Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lakimiestä paikalla? Sopimus miehen firman nimissä

Pampam
04.12.2017 |

Olen tehnyt sopimuksen henkilön A ja yritys B:n kanssa ja nyt huomasin, että henkilö A on tehnyt sopimukset miehensä firman nimissä. Hän on allekirjoittaja, mutta sopimus on miehen toiminimellä. Asiahan ei minulle kuulu (tai voi tosin vaikuttaa myös minun liiketoimiini myöhemmin), mutta mitenköhän vaikkapa erotilanteessa tai miehen kuoleman yhteydessä käy tuon A-henkilön oikeuksille? Käsittääkseni kun sopimus on tehty firman nimissä (vaikkakin omalla allekirjoituksella), tuo sovittu asia on nyt miehen firman omaisuutta?

Meillä on siis yhteinen tuote, josta minulle kuuluu tietty osuus ja hänelle tietty osuus. Kun selitin, että asiaa kannattaisi tarkastaa lakimieheltä, niin tämä henkilö A ei ottanut asiaa kuuleviin korviinsa ja vähän ärsyyntyi, kun sekaannun heidän asioihinsa...

Ja siis olen kyllä kysymässä tästä myös vielä erikseen lakimieheltä, mutta nopeammat vastaukset täältä saa :D.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko henkilöllä nimenkirjoitusoikeus yrityksessä, jonka nimissä on allekirjoituksen laittanut?

Vierailija
2/26 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin. Eivät ole tehneet mitään papereita, eivätkä ymmärrä "lakihömpötyksistä" mitään. Eivät siis välitä ottaa asioista selvää, joten tuskin tietävät onko tuollaista tehty. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsinkö nyt oikein, että jos pari vaikka eroaisikin, sinun osuuteeseesi sillä ei ole vaikutusta? Ainoastaan parin naisen oikeudet siirtyisivät miehelle? Ja tämä nainen on närkästynyt, kun sitä häneltä kysäisit? 

Jos tämä ei vaikuta sinuun negatiivisesti, mielestäni olet tehnyt OMALTA osaltasi kaiken, minkä voit. Ja vielä enemmän, kun olet yrittänyt auttaa sopimuksen toista osapuolta ymmärtämään kirjoittamaansa. 

Vierailija
4/26 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on edes mahdollista, että on allekirjoittanut miehensä toiminimellä?

Vierailija
5/26 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et yhtään paremmin pysty selvittämään tilannetta keskustelupalstalla suosittelen todella olemaan yhteydessä lakimiehen tuossa asiassa. Aloituksen perusteella on mahdoton sanoa onko allekirjoitus oikeutta vai ei. Erillistä kirjallista sopimusta siihen ei välttämättä kuitenkaan tarvita.

Vierailija
6/26 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillisesti se vaikuttaa, mutta voin kiertää asian niin, että se ei vaikuta. Meillä on siis yhteinen tuote, josta minä omistan tietyn osan ja hän tietyn osan. Voin siis hankkia omalle osuudelleni uuden henkilö A:n tietyllä tavalla. Tätä on vähän vaikeaa selittää, kun en voi paljastaa tässä, mikä kyseinen tuote on :D. 

Vaikka tämä ei välttämättä vaikuta minuun, niin on aika turhauttavaa, että mahdollisesti tulevaisuudessa on vääntöä edessä, kun ei tänään tehdä kerralla asioita kunnolla ja oikein. 

Tämä sopijapuoli suhtautuu koko asiaan aika ylimalkaisesti, koska luottaa tietysti mieheensä. Hän ei kuitenkaan ymmärrä, ettei tämä luottamuskysymys, vaan hän voi joutua setvimään asioita esimerkiksi veroviraston kanssa tulevaisuudessa. 

Vierailija
7/26 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Tämä sopijapuoli suhtautuu koko asiaan aika ylimalkaisesti, koska luottaa tietysti mieheensä. Hän ei kuitenkaan ymmärrä, ettei tämä luottamuskysymys, vaan hän voi joutua setvimään asioita esimerkiksi veroviraston kanssa tulevaisuudessa. 

Lakimiestä paremmin todennäköisesti veroviranomainen sen pystyisi kkyllä selvittämään onko puolisolla osuutta yrityksessä vai ei. Tosin ihan aukottomasti sekään ei kerro allekirjoitus oikeudesta vaikka verotuksellisesti osuutta ei löytyisikään.

Vierailija
8/26 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikö ole niin, että jos sopijapuolena on yritys ja tämä henkilö A allekirjoittaa, niin silloin yritys omistaa A:n osuuden tästä tuotteesta? A:n mukaan näin ei ole, koska hän on kerran allekirjoittaja. 

Vierailija
9/26 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kaksi ihan eri asiaa onko henkilöllä A joku (omistus)osuus miehensä yrityksessä ja onko henkilöllä A nimenkirjoitusoikeus siinä yrityksessä.

Nimenkirjoitusoikeus voidaan rekisteröidä niin että sen voi tarkistaa kaupparekisteristä. 

