Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä englannin kielen sanoja ette kerta kaikkiaan osaa lausua oikein?

Vierailija
12.12.2017 |

Minulle tällainen keskeinen sana on literature, jonka brittiläiseen muotoon yhdistän kuuman perunan suussani: 'litshätshö'.

Kommentit (1189)

Vierailija
1121/1189 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen aina ihmetellyt, miksi englannin "water" (ja vastaavat sanat) halutaan Suomessa välttämättä ääntää amerikkalaisittain "wuodö", brittiläinen ääntämys olisi lähinnä "wuothö". On myös hauskaa seurata australialaisia kokkikilpailuja, kun siellä sana äännetään suunnilleen "wuodä"

Kun puhuu englantia, pitää valita mitä murretta käyttää. Suomalaiset alkavat melkein poikkeuksetta koulun englannintunnit unohdettuaan matkia amerikanenglantia, johtuen sen jonkinlaisesta ylivallasta populaarikulttuurissa.

Tuo "wuodö" ei ole oikein kuvaava ääntämys sanasta water amerikanenglanniksi. Englannin murteet jaetaan roottisiin ja ei-roottisiin murteisiin. Amerikanenglanti on poikkeuksetta roottinen, eli loppuun tulee lievä "r". Lisäksi tyypillisellä leveällä amerikanenglannilla tuo olisi ennemminkin "waadör".

Amerikanenglannissa kirjain t vokaalien välissä lausutaan tuon "th":n asemesta ikään kuin d (alveolaarinen napausäänne). Tätä käytetään myös muissa murteissa, myös Britanniassa.

Australialaiset sanovat, että he puhuvat "laiskan miehen englantia" kun käyttävät tuota alveolaarista napausäännettä ("d") ja sanojen lopussa -er, -or, -our jne. on "a" ("wuoda"). Ja lauseen loppuun tietysti nouseva intonaatio.

Vierailija
1122/1189 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenties olen tämän jo aiemmin kertonut, mutta jonottaminen, siis queuing tuottaa vaikeuksia. Sekä lausua että käytännössä:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1123/1189 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Strategy. Aivan hirveä yrittää lausua, vaikka englantini muuten on erittäin hyvää.

Tämä vaan tulee useimmiten väärin ulos suusta, vaikka kuinka yrittää. Mielessäni lausun sen oikein, sitten kun yritän ääneen niin suusta tulee jotain ihan muita äänteitä. Yksittäisenä sanana saattaa onnistua, mutta osana lausetta menee lähes aina läskiksi. Pyrin välttämään koko sanaa, mutta työssäni se on sattuneesta syystä hankalaa.

Vierailija
1124/1189 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hilarious. Kuulin kerran, kun James McAvoy lausui tuon sanan skottilaisittain haastattelussa, se jäi päähän, ja nyt olen unohtanut, miten sen ennen lausuin. Kuulostaa hassulta, kun muuten en puhu skottiaksentilla. 

Vierailija
1125/1189 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tulossa sanomaan squirrel, mutta se on jo mainittu 10000 kertaa.

Kerran jouduin erästä esitelmää pitäessäni sanomaan squirrelin useampaan kertaan ja se oli kyllä aika tuskaista mongertamista, vaikka muuten sujui hyvin :'D

Vierailija
1126/1189 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran jouduin erästä esitelmää pitäessäni sanomaan squirrelin useampaan kertaan ja se oli kyllä aika tuskaista mongertamista, vaikka muuten sujui hyvin :'D

Ilmankos meille opetettiin sen lausuminen suunnilleen toisella englannintunnilla, samoin kuin th-äänne. Ei ole tarvinnut niitä sen jälkeen miettiä, kai ne tarttui 9-vuotiaan päähän ja suuhun helpommin kuin vanhempana. tarttuisi.

Vierailija
1127/1189 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Queue.

Kjiu? Kue? Ke? 

Vierailija
1128/1189 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osavaltio Virginia on hankala. Siitä tulee aina vagiina. Ja gynekologi englanniksi on vaikea lausua kuten myös meteorologi.

Vierailija
1129/1189 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Weather

Vierailija
1130/1189 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vehicle

Vierailija
1131/1189 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurt T U Rose kirjoitti:

Kenties olen tämän jo aiemmin kertonut, mutta jonottaminen, siis queuing tuottaa vaikeuksia. Sekä lausua että käytännössä:)

Helpompi lausua kuin kirjoittaa - "kjuuin(g)".

Vierailija
1132/1189 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sanon sen vaan "sköörl" :D En tiedä onko oikein vai väärin.

Vierailija
1133/1189 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vehicle

"Viäkl"

Vierailija
1134/1189 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

The thirty third!

Vierailija
1135/1189 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sötsestsön. Eli suggestion. Ei irtoa millään, ei.

Vierailija
1136/1189 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Interpreter..

Vierailija
1137/1189 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brotherhood ei taivu mun suussa.

(En tiedä, löytyykö jo täältä.)

Vierailija
1138/1189 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Photographer tulee jostain syystä aina ihan rallienglannilla, vaikka muuten äännän ihan siedettävän sujuvasti englantia.

Vierailija
1139/1189 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Borough

Vierailija
1140/1189 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Interpreter..

Joskus pidemmissä enkun sanoissa auttaa, kun ei painotakaan yhtään ekaa, vaan tokaa tavua, tyyliin inpritö tai enthusiastic.

Tuolla tavoin on monen hankalan sanan ääntäminen helpottunut. Entrepreneur on silti vaikee :D