Paskin joulu ikinä (olenko liian pinnallinen?)
Itse kulutin säästöistäni, veronpalautukseni sekä palkkaani muiden lahjoihin. Ei siinä mitään, tultiin anoppilaan ja ilmoittivat heti etteivät panostaneet lahjoihin - sain vihreitä kuulia mitä vihaan. Minä ostin heille Vepsäläiseltä päiväpeiton sekä suklaapuodista suklaakonvehteja.
Se mikä harmittaa eniten.. Miehen kanssa sovittiin että lahjoihin 300€. Tämä oli ok ja tuossa lahjoja availessa katsoin että jaha, mulle yks paketti. Kirjekuori. Avaan ja alan itkemään - matkalahjakortti kortti norwegia ilme?!?! Siis 10000 pisteen lahjakortti eli 100€ matkalahjakortti "kun sä olet halunnut Eurooppaan reissuun".. En ole ikinä sanonut että haluan Eurooppaan, ainoastaan että haluan aurinkomatkalle Thaimaahan. Itkin koska itse olin ostanut vaikka mitä kivaa, kaikkea mistä mies on puhunut mitä tarvitsee ja mille on käyttöä. Rahasta ei olisi ollut pulaa, ja tiesi että pyysin yhtä laukkua mikä maksaa 312€ mutta ei ostanut koska "mitä sä sillä olisit oikeesti tehnyt".. Mä olen vaan itkenyt, itse panostin ja mietin kaikille mitä tarvitsevat ja ovat puhuneet mitä tarvitsevat. Itse saan matkalahjakortin millä en tee mitään, karkkeja mitä vihaan. Olen toisessa huoneessa missä muut koska oikeasti pahoitin mieleni koska mieheni on halunnut Eurooppaan, en minä ikinä.
Olenko oikeasti sekaisin päästäni vai miksi pahoitin mieleni näin? :'(
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjoja ei ole tarkoitus antaa niin että odottaa itse saavansa samanarvoista takaisin. Anna mitä tahdot omien varojesi mukaan. Lahjoja pitäisi antaa antamisen ilosta. Ja toiveita voi esittää mutta ei pidä odottaa saavansa juuri sitä.
Tämä. Vuodesta toiseen ihmettelen näitä aikuisten lahjat meni pieleen hössötyksiä. Itse ostin miehelle tänä vuonna Lumiukko-valkosuklaata (Panda), Sidosteen villasukkaparin ja Lidlistä miehen himoitsemia flanelliyöpuvun housuja 2 kappaletta M-koossa. Mies oli oikein tyytyväinen. Mieheltä sain ihan käsittämättömän summan rahaa, 250e, mutta ennen kuin joku älähtää, niin ostin hänelle viime vuonna 200e lahjakortin Partioaittaan ja jotain pientä sälää, ja mies meni hukkaamaan lahjakortin. No, ei se hirveästi haitannut, edes miestä, ja sainpahan lahjapulmani ratkaistua. Siitä jotenkin viisastuin, että ehkä en jouluna anna mitään niin ihmeellistä.
Tai hiukan katselin espressokonetta miehelle, mutta emme asu samassa taloudessa ja tiedän, ettei mies jaksa opetella keittämään sellaisella vimpaimella. Ja olen tilanteessa jossa tulen avustamaan häntä vuoden alussa rahallisesti muuten, ehkä siksi mies nyt antoi rahaa. En tiedä. Pitää sanoa hänelle, että anna ensi vuonna tasolta kynttilä :D Itselleni hankin pari pientä lahjaa, joista sitten iloitsin, mm. ekosertifikaatti-shampoota :)
jos lahjakortti häviä niin siitä kyllä tiedot liikkeessä ja on käytettävissä ilman korttiakin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on huono omatunto, kun miehen lahja minulle maksoi nelinumeroisen summan (en siis ollut toivonut mitään, mies itse osasi kehitellä minulle lahjan), ja minun lahja hänelle vain n. 200€. Mies tienaa lähes 10-kertaisesti enemmän kuin minä, mutta silti nolottaa. Haluaisin aina olla se, joka antaa onnistuneemman lahjan. Mies tosin tykkäsi lahjastaan paljon, mutta lahjojen arvot olivat ihan eri mittakaavoissa.
Onko tässäkään viestissä muuta tarkoitusta, kuin kehua, miten paljon ukko tienaa?? Ja miten älyttömän huonosti itse tienaat? Jos saisit edes sen vaivaisen 2500e /kk niin mies tienaa siis 25000e? Ja jos mies tienaa 25000e/kk niin mitä väliä, jos ostaa nelinumeroisen lahjan? En ymmärrä, että joka asiasta täytyy kantaa huonoa omaatuntoa.