Vaikka teoriassa ap:n osuus sopimuksessa on selvä, kannattaa tosiaan lakimieheltä selvittää, onko koko sopimus ylipäätään pätevä, jos siinä on sopijana yritys ja allekirjoittajana henkilö. jolla ei ole nimenkirjoitusoikeutta ko. yrityksessä.

Vierailija
10/26 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lakimies.

Vierailija
11/26 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäinen kirjoitti:

Mutta eikö ole niin, että jos sopijapuolena on yritys ja tämä henkilö A allekirjoittaa, niin silloin yritys omistaa A:n osuuden tästä tuotteesta? A:n mukaan näin ei ole, koska hän on kerran allekirjoittaja. 

Yritys omistaa oikeuden osuuteen.

Vierailija
12/26 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäinen kirjoitti:

Miksi se A ei allekirjoita ihan itse omana henkilönään, jättäisi miehensä yrityksineen pois koko asiasta?

Jos sopijapuolena on yritys, ei A:lla ole osuutta asiassa. Eikä asia muutu vaikka A.lla olisi nimenkirjoitusoikeus yrityksessä. Jos sopijapuolena on yritys, ei sopimuksen oikeudet siirry henkilökohtaisiksi oikeuksikksi allekirjoittajalle.

Vierailija
13/26 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäinen kirjoitti:

Yrityksen nimi kuitenkin käy ilmi sopimuksissa ja/tai yrityksen kirjanpidossa näkyy että osuus on yrityksen eikä yksityisen henkilön omistuksessa?

Vierailija
14/26 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pampam kirjoitti:

Olen tehnyt sopimuksen henkilön A ja yritys B:n kanssa ja nyt huomasin, että henkilö A on tehnyt sopimukset miehensä firman nimissä. Hän on allekirjoittaja, mutta sopimus on miehen toiminimellä. Asiahan ei minulle kuulu (tai voi tosin vaikuttaa myös minun liiketoimiini myöhemmin), mutta mitenköhän vaikkapa erotilanteessa tai miehen kuoleman yhteydessä käy tuon A-henkilön oikeuksille? Käsittääkseni kun sopimus on tehty firman nimissä (vaikkakin omalla allekirjoituksella), tuo sovittu asia on nyt miehen firman omaisuutta?

Meillä on siis yhteinen tuote, josta minulle kuuluu tietty osuus ja hänelle tietty osuus. Kun selitin, että asiaa kannattaisi tarkastaa lakimieheltä, niin tämä henkilö A ei ottanut asiaa kuuleviin korviinsa ja vähän ärsyyntyi, kun sekaannun heidän asioihinsa...

Ja siis olen kyllä kysymässä tästä myös vielä erikseen lakimieheltä, mutta nopeammat vastaukset täältä saa :D.

Siis mikä sun sopimuskumppanisi nyt on? Kirjoitat että olisi A, mutta kuvauksesi perusteella olisikin jokin A:n puolison omistama yritys? Ainakin kannattaa huomioida, että osakeyhtiön vastuu yhtiön sitoumuksista yleensä rajoittuu osakepääomaan, eli konkurssissa osa velkojista yleensä jää nuolemaan näppejään. Ja ihan itse sinun olisi pitänyt juristin neuvoa kysyä, ennen kuin sinä allekirjoitit.

Vierailija
15/26 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtuutus

"Jos valtuutettu tehdessään oikeustoimen on toiminut vastoin valtuuttajan hänelle antamia ohjeita, ei oikeustoimi sido valtuuttajaa, jos kolmas henkilö tiesi tai hänen olisi pitänyt tietää, että valtuutettu ylitti toimivaltansa. Jos valtuutus perustuu vain valtuuttajan valtuutetulle tekemään tiedonantoon, ei oikeustoimi, jonka valtuutettu on tehnyt toimivaltansa ylittäen, sido valtuuttajaa, vaikkakin kolmas henkilö oli vilpittömässä mielessä."

Vierailija
16/26 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kerro nyt koko keissi käyttäen vääriä tietoja, tästä on mahdoton päätellä mitään.

Vierailija
17/26 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopimuksen alussa tulisi näkyä keiden kesken sopimus on tehty so. sopijaosapuolet.

Jos toisena sopijana on yritys, tulee olla kirjallinen selvitys, että allekirjoittajalla on oikeus eli valtuutettu tekemään ko. sopimus. Muutoin sopimus on pätemätön.

En ole lakimies, mutta perusjuttua omaan työhöni liittyvissä sopimuksissa, joita joskus olen laatimassa ja allekirjoittamassa.

Vierailija
18/26 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikai tuo mitenkään muuten vaikuta kun että pääset varmaan aika halvalla ostamaan sen A:n osuuden kun ei selviäkkään vastuistaan. Mikälie mökki, purjevene tai timeshare osake mitä ostettu yhdessä

Vierailija
19/26 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kyseessä on aineettomiin oikeuksiin liittyvä asia ja on mahdollista että siitä tulee tulevaisuudessa tuloja, niin kannattaa keskustella jonkun pätevän lakimiehen kanssa. jos sopimuksissa on epäselvyyksiä, niin ne kannattaa korjata ettei myöhemmmin tarvitse oikeuteen mennä asiaa käsittelemään. se vasta kallista on.

Vierailija
20/26 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla juristi ymmärtääkseen lakia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä