Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi niin moni jäätyy ahdistelutilanteessa?

Vierailija
20.12.2017 |

Kuulin tässä hiljattain eräästä ikävästä tilanteessa, jossa tuntematon mies ahdisteli seksuaalisesti erästä tuttavaani fyysisesti koskemalla. Tuttava kertoi jäätyneensä siinä tilanteessa, eikä hän ollut ensimmäinen, joka kertoi jäätyneensä tällaisessa tilanteessa, muista tapauksista olen mm. lukenut tältä palstalta ja kuullut muissa yhteyksissä.

Olen ollut itsekin joskus jos jonkinmoisen asiattoman lähentelyn kohteena ja reagoinut aina tilanteeseen, sanonut napakasti ja käyttäytynyt itsevarmasti, jonka jälkeen olen saanut olla rauhassa. Lievemmät (ja jotkin vähän rankemmatkin) keissit olen hoitanut huumorilla. Sen kerran, kun on fyysisesti käyty käsiksi (tuntematon mies puristi perseestä baarissa) kysyin, haluaako turpaan ja nostin nyrkin pystyyn näyttääkseni, että olen tosissani

Selittäkää, auttakaa ymmärtämään, mikä saa ihmisen jäätymään itselleen epämieluisassa tilanteessa, jossa ei kuitenkaan ole välitöntä fyysisen väkivallan uhkaa? Miksi ette esim. käske lopettamaan, jos joku kourii teitä tai esim. ehdottelee törkeyksiä?

En nyt missään nimessä tarkoita tuomita tai syyllistää uhreja. Haluaisin vain ymmärtää, mistä tuo jäätyminen johtuu. Nolostumisesta?

Haluan myös kannustaa kaikkia kanssasisaria pitämään rohkeasti puolenne, jos tuollaisia tilanteita tulee eteen. Ja miehiä myös, jos joudutte ahdistelun kohteeksi naisten tai toisten miesten taholta. (Oma reagointini tuntuisi itse asiassa olevan aika lähellä tilannetta, jossa lähentelevän homomiehen kohteena olisi ei mitenkään erityisen homofobinen heteromies - myös sen suhteen, otanko asian läpällä. Tosielämässä en ole tosin ikinä kuullut tilanteesta, että joku homo olisi heteromiestä lähennellyt, vertaus periaatteellisella tasolla..)

Haluaisin ymmärtää, miksi niin moni nainen jäätyy noissa tilanteissa. Voisimme myös miettiä yhdessä hyviä keinoja, millä estää se jäätyminen, jotta kykenee pitämään puolensa.

Kommentit (128)

Vierailija
41/128 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tuollainen jäätyjä. Se vaan on ensimmäinen luontainen reaktio. Välillä jäädyn kokonaan välillä pystyn reagoimaan hetken päästä.

Taitaa olla jonkinlainen suojamekanismi mielelle, kun minuun kajotaan. En oikein osaa selittää.

Vierailija
42/128 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla psykopaatti jos ei hieman jäätyisi.

Olipas asiaton kommentti.

Ilmeisesti asiallista keskustelua ei ole enempää luvassa. Sori, että vaivasin. :/

ap

Taisi osua arkaan paikkaan.

No jaa. Ei minua sinänsä liikuta, jos joku tuntematon av-mamma haukkuu psykopaatiksi niitä, jotka reagoivat tilanteisiin eri tavoin kuin hän itse. Lähinnä pahoitin mieleni siitä, että keskustelu meinaa jäädä tämäntasoiseksi, eikä ihmisiä kiinnosta aidosti pohtia tätä kysymystä.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/128 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvalla on harjoitusta tuollaisista tilanteista, siksi jäätyminen on todennäköistä.

Vierailija
44/128 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan ei varmasti tiedä miten jossain tilanteessa toimisi, mutta voisi olla hyötyä itsepuolustuslajin harjoittelusta, joka antaa itseluottamusta.

Myöskin, jos kävelet päättäväisesti, todennäköisemmin uhriksi valikoituu epävarmemman oloinen.

Vierailija
45/128 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tuli pari asiallistakin vastausta, kiitokset niistä! :)

ap

Vierailija
46/128 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun seuraavan kerran sinua käydään pilliin kiinni ja säännöstellään hapensaantia radikaalisti, niin tuletko ap kertomaan, miten pidit hermosi kylmänä ja suoriuduit ultimaattisilla kyvyilläsi pois tilanteesta.