Eli AP olet sanonut, että ostetaan joku n300€ lahja, ja mies on sanonut että Jaaha joo Ok, ja sitten sä olet vinkannut että tämä 312€ laukku olisi iiihanista ihkuin, ja nyt vingutaan kun mies ei ymmärtänyt ostaa sitä??? Ei miehet tollasta ymmärrä eikä todellakaa osaa ottaa tuollaisesta vinkistä vaarin!
Mikset ostanut sitä itse itsellesi ja ostakaa nyt herranen aika kohtuullisempia lahjoja keskenänne, niin Ei tarvi kenenkään piiloutua vessaan poraamaan. Ja anopit ja näkyy ja natot ja muut etäiset sukulaiset voi kuitata jollain itse tehdyllä sinapilla tai suklaarasialla, se on lähinnä kiusallista jos saa joltain pikkuveljen tyttöystävältä jonkun mitenkään arvokkaan lahjan!
Osta itsellesi se, mitä haluat, äläkä pillitä. Jos mies valitsee sinulle laukun lahjaksi, se on kuitenkin väärä malli, ja sinua harmittaa yhä enemmän. Ajattele, että kun rahasta ei tee tiukkaa, voit keskittyä antamisen iloon ja kieltää tarpeettomien tavaroiden ostamisen itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Osta itsellesi lahja. Älä mitään miehellesi. Niin minä teen ja hyvä joulu.
Juuri niin, paitsi että sovi tästä miehen kanssa jo lokakuussa. Tämä on takuulla suurin lahja ja helpotus, mitä ap voi miehelleen antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmensadan euron laukku? Eihän sellaisia käytä kuin tyhjäpäät :D
Mulla on 300e:n musta Michael Kors. Mä luulin, että suunnilleen kaikilla on sen hintainen laukku, jos ei maksanut 1000-1500e :D . Ostin omani näyttääkseni tyrmäävältä oikeudenkäynnissä, sain siitä ikään kuin luvan törsätä laukuun.
Mulla oli edellinen, noin 175e maksava MK:n laukku, mutta se meni aika nopeasti huonoksi. Se oli valkoinen ja pehmeämpää nahkaa kuin tämä. Nykyinen on ihana, mulla on ollut se maaliskuusta ja se on edelleen tomera ja topakasti ryhdissään kuin uusi. Pinta on kuin uusi, uskon, että laukku näyttää hyvältä vielä vuosia, se on ihana!
En ymmärrä ketään joka on valmis maksamaan laukusta yli 50 €
En ole moneen vuoteen saanut keneltäkään joulu- tai syntymäpäivälahjoja. Tänä vuonna en saanut edes ainuttakaan joulukorttia. Mielestäni jouluna (+synttäreinä) on kiva muistaa tuttuja lahjoin ja kortein. Toivoisin kyllä niitä myös itselleni. Mielestäni se osoittaa välittämistä ja muistamista. Eli lahjan ostaminen itse itselleen ei ole ollenkaan sama asia kuin lahjan saanti toiselta. Hiukan vaikea olla loukkaantumatta, että itse olen taas muistanut tuttujani, mutta kukaan ei minua.
Voi herätkää ihmiset, ei ole Joulun tarkoitus ostaa hienoja ja kalliita lahjoja! Antakaa rahaa vähäosaisille! En millään voi ymmärtää tuollaista materian palvomista.
AnnaSilleKenelläEiOle kirjoitti:
Voi herätkää ihmiset, ei ole Joulun tarkoitus ostaa hienoja ja kalliita lahjoja! Antakaa rahaa vähäosaisille! En millään voi ymmärtää tuollaista materian palvomista.
En anna rahaa vähäosaisille. Jouluna muistan läheisiäni, mikäli sopivia lahjoja tulee vastaan. Ne vähäosaiset eivät ole tehneet mitään ansaitakseen minun työllä hankkimani varat, yhteiskunnan tuki, jota minäkin veroilla kustannan, riittää.
Tarkoitan vähäosaisella myös todella vähäosaisia, nälänhädässä tai sodan jaloissa kärsiviä lapsia esimerkiksi.
Kauheata kerskakulutusta laittaa satoja euroja joululahjoihin. Hyväntekeväisyys on oikea kohde antaa lahjoja. On maailmassa tarpeellisempia lahjoituskohteita, kuin joku kallis käsilaukku. Itse annan lahjoja lapsille ja hyväntekeväisyyteen, enkä halua saada lahjoja ollenkaan. Parhaan joulumielen saa auttamalla vähäosaisia. Suosittelen kaikille.