Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ajatelkaa, jos vaikka 1/3 kansasta olisi lukenut ruotsin tilalla saksaa ja 1/3 ranskaa!

Vierailija
17.12.2017 |

Miten paljon helpompi olisi suomalaisten lähteä töihin Saksaan ja Ranskaan! Nyt suomalaisille ehdotellaan vain jotain kalanperkuutyötä Norjassa, jos ei työtä löydy Suomesta.

Kommentit (88)

61/88 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaa, jos 2/3 niistä, jotka kirjoittelevat tänne nonstop siitä, miten pakkoruotsi on estänyt muiden kielien opettelun, lopettaisivat provoamisen ja alkaisivat opiskella niitä haluamiaan kieliä esim. työväenopistoissa tai muissa kurssisysteemeissä, joita luulisi löytyvän melko läheltä itse kutakin jossain muodossa. Jos ei muuten, niin nettikurssilla. Tuumasta toimeen ja selitykset veks, motivaatio on se avainsana tässäkin. Motivoitunut keksii keinot, muut keksii tekosyitä.

Motivoidaan suomenmaalaiset opiskelemaan Suomea. Poistetaan ruotsin asema virallisena kielenä Suomessa. Suomenmaalaiset lopettaisivat provoamisen ja alkaisivat opiskella suomea esim. työväenopistoissa tai muissa kurssisysteemeissä, joita luulisi löytyvän melko läheltä itse kutakin jossain muodossa. Jos ei muuten, niin nettikurssilla. Tuumasta toimeen ja selitykset veks, motivaatio on se avainsana tässäkin. Motivoitunut keksii keinot, muut keksii tekosyitä. 

Vierailija
62/88 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lukenut koulussa englantia, ruotsia, saksaa ja venäjää. Ja tämä ihan tavallisessa maaseutukoulussa ja -lukiossa. Kaikilla kielillä on ollut elämässäni tarvetta, miehenkin löysin Ruotsista ja siinäkös ruotsin kielen sujuva osaaminen on auttanut. :) Nyt opiskelen kansalaisopistossa espanjaa ja netissä pohjoissaamea ihan mielenkiinnosta. Ne jotka väittävät, että ruotsin kielen pakollisen opiskelun poistuessa muiden kielten lukeminen muka lisääntyisi, ovat jo tutkimustenkin mukaan väärässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaa, jos 2/3 niistä, jotka kirjoittelevat tänne nonstop siitä, miten pakkoruotsi on estänyt muiden kielien opettelun, lopettaisivat provoamisen ja alkaisivat opiskella niitä haluamiaan kieliä esim. työväenopistoissa tai muissa kurssisysteemeissä, joita luulisi löytyvän melko läheltä itse kutakin jossain muodossa. Jos ei muuten, niin nettikurssilla. Tuumasta toimeen ja selitykset veks, motivaatio on se avainsana tässäkin. Motivoitunut keksii keinot, muut keksii tekosyitä.

Niin no, täällä pyörii samat 2-3 mussuttamassa aihesta. Sama tyyppi tekee 3-4 kertaa viikossa uuden aiheen jokä käsittelee pakkoruotsia. Kirjoitustyylistä sen huomaa.

Etkö enää jaksa valheella puolustaa pakkoruotsia. Syö miestä valheella ajaa asiaa johon ei aidosti usko.

Me pakkoruotsin vastustajat tulemme voittamaan lopuksi koska meillä on kansan tuki ja moraali tukenamme.

:D:D:D

Vierailija
64/88 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen lukenut koulussa englantia, ruotsia, saksaa ja venäjää. Ja tämä ihan tavallisessa maaseutukoulussa ja -lukiossa. Kaikilla kielillä on ollut elämässäni tarvetta, miehenkin löysin Ruotsista ja siinäkös ruotsin kielen sujuva osaaminen on auttanut. :) Nyt opiskelen kansalaisopistossa espanjaa ja netissä pohjoissaamea ihan mielenkiinnosta. Ne jotka väittävät, että ruotsin kielen pakollisen opiskelun poistuessa muiden kielten lukeminen muka lisääntyisi, ovat jo tutkimustenkin mukaan väärässä.

Sinun kaltainen hönö joka opiskelee kieliä vain harrastukseksi ei edes ymmärrä mitä tarkoittaa tehdä tuloksekasta työtä vieraalla kielellä.

Tottakai kahvia saa tilattua kansalaisopiston kurssin antamalla kielitaidolla mutta business on ihan eri asia.

Miksei miehesi suomen kielen taidot auttaneet teitä tutustumasta? Luuletko että miehesi ei olisi sinun pipariasi huolinut jos et olisi ruotsia osannut?

Sait siis seksiä ruotsin kielellä. Kyllä me muut riennämme ruotsin kielen tunnille nyt ihan riemurinnoin.

Vierailija
65/88 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai mitä jos ½ kansasta olisi opetellut leipomaan todella hyvin ja ½ kansasta kirnuamaan voita? Ai että kun syötäisiin paljon hyviä voileipiä!

Vierailija
66/88 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorten kielitaito suppenee kaiken aikaa. Ani harva valitsee koulussa enää esim. saksaa tai ranskaa. Pakkoruotsin poistajat perustelevat valinnanvapaudella ja muiden kielten lisäämisellä.

Todellisuudessa pakkoruotsin poistaminen vähentäisi Suomalaisten lasten kielitaitoa vain entisestään.

Sitäpaitsi harva pakkoruotsin vastustajista on enää oppivelvollisuusiässä joten asia ei edes heitä kosketa. Heillä on taustalla ihan se Tuupovaaralainen asenneilmapiiri, eli ei halua mitään uutta ja mieluummin sitten  valitetaan kun muu maailma ajaa ohi ja jäädään kaikesta osattomaksi.

Antaisivat nyt nuorille paremmat eväät vaikka sitten velvoittamalla kielten monipuoliseen opiskeluun.

Vierailija
67/88 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun kaltainen hönö joka opiskelee kieliä vain harrastukseksi ei edes ymmärrä mitä tarkoittaa tehdä tuloksekasta työtä vieraalla kielellä.

Tottakai kahvia saa tilattua kansalaisopiston kurssin antamalla kielitaidolla mutta business on ihan eri asia.

Miksei miehesi suomen kielen taidot auttaneet teitä tutustumasta? Luuletko että miehesi ei olisi sinun pipariasi huolinut jos et olisi ruotsia osannut?

Sait siis seksiä ruotsin kielellä. Kyllä me muut riennämme ruotsin kielen tunnille nyt ihan riemurinnoin.

Minin kaltaiseni hönö käyttää päivittäin kansainvälisessä työssään englantia, ruotsia, saksaa ja venäjää. Eli se siitä argumentistasi. Espanja ja saame ovat vain harrastuksia, mutta edellä mainittuja neljää kieltä puhun, ymmärrän ja kirjoitan sujuvasti. Kyllä minä mieluusti kommunikoin mieheni äidinkielellä, kun siihen pystyn. Hänkin on opetellut suomea, mutta suomeksi emme pysty keskustelemaan yhtä sujuvasti kuin ruotsiksi.

Kannattaa sinunkin kehittää suomenkielistä argumentointiasi tuntemattomirn haukkumisen sijaan - ehkä sitten teidät pakkoruotsin vastustajat vielä joskus otetaan tosissaan.

Vierailija
68/88 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorten kielitaito suppenee kaiken aikaa. Ani harva valitsee koulussa enää esim. saksaa tai ranskaa. Pakkoruotsin poistajat perustelevat valinnanvapaudella ja muiden kielten lisäämisellä.

Todellisuudessa pakkoruotsin poistaminen vähentäisi Suomalaisten lasten kielitaitoa vain entisestään.

Sitäpaitsi harva pakkoruotsin vastustajista on enää oppivelvollisuusiässä joten asia ei edes heitä kosketa. Heillä on taustalla ihan se Tuupovaaralainen asenneilmapiiri, eli ei halua mitään uutta ja mieluummin sitten  valitetaan kun muu maailma ajaa ohi ja jäädään kaikesta osattomaksi.

Antaisivat nyt nuorille paremmat eväät vaikka sitten velvoittamalla kielten monipuoliseen opiskeluun.

Ei nuorten kielitaito huonone, sehän on parantunut selvästi. Englannin taito on lähellä natiivin tasoa koska se alkaa olla minimivaatimus kielitaidolle. Lukion ranskalla ei tee enää mitään. Kaiken tämän tiellä on turha pakkosuomenruotsi joko ei pärjää edes Tukholmassa eikä varsinkaan Skånessa.

Vierailija
69/88 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minin kaltaiseni hönö käyttää päivittäin kansainvälisessä työssään englantia, ruotsia, saksaa ja venäjää. Eli se siitä argumentistasi. Espanja ja saame ovat vain harrastuksia, mutta edellä mainittuja neljää kieltä puhun, ymmärrän ja kirjoitan sujuvasti. Kyllä minä mieluusti kommunikoin mieheni äidinkielellä, kun siihen pystyn. Hänkin on opetellut suomea, mutta suomeksi emme pysty keskustelemaan yhtä sujuvasti kuin ruotsiksi.

Kannattaa sinunkin kehittää suomenkielistä argumentointiasi tuntemattomirn haukkumisen sijaan - ehkä sitten teidät pakkoruotsin vastustajat vielä joskus otetaan tosissaan.

Älä jaksa puhua itsestäsi. Kukaan ei ole kiinnostunut sinusta.

Vain todellinen moukka luulee että oma kokemus olisi perustelu jollekin asialle.

Kielitaito ei ole sivistänyt sinua ollenkaan.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Itsest%C3%A4_yleist%C3%A4minen

70/88 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita linkit näihin tutkimuksiin.

Jos tarkoitat opiskelua koulussa niin pakkoruotsilta vapautunut aika käytettäisiin varmasti muuhun opiskeluun, hyödyllisiin kieliin tai muihin hyödyllisiin aineisiin. En usko että kukaan muu kuin sinä kuvittelee että koulupäivät lyhenisivät tai pakkoruotsin paikalle tulisi lukujärjestyksissä hyppytunteja.

Setäni löysi ruotsinkielisen vaimon, vaimo oppi suomen ja englannin mutta unohti ruotsin. Ruotsinkieli oli hyödytön Australiassa, suomella siellä pärjäsi joskus rakennuksilla  vielä 30v sitten paremmin kuin englannilla, en tiedä miten nyt.

Vierailija
71/88 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teemme näin jo, ihan itse satuilit nuo väitteet. Taka-ajatuksenahan sinulla taas oli, että pakkoruotsin vastustajat ovat sivistymättömiä ja laiskoja juntteja tai ihan vain tyhmiä, koska eivät osaa (huom. oikeasti monet osaavat ja jopa käyttävät) ruotsia.

Mutta se alakoululainen joutuu silti opiskelemaan ruotsia ja häneltä evätään koko ajan enemmän hyödyllisiä valinnaisia kieliä, jotka kannattaisi oppia jo nuoresta pitäen. Kolmasluokkalaisen on aika raskasta mennä työväenopistoon tai avoimeen yliopistoon, jos hänellä ylipäätään on tällaista mahdollisuutta.

Vierailija
72/88 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin peruskoulussa englantia, ruotsia, saksaa ja venäjää. Englantia ja venäjää tarvitsen päivittäin, kun ruotsia taas en ole koskaan tarvinnut ja saksaa en oppinut koskaan kunnolla.

Vierailija
73/88 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nuorten kielitaito huonone, sehän on parantunut selvästi. Englannin taito on lähellä natiivin tasoa koska se alkaa olla minimivaatimus kielitaidolle. Lukion ranskalla ei tee enää mitään. Kaiken tämän tiellä on turha pakkosuomenruotsi joko ei pärjää edes Tukholmassa eikä varsinkaan Skånessa.

No ei kyllä ole. Tai joo, saattaa jollakin pienellä osalla väestöstä olla, joka on peruskoulussa opiskellut englannin menetyksekkäästi, lukiossa lisää ja yliopistossa englanninkieliseen koulutukseen osallistunut.

Vastapainona löytyy niitä, jotka on suorittanut peruskoulun englannin päättötodistuksen numerolla 5 tai 6 esimerkiksi, sitten mennyt amikseen ja siellä ne englannin kurssit rimaa hipoen läpi ja ei käytä englantia missään eli kielitaito täysin hukassa.

Vierailija
74/88 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ranskasta olisi ollut tosi paljon hyötyä. Kyllä oli kova homma opiskella sitä aikuisiällä. 

Miksi et valinnut sitä yläasteella tai lukiossa?

Ei ollut mahdollisuutta pienessä koulussa yläasteella. Lukiossa piti valita joko kieli- tai matikkalinja. Olin kuitenkin parempi matikassa, joten opiskelin matikkaa, fysiikkaa ja kemiaa. Ei siis mitään mahiksia ottaa siihen vielä ylimääräistä kieltä. 

Vierailija
75/88 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ranskasta olisi ollut tosi paljon hyötyä. Kyllä oli kova homma opiskella sitä aikuisiällä. 

Miksi et valinnut sitä yläasteella tai lukiossa?

Ei ollut mahdollisuutta pienessä koulussa yläasteella. Lukiossa piti valita joko kieli- tai matikkalinja. Olin kuitenkin parempi matikassa, joten opiskelin matikkaa, fysiikkaa ja kemiaa. Ei siis mitään mahiksia ottaa siihen vielä ylimääräistä kieltä. 

Vaikka olisi siis halunnut vieraan kielen lisäksi. Ei onnistunut koulun resurssien takia.

