Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdevuodet hormonihoito ja sen sivuvaikutukset

Vierailija
17.04.2024 |

Olen 55 vuotias ja kuukautiset loppuneet 5 vuotta sitten. Mietin nyt hormonihoidon aloittamista lähinnä mielialaongelmien ja univaikeuksien vuoksi, on myös joskus yöhikoilua, palelua ja muutenkaan en tunne oloani normaaliks,i siis en ole oma itseni. Mutta onko nyt jo myöhäistä aloittaa, kun kuitenkin kuukautiset olleet poissa noin kauan vai missä vaiheessa te muut olette aloittaneet? OLisi myös kiva kuulla onko tullut sivuvaikutuksia lähinnä estrogeenilaastarista koska se todennäköisesti olisi valintani.

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän Lentzetto-suihketta. Ei sivuvaikutuksia. Ainoa vaikutus on se, että jos suihketta ei muista vaihtaa ajoissa uuteen, yöunet menevät.

Vierailija
2/66 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän Lentzetto-suihketta. Ei sivuvaikutuksia. Ainoa vaikutus on se, että jos suihketta ei muista vaihtaa ajoissa uuteen, yöunet menevät.

Edellisen loputtuako? Itsellä ensimmäinen suihke menossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kun vastasit!

Vierailija
4/66 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tilanne kuin ap:llä.

Vierailija
5/66 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin divigelin Aawwhh sain yöuneni heti takaisin 

mamma 55 vee

Vierailija
6/66 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko ensioire olla pelkkä palelu aaltoilevana? Sivusta kyselen, anteeksi.

Vierailija
7/66 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 vuotta on jo aika pitkä aika, mutta käy ihmeessä gynellä kyselemässä. Kaikki oireet eivät välttämättä poistu taikaiskusta, mutta helpottavat todennäköisesti. 

Vierailija
8/66 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ollut hikoilua mutta Olin kirjaimellisesti aivan jäässä välillä 🥶 jääkohtaukset tuli ja meni 

mamma 55 vee

Vierailija
9/66 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla hormonihoito pelasti unen, muistin ja kongnition. Olin aivan järkyttävä aivosumu-raunio ennen kuin menin gynelle. Mitään klassisia fyysisiä vaihdevuosioireita ei ollut.

Hormonihoidon aloittamisen jälkeen meni noin pari viikkoa, että se alkoi vaikuttaa ja "heräsin eloon". Lenzettosta sain ihottumaa ja käytän geeliä.

Vierailija
10/66 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ollut hikoilua mutta Olin kirjaimellisesti aivan jäässä välillä 🥶 jääkohtaukset tuli ja meni 

mamma 55 vee

Voi hittolainen, täytyypä varmaan käydä hakemassa testi ensihätään apteekista. Onko muut testaanneet apteekin testeillä alkuun? Mä olen myös jotenkin todella tyhmentynyt, ongelmanratkaisukyky töissä on hävinnyt olemattomiin ja muisti pätkii. Muita oireita ei ole. 

Vierailija
11/66 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mamma 55 vee

Voi hittolainen, täytyypä varmaan käydä hakemassa testi ensihätään apteekista. Onko muut testaanneet apteekin testeillä alkuun? Mä olen myös jotenkin todella tyhmentynyt, ongelmanratkaisukyky töissä on hävinnyt olemattomiin ja muisti pätkii. Muita oireita ei ole. 

Mä jätin testit väliin ja tilasin ajan gynekologille ns aivosumu on myöskin ihan tavallinen oire 

mamma 55 vee

Vierailija
12/66 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edellisen loputtuako? Itsellä ensimmäinen suihke menossa.

Yhdessä paketissa/suihkeessa muistaakseni 56 annosta. Minulla se riittää noin 3 viikoksi.

Vierailija
13/66 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellekin selvisi vasta tällä viikolla, että palelukin voi olla oire. Onko muilla ollut panikkikohtauksia tai sen suuntaista? Ei ole ennen ollut ja nyt talvella kaupassa muutaman kerran alkoi sydän hakata ja iski paniikki päälle. Luin sitten jostain, että myös ne voivat olla vaihdevuosi oireita.

Vierailija
14/66 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten toi suihke tai geeli toimii? Eikö ne tahraa vaatteita tai ole vaaraa kumppanille seksiä harrastaessa?

Vierailija
15/66 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koskaan liian myöhäistä aloittaa, vaikka sen parempi mitä aiemmin aloittaa.

Hormonitasojen lasku/romahdus on aivan alihoidettu vaiva keski-ikäisillä naisilla. Jotenkin ajatellaan, että naisen nyt vaan kuuluu kärsiä. Ensin vuotoja, sit raskaudet ja synnytykset ja sit vielä vaihdevuosioireet... Hittolainen.😑😑 Mars lääkärille ja hoitamaan estrogeenit kuntoon! Me on ansaittu säällinen elämänlaatu siinä missä ukitkin. (Tarpeen mukaan progestroni rinnalle.)

terv. N50

Vierailija
16/66 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten toi suihke tai geeli toimii? Eikö ne tahraa vaatteita tai ole vaaraa kumppanille seksiä harrastaessa?

Ei tahraa eikä lääkeaine tartu toiseen (ei henkilöön eikä lemmikkiin). Geeliä en ole koskaan käyttänyt, mutta suihkeet suihkautan käsitaipeeseen. Kuivumisaika muutaman minuutin. Laastareista en pidä, sillä aiheuttavat välillä ihottumaa.

Vierailija
17/66 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarttuu Lenzetto mulla koiraan, eläinlääkäri suositteli vaihtamaan laastariin. Koiralta lähtee siis karvat kyljestä.

Vierailija
18/66 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta evorel laastari unettomuuteen. Ehkä hiukan paransi unen laatua. Oletteko saaneet apua jostain muusta? 

Vierailija
19/66 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla käytössä Evorel conti- laastarit. Ensin oli käytössä Divigel mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta. Oon 57 v ja kuukautiset poissa jo 8 v. Oireina mulla huono nukkuminen. Nukun 2-3 h pätkissä ja hikoilen-palelen vuoron perään. Aloitin tän uuden laastarihormonikorvaushoidon 3 kk sitten. Hikoilu jäi pois ja unet hiukan parantuneet. Kaksi yötä olen nukkunut jopa 6 h yhteen putkeen. Tuntu uskomattomalta aamulla. 

Vierailija
20/66 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ketju, kiitos aloittajalle! Olen 55v enkä ole kärsinyt mistään vaihdevuosioireista, mutta nyt muutama on kommentoinut palelevansa tai jäätyvänsä. Minä palelen välillä niin, että sattuu. Olen yrittänyt tätä selittää, mutta en ole tullut kuulluksi. En ole saanut mitään hormoonikorvaushoitoa. Herään joka yö ja valvon  vaihtelevasti. Välillä valvon vain pienen hetken ja välillä tunnin. Oireet ei riitä korvaushoidon saamiseksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan