Aktiivimalli hyväksytty eduskunnassa äänin 103-90
Hallituksen jäsenet eivät vaivautuneet eilen edes paikalle, kun mallia käsiteltiin eduskunnassa.
Joko on yleislakon paikka? Eduskunta hyväksyi juuri hallituspuolueiden ajaman lain, joka on ristiriidassa Suomen perustuslain kanssa.
Kommentit (479)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On meillä hieno hallitus... Huhhuh. Eikö meidän kansalaisten olisi jo oikeesti aika pistää hieman enemmän vastaan ja näyttää ettemme hyväksy tällaista? Palstalla itkeminen kun ei riitä, pitäisi "pistää haisemaan."
Heitäpä jotain konkreettista ehdotusta, miten pistää vastaan. Miten järkätä kunnon hulinat vuoden 1918 tappelujen satavuotismuistoksi?
Mafiatyyli on se paras tyyli, eli sukulaisista aloittaen, päsäpallomailalla polvet paskaksi ja sitä rataa.
Todellisuudessa en jaksa uskoa yhdenkään työttömän lähtevän barrikadeille, koska loppujen lopuksi raha riittää kuitenkin siihen päivittäiseen kaljakassiin, pleikkapeleihin ja tittytainmenttiin, jolla kansa pidetään pois barrikadeilta.
Mitä ihmettä sä selität jostain tittytainmenteistä?
Täällä on jumalauta perheellisiä ihmisiä työttöminä yt.den vuoksi! Kehtaatkin !
Syntyvyyden lasku muuten johtuu näistä hallituksen "kannustustoimista", jos joku ei sitä vielä ole tiennyt.
Lol, juu niin varmaan lmao
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*huutonaurua* työttömien lakolle!
En tiedä kannattaako tuo. Ehkäpä työttömien lakko tarkoittaa sitä, että jokainen työtön rikkoo yhteiskunnan omaisuutta 32.4€ / kk edestä.
Kyllä ihan työssä olevienkin kannattaa huolestua tästä "aktiivimallista". Automaatio syö teistä monet työttömiksi lähivuosina. "Aktiivimalli" ei ratkaise ongelmia, mutta lisää byrokratiaa ja ihmisten kyykytystä.
En tiedä miksi puhut "meistä". En ole ollut elämässäni päivääkään töissä.
Et ilmeisesti ole myöskään elämässäsi oppinut ymmärtämään lukemaasi. Kommentoimaan pitää silti päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistanko oikein, että työkyvyttömyyseläkehakemuksella välttää ainakin tilapäisesti tukien leikkaamisen?
Onko kellään tietoa asiasta?
Minuakin kiinnostaa.
Olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä, enkä terveydellisistä syistä pysty täyttämään työssäoloehtoa.
Työttömänä työnhakijana haen vain osa-aikatyötä.
18 tuntia viikossa en pysty tekemään vaikka miten yrittäisin. Jos oikein kovasti yritän, niin siitä seuraa vaan pitkä sairaalajakso, eikä se ole halpaa lystiä.
Vierailija kirjoitti:
Kansan syvät rivit äänestivät Kokoomusta ja Keskustaa, kuten linkistä näkee, he kiittävät viemällä työttömiltä syyllistämällä rahat. Olisivat edes rehellisesti leikanneet kaikilta eivätkä naamioineet tätä laiskuudesta rankaisemiseksi. Jos äänestit Kokomusta tai Keskustaa, mieit vakavasti kannattaisiko vaihtaa ensi vaaleissa puoluetta, jota äänestät.
Kansan syvät rivit eivät äänestäneet Kokoomusta eivätkä Keskustaa, vaan jättivät äänestämättä. Viime eduskuntavaaleissa äänestysprosentti 70,1. Kehotan miettimään vakavasti, kannattaisiko ensi kerralla sinne uurnille vaivautua.
Aina silloin, kun äänestysprosentti jää matalaksi, Kokoomuksella menee vaaleissa hyvin. Heille siis hyvin sopii, että iso osa kansasta on niin passiivista ja apaattista, ettei usko että äänestämällä mitään voisi vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kelpaa päättäjien istua jouluna runsaiden ruokapöytien ääressä mahat pullollaan, kun samalla lisäävät työttömien ahdistusta potenssiin kymmenen. Kiitos paljon. No vaihdan puoluekannatukseni persusuomalaisista SDP:n tai vasemiistoliittoon, vaikka en pidäkään heidän maahanmuuttopolitiikastaan. SDP sentään äänesti aktiivimallia vastaan.
Mitä ne Perussuomalaiset tekivät tässä äänestyksessä väärin?