Vierailija
76/88 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no, täällä pyörii samat 2-3 mussuttamassa aihesta. Sama tyyppi tekee 3-4 kertaa viikossa uuden aiheen jokä käsittelee pakkoruotsia. Kirjoitustyylistä sen huomaa.

Etkö enää jaksa valheella puolustaa pakkoruotsia. Syö miestä valheella ajaa asiaa johon ei aidosti usko.

Me pakkoruotsin vastustajat tulemme voittamaan lopuksi koska meillä on kansan tuki ja moraali tukenamme.

Te pakkoruotsin vastustajat saatte minun puolesta "voittaa" ihan vapaasti. Länsirannikolla tässä ruotsinkielen valinnaisuudessa voittavat kaksikielisten perheiden lapset, kuten omani, joilla on tulevaisuudessa niiiiin paljon iisimpi homma saada töitä, kun on taittunut molemmat kotimaiset sujuvasti jo kaksivuotiaasta saakka. Itse olen opetellut kouluruotsipohjalta ja loput rohkeasti puhumalla ja töitä tekemällä. Ilman kouluruotsipohjaa en olisi ikinä oppinut tajuamaan näitä murteita mitä täällä päin käyttävät.

Kannatan ehdottomasti ruotsinkielen vapaaehtoisuutta, sillä se tuo lisää duuneja niille, jotka sitä viitsivät opetella.

Vierailija
77/88 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä8306 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Motivoidaan suomenmaalaiset opiskelemaan Suomea. Poistetaan ruotsin asema virallisena kielenä Suomessa. Suomenmaalaiset lopettaisivat provoamisen ja alkaisivat opiskella suomea esim. työväenopistoissa tai muissa kurssisysteemeissä, joita luulisi löytyvän melko läheltä itse kutakin jossain muodossa. Jos ei muuten, niin nettikurssilla. Tuumasta toimeen ja selitykset veks, motivaatio on se avainsana tässäkin. Motivoitunut keksii keinot, muut keksii tekosyitä. 

Kyllä, suosittelen ehdottomasti sinulle jonkinlaista suomen kielen tukikurssia, niin opit tuottamaan omaakin tekstiä jonain kauniina päivänä. Tosiasiassa olisi kyllä tärkeää opettaa etenkin persut ja niiden kannattajat puhumaan ja kirjoittamaan sitä omaa kallisarvoista äidinkieltään edes auttavasti.

Vierailija
78/88 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sivistynyt ihminen osaa ruotsia, saksaa ja ranskaa. Eivät ne ole toisensa poissulkevia.

Pitkä matematiikka, fysiikka ja kemia eivät vissiin kuulu sivistykseen, koska niille ei kyllä jää lukujärjestyksessä tilaa, jos opiskelee neljää kieltä, joita niitäkin kai vain lyhyenä, koska pitkien kielten opiskelu alkaa jo sekin olla hankalaa noin monella kielellä.

Vierailija
79/88 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä8306 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, suosittelen ehdottomasti sinulle jonkinlaista suomen kielen tukikurssia, niin opit tuottamaan omaakin tekstiä jonain kauniina päivänä. Tosiasiassa olisi kyllä tärkeää opettaa etenkin persut ja niiden kannattajat puhumaan ja kirjoittamaan sitä omaa kallisarvoista äidinkieltään edes auttavasti.

Mikä on sinun anti tälle keskustelulle? Ota itsellesi sivistystä lukemalla mitä on Ad hominem.

Vierailija
80/88 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te pakkoruotsin vastustajat saatte minun puolesta "voittaa" ihan vapaasti. Länsirannikolla tässä ruotsinkielen valinnaisuudessa voittavat kaksikielisten perheiden lapset, kuten omani, joilla on tulevaisuudessa niiiiin paljon iisimpi homma saada töitä, kun on taittunut molemmat kotimaiset sujuvasti jo kaksivuotiaasta saakka. Itse olen opetellut kouluruotsipohjalta ja loput rohkeasti puhumalla ja töitä tekemällä. Ilman kouluruotsipohjaa en olisi ikinä oppinut tajuamaan näitä murteita mitä täällä päin käyttävät.

Kannatan ehdottomasti ruotsinkielen vapaaehtoisuutta, sillä se tuo lisää duuneja niille, jotka sitä viitsivät opetella.

Ei mitään ruotsin taitavaa eliittiä voi muodostua jos pakkoruotsin tilalle pitää ottaa jokin toinen pakollinen kieli. Syntyy sivistyskieliä osaava eliitti ja ruotsin kieltävistä tulee rupusakkia, sehän tässä Lipposta ja muita pakkoruotsin kannattajia häiritsee.