Miten selitätte lapsille sen, että serkut saa kolminkertaisen määrän lahjoja?
Vieteään joulut aina miehen siskon perheen kanssa ja heidän lapsensa saavat aina järjettömän määrän lahjoja, tyyliin jätesäkillinen per naama + joku jättipaketti.
Kommentit (38)
Sanot että serkkujen perheellä PN pinkka kunnossa ja että sellaisen saa opiskelemalla ahkerasti kunnollisen koulutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Kasvattaa luonnetta kun ei aina saa kaikkea mitä muut saavat.
Sinällään hyvä oppia kyllä, ettei kaikki mene tasan. Mutta jos lapsi jatkuvasti saa vähemmän ja huonompaa kuin muut, pettyy usein ja katkeroituu, eivätkä aikuiset mitenkään auta käsittelemään näitä tunteita, vaan ne vain lakaistaan maton alle, niin ei sekään kovin hyvä ole.
Vaikka toisaalta köyhässä perheessä kasvaneena opinkin, että saavutusten eteen joutuu oikeasti ponnistelemaan, eikä juuri mitään saa ilmaiseksi ja itsestään, niin kyllä se kateus vain teki aikalailla hallaa kaverisuhteille. Jos äitini vaikkapa sanoi kaverilleni, että hänellä on nätti paita tms. niin se sai minut lapsena vihaamaan tätä kaveria ja mietin katkerana mielessäni, miksi ei sitten osta minullekin sellaista. Meillä kun ei koskaan selitetty sitä, että ollaan köyhiä ja meillä ei vain ole vara, vaan kaikesta kalliista ja hienosta sanottiin, että se on turhaa, ja se vain aiheutti minussa lähinnä ristiriitaisia tunteita, kun toisaalta halusin jotain ja toisaalta kuvittelin ajattelevani väärin, kun haluan jotakin, kun se kerran oli vanhempien mielestä niin halveksittavan turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Sanotte suoraan, että elämässä ei aina kaikki mene tasan?
Jos lapset uskoo vielä pukkiin, niin tilanne on hankalampi.
Voitaisiinko vanhempien kesken sopia, että yhteisen juhlan aikana jaetaan vain yksi tai kaksi lahjaa lasta kohti ja myöhemmin loput?
Miksi lapset ei saisi saada lahjoja aattona, miksi niitä pitää antaa seuraavina päivinä siksi, ettei jollekin tule paha mieli? Meillä pukki tuo lahjat jouluaattona, siis ihan kaikki, oli niitä sitten 5 tai 50. Jos se ei sovi suvun muille aikuisille, ei pidä tulla meille jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen luonne kasvaa lapselle, joka ei koskaan saa sitä mitä muut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppii tekemään itse asioiden eteen jotain. Kaikki ei vain putoa automaattisesti taivaasta nokan alle.
En selitä mitenkään. Lapseni tietävät, että parempi yksi toivottu lahja kuin kymmenen turhaa. Ovat oppineet sen minulta, kun joulupukki tuo tälle äidille aina tasan yhden paketin, mieheltäni.
Viettäisin joulun erillään. Miksi pahoittaa kenenkään mieltä, juhlikaa joulua yhdessä esim joulupäivänä.
Aika karuja oli kommentit täällä että lapsi oppii ettei kaikkea saa ym mutta kyllä ehtii oppia myöhemminkin elämässä, hyvä mieli jouluna on arvokkain asia jonka voi lapselleen antaa.
Meillä kävi yhtenä jouluna noin. Seuraavana jouluna tavattiin joulupäivänä, jolloin kaikki olivat jo lahjansa avanneet.
Selitän niille että he ovat olleet noin kilttejä ja sen takia omat ei ole saaneet koska ovat saastaa.
Parrakas nainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppii tekemään itse asioiden eteen jotain. Kaikki ei vain putoa automaattisesti taivaasta nokan alle.
Tuskinpa vain. Useimmissa tapauksissa päätyvät altavastaajiksi kaikessa muussakin. Harvinaisista poikkeuksista tietysti kirjoitellaan sankaritarinoita.
Meillä on miehen kanssa suhteellisen hyvät tulot ja lapset saa kumpikin kaksi pakettia per naama. Ei ole koskaan ollut mikään ongelma.
Meillä kummatkin lapset saavat alle 10 lahjaa ja oli jouluna todella ikävää, vaikka oltiin sovittu siskoni kanssa asiasta.
Eipä enää toiste vietettykään. Päästiin helpommalla, kun ei tarvii narinaa kuunnella.
Meillä lapset (3, 8 ja 10v) uskovat vielä joulupukkiin, mutta olen opettanut heille että osa lahjoista tulee pukilta ja jotkut lahjat vanhemmat ja sukulaiset ovat ostaneet. Näin voisi selittää lapsille, että joulupukki on kyllä tuonut kaikille yhtä paljon lahjoja mutta sen lisäksi serkkujen vanhemmat ovat ostaneet enemmän lahjoja itse. Voi toki sanoa että heidän perheellä on enemmän rahaa tai että joissain perheissä tavaraa arvostetaan enemmän mutta teillä tärkeintä on yhdessäolo.
Vierailija kirjoitti:
Parrakas nainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa vain. Useimmissa tapauksissa päätyvät altavastaajiksi kaikessa muussakin. Harvinaisista poikkeuksista tietysti kirjoitellaan sankaritarinoita.
Minulla on omakohtaista kokemusta ja olen myös nähnyt, miten erilaiset kaverit ovat menneet eteenpäin. Vähällä pärjänneet ja itse tekemään tottuneet ovat omissa piireissäni pärjänneet paremmin kuin yltäkylläisyydellä pilatut.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset (3, 8 ja 10v) uskovat vielä joulupukkiin, mutta olen opettanut heille että osa lahjoista tulee pukilta ja jotkut lahjat vanhemmat ja sukulaiset ovat ostaneet. Näin voisi selittää lapsille, että joulupukki on kyllä tuonut kaikille yhtä paljon lahjoja mutta sen lisäksi serkkujen vanhemmat ovat ostaneet enemmän lahjoja itse. Voi toki sanoa että heidän perheellä on enemmän rahaa tai että joissain perheissä tavaraa arvostetaan enemmän mutta teillä tärkeintä on yhdessäolo.
10 v? Nelosluokkalainen? Miten voi uskoa? Erityislapsi?
Jos ei ole niin please kerro jo totuus ennen kuin joutuu pilkatuksi koulussa.
en ny vaan oo oikein koskaan mitannu joulua lahjojen määrässä tai hinnassa, tärkintä oli että tuli se yksi juttu. Olipa se sitten 3keur mopo, dnd punainen laatikko tai 100 markan legosetti. Mutta ehkä olenkin pilalle hemmoteltu ku on aina tullu se yks mitä oon sormella osoittanu.
Paitsi maailmanrauhaa jota olen pari kertaa toivonu. ja sain sitten villasukat ja vohveliraudan tai pesukoneen tms.