Minun taaperoimeväiseni
(2 v 2 kk) lempi-imetyspaikka on juuri sauna. Uimisen jälkeen tulee jano ja nälkä, ja saunassa on ihanan rentouttava olo kellahtaa äidin syliin tisuttelemaan. Harva on se kerta, etten saa jotakin kommenttia imetyksestäni. Oudoksuvia katseita saan tietysti aina. Ne tuntuvat tosi pahalta. Ne tuntuvat pahalta, koska minusta tuntuu pahalta, että oma käyttäytymiseni inhottaa jotakin, vaikka hoidan vain omaa lastani niin hyvin kuin taidan, ja ne tuntuvat pahalta, koska suren sitä, että ihmiset ovat menettäneet niin monissa asioissa kosketuksen "luonnolliseen", vaistomaiseen toimintaan.
Kommentit (39)
Tämä tuntui tosi hyvältä!
Surullista on, jos vauvaa imettänyt nainen kokee isomman lapsen/taaperon imettämisen oudoksi.
On ymmärrettävää, että imetys, kuten monet muutkin asiat elämässä, voivat kummastuttaa, jos ei sitä itse ole kokenut tai siihen liityy pahoja muistoja (kuten imetyksen epäonnistumisen syystä tai toisesta).Lapselle äidinmaito on hyödyllistä ravintoa niin kauan kun hän sitä saa. Toivottavasti ap osaat olla välittättä toisten mielipiteistä. 2-vuotias on vielä kovin pieni. Oma imeväiseni täyttää jo 4.
Ei se ole sadismia vaan normaalia. Päätäntävalta perheessä on aikuisilla.
Mutta kyllä niitä tulee ihan riittämiin ilman että pitää hakemalla hakea. Minusta syöminen on jokaisen ihmisen oma asia. Meillä ei ole edes ruoka-aikoja vaan syömme silloin kun on nälkä. Pakkasesta löytyy ruoka-annoksia, jotka kulkevat mikron kautta suuhun sitä mukaa kun kullekin nälkä iskee. Toki syömme välillä yhdessäkin kun sopiva tilaisuus tulee. Ja jos lapsi haluaa tissiä niin se on sitten se ruoka mitä hän haluaa ja minähän annan koska en näe mitään hyvää syytä kieltääkään! T. toinen taaperoimettäjä
Sanokaa mun sanoneen. Lapsen ei kuulu olla keskipiste, jonka ympärillä kakki pyörii. Keskipisteessä, muttei keskipisteenä, kuten vanha kunnon Anna Wahlgrenkin sanoo.
näin minäkin ajattelen. Mukavaa,että en ole ainoa!
Ap
Mutta kyllä niitä tulee ihan riittämiin ilman että pitää hakemalla hakea. Minusta syöminen on jokaisen ihmisen oma asia. Meillä ei ole edes ruoka-aikoja vaan syömme silloin kun on nälkä. Pakkasesta löytyy ruoka-annoksia, jotka kulkevat mikron kautta suuhun sitä mukaa kun kullekin nälkä iskee. Toki syömme välillä yhdessäkin kun sopiva tilaisuus tulee. Ja jos lapsi haluaa tissiä niin se on sitten se ruoka mitä hän haluaa ja minähän annan koska en näe mitään hyvää syytä kieltääkään! T. toinen taaperoimettäjä
lapselle hammasrautoja sun muita tukia suuhun. Liian pitkä imetys, tutinsyöminen, pullonsyöminen ja vastaava pilaa lapsen hampaat ja aiheuttaa puhevikoja. Luin tästä vähänaikaa sitten. Itte olen elävä todiste. Mut on imetetty 2.5 vuotiaaksi, ja olen kärsinyt hammas ongelmista koko elämäni. Samaa en ainakaan minä lapselleni halua aiheuttaa.
Mutta jos imetys tapahtuu suoraan nenäni edessä bussissa tai metrossa, niin se kyllä häiritsee. Tätä tapahtuu aina silloin tällöin. Usein sellaiset äidit imettävät vielä mahdollisimman suurieleisesti ettei varmasti kenellekään jää epäselväksi mitä tapahtuu.
on oikeus imettää sinun nenäsi edessä, ja lapsellani syödä. Mielestäni sinun velvollisuutesi on paremminkin siirtyä paheksuvine katseinesi ja antaa lapsen rauhassa syödä.
Suurieleisesti en imetä, mutta aivan varmasti imetän siellä, missä on tarvis.
