Paskin joulu ikinä (olenko liian pinnallinen?)
Itse kulutin säästöistäni, veronpalautukseni sekä palkkaani muiden lahjoihin. Ei siinä mitään, tultiin anoppilaan ja ilmoittivat heti etteivät panostaneet lahjoihin - sain vihreitä kuulia mitä vihaan. Minä ostin heille Vepsäläiseltä päiväpeiton sekä suklaapuodista suklaakonvehteja.
Se mikä harmittaa eniten.. Miehen kanssa sovittiin että lahjoihin 300€. Tämä oli ok ja tuossa lahjoja availessa katsoin että jaha, mulle yks paketti. Kirjekuori. Avaan ja alan itkemään - matkalahjakortti kortti norwegia ilme?!?! Siis 10000 pisteen lahjakortti eli 100€ matkalahjakortti "kun sä olet halunnut Eurooppaan reissuun".. En ole ikinä sanonut että haluan Eurooppaan, ainoastaan että haluan aurinkomatkalle Thaimaahan. Itkin koska itse olin ostanut vaikka mitä kivaa, kaikkea mistä mies on puhunut mitä tarvitsee ja mille on käyttöä. Rahasta ei olisi ollut pulaa, ja tiesi että pyysin yhtä laukkua mikä maksaa 312€ mutta ei ostanut koska "mitä sä sillä olisit oikeesti tehnyt".. Mä olen vaan itkenyt, itse panostin ja mietin kaikille mitä tarvitsevat ja ovat puhuneet mitä tarvitsevat. Itse saan matkalahjakortin millä en tee mitään, karkkeja mitä vihaan. Olen toisessa huoneessa missä muut koska oikeasti pahoitin mieleni koska mieheni on halunnut Eurooppaan, en minä ikinä.
Olenko oikeasti sekaisin päästäni vai miksi pahoitin mieleni näin? :'(
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla jäi harmittamaan toisin päin. Tiesin kyllä, että mun ja miehen hankkimat lahjat tulee olemaan pienempiä kuin muiden. Minä saan korotettua työmarkkinatukea omaehtoisen opiskelun takia ja mies palkkatukea. Veli käy töissä, samoin toinen ja avokkinsa opiskelee. Äitikin normipalkkaa saa. Jotenkin jäi oikein hävettämään. Saatiin/sain niin ihania asioita.
Ostettiin toiselle veljelle popcorn-kone ja kelloradio, toiselle + avokilleen voileipägrilli. Meidän äidille laitettiin kaksi cd:tä ja 20€:n lahjakortti. Itse sain äidiltä satasen lahjakortin samaan kauppaan, johon ostettiin hälle lahjakortti. Jotenkin tuntui, että en voinut antaa muille sitä, mitä itse sain. Vaikka kyllä kaikki eilen kiittelivät. Muillekin oli meiltä lahjuksia, osan tein itse, kun käsitöitä teen. Mm. kaulahuivin ja pari kaulakorua. Toivottavasti ovat tykänneet.
Mulle on aina ollut tärkeä yrittää luoda muiden joulusta hyvä ja keksiä hyviä lahjoja. Nyt vaan sattui p***a kuukausi sähkälaskuineen yms. ja oli vähän vähemmän, mitä laittaa lahjoihin. Onneksi kotona sitten ruuat onnistui..
Sori, mutta älkää nyt ihmeessä kuluttako vähiä rahoja popcornkoneen tai voileipägrillin kaltaiseen roskaan jota käytetään pari kertaa. Tai vaikka rahaa olisi paljonkin. Hirveää luonnon kuluttamistakin.
Ensi vuonna vaikka itse tehtyjä herkkuja, sinappia, jouluruokia ja niitä käsitöitä. Ja lahjakortteja kodin siivoukseen, auton pesuun jne. Paljon parempia lahjoja kuin Kiina-roska.
Miten niin pari kertaa? Meillä on ollut 5 vuotta voileipägrilli ja kovalla näytöllä koko ajan.
Keskimääräinen käyttöaika on se muutama kerta. Ostit varmaan omasi itse ja sen halusit. Omani menisi suoraan myyntiin.
Mekin saimme lahjaksi voileipägrillin, joka oli tullut vanhemmilleni kylkiäisenä jostain. Pariin vuoteen en keksinyt sille käyttöä ja kirosin sitä (isokokoinen, vei tilaa, ei ollut paikkaa) kunnes kauppoihin alkoi tulla panineja. Niitä sillä sitten teemme ajoittain välipalaksi. Lapsikin tykkää syödä panineja iltapalaksi mieluummin kuin mannavelliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmensadan euron laukku? Eihän sellaisia käytä kuin tyhjäpäät :D
Mulla on 300e:n musta Michael Kors. Mä luulin, että suunnilleen kaikilla on sen hintainen laukku, jos ei maksanut 1000-1500e :D .
En koskaan huomaa ihmisten laukkuja. Sen puoleen on ihan turha ihmetellä, tunkeeko kukkaronsa, puhelimensa, avaimensa ja nestuukinsa kympin vain tonnin kannikkeeseen. Itselläni on neljänkympin olkalaukku, jonka ostin viime kesänä matkalta, koska edellinen veska alkoi olla jo rähjääntynyt.
Kenelle lahjoja?
Sopivasti keskustellaan lahjojen antamisesta. Mielenkiintoinen kohtaaminen työpaikalla, työkaverini oli ostanut lahjan esimiehellemme, jonka hän kaikkien nähden antoi hänelle... pohdin, että mitä hän haluaa tällä viestiä? Onko muilla kokemusta tästä käytännöstä? Itse annoin kaikille alle 15€ lahjan, eli pienen muistamisen. Samassa työpaikassa meitä on alle viisi henkilöä.
On aina mielenkiintoista lahjan antajan näkökulmasta, miten tai millä perustein lahjan antaa ja valitsee, halusta ilahduttaa, hyöty näkökulmasta, miellyttäminen...
Vaikka ap olis trolli, niin ymmärrän häntä hyvin. Kyllä sitä aikuinen ihminenkin herkistyy jouluna ja saa toivoa itselleenkin asioita. Itse olen tullut siihen tulokseen, että esim. miehelleni pitää kertoa tarkasti, mitä haluaa. Silloin tietty häviää yllätyksellisyys, mutta saa mitä haluaa. Pidän tätä asiaa tärkeämpänä, koska ihmiset eivät ole ajatuksenlukijoita valitettavasti.
Parempaa jatkoa. <3
Vierailija kirjoitti:
Kenelle lahjoja?
Sopivasti keskustellaan lahjojen antamisesta. Mielenkiintoinen kohtaaminen työpaikalla, työkaverini oli ostanut lahjan esimiehellemme, jonka hän kaikkien nähden antoi hänelle... pohdin, että mitä hän haluaa tällä viestiä? Onko muilla kokemusta tästä käytännöstä? Itse annoin kaikille alle 15€ lahjan, eli pienen muistamisen. Samassa työpaikassa meitä on alle viisi henkilöä.On aina mielenkiintoista lahjan antajan näkökulmasta, miten tai millä perustein lahjan antaa ja valitsee, halusta ilahduttaa, hyöty näkökulmasta, miellyttäminen...
Samaa minäkin olen ajatellut. Itsehän en mitään lahjoja tarvitse kun on kaikki tarpeellinen ja se mitä tarvitsen maksaa niin paljon ettei kehtaa muilta pyytää vain itse mieluummin hankin moisen. Kun tulee näitä "pikkulahjoja" niin alkaa kaapit kertymään mitä tyhjänpäiväisimmistä asioista jotka joutuu kuitenkin roskiin. Kaiken huippu on se, että jos lahjan antaja olettaa vielä päälle, että minä tuhlaan rahoja johonkin joutavaan lahjaan, että hänen lahjapakettimääränsä kasvattaisi kokoaan. Mieluummin tuhlaan rahojani rakkaisiin läheisiin, jotka eivät edes oleta oikeastikkaan saavansa mitään hyötyä lahjojen antamisesta. Tällöin voin säästää niitä joulurahoja ja antaa tulevaisuudessa sen yhden,kalliin mutta hienon lahjan jonka olen ajatellut tunteella enkä omalla edulla.
Mun mies kysyi Prismassa että haluanko jotain joululahjaksi.
Sanoin etten halua.
Sanoin että joulurauha olisi kiva saada.
En ymmärrä aikuisten lahjoja. En osta kellekkään mitään ja ehdottomasti en halua mitään.
Teinit saa lahjoja meiltä.
Vierailija kirjoitti:
Oli sitten viimeinen kerta kun sinä panostit niitten muitten jouluun, annat ens vuonna ne samat vihreet paskakuulat niille :) niin minä tekisin.
Juuri näin. Ja nimenomaan nämä täsmälleen samat saamasi vihreät kuulat (mikäli niitä ei ole vielä teillä syöty sukulaisten toimesta), ja mieluiten mahdollisesti vielä samassa alkuperäisessä lahjapaperissa.
