Miksi narsisteja parjataan joka paikassa?
Eiväthän he ole valinneet itse millaisen perimän ja kasvatuksen ovat saaneet. Lisäksi kun ottaa huomioon, että narsismista on lähes mahdotonta parantua, niin tuntuu todella ilkeältä. Ymmärrän tietysti harmituksen jota touhuillaan aiheuttavat, mutta kohtuutontahan tuollainen on. Tarkoitan siis oikeita narsisteja, enkä mulkvisteja naapureita, työkaveteita ja exiä.
Kommentit (274)
Vierailija kirjoitti:
Normaali ihminen tietää, että käytännössä kaikki ihmiset viljelevät pieniä valkoisia valheita ja ettei ihmisten kanssakäyminen olisi edes mahdollista, jos kaikki töksäyttelisivät totuudet päin naamaa.
Mitä "totuuksia" tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näet valehtelevia ja mielisairaita narsisteja muissa
Nytkö sinä olet sitä mieltä, että se "terapeuttinsa" terapeutiksi joutunut ja lopulta tämän myös pikku suhteeseen hurmannut narsisti ei valehdellutkaan?
Se nyt oli ihan höpölöpöä koko viesti. Siitä oliko sen takana ylilaudan jonne, provoilija, trollaaja tai narsisti en osaa sanoa juuta, enkä jaata.
Varmaan narsisti. Miksi muita asia kiinnostaisi siinä määrin, että jaksaisi sellaisia pitkiä satuja kirjoitella? Narsimiinan liittyy myös yhtenä käytösmaneerina valehtelu, kun omaatuntoa ei ole pidäkkeenä. Narsisti voi siis valehdella ihan mitä tahansa, rajaa ei ole, ja netissä se on helppoa. Voi leikkiä välillä vaikka psykiatria.
Hyvin mahdollista. En lähde ketään diagnosoimaan silti yhden anonyymin viestin perusteella. Voi valehdella mitä vaan missä vaan. Oli miten oli, niin viesti oli kieltämättä jopa huvittavan kaikkivoipainen.
Vierailija kirjoitti:
Voi valehdella mitä vaan missä vaan.
Sellaisia narsistit ovat. Mitään rajaa ei ole valehtelulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse valehtelen ja kaunistelen totuutta lähes päivittäin ja niin tekevät kaikki muutkin "normaalit" ihmiset.
Ainoastaan patologisesti valehteleva narsisti itse voi kuvitella, että kaikki muutkin ihmiset valehtelevat päivittäin koska hänkin tekee niin.
Normaali ihminen tietää, että käytännössä kaikki ihmiset viljelevät pieniä valkoisia valheita ja ettei ihmisten kanssakäyminen olisi edes mahdollista, jos kaikki töksäyttelisivät totuudet päin naamaa.
Normaalilla ihmisellä ei ole mitään tarvetta valehdella, vaikka sinä niin luuletkin kun itse olet kertomasi mukaan valehtelija. Lisäksi on vielä niin, että näillä "valkoisilla valheillasi" ei ole yhtään mitään tekemistä narsistisen patologisen valehtelun ja satuilun kanssa.
Iskikö hätä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse valehtelen ja kaunistelen totuutta lähes päivittäin ja niin tekevät kaikki muutkin "normaalit" ihmiset.
Ainoastaan patologisesti valehteleva narsisti itse voi kuvitella, että kaikki muutkin ihmiset valehtelevat päivittäin koska hänkin tekee niin.
Normaalilla ihmisellä ei ole mitään tarvetta valehdella, vaikka sinä niin luuletkin kun itse olet kertomasi mukaan valehtelija. Lisäksi on vielä niin, että näillä "valkoisilla valheillasi" ei ole yhtään mitään tekemistä narsistisen patologisen valehtelun ja satuilun kanssa.
Edellistä kompaten, ketjun aihehan oli free narsisti parka! Joka siis ei ole ollenkaan parka, vaan kuten ketjun lukemalla paljastuu; jäätävän ilkeä, lillukanvarsiin takertuva väittäessään mustaa valkoiseksi.
Ja tässä tapauksessa myös idiootti, luuleeko ap, että tautiluokitus ei elä ja muutu? Näemmä, mielenvikaista höpinää ketjun teemasta loppuun saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iskikö hätä?
Miksi vertaat "valkoisia valheita" patologisesti valehtelevan narsistin "mustiin valheisiin"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin.. Muut ovat valehtelijoita, narsisteja ja mielisairaita kun SINÄ niin päätät.
Minä en valehtele koskaan. Ei ole tarvetta sellaiseen, enkä olet narsisti kuten sinä olet.
Kerrot varmaan rehellisesti kaikki salasanasi niitä kyselijöille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iskikö hätä?
Mikä hätä? Sinä itse kerrot olevasi valehtelija, mitä minä taas en ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin.. Muut ovat valehtelijoita, narsisteja ja mielisairaita kun SINÄ niin päätät.
Minä en valehtele koskaan. Ei ole tarvetta sellaiseen, enkä olet narsisti kuten sinä olet.
Olkiukkoa ryhdyit sitten pieksemään. Sillä tavalla.
Jätän salasanat kertomatta, mikä ei ole valehtelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
---
Kummasta ap ketjussa piti puhua : otsikon aiheesta vai sinusta?
Lukemalla selviää: Sinusta, sinusta ja sinusta. Sinusta. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
---
Kummasta ap ketjussa piti puhua : otsikon aiheesta vai sinusta?Lukemalla selviää: Sinusta, sinusta ja sinusta. Sinusta. 😂
Huomiohuoraavalle narsistille negatiivinenkin huomio on parempi kuin ei huomiota lainkaan. Vakavasti on mieleltään sairas sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähintään. Kuten myös kaiken seksuaalisuudestaan, poliittisista näkemyksistään, uskonnollisesta vakaumuksestaan, oikeudessa perheenjäsentensä mahdollisista töpeksimisistä jne jne. Oikein hieno ihminen. Kuka sitä nyt mistään valehtelemaan.
Laitan muutaman persoonallisuushäiriökuvauksen:
60.8 Muu Persoonallisuushäiriö
Tätä diagnoosia käytetään, jos häiriö täyttää määritetyt persoonallisuushäiriön yleiset kriteerit, mutta mikään yllä olevista luokista ei sovi. Diagnoosikoodiin kuuluu narsistinen persoonallisuus, epäkypsä persoonallisuus, passiivis-aggressiivinen persoonallisuus sekä psykoneuroottinen persoonallisuus, joiden piirteet on tärkeä kuvata myös sanallisesti.
Esimerkiksi Narsistiselle persoonallisuudelle on ominaista erilaiset suuruuskuvitelmat, voimakas ihailun tarve ja empatian vähäisyys. Henkilö kokee olevansa oikeutettu erikoiskohteluun, on kateellinen tai ylimielinen ja voi käyttää muita häikäilemättä hyväkseen. Narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivät koetaan usein kylminä, vaikka he voivatkin ensin vaikuttaa lämpimiltä tai jopa karismaattisilta. Narsistinen persoonallisuushäiriö onkin eräänlainen pidempiaikainen itsetunnon ja itsearvostuksen säätelyjärjestelmän häiriö. Hoitoon hakeutuminen saattaa liittyä hankalien ihmissuhteiden provosoimaan ahdistuneisuuteen tai masennusoireisiin. He voivat hakeutua hoitoon jossakin kriisitilanteessa, mutta jättävät hoidon helposti kesken itsetuntonsa taas noustessa.
F60.2 Epäsosiaalinen persoonallisuus
Häiriölle on ominaista yleisistä normeista piittaamaton toimintatapa. Käytökselle on ominaista välinpitämättömyys toisten oikeuksista ja kyvyttömyys tai haluttomuus huomioida toisia ihmisiä. Henkilö on impulsiivinen, vilpillinen ja helposti ärtyvä ja usein myös aggressiivinen syyllistyen toistuvasti lainrikkomuksiin eikä kadu tekojaan. Epäsosiaalinen ihminen näkee toimintansa syyt muualla kuin itsessään.
Epäsosiaalinen käytös alkaa jo ennen 15 vuoden ikää. Murrosiän jälkeen käytös tyypillisesti johtaa juridisiin seurauksiin, usein myös vankilatuomioihin. Tähän häiriöön liittyy usein myös päihteiden väärinkäyttöä. (jatkuu...)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
---
Kummasta ap ketjussa piti puhua : otsikon aiheesta vai sinusta?Lukemalla selviää: Sinusta, sinusta ja sinusta. Sinusta. 😂
Okei, tulin vasta ketjuun ja edellinen kommenttini oli minun. Täällä on joku kina menossa valehtelusta, johon sanon vain että narsistin valehtelu on ihan eri sarjassa kun miltä täällä näyttää meno.
(jatkoa) F60.3 Epävakaa persoonallisuushäiriö
Häiriölle on tyypillistä laaja-alainen tunnetilojen ja minäkuvan epävakaus ja käytöksen huomattava impulsiivisuus. Ihmissuhteet ovat usein intensiivisiä ja epävakaita vaihdellen voimakkaasta ihannoinnista täydelliseen vähättelyyn. Käytökselle on ominaista hylätyksi tulemisen pelko, alttius ärtyä helposti, vaikeus kontrolloida suuttumusta, itsetuhoinen impulsiivisuus ja toistuvat itsemurhayritykset. Epävakaata persoonallisuutta on kutsuttu myös rajatilapersoonallisuudeksi tai borderline -persoonallisuudeksi.
Seuraavassa tyypillisiä piirteitä:
Käsitys omasta itsestä on ailahtelevainen – välillä epäonnistunut, mitätön ja hävettävä yksilö ja välillä erinomainen ja pärjäävä.
Vaikeus toimia pitkäjänteisesti – elämän suunnitelmat saattavat muuttua nopeasti, on vaikea sitoutua suunnitelmiin tai sovittuihin asioihin.
Tunteiden sääteleminen on vaikeaa; varsinkin negatiivisia tunteita on vaikea hallita, ja se saattaa johtaa hallitsemattomiin raivonpuuskiin tai pohjattomaan alakuloon.
Mielialat vaihtelevat nopeasti joko itsestään tai tilanteiden mukaan.
Toistuva tai jatkuva sisäisen tyhjyyden tunne.
Impulsiivisuus – hetken mielijohteesta tehdyt asiat, jotka jälkikäteen harmittavat.
Itsetuhoinen käyttäytyminen – itsensä tahallinen vahingoittaminen tai sillä uhkaaminen.
Musta–valko-ajattelu - On vaikea nähdä samassa ihmisessä tai asiassa samanaikaisesti sekä hyviä, että huonoja puolia.
Ajoittain todellisuuden tajun hämärtyminen – harhaluuloja tai epätodellisia kokemuksia saattaa esiintyä eteenkin kriisitilanteissa.
Käytännössä nämä taipumukset johtavat siihen, että elämä usein tuntuu olevan kaaoksessa ja on erilaisia ihmissuhdeongelmia. Hoitokontaktissa esiintyy vaikeutta sitoutua pitkäjänteisiin suunnitelmiin ja sietää rajoituksia ja sääntöjä.
Tämä persoonallisuushäiriö johtaa usein jonkinlaisiin sopeutumisen tai pärjäämisen vaikeuksiin, mutta ympäristössä joka on persoonallisuushäiriöiselle sopiva, oireita esiintyy vähemmän tai ei ollenkaan.
~~~~
että kyllä noista muista persoonallisuushäiriöstäkin löytyy vakavaa kusipäisyyttä, tuossa linkissä vielä asosiaalisesta (epäsosiaalisesta) persoonallisuushäiriöstä:
Vierailija kirjoitti:
Narsistien uhrien tuki -sivustolta löytyi se narsismin ydin: "Henkilön minän kehitys, minäkuva, itsetunto sekä suhtautuminen muihin on vaurioitunut. Häiriötä kutsutaan myös minävaurioksi, koska se liittyy niin keskeisesti minään, sen kehitykseen ja toimintaan."
Toisaalta sivuilla väitetään tällaista. "Koska epävakaa persoonallisuushäiriö kuuluu narsististen persoonallisuushäiriöiden joukkoon antavat nämä tutkimukset tukea niille lukuisille kliinikoille, jotka ovat havainneet että lievä narsistisen persoonallisuushäiriön omaavat potilaat hyötyvät hoidosta."
mielestäni nämä ovat eri asia, esim. psykiatrinen tautiluokitus http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90815/URN_ISBN_978-952-245… luokittelee nämä pershäiriöt ihan eri ryhmään:
F60.3 Tunne-elämältään epävakaa persoonallisuus
-alatyypit: F60.30 Impulsiivinen häiriötyyppi & F60.31 Rajatilatyyppi
ja narsistinen löytyy kohdasta:
F60.8 Muu persoonallisuushäiriö, alatyypit
- Narsistinen persoonallisuus
- Epäkypsä persoonallisuus
- Passiivis-aggressiivinen persoonallisuus
- Psykoneuroottinen persoonallisuus
TLDR, narsismi on vakavin mielisairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vähintään. Kuka sitä nyt mistään valehtelemaan.
Ei tarvitse valehdella asioista, kun tietyt asiat voi jättää yksinkertaisesti kertomatta. Ei minulla ole ollut mitään tarvetta valehdella, vaikka sinun mielestäsi kaikki valehtelevat, kun itsekin kerran olet valehtelija ihan omankin kertomasi mukaan.
Vierailija kirjoitti:
että kyllä noista muista persoonallisuushäiriöstäkin löytyy vakavaa kusipäisyyttä, tuossa linkissä vielä asosiaalisesta (epäsosiaalisesta) persoonallisuushäiriöstä:
Se, että muutkin ovat päästään vakavasti sekaisin, ei tee narsistien harjoittamaa väkivaltaa yhtään sen paremmaksi, eikä ole asian puolustus.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on joku kina menossa valehtelusta, johon sanon vain että narsistin valehtelu on ihan eri sarjassa kun miltä täällä näyttää meno.
Kyllä aikamoista valehtelua narsistilta on väittää, että joutui ryhtymään terapeutilleen terapeutiksi ja vielä ajautui lopulta ihan suhteeseen terapeuttinsa kanssa. Kaveri katsonut vähän liikaa Sopranosia. Kyllähän tuossa on selkeää narsistista valehtelua, megalomaniaa ja egopullistelua, ihan omassa sarjassaan.