Miksi narsisteja parjataan joka paikassa?
Eiväthän he ole valinneet itse millaisen perimän ja kasvatuksen ovat saaneet. Lisäksi kun ottaa huomioon, että narsismista on lähes mahdotonta parantua, niin tuntuu todella ilkeältä. Ymmärrän tietysti harmituksen jota touhuillaan aiheuttavat, mutta kohtuutontahan tuollainen on. Tarkoitan siis oikeita narsisteja, enkä mulkvisteja naapureita, työkaveteita ja exiä.
Kommentit (274)
Vierailija kirjoitti:
"Häiriintyneen kehityksen myötä henkilölle voi muodostua vääristynyt käsitys itsestä. Lapsi tuntee kaikkivoipaisuutta sekä kykyä hallita muita ihmisiä ja tapahtumia. Tämä on aluksi normaali keino selviytyä. Tunteen tulisi kuitenkin kadota, mutta narsistilla tunne ei väisty, vaan hänen kaikkivoipaisuuskäsityksensä säilyy. Hän on mahtavin, ihanin, kaunein ja paras. Omien rajallisuuksien ja epäonnistumisten myöntäminen on mahdotonta. Kun narsisti ottaa tehtävän vastaan vaikuttaa siltä, että hänellä ei ole lainkaan rajoja. Monesti tämä tulkitaan virheellisesti hyväksi itsetunnoksi."
Tottta. Huono itsetunto tulee esiin, kun narsistin pitäisi yksin selvittää tilanne, ottaa vastuuta. Ei onnistu. Narsisti vaikenee, piiloutuu lakeijansa taakse, kääntää mustan valkoiseksi ja puhuu tyhmän orjansa kostamaan narsistin kokema vääryys. Vääryys on sitä, että joku ei ole niellyt narsistin puheita tai tekoja, kuten lakeijansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin.. Muut ovat valehtelijoita, narsisteja ja mielisairaita kun SINÄ niin päätät.
Minä en valehtele koskaan. Ei ole tarvetta sellaiseen, enkä olet narsisti kuten sinä olet.
Näinhän sen on oltava kun kerran niin sanot. Ja tottahan se on kun et valehtelekaan koskaan. ;) Taidat olla muuten ensimmäinen ihminen jolla ei ole koskaan tarvetta valehdella. Et ole myöskään narsisti, vaan muut ovat. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tosin selittää pitkälti omaa käytöstäsi.
Mitähän oikein tarkoitat?
Mitä lie niin tarkoittaisin. Näet valehtelevia ja mielisairaita narsisteja muissa, mutta omalle käytöksellesi olet täysin sokea.
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla muuten ensimmäinen ihminen jolla ei ole koskaan tarvetta valehdella.
Miksi ihmisen pitäisi valehdella? Tai olla tarvetta valehteluun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tosin selittää pitkälti omaa käytöstäsi.
Mitähän oikein tarkoitat?
Mitä lie niin tarkoittaisin. Näet valehtelevia ja mielisairaita narsisteja muissa, mutta omalle käytöksellesi olet täysin sokea.
Mille käytökselle? Olen vain todennut, että narsismi on erittäin vakava mielisairaus, jota se selkeästi onkin. On syntynyt jopa järjestötoimintaa narsistien uhrien auttamiseksi.
Narsistinen, väkivaltainen riehuja ja patologinen valehtelija ei ole päästään terve ihminen vaan selkeästi vain hullu, noin kansanomaisesti todettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla muuten ensimmäinen ihminen jolla ei ole koskaan tarvetta valehdella.
Touche!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin.. Muut ovat valehtelijoita, narsisteja ja mielisairaita kun SINÄ niin päätät.
Minä en valehtele koskaan. Ei ole tarvetta sellaiseen, enkä olet narsisti kuten sinä olet.
Näinhän sen on oltava kun kerran niin sanot. Ja tottahan se on kun et valehtelekaan koskaan. ;) Taidat olla muuten ensimmäinen ihminen jolla ei ole koskaan tarvetta valehdella. Et ole myöskään narsisti, vaan muut ovat. :)
Jos narsistille sanoo, että hän on narsisti, vastaa tämä vain että sinä olet narsisti. Narsisti puhuu korostaen, että hän ei koskaan valehtele, ei koskaan tee sitä sun tätä. Ja todellisuus on päinvastaista. Tämä vain ohiksena narsismista.
Vierailija kirjoitti:
Näet valehtelevia ja mielisairaita narsisteja muissa
Nytkö sinä olet sitä mieltä, että se "terapeuttinsa" terapeutiksi joutunut ja lopulta tämän myös pikku suhteeseen hurmannut narsisti ei valehdellutkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen lapsena valehdellut usein narskuvanhemmilleni, koska pelkäsin henkeni puolesta. He sanovat, etteivät ole valehdelleet koskaan, vaikka ovatkin monet kerrat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysytkö ihan tosissasi? Oletko tuo sama yli-ihminen joka väitti, ettei valehtele koskaan, eikä hänellä moiseen ole edes tarvetta? Itse valehtelen ja kaunistelen totuutta lähes päivittäin ja niin tekevät kaikki muutkin "normaalit" ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Itse valehtelen ja kaunistelen totuutta lähes päivittäin ja niin tekevät kaikki muutkin "normaalit" ihmiset.
Ainoastaan patologisesti valehteleva narsisti itse voi kuvitella, että kaikki muutkin ihmiset valehtelevat päivittäin koska hänkin tekee niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se on helppoa ja hauskaa lyödä parantumattomasti sairaita.
Monet teistä on kuitenkin täysin työkykyisiä, joten mistään tahattomasta ei ole kyse. Toisin kuin työkyvyttömäksi kiusaamillanne uhreilla, teillä on mahdollisuus maksaa terapianne. Valtiokin on teidän puolella: kela ei kuntouta työkyvyttömiä.
Olette pahoja, koska olette VALINNEET tehdä väärin. Eli oma vika, sääliä ei heru. Ethän sinäkään sääli uhrejasi.Miten pelkkä työkykyisyys olisi merkki parantumisen mahdollisuudesta? Luuletko että vain työkyvytön voi kärsiä häiriöistä, sairauksista yms. ja työssä käyvä olla automaattisesti terve, tai kykenevä parantumaan?
Työkykyisillä on varaa maksaa terapiasta, halutessaan. Narsistin uhri on kehityskelpoinen, jopa parantumaan, mutta rahaa terapiaan ei ole kuten työkykyisillä.
Narsistia ei paranna mikään, hän on täysin kehityskelvoton, elävä kuollut.
Narsistien ei pitäisi olla missään töissä vaan mieluiten haudassa. Nyt ennenaikaisesti kuihtuu vain uhrit.
Vierailija kirjoitti:
Itse valehtelen ja kaunistelen totuutta lähes päivittäin ja niin tekevät kaikki muutkin "normaalit" ihmiset.
Sitten en ole "normaali", koska en valehtele. Minun ammatissani valheet tulevat lopulta naaman eteen. Siksikään se ei kannata. Helpompi aina puhua totta, niin ei tarvitse ajatella mitä on aiemmin valehdellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nytkö sinä olet sitä mieltä, että se "terapeuttinsa" terapeutiksi joutunut ja lopulta tämän myös pikku suhteeseen hurmannut narsisti ei valehdellutkaan?
Se nyt oli ihan höpölöpöä koko viesti. Siitä oliko sen takana ylilaudan jonne, provoilija, trollaaja tai narsisti en osaa sanoa juuta, enkä jaata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt oli ihan höpölöpöä koko viesti. Siitä oliko sen takana ylilaudan jonne, provoilija, trollaaja tai narsisti en osaa sanoa juuta, enkä jaata.
Varmaan narsisti. Miksi muita asia kiinnostaisi siinä määrin, että jaksaisi sellaisia pitkiä satuja kirjoitella? Narsimiinan liittyy myös yhtenä käytösmaneerina valehtelu, kun omaatuntoa ei ole pidäkkeenä. Narsisti voi siis valehdella ihan mitä tahansa, rajaa ei ole, ja netissä se on helppoa. Voi leikkiä välillä vaikka psykiatria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Touche!
Tosiaankin. Narsku paljasti itsensä ja seuraavaksi selittelee ihan hädässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Touche!
Tosiaankin. Narsku paljasti itsensä ja seuraavaksi selittelee ihan hädässä.
Kerrotko syyn sille, miksi valehtelet päivittäin? Niinhän kerroit tekeväsi. Annatko jonkinlaisen esimerkin valehtelustasi?
Narsistien uhrien tuki -sivustolta löytyi se narsismin ydin: "Henkilön minän kehitys, minäkuva, itsetunto sekä suhtautuminen muihin on vaurioitunut. Häiriötä kutsutaan myös minävaurioksi, koska se liittyy niin keskeisesti minään, sen kehitykseen ja toimintaan."
Toisaalta sivuilla väitetään tällaista. "Koska epävakaa persoonallisuushäiriö kuuluu narsististen persoonallisuushäiriöiden joukkoon antavat nämä tutkimukset tukea niille lukuisille kliinikoille, jotka ovat havainneet että lievä narsistisen persoonallisuushäiriön omaavat potilaat hyötyvät hoidosta."
mielestäni nämä ovat eri asia, esim. psykiatrinen tautiluokitus http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90815/URN_ISBN_978-952-245… luokittelee nämä pershäiriöt ihan eri ryhmään:
F60.3 Tunne-elämältään epävakaa persoonallisuus
-alatyypit: F60.30 Impulsiivinen häiriötyyppi & F60.31 Rajatilatyyppi
ja narsistinen löytyy kohdasta:
F60.8 Muu persoonallisuushäiriö, alatyypit
- Narsistinen persoonallisuus
- Epäkypsä persoonallisuus
- Passiivis-aggressiivinen persoonallisuus
- Psykoneuroottinen persoonallisuus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan patologisesti valehteleva narsisti itse voi kuvitella, että kaikki muutkin ihmiset valehtelevat päivittäin koska hänkin tekee niin.
Normaali ihminen tietää, että käytännössä kaikki ihmiset viljelevät pieniä valkoisia valheita ja ettei ihmisten kanssakäyminen olisi edes mahdollista, jos kaikki töksäyttelisivät totuudet päin naamaa. Vain mytomaani/narsisti voi edes laukoa mitään niin älytöntä, että olisi itse kaiken tällaisen yläpuolella. Jos sen myöntäminen, että vähintään kaunistelen asioita päivittäin tekee minusta patologisesti valehtelevan narsistin, niin olkoon vaikka niin. Sinä taidat olla tällaisten inhimillisyyksien ja heikkouksien yläpuolella?
Jep. Parempi kuitenkin netissä kuin livenä hämmentämässä muiden elämää.