Ja sanot sitten sukulaisillesi ja miehellesi vain, että "voi kun en tänä vuonna oikein keksinyt mitään muuta, mutta muistin, että pidätte vihreistä kuulista." :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle lahjoja?
Sopivasti keskustellaan lahjojen antamisesta. Mielenkiintoinen kohtaaminen työpaikalla, työkaverini oli ostanut lahjan esimiehellemme, jonka hän kaikkien nähden antoi hänelle... pohdin, että mitä hän haluaa tällä viestiä? Onko muilla kokemusta tästä käytännöstä? Itse annoin kaikille alle 15€ lahjan, eli pienen muistamisen. Samassa työpaikassa meitä on alle viisi henkilöä.On aina mielenkiintoista lahjan antajan näkökulmasta, miten tai millä perustein lahjan antaa ja valitsee, halusta ilahduttaa, hyöty näkökulmasta, miellyttäminen...
Samaa minäkin olen ajatellut. Itsehän en mitään lahjoja tarvitse kun on kaikki tarpeellinen ja se mitä tarvitsen maksaa niin paljon ettei kehtaa muilta pyytää vain itse mieluummin hankin moisen. Kun tulee näitä "pikkulahjoja" niin alkaa kaapit kertymään mitä tyhjänpäiväisimmistä asioista jotka joutuu kuitenkin roskiin. Kaiken huippu on se, että jos lahjan antaja olettaa vielä päälle, että minä tuhlaan rahoja johonkin joutavaan lahjaan, että hänen lahjapakettimääränsä kasvattaisi kokoaan. Mieluummin tuhlaan rahojani rakkaisiin läheisiin, jotka eivät edes oleta oikeastikkaan saavansa mitään hyötyä lahjojen antamisesta. Tällöin voin säästää niitä joulurahoja ja antaa tulevaisuudessa sen yhden,kalliin mutta hienon lahjan jonka olen ajatellut tunteella enkä omalla edulla.
"Pikkulahjat" tulee mielestäni olla jotain sellaista, mistä pääsee eroon nopeasti esim. juomaa tai syötävää. Jos ei ole kovin syvällistä suhdetta toiseen, en halua antaa mitään pysyvää... hetkessä haihtuvaa vain... samoin muina juhlapäivinä leikkokukkia vieraammalle, mutta tärkeälle ihmiselle voi ostaa ruukkukukan. Kovin monelle ruukkukukkia ei ole tarvinnut ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Muistaakohan joku vielä joulun merkityksen? Naurattaisi, jos ei itkettäisi miten itsekkäitä aikuisia ihmisiä on olemassa.
Kyllä varmaan aika monella on joulun oikea merkitys hukassa . Joululahjaperinteen saisi minusta heittää romukoppaan. Ennen oli varmasti toisin, kun kaikesta oli pulaa ja oikeasti lämmitti se naapurintädin tuoma maustekakku tai kummitädin kummilapselle neulomat lapaset. Nyt se maustekakku on jonon jatkona notkuvissa herkkupöydissä ja voi olla että osa kakusta joutaa roskiin kun kukaan ei siihen juuri koskenut. Lapaset voi olla ne kymmenennet ja unohtuvat kaapin perälle... Mutta perinne velvoittaa ihmiset toimimaan tietyllä tavalla. Annetaan lahjoja, lähetetään kortteja.. Kaiketi monet suorittaa jouluakin vuosittain.
Vierailija kirjoitti:
Itse kulutin säästöistäni, veronpalautukseni sekä palkkaani muiden lahjoihin. Ei siinä mitään, tultiin anoppilaan ja ilmoittivat heti etteivät panostaneet lahjoihin - sain vihreitä kuulia mitä vihaan. Minä ostin heille Vepsäläiseltä päiväpeiton sekä suklaapuodista suklaakonvehteja.
Se mikä harmittaa eniten.. Miehen kanssa sovittiin että lahjoihin 300€. Tämä oli ok ja tuossa lahjoja availessa katsoin että jaha, mulle yks paketti. Kirjekuori. Avaan ja alan itkemään - matkalahjakortti kortti norwegia ilme?!?! Siis 10000 pisteen lahjakortti eli 100€ matkalahjakortti "kun sä olet halunnut Eurooppaan reissuun".. En ole ikinä sanonut että haluan Eurooppaan, ainoastaan että haluan aurinkomatkalle Thaimaahan. Itkin koska itse olin ostanut vaikka mitä kivaa, kaikkea mistä mies on puhunut mitä tarvitsee ja mille on käyttöä. Rahasta ei olisi ollut pulaa, ja tiesi että pyysin yhtä laukkua mikä maksaa 312€ mutta ei ostanut koska "mitä sä sillä olisit oikeesti tehnyt".. Mä olen vaan itkenyt, itse panostin ja mietin kaikille mitä tarvitsevat ja ovat puhuneet mitä tarvitsevat. Itse saan matkalahjakortin millä en tee mitään, karkkeja mitä vihaan. Olen toisessa huoneessa missä muut koska oikeasti pahoitin mieleni koska mieheni on halunnut Eurooppaan, en minä ikinä.
