Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meille tuli lasu

Vierailija
13.12.2017 |

Soitin ambulanssin, kun minun yleiskunto romahti. Tuli kai kivuton migreenikohtaus. Silmissä oli vihreitä sahanlaitavaloja, tärisin ja naama oli tunnoton. Ei ole ollut migreeniä, joten pelästyin.
Olemme maalaamassa ja paikkaamassa seiniä, joten meillä ei ole tauluja ja mattoja. Kolme lasta, joista nuorimmainen kerkesi siinä tohinassa repiä puhtaita vaatteita lattialle, joita olin kohtauksen tullessa viikkaamassa kaappiin. Mieheni ja lapseni pelästyivät myös, kun yhtä-äkkiä olin pyörtyä.

No tänään tuli kirje. Ensihoitajat ovat ilmoittaneet perheen lähemmästä tarkastelusta. Mies ei puhunut mitään, lapset pelästyneen oloisia, asunto epäsiisti eikä mattoja lattiassa, seinissä reikiä.
Pyydämme tarkastamaan perheen vuorovaikutustaidot.

Häh? En huomannut sanoa, että maalaamme seiniä, tai 1,5-vuotias auttoi pyykeissä.

Kommentit (241)

Vierailija
121/241 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on varsinainen Neuvostoliitto.

Ihmeellistä holhousta. Holhotaan niin tehokkaasti että lapsetkin pääsee lastenkotiin vaikka mitään syytä ei ole.

Se mikä minua suututtaa tässä, on se, että samaan aikaan on Eericoita ja 3 vuotiata lapsia, joita puukotetaan. Oikeita avun tarvitsijoita.

Meillä oli sekaista (ehkä) ei oikeaa avuntarvetta lapsille. Vanhemmat selvinpäin, ei aikaisempia ilmoituksia, ei epäilyjä. Ensihoitaja käy noin 10 minuuttia ja tekee päätelmät.

Ne oikeat avun tarvitsijat jää huomioimatta.

Ammattihenkilöt osaavat arvioida tilanteen. Siitä olen samaa mieltä kanssasi kuitenkin, että oikeita tapauksia jää huomioimatta, mutta niistä turhista lasuista on tehneet yksityishenkilöt esim. eron jälkeen. Ollaan niin katkeria exälle ja yritetään kiusata toista lapsien kustannuksella tehtailemalla perättömiä exästä. Tämä on erittäin ikävää.

Monilla ammattihenkilöillä voi olla mielenterveyshäiriötä. Myös nämä pitää muistaa.

Muistatteko stuertin, joka ohjasi matkustajakoneen vuoristoon? Ei olisi uskonut.

Vierailija
122/241 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsella on nyt joku uhmavaihe, ja hän saattaa heittäytyä kotonakin maahan huutamaan: "Äiti sinä satutit minua. Ei lapsia saa satuttaa. Älä koske minuun enää". En tiedä mistä on oppinut moista. Päiväkotia epäilen, sillä saattaa myös juosta perässäni suuttuessaan ja huutaa: "Vihaan sinua. Lyön sinua niin, että sattuu" ja myös välillä lyö. Ikää 4 vuotta. Perheessä eikä tuttavapiirissä harrasteta väkivaltaa. Odotan "innolla" milloin joku naapuri tekee lasun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/241 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on jännä kun ihmiset miettii oman kotinsa siisteyttä, jos vaikka ambulanssi sattuu paikalle. Ei tavallisesta lasten tekemästä sotkusta mitään lasuja tehdä. Sitten kyllä jos siitä on lapsille vaaraa tai asunto on oikeasti siivoton.

Meidän lapsuuden alkoholistiperheessä pidettiin paikat ihan tiptop juuri sen takia ettei jäädä kiinni kun poliisit ja ambulanssi kävi säännöllisesti. Ambulanssimiehet vaan totesi aina että on tainnut rouva ottaa vähän liikaa konjakkia, vaikka oli kolme lasta ympärillä välillä ilman isääkin. 90-luvulla ei tehty ilmoituksia, mutta olisi ollut kiva jos siisteydestä huolimatta joku olisi tehnyt.

