Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikki eivät halua mielenterveysongelmaista joulupöytäänsä

Vierailija
17.12.2017 |

Joulu on ilon ja valon perhejuhla ja tänäkin jouluna moni sulkee perheenjäsenensä pois joulunvietosta tunnelmaa pilaamasta. Yhteys perheeseen ja sukulaisiin on ehkä katkennut jo vuosia sitten, mutta joillekin tämä joulu on se ensimmäinen yksinäinen joulu, jolloin masentunutta ei haluta pilaamaan toisten iloa.
Mietipä, miltä tuntuu viettää joulu sairaalan osastolla tai sitten omassa yksiössään, kun perhe on ilmoittanut sinulle, että muut lähtevät jouluksi etelään ja sinä et mahdu mukaan.
Ystävätkin, jos niitä on, viettää joulunsa omilla tahoillaan.
Joulu on yksinäisen ihmisen vuoden ahdistavin ajanjakso

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä! Tiedän tunteen.

Vierailija
2/30 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedätkö sitten jotain episodeja kun eivät halua sua mukaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele positiivisesti, tänä vuonna he saavat ilon joulun, kukaan ei ole pilaamassa sitä, kuten muina vuosina aiemmin. Monta vuotta on sua siedetty, joten on oikeus ja kohtuus, että joskus hekin saavat paremman joulun.

t. mt-ongelmainen

Vierailija
4/30 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon yksinäinen ja mulle kokonaisuudessaan kevät ja kesä on elämän kamalinta aikaa.

Vierailija
5/30 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi mulla on päinvastoin. Mua aina pyydetään, mutten koskaan mene. Haluan olla omassa rauhassa. Mutta tosi ikävä juttu on kyllä tuo syrjintä.😟

Vierailija
6/30 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietipä, miltä tuntuu viettää joulu sairaalan osastolla tai sitten omassa yksiössään, kun perhe on ilmoittanut sinulle, että muut lähtevät jouluksi etelään ja sinä et mahdu mukaan.

Sairaalan osastolla tuskin kovin hauskaa olisi, mutta hiljainen joulu yksin omassa yksiössä ei kyllä kuulosta minusta pahalta. Vähän jouluvaloja, joululauluja radiosta, pari kynttilää, suklaata ja muita herkkuja ja muutama jouluelokuva.

Mihinkään etelään jouluksi en lähtisi missään tapauksessa!

Vierailija
7/30 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon yksinäinen ja mulle kokonaisuudessaan kevät ja kesä on elämän kamalinta aikaa.

Niin mullekin, joku joulu ei merkkaa mitään ja talvella on mukavampaa. Kesä ahdistaa eniten.

Vierailija
8/30 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen masentunut. En ole yksinäinen eikä masennusta huomaa. Joka joulu käyn vanhempien luona.

Vierailija
9/30 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilenterveyspotilaan ja masentuneen on paras jouluna ryhtyä joulupukiksi, saa rahaa ja näkee ihmisiä ja saa ilmaisia jouluruokia, on vain omana itsenään siinä pukin asussa

Vierailija
10/30 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi pitäisi kutsua joku ilonpilaaja mukaan. Miksi teitä mt-potilaita pitäisi hyysätä? Ettekö voisi edes jouluna ajatella muita ja koittaa käyttäytyä niin, että teidät voisi kutsua mukaan sukujoulua viettämään?

Vierailija
11/30 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi pitäisi kutsua joku ilonpilaaja mukaan. Miksi teitä mt-potilaita pitäisi hyysätä? Ettekö voisi edes jouluna ajatella muita ja koittaa käyttäytyä niin, että teidät voisi kutsua mukaan sukujoulua viettämään?

Hyi. Kylläpä kuulosta asenteelliselta, ihan kuin puhuisit jostain luonnevikaisesta koirasta :(

Vierailija
12/30 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisilla sukulaisilla tai ystävillä jotka hylkäävät vaikeuksien keskellä ei tee mitään.

Tuollaisessa tapauksessa se yhden perheenjäsenen mielisairaus on tulosta todennäköisesti perhesuhteista, ja voi olla sairaalle itselleen parempi päästä eroon tästä koko perheenn ukkosenjohdattimen roolista.

