleni onnea ja iloa, eikä uusi kumppani vähennä heidän rakkauttaan minuun. Miksi pitäisi siis olla ilkeä ja tyly omalle läheiselle?

Omat vanhempani ovat yhdessä edelleen, joten ehkä en vain tajua jotain tässä yhtälössä?

Vierailija
112/392 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi jumalauta, noin henkisesti jälkeenjääneiden pitäis kuolla. Myös ton ap:n miehen exän. Ihmeellistä lapsellista kiukuttelua. Ap, ole sinä fiksu ja pidä mölyt mahassa ja pakota miehesi menemään häihin.

Maailma olis niin paljon parempi paikka, jos ihmiset ei olis noin idiootteja kuten ap:n jutussa kaikki. Eikö nyt saatana 5 vuodessa se exä ole parantunut erosta. Ja kaikki muutkin vaikuttaa kehareilta. Anteeksi, kehitysvammaiset ovat kyllä fiksumpia.

Ihan ydinperheessä asun ja ekassa liitossa olen. Enkä vienyt miestä keltään, eikä hänelläkään ole lapsia muiden kanssa. Sut vissiin on katkeruudestasi päätellen jätetty. Harmi.

Vierailija
113/392 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä näe mitään oikeutusta sille, että isän pitkäaikainen kumppani jätettäisiin kutsumatta, jos isä kuitenkin kutsutaan. Kyllä se äiti nyt on tarinan pahis.

Vierailija
114/392 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ydinperheessä asun ja ekassa liitossa olen. Enkä vienyt miestä keltään, eikä hänelläkään ole lapsia muiden kanssa. Sut vissiin on katkeruudestasi päätellen jätetty. Harmi.

Eipäs olekaan, toisin kuin sut pian... Onnea uusperhekuvioihisi, kokemusta kuitenkin tuntuu löytyvän joten älä jauha paskaa.

Vierailija
115/392 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu paljon erotilanteesta, pettäneen vanhemman uutta kumppania on vaikeampi hyväksyä kuin sopuisasti eronneiden ja hyvissä väleissä olevien vanhempien uudet kumppanit.

Jos vanhemmat eivät kuitenkaan ole riitaisia ja ero on ollut suht siisti, en ymmärrä miksei uusia kumppaneita voisi kutsua. Kyllä minä ainakin toivon omille vanhemmilleni onnea ja iloa, eikä uusi kumppani vähennä heidän rakkauttaan minuun. Miksi pitäisi siis olla ilkeä ja tyly omalle läheiselle?

Omat vanhempani ovat yhdessä edelleen, joten ehkä en vain tajua jotain tässä yhtälössä?

Huomaa kyllä että ovat yhdessä. Siksi et ymmärräkään.

Vierailija
116/392 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en kyllä katselis sellaista miestä joka ei mene lapsensa häihin jos uusi puoliso ei oo kutsuttu.

Edustaisi mun silmissä ihan vääriä arvoja.

Kyllä lapset tulee aina ennen uutta puolisoa.

Väärin. Kumppani valitaan useimmiten tarkoituksena viettää loppuelämä yhdessä. Lapset aikuistuvat, perustavat perheen ja heidän ykkösensä on se oma ydinperhe. Näin menee luonnollinen elämän kierto, ja koskaan ei pitäisi ajatella, että se aikuinen lapsi on omaa kumppania tärkeämpi. Lapsi on vanhemmilla lainassa.

Just näin. Ja se että iskän tai äiskän uusi kumppani - ainakaan vähänkään pitkäaikaisempi - ei kelpaa kutsuttavaksi häihin, vastaa suunnilleen samaa kuin että vanhempi ilmoittaa ettei mene häihin koska ei hyväksy sulhasta tai morsianta. Moukkamaista toisin sanoen, enkä ainakaan itse menisi (edes lapseni) häihin, joihin perheeni - eli vaimoni - ei ole tervetullut.

Vierailija
117/392 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaahas, siellä huutelee joku katkera jätetty ruma läski. Lehmäkin on kauniimpi kuin sinä. Ja kehitysvammaiset fiksumpia kuin sinä. Ihan niinkuin lainaamasi tekstin kirjoittaja kirjoitti.

Vierailija
118/392 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ratkaissut asian niin, että itse jään vapaaehtoisesti pois kaikista tilaisuuksista, joissa voi törmätä eksään. Tämän tietävät lapseni, esim. esikoisen ylppäreissä olin koululla, mutta en juhlissa. Järjestin omat "varjojuhlat" oman puolen (pienemmän) suvun kanssa. Kaikki olivat tyytyväisiä. 

Vierailija
119/392 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään olisi ok. Ja tässä on se homman ydin, omien rakkaiden puolisoja kuuluu yrittää sietää ihan siitä kunnioituksesta sitä omaa rakastaan kohtaan. Oma isäni teki aikanaan valinnan, ettei hyväksynyt jouluksi avomiestäni kotiinsa, takana jo neljän vuoden suhde kuitenkin. Veljen vaimo sekä isän siskon tuore seurustelukumppani kyllä hyväksyttiin. Muistan miten kamalalta se tuntuikaan, ei väleissä ollut mitään näkyvää kitkaa edes, millä homman olisi voinut perustella. Olipahan päättänyt käyttää tällaista kieroa valtaa lapseensa.

No hämmästys oli suuri, kun en mennyt sitten itsekään. Hirveä syyllistys ja haukkuminen. Ei mitään kykyä katsoa asiaa minun näkökulmastani. Nyt avioliittoa takana saman miehen kanssa jo 15 vuotta, lapsia 4 eikä isän luona ole käyty sen joulun jälkeen kertaakaan. Jossain sukujuhlissa joskus törmätty.

Vierailija
120/392 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaahas, siellä huutelee joku katkera jätetty ruma läski. Lehmäkin on kauniimpi kuin sinä. Ja kehitysvammaiset fiksumpia kuin sinä. Ihan niinkuin lainaamasi tekstin kirjoittaja kirjoitti.

Ei ole edelleenkään. Siellä ruma maho uuslehmä yrittää päteä ja omia toisten lapset. Sulle suosittelen painonvartijoita. Henkisesti olet etanan tasolla, yhtä kaunis ja limainen 😂