Vierailija
47/128 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitä ei voi tietää että milloin on fyysisen väkivallan uhka???

Sen tietää esim. siitä, uhkaileeko toinen satuttavansa tai huokuuko tästä sellainen vihainen aggressio. En ymmärrä, miten joku saa väännettyä jokaisesta vastaantulijasta potentiaalisen hakkaajamurhaajan, vaikka henkilön käytös viestisi muuta.

Tuntuu myös, että pari muuta keskustelijaa ymmärsi tämän ketjun vähän väärin. En hyväksy minkäänlaista seksuaalista ahdistelua, eikä se uhrin vastaanpanemattomuus oikeuta/kevennä sitä tekijän tekoa mielestäni millään tavalla.

Toivoin, että tässä voitaisiin miettiä keinoja, joista olisi apua ihmisille, jotka jäätyvät noissa tilanteissa, koska kyllähän se helpottaa elämää, jos osaa pitää puolensa joutuessaan yhtikäs minkäänlaisen väärän kohtelun kohteeksi, mutta jotkut nyt haluavat tästä selkeästi vääntää väkisin jotain muuta. :/

ap

Nämä keskustelut vaan tuppaavat vähän laajentumaan. Vaikea sanoa tuosta jäätymisestä, että voisiko sitä reagointitapaa etukäteen jollakin tavalla harjoitella. Onhan muutenkin yleistä, että jälkeenpäin sitä keksii, mitä jossain yllättävässä tilanteessa olisi pitänyt sanoa.

Itsestäni tiedän, että olen pelkääjäraukka ja luultavasti alan vain vapisemaan ja itkemään, jos en pääse tilanteesta karkuun. Pitäisi varmaan harjoitella vaikka sitä avun huutamista. Siitäkin voi tulla sellaista hiljaista pihinää kun oikein säikähtää.

Etsi Suomen krav maga liiton sivuilta lähin seura ja aloita peruskurssi tammikuussa. Siinä lajissa ei kilpailla, mutta voi psyykata itseään. Varsinkin ujot tytöt, itsenne takia opetelkaa luottamaan itseenne.

Vierailija
48/128 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille pitää opettaa miten huutaa täysiä apua, niin kovaa kuin keuhkoista vaan lähtee. Tai jos joku vieras aikuinen yrittää retuttaa mukaansa niin huutaa että "tämä aikuinen ei ole vanhempani".

Harjoittelulla voi vähän yrittää muuttaa sitä omaa luontaista käyttäytymistapaansa.

Itse toimin onnettomuustilanteissa varsin rationaalisesti, vaikka muuten käynkin helposti tunteella. Jotenkin menen vaan sellaiseen autopilottitilaan, säikähdys ja muut reaktiot tulevat vasta jälkikäteen. Ja pystyn juoksemaan ihan henkeni edestä tarvittaessa karkuun. Silti olen kerran jäätynyt, kun se mies vaan oli niin uhkaava.

Vierailija
49/128 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä pysty selittämään, miksi jäädyn. Se vain on automaattinen reaktioni yllättävissä tilanteissa. Ollut aina ja on varmaan lopun ikää.

Vierailija
50/128 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

no jähmettyy sillä jotta suapi toinen näpistellä ja pyöritellä hyppysissään niinku haluvvaa kaikkien akkojen pitäsi silleen tehä niin tie vaan sinähi.

Vierailija
51/128 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä oikeastaan itsekään. Viime kesänä bussissa viereen istunut mies alkoi lääppimään enkä pystynyt tekemään mitään. Bussi oli täynnä ihmisiä ja mä jähmetyn paikoilleni. En osaa sanoa miksi. Luulishan sitä että alkais huutamaan tms mut ei

Vierailija
52/128 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saa yllättäen pusun poskelle niin ei siinä ensimmäiseksi tule mieleen että lyömään alkaisi. Ei anakaan laki suo tähän mahdollisuutta.

Vierailija
53/128 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluat siis mieleisiäsi kommenteja. :DDD

Vierailija
54/128 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun seuraavan kerran sinua käydään pilliin kiinni ja säännöstellään hapensaantia radikaalisti, niin tuletko ap kertomaan, miten pidit hermosi kylmänä ja suoriuduit ultimaattisilla kyvyilläsi pois tilanteesta.

Toistaiseksi on ollut onni matkassa, että on onnistunut välttämään tuollaiset tilanteet. Ja keinoina tosiaan muuta kuin lamaantuminen passiiviseksi uhriksi, jolle voi tehdä mitä vaan ilman, että hän edes yrittää taistella vastaan. En kuitenkaan jaksa uskoa, että oma "sosiaalinen pelisilmäni" olisi mitenkään sen kummempi kuin muillakaan. Ehkä olen onnekas siinä mielessä, etteivät omat liskonaivoni jäädytä toimintakykyäni eteen tulevissa uusissa tilanteissa, vaan saan yleensä reagoitua ainakin jollain tapaa.

Pahoittelen, jos aloitukseni kuulosti jotenkin ylimieliseltä. Nöyrimmät anteeksipyynnöt siitä.

ap

Vierailija
55/128 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla psykopaatti jos ei hieman jäätyisi.

Naulan kantaan! Psykopaattien aivot tarvii voimakkaampaa stimulaatiota, joten eivät vähästä hätkähdä Terveet juuri reagoi, vaikkakin ei-toivotusti jäätymällä, mutta reagoi kuitenkin.

Vierailija
56/128 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saa yllättäen pusun poskelle niin ei siinä ensimmäiseksi tule mieleen että lyömään alkaisi. Ei anakaan laki suo tähän mahdollisuutta.

Voihan sitä reagoida esim. sanallisesti sanomalla, että "Ole hyvä, äläkä koske minuun ilman lupaa." tai esim. työntää henkilön kauemmas, jossei halua tämän lähestyvän.

Lyöminen on mielestäni aika äärimmäinen keino, jota käyttäisin hyvin hyvin harkiten.

ap

Vierailija
57/128 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsille pitää opettaa miten huutaa täysiä apua, niin kovaa kuin keuhkoista vaan lähtee. Tai jos joku vieras aikuinen yrittää retuttaa mukaansa niin huutaa että "tämä aikuinen ei ole vanhempani".

Harjoittelulla voi vähän yrittää muuttaa sitä omaa luontaista käyttäytymistapaansa.

Itse toimin onnettomuustilanteissa varsin rationaalisesti, vaikka muuten käynkin helposti tunteella. Jotenkin menen vaan sellaiseen autopilottitilaan, säikähdys ja muut reaktiot tulevat vasta jälkikäteen. Ja pystyn juoksemaan ihan henkeni edestä tarvittaessa karkuun. Silti olen kerran jäätynyt, kun se mies vaan oli niin uhkaava.

Ja jos joku tulee parkkipaikalla iholle aikeenaan myydä jotain niin pippurisuihketta naamaan.

Vierailija
58/128 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

-nojust kirjoitti:

Haluat siis mieleisiäsi kommenteja. :DDD

Lähinnä toivoisin, että aiheesta keskusteltaisiin kunnolla ilman turhanpäiväistä provoilua. Rölläys on ihan hauska juttu välillä, mutta minua ihan aidosti kiinnostaisi kuulla ihmisten ajatuksia tästä asiasta. Ja ei kommentoijien tarvitse olla kanssani samaa mieltä, eihän minulla oikeastaan ole mitään mielipidettä asiasta (paitsi, että seksuaalinen ahdistelu on aina väärin), vaan haluaisin ymmärtää, minkä vuoksi niin moni lamaantuu tilanteessa, jonka saisi monesti poikki omalla reagoinnillaan.

ap

Vierailija
59/128 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kysymys on sama kuin kysyisi, että miksi joidenkin sydän alkaa hakata ja kädet täristä esiintymistilanteissa. Keho vain toimii osalla niin. Pelottavan tai hämmentävän tilanteet edessä keho voi reagoida lamaantumalla. Vaikka ap kuvailee ahdistelutilannetta asiaksi, jota ei tarvitse pelätä, niin monelle se on pelottava ja ahdistava kokemus, joka voi laukaista kyseisen puolustusreaktion eli lamaantumisen. Vaikka kuinka tilanne vaikuttaisi turvalliselta ulkopuolen silmin, ei se sellaista välttämättä ole kokijalle.

Vierailija
60/128 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä reagoida esim. sanallisesti sanomalla, että "Ole hyvä, äläkä koske minuun ilman lupaa." tai esim. työntää henkilön kauemmas, jossei halua tämän lähestyvän.

Lyöminen on mielestäni aika äärimmäinen keino, jota käyttäisin hyvin hyvin harkiten.

ap

Myöhäistä sanoa jos pusu on jo annettu.