Ajatelkaa, jos vaikka 1/3 kansasta olisi lukenut ruotsin tilalla saksaa ja 1/3 ranskaa!
Miten paljon helpompi olisi suomalaisten lähteä töihin Saksaan ja Ranskaan! Nyt suomalaisille ehdotellaan vain jotain kalanperkuutyötä Norjassa, jos ei työtä löydy Suomesta.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Sivistynyt ihminen osaa ruotsia, saksaa ja ranskaa. Eivät ne ole toisensa poissulkevia.
Lukujärjestysteknisesti ei aina onnistu kaikkien kielten opiskelu.
Ja miksi pitäisi lukea mahdollisimman tarpeetonta ruotsia? Eikö kannattaisi lukea suoraan saksaa ja ranskaa, niin niiden opiskeluun jäisi enemmän aikaa.
Ajattele jos peruskoulun uskonnontunnit käytettäisiin kielten opiskeluun.
Jaa pakkoruotsiko se on kieltenopiskelun vähenemisen syy?
Vierailija kirjoitti:
Aina se vie yhden paikan joltain toiselta kieleltä lukujärjestyksessä.
Olem lukenut englantia, ruotsia ja saksaa. Kolmas kieli on onnistunut aina ja onnistuu nytkin. Jostain kumman syystä vanhemmat eivät edellytä lapsiltaan kielten lukua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma kun se ei aiemmin ollut mikään ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Olem lukenut englantia, ruotsia ja saksaa. Kolmas kieli on onnistunut aina ja onnistuu nytkin. Jostain kumman syystä vanhemmat eivät edellytä lapsiltaan kielten lukua.
Mutta jos olisikin halunnut lukea englantia, espanjaa ja saksaa. Miksi se ei millään käy?
Tuskin kaikki haluavat edes opiskella kieliä?
Englannilla pärjää missä vaan. Muut kielet turhakkeita.
Norjassa sairaanhoitaja tienaa lähes 2 x sen mitä Suomessa. Kunhan osaa ruotsia...
Olen lukenut ruotsia, englantia ja saksaa.
Englanti on ainut jota tarvitsen. Ruotsia ymmärrän ja se on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Sivistynyt ihminen osaa ruotsia, saksaa ja ranskaa. Eivät ne ole toisensa poissulkevia.
Sivistynyt ihminen ei valehtele. Vuorokaudessa on 24 tuntia. Pakkoruotsi on pois saksan ja ranskan kielten opiskelusta koska vain ruotsin opiskelu on pakollista.
Kansasta 74% vastustaa pakkoruotsia eikä siten hyväksy pakkoruotsia sivistyksensä määrittelyyn.
Suomenruotsalaisten ei saa antaa määritellä suomalaisten sivistystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma kun se ei aiemmin ollut mikään ongelma.
Kyllä se on aina ollut ongelma. Siitä ei ole suomalaiset ole päässeet puhumaan julkisesti ennen internetiä.
Ruotsin kielen avulla on suomenkieliset pidetty toisen luokan kansalaisina jo satoja vuosia ja siinä on onnistuttu oikein hyvin vielä näihin päiviin asti. Eikä asiaan olla saamassa muutosta ainakaan vähään aikaan. Persut ovat kyllä onnistuneet hieman lievittämään pakkoruotsia tulevan kokeilun muodossa.
Tasa-arvon puutteesta ovat merkkinä pakkoruotsi ja vielä nykyäänkin suomenkielisten alhaisempi koulutus, alhaisempi tulotaso ja alhaisempi elinaikaodote.
Ranskasta olisi ollut tosi paljon hyötyä. Kyllä oli kova homma opiskella sitä aikuisiällä.
Vierailija kirjoitti:
Norjassa sairaanhoitaja tienaa lähes 2 x sen mitä Suomessa. Kunhan osaa ruotsia...
Miksi meillä on sitten pakkoruotsi? Norjassa kaikki on kaksi kertaa kalliimpaa kuin Suomessa.
Kaikki suomalaiset lukee jotain vierasta kieltä, eikä meitä silti runsasin joukoin työskentele esim. Englannissa. Taitaa runsain joukko olla... Ruotsissa. Kielten lukeminen on omasta halusta kiinni. Itse olen lukenut en, ru, sa, ve, ra ja jopa vähän latinaa.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei halua Euroopan sateisimpaan maahan jossa on yhtä kylmä kuin Suomessa.
Mieluummin jonnekin lämpöiseen kuin kylmään pohjolaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki suomalaiset lukee jotain vierasta kieltä, eikä meitä silti runsasin joukoin työskentele esim. Englannissa. Taitaa runsain joukko olla... Ruotsissa. Kielten lukeminen on omasta halusta kiinni. Itse olen lukenut en, ru, sa, ve, ra ja jopa vähän latinaa.
Suomen valtion tehtävä ei ole kouluttaa asukkaita ja veronmaksajia muihin maihin, eikä varsinkaan joihinkin tiettyihin nimettyihin maihin. Näin ollen kaikki perusteet pakkoruotsille, joissa viitataan muuttamiseen Ruotsiin/Norjaan, ovat täysin merkityksettömiä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen lukenut englantia, ruotsia, saksaa ja venäjää. Kaksi ensimmäistä oli pakollisia, saksan otin yläasteella valinnaisaineeksi mutta lukiossa sekin oli pakollinen. Venäjän otin lukiossa valinnaisaineeksi, koska muut valinnaisaineet olivat yök (fysiikka, kemia, psykologia, liikunta, latina). Vanhemmat eivät edellyttäneet mitään vaan koulujärjestelmä.
Koulujärjestelmät muuttuvat, jollet ole sattunut huomaamaan. Kolmesta lapsestani kaksi on jo suorittanut yo-tutkinnon eikä koulujärjestelmä edellyttänyt englannin ja ruotsin lisäksi muita kieliä. Niistäkin vain ruotsi oli pakollinen. Kuopus tykkää kielistä ja hänellä on nyt lukiossa valinnaisaineena ranska.
Nämäkin ovat koulukohtaisia. Esim. lastemme peruskoulussa vain ruotsista tuli A2-ryhmä. Saksa ja ranska piti valita jo A1-kieleksi jos halusi opiskella niitä.