Ja sille etelänmatkailevalle perheelle vinkiksi: kun yksi ukkosenjohdatin jätetään pois joutuu joku muu ottamaan roolin itselleen: dysfunktionaalinen perhe ei muutu funktionaaliseksi vain yhden ihmisen poistamisella.

Vierailija
13/30 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä tuli kaunis jouluntoivotus kaikille mt-ongelmaisille....

Vierailija
14/30 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi. Kylläpä kuulosta asenteelliselta, ihan kuin puhuisit jostain luonnevikaisesta koirasta :(

Hyi kuulostatpa inhottavalta. Onko sulla jotain koiria vastaan?!

Vierailija
15/30 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tällainen mielenterveysongelmainen sukulainen. Se kyllä kutsutaan aina mukaan, mutta usein kyllä hukaistaa helpotuksesta kun se lähtee kotiinsa. Koska se ei ole koskaan mihinkään tyytyväinen, sillä ei ole koskaan hyvä, se marisee kaikesta, se käyttäytyy kuin olisi tyytyväisempi omassa kotinurkassaan ja uhrautuisi meidän hyväksemme tullessaan kylään marisemaan - ja mistäme tiedämme, vaikka näin olisikin. Kaiken kaikkiaan hän antaa kuvan, että olisi kaikkien kannalta parempi kun häntä ei kutsuttaisi.

Vierailija
16/30 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus voi tulla mt-ongelmaisten läheisilläkin (väsymyksen) raja vastaan. Jos vaikka yhden päivän vuodesta saisi viettää ihan niinkuin itse haluaa. Eikä katsella sitä sohvalla röhnöttävää TV:tä tuijottavaa aina apua tarvitsevaa itsekästä läheistä...

Kun taas 1000 kerran pelastat jostakin pulasta, jonka toinen on ihan itse käytöksellään aiheuttanut... Ja tämä mt ihminen ei ikinä näe käytöksestään mitään vikaa. Haukkuu puolisoa etc. Ja sitten pitäisi päästä valmiiseen juhlapöytään istuskelemaan...

Kolikoilla on aina kaksi puolta. Voimia jouluun sekä mt- ihmisille että heidän läheisilleen.

Vierailija
17/30 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teidän asentuneet läheiset on tollaisia ilonpilaajia ja itsekeskeisiä marttyyreja? Mun sisko sairastaa keskivaikeaa masennusta - ikinä ei valita, märise, vaadi itselleen mitään eikä heittäydy marttyyriksi. Auttaa kaikkia, on ystävällinen ja huomaavainen. Moni ei uskoisi hänen sairastavan ollenkaan, mutta valitettavasti masennus on tosiasia hänen elämässään. Osaa ehkä sairauden keskelläkin sitten huomioida toiset, ja antaa sairaudelle vallan vain kun on yksin... Enkä ole ikinä tavannut muutenkaan tuollaisia vonkujia, jolka pilaa muiden elämän, vaikka MT-ongelmista kärsiviä on lähipiirissä muitakin.

Vierailija
18/30 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mut on otettu perheen mukaan joka joulu vaikka olen masenunut ja bipokin vielä siihen päälle.

Vierailija
19/30 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on myös niinkinpäin, ettei muka mt-ongelmainen halua enää ahdistua ja masentua niiden oikeasti mt-ongelmaisten kanssa (on neuroottista kaikkia muita syyllistävää ja vähättelevää perfektionistia, anorektis-ortoreksista fatsheimaajaa, despoottia ymv.). Huh, ei kiitos enää ikinä! IHANAA olla yksin ja RAUHASSA! Katsokaapa muuten esim. masentuneen lähipiirissä tarkasti peiliin ja miettikää olisiko vaikka itsellä jotain tekemistä asian kanssa? Joo tiedän, ei tietenkään...no, pitäkää tunkkinne, kukaan ei jää mistään paitsi, se on usein turha, itselle sokea ja omahyväinen luulo.

Vierailija
20/30 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin niin tyytyväinen, jos voisin viettää osastolla joulun