Joku on teillä vaan pistänyt ammattilaisten silmään, lasu ei ole varmasti aiheeton.

Ja ambulanssikuskit ovat jotakin kuninkaita. Nämä/hän teki meillä virkavirheen. Minun luottamukselliset potilastiedot ovat vuodettu. En ole antanut siihen lupaa. Huomenna soitan potilasasiamiehelle. Teen myös valituksen tästä lasusta, koska kotimme tai elämäntilanteemme ei sitä aiheuttanut. Meillä ei ole perheväkivaltaa, eikä alkoholismia. Lapsemme eivät oirele. Aluksi olin hämmentynyt, en ole enää.

Ymmärrätkö, että teet vain hallaa itsellesi ja perheellesi kun suurentelet tätä asiaa? Jos ihan normaalisti menette sinne keskusteluun ja selitätte tilanteen. Sen jälkeen homma on ohi, jos ei teidän perheellä todellakaan ole mitään aihetta jatkotoimenpiteisiin. Tuolla kuvailemallasi tavalla saat vain lisää epäilyksen aihetta.

En tee. Heillä on vaitiolovelvollisuus minun potilastiedoista. Niiden levittäminen on rikos. Meidän kodissa ei ole lasun tarvetta. Tiedän sen itse. Meillä ei ole likaista, ehkä lasten leluja ja ne pyykit lattialla. En nöyristele.

Vai niin. No, saat sen sitten omin silmin nähdä mitä tulee tapahtumaan. Onnea vaan teille!

Lapsethan ei liity minun potilastietoihin. Vai?

Saako sinun lääkärisi kertoa sinun sairaudet? Ei saa. Edes laitoshuoltaja, joka kuulee vahingossa, ei niitä saa kertoa.

Siis ei sitä lasua ole tehty sun potilastietojen perusteella. Tai niin ainakin kirjoitit aloitukseen, että siihen liittyi vain teidän kodin epäsiisteys ja huonot vuorovaikutustaidot, koska mies ei juurikaan puhunut ja lapset olivat pelästyneitä.

Vierailija
124/241 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on varsinainen Neuvostoliitto.

Ihmeellistä holhousta. Holhotaan niin tehokkaasti että lapsetkin pääsee lastenkotiin vaikka mitään syytä ei ole.

Se mikä minua suututtaa tässä, on se, että samaan aikaan on Eericoita ja 3 vuotiata lapsia, joita puukotetaan. Oikeita avun tarvitsijoita.

Meillä oli sekaista (ehkä) ei oikeaa avuntarvetta lapsille. Vanhemmat selvinpäin, ei aikaisempia ilmoituksia, ei epäilyjä. Ensihoitaja käy noin 10 minuuttia ja tekee päätelmät.

Ne oikeat avun tarvitsijat jää huomioimatta.

Mä en kyllä ymmärrä tätä. Joo, teillä oli aiheeton ilmoitus mutta hyvinkin tilanteessa jossa on mykkä isä, varmaan pikkaisen pöllähtänyt ja säikähtänyt äiti, itkuiset lapset ja sekalainen koti niin kyllähän tuollaisella näyttämöllä ne asiat olisi lapsilla voineet olla huonostikin. Sitten olisi tälläkin palstalla itketty kun siellä olisi ollut lapsien joukossa seuraava Eerika eikä kukaan puuttunut. Samoin kun toisessa tässä ketjussa olleessa esimerkissä jossa oli vielä kaljalle haiseva kaveri paikalla (se parin tuopin nauttiminen kun kyllä haisee ihmisestä vielä useamman tunnin jälkeen vaikkei se humalassa olisikaan...) Hyvin usein tuollaisista lähtökohdista ne aineelliset ilmot tehdään...

Oon toki tietoinen että kyllä niitä pers.häiriöisiä virkaintoisia sossuja on olemassa (joutunut sukulaisen perheen kautta aikoinaan seuraamaan) mutta väitän kyllä että valtaosa on ihan asiallisia hommansa hyvin hoitavia. Jotka siirtyvät seuraavan ilmoituksen pariin kun edellinen on aiheettomaksi todettu. Se seuraava tapaus sitten saattaakin olla aiheellinen eli hyvä kun tarkastelevat.