Olenko oikeasti sekaisin päästäni vai miksi pahoitin mieleni näin? :'(
Pakko sanoa etten tajua miksi kulutit toisten lahjoihin kaikki rahasi.Kaipa sä edellisista vuosista muistit mitä kenties on luvassa muttet ottanut opiksesi siitä.
Ensi vuonna et toimi niin vaan laitat rahat omaan matkaasi, ok?
Vierailija kirjoitti:
Sanoin etten halua.
Sanoin että joulurauha olisi kiva saada.En ymmärrä aikuisten lahjoja. En osta kellekkään mitään ja ehdottomasti en halua mitään.
Teinit saa lahjoja meiltä.
Tämä on totta. Sitten vielä kirsikaksi kakunpäälle, että oikein odotetaan saavansa vastineeksi jotakin kun on nyt se lahja annettu toiselle. Kallista aikaa tämä joulu, etenkin köyhille ja työttömille. Lahjoja voi antaa ja ihmisiä iloisesti yllättää muulloinkin kuin jouluna ja muullakin kuin lahjoilla. Pienillä teoilla ja se voi olla myös ilmasta. Miksi jotkut ihmiset unohtavat tällaiset asiat jouluna?
Ap vaikuttaa siltä jolle sanotaan jo kesäkuussa ettei tänä vuonna osteta aikuisille lahjoja ja silti ite ostaa kaikille kullattuja timantteja ja on järkyttyny kun kellään ollu mitään/korkeintaan joku muistaminen =kukka,kortti yms
Onkai niitä sellaisiakin ihmisiä, jotka ostavat omaksi iloksi lahjoja, mutta eivät odota vastavuoroisuutta. Itselläni toisella veljellä on elämäntilanne tällä hetkellä hyvin tiukka, joten ostin hänelle yhden vähän kalliimman käyttöesineen, joka tuli tarpeeseen vaikka sovimme etukäteen ettei osteta aikuisille lahjoja.
Mielestäni on kiva antaa lahjoja, jos oma rahatilanne vain sen sallii. Vuodet ovat erilaisia, joten joka vuosi ei ole itselläkään mahdollista laittaa lahjoja kaikille lähipiirissä. Mutta silloin kun on, niin ostan mieluummin toivottoa/tarpeellista. En odota vastalahjoja ja pikemminkin toivon, etten mitään saisikaan koska itselläni on aika kallis maku ja harvemmin esim. lahjaksi saadut koriste-esineet päätyvät esille :/
Vierailija kirjoitti:
Sanot miehellesi, että puhuitte 300 eurosta ja käsket antamaan puuttuvat 200e.
Ehdottomasti samaa mieltä :D
Joulunaurut saa täällä kyllä. Kiitos, kiitos. Kaikkea naurettavaa sitä saakin lukea!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla jäi harmittamaan toisin päin. Tiesin kyllä, että mun ja miehen hankkimat lahjat tulee olemaan pienempiä kuin muiden. Minä saan korotettua työmarkkinatukea omaehtoisen opiskelun takia ja mies palkkatukea. Veli käy töissä, samoin toinen ja avokkinsa opiskelee. Äitikin normipalkkaa saa. Jotenkin jäi oikein hävettämään. Saatiin/sain niin ihania asioita.
Ostettiin toiselle veljelle popcorn-kone ja kelloradio, toiselle + avokilleen voileipägrilli. Meidän äidille laitettiin kaksi cd:tä ja 20€:n lahjakortti. Itse sain äidiltä satasen lahjakortin samaan kauppaan, johon ostettiin hälle lahjakortti. Jotenkin tuntui, että en voinut antaa muille sitä, mitä itse sain. Vaikka kyllä kaikki eilen kiittelivät. Muillekin oli meiltä lahjuksia, osan tein itse, kun käsitöitä teen. Mm. kaulahuivin ja pari kaulakorua. Toivottavasti ovat tykänneet.
Mulle on aina ollut tärkeä yrittää luoda muiden joulusta hyvä ja keksiä hyviä lahjoja. Nyt vaan sattui p***a kuukausi sähkälaskuineen yms. ja oli vähän vähemmän, mitä laittaa lahjoihin. Onneksi kotona sitten ruuat onnistui..
Sori, mutta älkää nyt ihmeessä kuluttako vähiä rahoja popcornkoneen tai voileipägrillin kaltaiseen roskaan jota käytetään pari kertaa. Tai vaikka rahaa olisi paljonkin. Hirveää luonnon kuluttamistakin.
Ensi vuonna vaikka itse tehtyjä herkkuja, sinappia, jouluruokia ja niitä käsitöitä. Ja lahjakortteja kodin siivoukseen, auton pesuun jne. Paljon parempia lahjoja kuin Kiina-roska.
Miten niin pari kertaa? Meillä on ollut 5 vuotta voileipägrilli ja kovalla näytöllä koko ajan.
Keskimääräinen käyttöaika on se muutama kerta. Ostit varmaan omasi itse ja sen halusit. Omani menisi suoraan myyntiin.
Mekin saimme lahjaksi voileipägrillin, joka oli tullut vanhemmilleni kylkiäisenä jostain. Pariin vuoteen en keksinyt sille käyttöä ja kirosin sitä (isokokoinen, vei tilaa, ei ollut paikkaa) kunnes kauppoihin alkoi tulla panineja. Niitä sillä sitten teemme ajoittain välipalaksi. Lapsikin tykkää syödä panineja iltapalaksi mieluummin kuin mannavelliä.
Voileipägrilli on kahden paahtoleivän kokoinen, ei ole siis iso, ja paninit ei siihen mahdu, tai jos mahtuukin niin typeriä niistä tulee kun niistä muotoutuu kaksi "paahtoleipää" nurkasta nurkkaan taitoksella. Parillagrillillä niitä panineja tehdään, mistä tulee sellaiset raitajäljet, ja se vehje on yleensä isompi kuin voileipägrilli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voileipägrilli on kahden paahtoleivän kokoinen, ei ole siis iso, ja paninit ei siihen mahdu, tai jos mahtuukin niin typeriä niistä tulee kun niistä muotoutuu kaksi "paahtoleipää" nurkasta nurkkaan taitoksella. Parillagrillillä niitä panineja tehdään, mistä tulee sellaiset raitajäljet, ja se vehje on yleensä isompi kuin voileipägrilli.
Aha, joo en ole noiden laitteiden asiantuntija. Parillagrilli se sitten meillä on, ja on tosiaan niin iso, että ei sellaiseen tavalliseen kapeaan keittiön kaappiin sovi. Mies lopulta nakutteli jääkaapin päällä olevaan isompaan kaappiin lisähyllyn, jonne se laite sitten kiikutetaan käyttöjen välillä. Hankala se on puhdistaakin. Mutta panineja me sillä tehdään, muuta käyttöä en sille ole keksinyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoin etten halua.
Sanoin että joulurauha olisi kiva saada.En ymmärrä aikuisten lahjoja. En osta kellekkään mitään ja ehdottomasti en halua mitään.
Teinit saa lahjoja meiltä.Tämä on totta. Sitten vielä kirsikaksi kakunpäälle, että oikein odotetaan saavansa vastineeksi jotakin kun on nyt se lahja annettu toiselle. Kallista aikaa tämä joulu, etenkin köyhille ja työttömille. Lahjoja voi antaa ja ihmisiä iloisesti yllättää muulloinkin kuin jouluna ja muullakin kuin lahjoilla. Pienillä teoilla ja se voi olla myös ilmasta. Miksi jotkut ihmiset unohtavat tällaiset asiat jouluna?
"muulloinkin kuin jouluna". Siinäpä se. Jouluna se kuuluu ilman muuta asiaan. Sen lisäksi voi kyllä muulloinkin antaa huolella mietittyjä pikku lahjoja. Jos kuitenkin jouluna saa vihreitä kuulia, kun on itse paneutunut ja kunnolla pohtinut ja uhrannut aikaa ja vaivaa ja rahaa toisten lahjoihin, niin onhan se tosi tylyä.
Olisiko yhtään varteenotettava idea ostaa puolison kanssa jokin yhteinen lahja yhteistuumin? Kun kaikki eivät vain kerta kaikkiaan osaa ostaa lahjoja, tai tulkita puolisonsa toiveita, vaikka kuinka haluaisivat ilahduttaa. Eipä sitten tarvitsisi stressata ja jännittää, kallistuuko puolison suupielet ylös- vai alaspäin pakettia avatessa, kun molemmat tietäisivät tasan, että lahja on mieluinen.