Ap
koska turvaistuin käännetään kasvot menosuuntaan, niin miksi sitten ei saisi päättää, että haluaa tissiä? Kumpi mahtaa olla lapselle haitallisempaa?
imetyksen ei ole todettu aiheuttavan haittaa hampaille. Näin sanoi ainakin hammashoitaja. Tutit ja tuttipullot taas aiheuttavat haittaa. Soivatko hälytyskellot kenelläkään? Kannattaisiko vielä miettiä, antaako vauvalle tuttia vai ihan aitoa tavaraa? (tai taaperollekin)
Ap
Menee yli jo minultakin, joka kuvitteli ymmärtävänsä taaperoimetyksen pointin...
saa paljon fyysistä läheisyyttä äidiltään. Kuten pitääkin, näin toimivat muutkin nisäkäsemot.
Fyysinen läheisyys osaltaan auttaa lasta kehittymään tasapainoiseksi ihmiseksi (vrt. ne lastenkotilapset, joita ei koskaan hellitä, pidetä lähellä), joka osaa myöhemmin antaa ja ottaa vastaan rakkautta ja hellyyttä.
Lapsi "itsenäistyy" (l. luopuu imetyshetkistä) äidistään kun kokee olevansa valmis. Toisilla siihen menee 8 kk, toisilla yli kaksi vuotta. Tärkeintä on, että pienelle lapselle, jonka puolesta aikuiset päättävät lähes kaiken, annetaan edes mahdollisuus päättää milloin päästää irti emostaan.
Nämä ovat pääsyitä miksi imetän taaperoani. Monen muun syyn lisäksi.
nauti siitä, että joudun/saan imettää bussissa, mutta katson sen lapseni oikeudeksi saada sitä tissiä milloin hän sitä haluaa. Kyllä minä hänelle rajojakin asettelen, mutta tämä nyt on sellainen asia, missä hän saa päättää.
Ap
Menee yli jo minultakin, joka kuvitteli ymmärtävänsä taaperoimetyksen pointin...
Haluatko sitten ennemmin kuunnella pienen vauvan/lapsen hirvittävää huutoa siellä bussissa?
Suosittelen sitä terapiaa teille kaikille joille imetys on niin kauhea asia. Jotain on pahasti mennyt lapsuudessanne vikaan...
rintaa bussissa, vika on lapsen äidissä joka ei ole osannut vieroittaa lasta ajoissa. Enpä tosin ole koskaan nähnyt taaperon huutavan rintaa bussissa, olettaisin että moiset friikit ovat poikkeus.
imetyksen ei ole todettu aiheuttavan haittaa hampaille. Näin sanoi ainakin hammashoitaja. Tutit ja tuttipullot taas aiheuttavat haittaa. Soivatko hälytyskellot kenelläkään? Kannattaisiko vielä miettiä, antaako vauvalle tuttia vai ihan aitoa tavaraa? (tai taaperollekin)
Ap
Että myös pitkä imetys vaurioittaa lapsen hamapaita, ja sain siis itsekkin tuomion, että pitkä imetys on aiheuttanut mulla eteenpäinsuuntautuneen purennan:( Samoin myös tutti ja tuttipullo aiheuttavat, mutta tämän on siis sanonut jo usemapi hammaslääkäri kenen luona olen käynyt. Täysimetystä kannatan, mutta en enää taaperoimetystä, koska en halua pilata lapseni suuta lopullisesti vain koska lapsi itse haluaa imeä tissiä.
rintaa bussissa, vika on lapsen äidissä joka ei ole osannut vieroittaa lasta ajoissa. Enpä tosin ole koskaan nähnyt taaperon huutavan rintaa bussissa, olettaisin että moiset friikit ovat poikkeus.
Mutta saisikos 6kk ikäistä vauvaa?
Eikös tuolloin imetys ole ihan sama toimitus vai onko pelkkä taaperoimetys se joka sinua ahdistaa?
perhepetiin...
Ap lähtee nukkumaan, mutta
lähden itse asiassa tyytyväisenä, koska tässä ketjussa on muutama viesti,
jonka kirjoittajat jakavat oman ajattelutapani. Mukavaa! Tsemppiä teille, ja tutustukaa te muut taaperoimetyksen saloihin. Se kannattaa etenkin lapsenne kannalta!
Hänellä on edelleen lämmin suhde äitiinsä, vaikka ei ole kotona asunutkaan 15 vuoteen. Kun käydään anoppilassa, niin mieheni katsoo usein illalla teeveetä pää äitinsä sylissä sohvalla maaten. Lämpimät suhteet siis myös fyysisesti edelleen ja sille jaksetaan nauraa, että' tissi maistui aikoinaan.
Nykyisin tykkää suudella minua ja on siinä paras! Jotain tekemistä tissuttelun kanssa tällä aikuisten aktiviteetilla?