Voisiko joku nyt vastata tähän, jonka mielestä persut toimivat äänestyksessä väärin?
Vihervasemmiston mielestä kaikki muut on aina väärin, vaikka olisikin oikein
Tämä on niin väärin. Suomen perustulaki takaa oikeuden joutilaisuuteen toisten rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Mä pysyn piruuttanikin rumentamassa työttömyystilastoja. Kyllä mä jotenkin saan menojani vähennettyä sen 30-40€ mikä leikkaus tulee olemaan. En mene noihin pakkotöihin enkä koulutuksiin. Menen vain jos pakottavat uhkaamalla karenssilla. Mutta ton 5% leikkauksen otan ja pysyn työttömänä. Minun kustannuksellani eivät tilastoja kaunista. Muutoin toki etsin aktiivisesti töitä ja menen jos sellaisen saan. Mutta pelletouhuihin en alistu. Tähänkin mennessä olen aina etsinyt töitä ja mennyt pätkähommiin jos se suinkin on ollut mahdollista ja kannattavaa. En ole lusmuillut.
En ole seurannut tätä keissiä kovin tarkasti, joten voisiko joku kertoa, että tippuuko tuo korvaus kertaluontoisesti 4,65% vai leikkaako jokainen uusi passiivinen 65 päivän jakso työttömyyskorvausta 4,65% lisää.
Eli ensimmäinen "passiivinen" jaksohan tiputtaisi työmarkkinatuen 697 eurosta 664 euroon. Olisiko korvaus toisen "passiivisen" jakson jälkeen tuo 664 euroa, vai taas 4,65% pienempi eli noin 635 euroa? Enkä muuten ole Sipilän hallituksesta vaikka kysymys saattaakin yhtä tyhmältä vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin väärin. Suomen perustulaki takaa oikeuden joutilaisuuteen toisten rahoilla.
Samaa mieltä. Minun mielestäni kaikille pitäisi antaa aseet ja työpaikat saisivat ne, jotka parhaiten pitäisivät puolensa. Loppuisi samalla kaikki muukin nillitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Minun mielestäni kaikille pitäisi antaa aseet ja työpaikat saisivat ne, jotka parhaiten pitäisivät puolensa. Loppuisi samalla kaikki muukin nillitys.
Tuollaisia vätyksiä työttömät juuri ovat, odottavat että aseetkin annetaan valmiiksi käteen. Kai ne pitää myös ladata valmiiksi?
Vähän nyt omaakin aktiivisuutta peliin, kai teillä on useimmilla leipäveitsi tai puukko kotona? Kivenmurikoita, tiiliä ym. heitettävää voi löytää vaikka olisi lunta maassa. Metsää kun menette katselemaan niin sieltä voi löytyä joku karahka, jne.
Vierailija kirjoitti:
Nyt joka ikinen työtön harrastamaan helvetin aktiivista työnhakua, kohteena hallituspuolueiden puoluetoimistot. Sähköpostit ja kirjeet ja soitot eivät välttämättä tee potentiaaliseen työnantajaan tarpeeksi suurta vaikusta, on aina parempi jos käy itse piipahtamassa paikan päällä. :)
Lähettäkää ne CV:t ja hakemukset valtavan kokoisina kuvatiedostoina, niin saadaan niiltä sähköpostit tukkoon.
Siniset, ilon ja toivon puolue, äänestivät puolesta. Siniset, joilla on arvopohja kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistanko oikein, että työkyvyttömyyseläkehakemuksella välttää ainakin tilapäisesti tukien leikkaamisen?
Onko kellään tietoa asiasta?
Minuakin kiinnostaa.
Olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä, enkä terveydellisistä syistä pysty täyttämään työssäoloehtoa.
Työttömänä työnhakijana haen vain osa-aikatyötä.
18 tuntia viikossa en pysty tekemään vaikka miten yrittäisin. Jos oikein kovasti yritän, niin siitä seuraa vaan pitkä sairaalajakso, eikä se ole halpaa lystiä.
Sairauden, vamman tms. vuoksi etuutta saava on aktiivimallin ulkopuolella tai jos hakee työkyvyttömyyseläkettä, tai on omaishoitajana.
Osatyökyvyttömyyseläkkeellä oleva, olet vapautettu aktiivimallista.
Älä anna väärää todistusta edes persusta. Täälläkin nähdyn listauksen mukaan Ruoho (kok) äänesti JAA, Teukka (ps) oli ullatus - poissa
Aivot on vaan ei ole päällä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä pysyn piruuttanikin rumentamassa työttömyystilastoja. Kyllä mä jotenkin saan menojani vähennettyä sen 30-40€ mikä leikkaus tulee olemaan. En mene noihin pakkotöihin enkä koulutuksiin. Menen vain jos pakottavat uhkaamalla karenssilla. Mutta ton 5% leikkauksen otan ja pysyn työttömänä. Minun kustannuksellani eivät tilastoja kaunista. Muutoin toki etsin aktiivisesti töitä ja menen jos sellaisen saan. Mutta pelletouhuihin en alistu. Tähänkin mennessä olen aina etsinyt töitä ja mennyt pätkähommiin jos se suinkin on ollut mahdollista ja kannattavaa. En ole lusmuillut.
En ole seurannut tätä keissiä kovin tarkasti, joten voisiko joku kertoa, että tippuuko tuo korvaus kertaluontoisesti 4,65% vai leikkaako jokainen uusi passiivinen 65 päivän jakso työttömyyskorvausta 4,65% lisää.
Eli ensimmäinen "passiivinen" jaksohan tiputtaisi työmarkkinatuen 697 eurosta 664 euroon. Olisiko korvaus toisen "passiivisen" jakson jälkeen tuo 664 euroa, vai taas 4,65% pienempi eli noin 635 euroa? Enkä muuten ole Sipilän hallituksesta vaikka kysymys saattaakin yhtä tyhmältä vaikuttaa.
Olen käsittänyt että se tippuu kertaluontoisesti. Ei kumuloidu. Eli leikkaus on vaan sen 5%. Enempää eivät vie.
Hankkikaa koodi työvoiman ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä uudistus, josko nämä yhteiskunnan iilimadot lähtisivät töihin
Kerros ny, mistä ne iilimadot saisivat kolmen päivän työsuhteen?
Ja voin myös kertoa, että niitä pahimpia iilimatoja tämä ei liikuta pätkääkään, koska toimeentulotuesta tulee sitten vaan isompi pala kakkua. Meihin tämä ropisee eniten, jotka eivät toimeentulotukea vielä nostan. Vaan ens vuonna näköjään nostan. Jep, aivan varmasti vähäiset säästöt tuhlaan tai nostan sukanvarteen sitä ennen.
Eikä sitten pyynnöistä huolimatta tehty minkäänlaista lisäystä tuohon, että töihin tai kursseille yrittäneiden rahoja ei pienennettäisi. Eli täysin härskisti suunniteltu leikkaus. Ja mistähän syystä radion uutisissa en kertaakaan päivän aikana kuullut tästä? Alkoholimuutoksesta kyllä hehkutettiin.
Tämän jälkeen ei myöskään tarvitse enää miettiä, kyselisikö jokaisen rivillisenkin lukemiseen opiskelulupaa. En todellakaan aio tällaiselta sikailuvaltiolta kysellä enää yhtään mitään turhan tarkkoja. Minähän olen vain mahdollisimman aktiivinen, joten en kai minä voi ymmärtää, että sellaiseen pitäisi jokin lupa silti kysyä. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansan syvät rivit äänestivät Kokoomusta ja Keskustaa, kuten linkistä näkee, he kiittävät viemällä työttömiltä syyllistämällä rahat. Olisivat edes rehellisesti leikanneet kaikilta eivätkä naamioineet tätä laiskuudesta rankaisemiseksi. Jos äänestit Kokomusta tai Keskustaa, mieit vakavasti kannattaisiko vaihtaa ensi vaaleissa puoluetta, jota äänestät.
Kansan syvät rivit eivät äänestäneet Kokoomusta eivätkä Keskustaa, vaan jättivät äänestämättä. Viime eduskuntavaaleissa äänestysprosentti 70,1. Kehotan miettimään vakavasti, kannattaisiko ensi kerralla sinne uurnille vaivautua.
Aina silloin, kun äänestysprosentti jää matalaksi, Kokoomuksella menee vaaleissa hyvin. Heille siis hyvin sopii, että iso osa kansasta on niin passiivista ja apaattista, ettei usko että äänestämällä mitään voisi vaikuttaa.
Työttömissä on nykyään paljon myös hyväosaisia (tai entisiä hyväosaisia, jotka yt-neuvotteluiden seurauksena ovat menettäneet työpaikkansa).
Niitä jotka ovat äänestäneet keskustaa tai kokoomusta.
Itse olen yksi heistä, ja seuraavissa vaaleissa ääneni menee vihreille (eli tässä tapauksessa Haavistolle), vaikka moni asia vihreiden nykyisissä arvoissa eroaa vahvasti omista näkemyksistäni.
Lopettavat ilmaistöiden tekemisen.