Vierailija
125/241 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsistakin tehtiin, kun ambulanssi kävi ja kämppä oli sekanen. Kerroin sossulle, että kämppä on ajoittain kaaoksessa. Siivoan se sitten tarmon puuskassani- He totesivat, että ei aihetta asiakkuudelle ja toivottivat hyvää jatkoa.

Noin vuosi edellisen jälkeen ambulanssi haki mieheni sairaalaan, ei lasua. Mietin kyllä, että tuleekohan perästä. Mutta kämppä oli suht koht siisti ja se riippuu niin kovin henkilöstä itsestäänkin, että mitä pitää huolestuttavana.

Vierailija
126/241 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi aikoja, oi tapoja! Onko tämä mennyt ihan oikeasti tällaiseksi nykyään? Kuka enää uskaltaa perustaa perhettä? Onko maalaisjärki ja sen mukana koko viimeinen järjen valo kadonnut kokonaan! Kaiken tilalla on joku kaiken yllä häälyvä HUOLI. Voi kyllä. Näissä asioissa voi mennä pahasti yli. Ei kai meillä sentään ole varaa tähän, eihän? Miettikää, ennen kuin kommentoitte, että koska Eerika. Kuinka ennen pärjättiin, kun ei jatkuvasti kanneltu toisistamme? Väitän, että monella tasolla paljon paremmin.

Vierailija
127/241 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa valita puhelias mies, hankkia mattoja ja tauluja, jottei tule lasua, jos joutuu tilaamaan ambulanssin. En enää ihmettele miksi lastensuojelu on niin ruuhkautunut ja oikeasti apua tarvitsevat hukkuvat johonkin massaan. Tämä on ihan älytöntä vallankäyttöä. Onneksi omat lapseni ovat jo aikuisia. Ei kai missään perheessä tilanne ole ihan normi, jos äidillä on oireita, joiden vuoksi joudutaan kutsumaan ambulanssi, kai siinä vähän pelästyy jokainen.

Vierailija
128/241 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa nyt vaan pakata lasten reput valmiiksi. Kun tulevat yllättäen ottamaan ne huostaan, siinä kiireessä ei sitten enää kerkiä.

Vierailija
129/241 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tuossa ajattelin tätä juttua. Olisin ehkä itse loukkaantunut jos mieheni olisi minun asioita selittänyt ensihoitajille, koska pystyin ne kertomaan itsekkin. Kun hoitajat ottavat verenpaineita yms. Ei olisi ollut sopivaa häiritä heidän työtään. Mielestäni mieheni ei tehnyt väärää.

Jos joudumme ambulanssin tilaamaan, hä aikoi keittää kahvit ja kysellä kuulumiset. :-D

Vähän jo huumoria nukutun yön jälkeen. AP

Vierailija
130/241 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensihoitajat tehnyt ihan oikein. Jos huoli herää, lasu on tehtävä. Parempi katsoa kuin katua!

Vierailija
131/241 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin esihoitajat ajattelivat, että pahoinpitely.

Vierailija
132/241 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohtuuko tässä nyt se, että hoitohenkilökunnalla on velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus, jos epäilevät lasten olevan huonoissa olosuhteissa. 

Se on jopa eräänlaista selustan turvaamista. Jos perheessä myöhemmin tapahtuu jotain perin ikävää, voivat joutua vastuuseen ilmoituksen laiminlyönnistä. 

Kyllähän tuo "mies ei puhu mitään" tosi oudolta tuntuu. Vastuullinen ja täysipäinen perheenisä pystyy selostamaan tilanteen ensihoidolle ja ottamaan tilanteen muutenkin haltuun mm. rauhoittelemalla lapsia. 

Ensihoito ei välttämättä pysty hetimmiten sanomaan kohtauksesta mitään. Voi olla vaikka mitkä huumeet kyseessä. 

Ihan oikein varmasti toimivat. Jos kyseessä on täysi virhearvointi, kuten ap vakuuttaa, se selviää kyllä. 

Höpö, höpö, lapsi saa anafylaksian ja retkottaa velttona äitinsä sylissä ja isän pitäisi pystyä piikittämään adrenaliinia mutta sen sijaan on menettänyt toimintakykynsä. Ei kaikki ihmiset ole kriisitilanteissa toimintakykyisiä.Tilanteethan ei tule suunnitellusti.

Vierailija
133/241 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pitäisikö minun toimittaa llääkärintodistus, ettei ollut pahoinpitely vaan migreenkohtaus?Tai aineita en ole koskaan käyttänyt ja alkohililla ei ollut osuutta asiaan?

Tai mieheni ei selostanut tilannetta, koska ensihoitajat eivät kysyneet häneltä vaan minulta. Lapset olivat siis pelokkaan oloisia, ei itkuisia.

Vierailija
134/241 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos nyt ottaisit ihan itse yhteyttä sinne sossuun, etkä selittele tällä palstalla enää yhtään mitään.

Noi sun jutut on tosi outoja.

Vierailija
135/241 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläkään ole mattoja eikä tauluja, nätit parketit kyllä löytyy. En ole tajunnutkaan että mattojen tai taulujen puute voisi johtaa perheen lähempään tarkasteluun. Tai remontti. Tai sairasavun kutsuminen. Mutta näköjään voi. Onkohan vähän tilannetaju pettänyt ambulanssihenkilöstöllä. Luulisi että tässä maassa on todellisiakin lastensuojelua tarvitsevia perheitä. 

Vierailija
136/241 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin justiin ilta-lehdestä, ku oli aivoverenvuoto. Samallallailla alkanut, kun minun migreeni. Onneksi sain käydä mangeettikuvissa.

Vierailija
137/241 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meillä maalattiin seiniä, olin lasten kanssa muutaman vuorokauden "evakossa" sukulaisten luona, ettei lasten tarvinnut olla remontin keskellä, ja haistella maalin käryä. Tultiin sitten takaisin kotiin, kun seinät olivat kuivuneet, ja maalaukseen liityvät jäljet siivottu. Oletteko te asuneet siinä remontin keskellä kokoajan lasten kanssa? Sillä jos joku asia sossua kiinnostaa, niin se, että pienet lapset eivät kyllä kuulu mihinkään remontin keskelle. Ja sen takia varmasti on myös se lasu tehty. Lapset eivät kuulu remontin keskelle. Se miten voit nyt asian korjata, niin näytät sossulle, että kämppä on kunnossa, ja kaikki hyvin. Jos taas kämppä ei ole vielä ole kunnossa, niin lähdette lastne kanssa "evakkoon" ja palaatte vaste sitten, kun kämppä on kunnossa, ja kerrot sossulle tämän.

Vierailija
138/241 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

remonttiReiska kirjoitti:

Kun meillä maalattiin seiniä, olin lasten kanssa muutaman vuorokauden "evakossa" sukulaisten luona, ettei lasten tarvinnut olla remontin keskellä, ja haistella maalin käryä. Tultiin sitten takaisin kotiin, kun seinät olivat kuivuneet, ja maalaukseen liityvät jäljet siivottu. Oletteko te asuneet siinä remontin keskellä kokoajan lasten kanssa? Sillä jos joku asia sossua kiinnostaa, niin se, että pienet lapset eivät kyllä kuulu mihinkään remontin keskelle. Ja sen takia varmasti on myös se lasu tehty. Lapset eivät kuulu remontin keskelle. Se miten voit nyt asian korjata, niin näytät sossulle, että kämppä on kunnossa, ja kaikki hyvin. Jos taas kämppä ei ole vielä ole kunnossa, niin lähdette lastne kanssa "evakkoon" ja palaatte vaste sitten, kun kämppä on kunnossa, ja kerrot sossulle tämän.

Vanhemmat lapset ovat osallistuneet jopa maalamiseen. Kääk. Hajuttomat maalit.

Vierailija
139/241 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea otsikko olisi kuulunut "lapsestamme tehtiin lasu".Vähän tarkkuutta otsikointiin!!!

Vierailija
140/241 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lasu tehty vuorovaikutustaitojen takia? Miten mies kommunikoi lasten kanssa, kun olivat pelästyneitä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi